Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsena luulin, että kaikkien vanhemmat valitsevat yläkoulun valinnaisaineet

Vierailija
08.12.2024 |

Sittemmin ymmärsin, että se on aivan epänormaalia. Että lähes kaikki ovat saaneet itse valita ja valinneet sellaisia aineita, joista ovat motivoituneita.

Minulla oli täysin päinvastoin. Vanhemmat valitsivat, että minä haluan lisää käsityötä ja kotitaloutta, vaikka inhosin molempia ja olin niissä huono. Minä olisin lukenut kieliä, koska olin erittäin innokas oppimaan useampia kieliä. Se ei käynyt, vaan jatkoin puutöiden tuhertamista ja vastenmielistä kokkaamista.

Tuntui nujertavalta myöhemmin tajuta, että pakottaminen ei ollut yhtään normaalia, ja se oli jotenkin herravihaisesti orientoitunutta. Että meidän lapsi ei lukuaineita ota.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla kovin yleistä onneksi.

Vierailija
2/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ehdit opiskella lisää, vaikka avoimessa yliopistossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä huoli, ei siellä valinnaisessa kielessä yläkoulussa pitkälle päästä. Aikuisena opiskelet sen määrän parissa viikossa. 

Vierailija
4/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempiani ei tainnut koko asia kiinnostaa tippaakaan. Ihan itse valitsin.

Vierailija
5/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän aikaan valittiin lähinnä sen perusteella, että mitä lähimmät kaverit valitsi. Ehkä parempi sekin kuin vanhempien käskytys.

Vierailija
6/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun vanhempiani ei tainnut koko asia kiinnostaa tippaakaan. Ihan itse valitsin.

Ei minunkaan vanhempiani sen enempää kuin että kysyivät että mitä aineita valitsin. Sekin kysymys oli enemmän sellaista smalla talkia.

Vierailija
7/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin painostuksen alla ottamaa saksan. Viisi vuotta sitä luin, enkä kertaakaan ole tarvinnut.

Vierailija
8/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tainnut olla aloituksen pointti.

Vierailija
9/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No älä huoli, ei siellä valinnaisessa kielessä yläkoulussa pitkälle päästä. Aikuisena opiskelet sen määrän parissa viikossa. 

Kyse taisi olla siitä, että lasta ei kannusteta.

Vierailija
10/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi luulivat toimivansa oikein. Koita päästä asiasta yli ja elää omaa elämääsi. 

Vierailija
11/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihan itse valittiin. Ei vanhemmat sanoneet juuta tai jaata valintoihin, pääasia, että itse olin tyytyväinen. 

Vierailija
12/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit kuunnellut tunnilla. Kyllä sielä sanottiin, että sinä valitset.

Vierailija
13/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö että kyse oli vanhempien käytöksestä, ei opiskelusta.

Vierailija
14/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin painostuksen alla ottamaa saksan. Viisi vuotta sitä luin, enkä kertaakaan ole tarvinnut.

Oikeasti? Minä valitsin saksan ihan itse ja huomasin opiskeluaikana, että Saksassa arvostetaan kieltä osaavaa ulkomaalaista todella paljon. Olin siellä muutamana kesänä töissä ja nyt työnantajafirmani on saksalainen, vaikka työt Suomessa. Työpaikkaa en olisi saanut ilman tätä kielitaitoa.

Vierailija
15/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, omag vanhempani eivät seuranneet koulunkäyntiäni senkään vertaa että olisivat edes tienneet jostain valinnaisista oppiaineista. Pelkän kansakoulun itse suorittaneina eivät oikein osanneet tukea koulunkäynnin kanssa, toisaalta eivät myöskään väheksyneet asiaa. Jälkeenpäin ajatellen tuntuu että aivan sama mihin ne pari ylimääräistä tuntia viikossa käytti yläasteella. Lukiossa ja yliopistossa/kansanopistossa voi opiskella kieliä myöhemminkin ja sopii motivoituneelle opiskelijalle paremmin kun edetään rivakalla tahdilla. Yliopistossa kahden oppitunnin aikana opiskellaan saman verran kuin yläasteella vuodessa.

Vierailija
16/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti? Minä valitsin saksan ihan itse ja huomasin opiskeluaikana, että Saksassa arvostetaan kieltä osaavaa ulkomaalaista todella paljon. Olin siellä muutamana kesänä töissä ja nyt työnantajafirmani on saksalainen, vaikka työt Suomessa. Työpaikkaa en olisi saanut ilman tätä kielitaitoa.

No mut sehän on kiva juttu sulle! Jos et huomannut niin tuo jolle vastasit sanoi että hänet pakotettiin lukemaan kieltä jota ei ole tarvinnut. Vai meinaatko valopää että jokainen meistä menee joskus elämässään saksaan töihin muutamaksi kesäksi ja työskentelee sitten sen jälkeen saksalaisessa firmassa suomessa?

Vierailija
17/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, omag vanhempani eivät seuranneet koulunkäyntiäni senkään vertaa että olisivat edes tienneet jostain valinnaisista oppiaineista. Pelkän kansakoulun itse suorittaneina eivät oikein osanneet tukea koulunkäynnin kanssa, toisaalta eivät myöskään väheksyneet asiaa. Jälkeenpäin ajatellen tuntuu että aivan sama mihin ne pari ylimääräistä tuntia viikossa käytti yläasteella. Lukiossa ja yliopistossa/kansanopistossa voi opiskella kieliä myöhemminkin ja sopii motivoituneelle opiskelijalle paremmin kun edetään rivakalla tahdilla. Yliopistossa kahden oppitunnin aikana opiskellaan saman verran kuin yläasteella vuodessa.

Eikö sinun vanhempasi sitten käyneet ikinä vanhempainkokouksissa? Minun vanhempanikin ovat käyneet vain kansakoulun mutta silti tiesivät kaiken siitä mitä minun kouluaikoinani voi tehdä ja mitä mahdollisuuksia on, koska olivat sen verran viitseliäitä että kävivät noissa kokouksissa ja juttelivat opettajien kanssa.

Vierailija
18/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut sehän on kiva juttu sulle! Jos et huomannut niin tuo jolle vastasit sanoi että hänet pakotettiin lukemaan kieltä jota ei ole tarvinnut. Vai meinaatko valopää että jokainen meistä menee joskus elämässään saksaan töihin muutamaksi kesäksi ja työskentelee sitten sen jälkeen saksalaisessa firmassa suomessa?

Miksi öyhötät?

Vierailija
19/22 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse valittiin joo.

Mulla oli valinnaisina konekirjoitus, ekonomia ja köksä. 10-sormijärjestelmästä on ollut tosi paljon hyötyä niin opinnoissa kuin työelämässäkin ja ekonomiassa pääsi pitään koulun kioskia, mistä tykkäsin.

Vierailija
20/22 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempia ei kiinnostanut, hyvä niin.

Sittemmin kiinnosti ja valitsivat puolestani, mitä joudun lukemaan yliopistossa. Harmi. Valitsivat jotakin, mitä en edes lukiossa ottanut edes valinnaisaineeksi... Niin se käy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme