Muita jotka eivät ole huomanneet hintojen nousua tai leikkauksia?
Jos en seuraisi palstaa, en olisi ikinä huomannut mitään leikkauksia tai vastaavaa. Ihan samoja juttuja saan ostettua kuin aiemminkin. Muita samanlaisia?
Kommentit (27)
Kyllä minäkin saan ostettua. Mutta on mulla silmät päässä ja näen, jos paprika maksaa yhtäkkiä neljän euron sijaan kympin kilo, kuten viime talvina on ollut. Tai että ennen sain suklaalevyn parilla eurolla ja kohta se maksaa vitosen.
Pitää olla kyllä melko yksinkertainen jos ei ole huomannut hintojen nousua.
Olen tottakai huomannut, en ole sokea, ja luen uutisia ym. Mutta nousuilla ei ole ollut vaikutusta perheemme kulutukseen.
Ostan X-tra ja K-menu tuotteita ja punalappusia.
Joo. Porukkaan kirjoitteli Alvin nousun jälkeen, että nyt jäi kanankoipi ostamatta ku 24% sijaan alv 25,5%.
Siinä vasta sai olla yksi vertainen kun ei eihän edes elintarvikkeiden alv muuttunut :D
Ruuan hinta nousi 20 prosenttia kahdessa vuodessa 2022-2023.
Hintojen nousu ruokapuolella on huomattu, pari vuotta sitten se alkoi. Siihen saakka ruoka olikin edullisempaa kuin ennen EU- aikoja. Kakdeksan vuotta vanha puhelin hajosi syksyllä ja nyt sai paljon paremman puhelimen pilkkahinnalla.
Ei ole mitään leikkauksia huomattu, samat tulot on suunnilleen kuin ennenkin. Töitä osan vuotta mutta palkka parempi kuin koskaan. Ostovoimaa on mutta ei tuhlailla.
Vierailija kirjoitti:
Ostan X-tra ja K-menu tuotteita ja punalappusia.
Sama täällä. Ehkä siksi en olekaan erityisemmin huomannut hintojen nousua. Joku päivä huomasin, että appelsiinimehu olikin yli euron kun 2010 se oli vielä 0,99e.
Lähikauppa vetää hintoja. Ei ole marketin valikoimaa tai kauppahallin. Kaikilla ei ole maata maaseudulla jossa kasvatella ja silloinkin pitää suojata viljelyksiä invaasioilta.
Vierailija kirjoitti:
Hintojen nousu ruokapuolella on huomattu, pari vuotta sitten se alkoi. Siihen saakka ruoka olikin edullisempaa kuin ennen EU- aikoja. Kakdeksan vuotta vanha puhelin hajosi syksyllä ja nyt sai paljon paremman puhelimen pilkkahinnalla.
Ei ole mitään leikkauksia huomattu, samat tulot on suunnilleen kuin ennenkin. Töitä osan vuotta mutta palkka parempi kuin koskaan. Ostovoimaa on mutta ei tuhlailla.
Tuo on muuten totta, että hinnat ovat monilta osin tulleet alaspäin. Itse ostin asunnon tänä syksynä, niin myyntihinta PKS oli 26000e. Aikaisemmin oli n. 60000e.
Muistan myös kun ennen tietokone maksoi 10000 markkaa. No nyt muutamalla sadalla eurolla saa koneen peruskäyttöön.
Huomasin ja vähensin entisestään ostamista.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Porukkaan kirjoitteli Alvin nousun jälkeen, että nyt jäi kanankoipi ostamatta ku 24% sijaan alv 25,5%.
Siinä vasta sai olla yksi vertainen kun ei eihän edes elintarvikkeiden alv muuttunut :D
Sinä taidat olla yksinkertainen, vaikka se ALV ei elintarvikkeiden ulosmyyntihinnan osalta noussut, niin kaikki ne kustannukset mitä tarvitaan elintarvikkeiden tuottamiseen nousivat ja niissä ALV on tuon 25,5%. Kun lasketaan yhteen mitä kaikkia kuluja tulee elintarvikkeiden saamiseen kauppaan niin tottakai kauppias joutuu nostamaan myös elintarvikkeiden hintoja.
Ruokakaupassa en ole koskaan katsonut hintoja, joten en ole huomannut nousuakaan. Ei ole vaikuttanut elämääni mihinkään. Bitcoinin hurjan nousun olen kyllä huomannut.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minäkin saan ostettua. Mutta on mulla silmät päässä ja näen, jos paprika maksaa yhtäkkiä neljän euron sijaan kympin kilo, kuten viime talvina on ollut. Tai että ennen sain suklaalevyn parilla eurolla ja kohta se maksaa vitosen.
En minä ainakaan muista kuinka paljon eri tuotteet ovat viime aikoina maksaneet. Ostan mitä haluan ja maksan kortilla. Sen toki muistan, että lapsuudessa lähi-Alepassa iso pepsipullo maksoi 9,90 mk ja kokis 10,90 mk, mutta en tietenkään noihin hintoihin vertaile.
Ap
Palkka noussut enemmän kuin hinnat. Veroprosentti myös laskenut. Mitään tukia en saa, joten leikkaukset eivät vaikuta mitenkään. Nykyhallituksen myötä työntekeminen tullut kannattavammaksi.
Normaalilta työssäkäyvällä ihmiseltä ei ole leikattu yhtään mitään. Sossu pummeja on se joku 5 prosenttia, mutta yleensä nämä liikkuvat omissa piireissään. Kaupassa hinnat toki nousevat, mutta niin nousee vastaavasti palkkakin.
Olen kyllä noteerannut hintojen nousun, mutta se ei vaikuta ostopäätöksiini tai talouteeni millään tavalla.
Suomessa on aika halpaa ja inflaatio ollut hyvin maltillinen verrattuna moniin muihin maihin. Olen asunut myös mm. Saksassa ja Ranskassa ja esim sähkö on täällä lähes ilmaista. En ymmärrä, miksi ihmiset ulisevat sen hinnasta jatkuvasti. Muun turhanpäiväisen ulinan lisäksi.
Ap ei ole taatusti huomannut myöskään pakkauskokojen pienentymistä siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Ruuan hinta nousi 20 prosenttia kahdessa vuodessa 2022-2023.
Aika pieni nousu verrattuna moniin muihin maihin.
Sama homma. Itse muutin noin kaksi vuotta sitten Espanjasta takaisin Suomeen. Aina yllätyn kuinka ihanan halpaa täällä on, ja kuinka luksus tasoa asunnot ovat.
Rakastan pastaa, nuudeleita, dippejä ja kermaviilejä. Aivan käsittämättömän halpaa. Lisäksi pörssisähkö on melkeinpä ilmaista lähes koko ajan. Ulkomailla hinnat oli vähintään nelinkertaiset.
Sitten kun Suomessa on niin jäätäviä etuja kuten esim. lounarit. Buffet lounaat vain 13e (josta lounareissa työnantaja maksaa 25%) sisältäen alkupalat, pääruoat, salaatit, jälkkärit, kahvi jne. Notkuvat pöydät pilkkahintaan.
Mut juu, enpä ole hintojen nousua huomannut.