Missä vaiheessa teillä on jouluvalmistelut?
Tänään on meillä sinapin vuoro ja sen kanssa jotain lihaa maistiaisiksi. Ehkä kuusi paikoilleen.
Kommentit (132)
En ole tehnyt joulun eteen mitään. Turha juhla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunat, porkkanat, lantut ja punajuuret kasvatettu ja nostettu kellariin. Viljat puitu, kuivatettu ja jyvät jauhettu. Suolakurkut ja suolasienet säilötty, leipäjuuri syötetty ja voit kirnuttu. Syöttöporsas teurastettu ja kinkku laitettu suolaukseen. Leivinuuni lämmitetty ja pirtin lattia juuriharjalla kuurattu. Avannot avattu ja nuotta vedetty.
Nih!
Voi ehditkö enää! Nimittäin joulusahti pitää olla jo tekeillä! Ainakin sahtikuurna pesty ja katajat haettu metsästä ja ruisjauhotaikina tilkkeeksi tapin juureen turpoamassa. Kiirettä pitää. Mutta ainakin naisten sahti ehtii, happaman kansa tekee tiukkaa.
Meijän pirtissä ei sahtia juuva!
Ei oo sellasia, kun emme harrasta jouluja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunat, porkkanat, lantut ja punajuuret kasvatettu ja nostettu kellariin. Viljat puitu, kuivatettu ja jyvät jauhettu. Suolakurkut ja suolasienet säilötty, leipäjuuri syötetty ja voit kirnuttu. Syöttöporsas teurastettu ja kinkku laitettu suolaukseen. Leivinuuni lämmitetty ja pirtin lattia juuriharjalla kuurattu. Avannot avattu ja nuotta vedetty.
Nih!
Voi ehditkö enää! Nimittäin joulusahti pitää olla jo tekeillä! Ainakin sahtikuurna pesty ja katajat haettu metsästä ja ruisjauhotaikina tilkkeeksi tapin juureen turpoamassa. Kiirettä pitää. Mutta ainakin naisten sahti ehtii, happaman kansa tekee tiukkaa.
Meijän pirtissä ei sahtia juuva!
No mitäs te sitten tarjoatte Nuutti-pukille?
Turhista turhinta hössötystä, hyi.
Olen ostanut jotain lahjoja.
Nyt aloin pesemään keittiökaappeja.
Sikaa ei ole vielä tapettu, siinä se vielä röhkii ja lihottaa itseään.
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut jotain lahjoja.
Nyt aloin pesemään keittiökaappeja.
?
No mitäs te sitten tarjoatte Nuutti-pukille?
Pistettään ovet säppiin eikä lasketa sisälle. Mänköö nuopurrii kolistelemmaa.
Muuten mennään aika normisiivouksella, mutta keittiössä olen putsannut uunin, liesituulettimen, jääkaapin, tiskikoneen ja kahvinkeittimen. Lisäksi olen siivonnut kuiva-ainekaapin. On mukavampi touhuta ruokatarjoilujen kanssa.
Vähäiset koristeeni laittelen paikoilleen tänään, kun siivoan olkkarin. Sohvalle asettelen uudet jouluiset tyynyt ja torkkupeitot.
Viikonloppuna hoidan loput kauppajutut, siivoan makkarit, vaihdan lakanat ja teen pyykkihuoltoa. Muutama lahja odottaa paketointia.
Maanantaina paistan kinkun ja katson kaikki tarjoiluastiat valmiiksi.
Joulunvietossa meitä on aattona 5. Asun yksin, mutta apuja noihin valmisteluihin saan pojalta ja tyttäreltä esim. kauppareissuihin ja siivoukseen. Aika leppoisaa mulla on.
Eipä enää paljon puutu. Huomenna siivotaan. Sunnuntaina koristellaan kuusi ja laittelen viimeiset joulukoristeet. Sisustan lasiverannan jouluiseksi. Maanantaina viimeiset kauppatavarat ja kukkakauppakäynti.
Teen vähän jotain joka päivä. Aikuiset lapset tulevat joulua edeltävänä viikonloppuna ja silloin levotaan ja tehdään ruokia, mitä voi.