Teetkö porkkanalaatikon itse?
Miten, ja miten maustat?
Oma tuntuu aina jäävän jotenkin mauttomaksi🤔
Kommentit (30)
Porkkanalaatikko tehdään ilman riisiä tai muita suurimoita, lanttulaatikon ohjeella. Siirappia vähemmän, koska porkkana on itsessään makea. Porkkanat keitetään suolatussa vedessä, ns. lyhyt liemi eli ihan vähän vettä tai porkkanamehua. Mausteista voi kokeilla kaikkia porkkanan kanssa sopivia, seosta maistellaan ennen paistamista jotta saadaan täydellinen.
Teen itse. Porkkanoiden laatu vaihtelee vuosittain ja se vaikuttaa makuun. Maustan vain suolalla ja valkopippurilla. Riisipuuroa laitan sekaan n. 1/3 osa massasta. On hyvää, ja todellakin tulee halvemmaksi kuin einesversio! Jos porkkanalaatikkoa jää yli, siitä saa tehtyä tosi hyviä kasvispihvejä kun sekoittaa mukaan mm. persiljaa & fetaa.
Vierailija kirjoitti:
Teen kaikki itse alusta alkaen.Lanttu-ja porkkanalaatikko.Porkkalaatikon teen luomuporkkanoista, aina tulee hyvää.
Mihin aikaan kylvet porkkanat ja lantut? Kaipaisin vinkkejä myös sopivan nostoajan valinnassa.
Vai etkö teekään ihan alusta alkaen itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen kaikki itse alusta alkaen.Lanttu-ja porkkanalaatikko.Porkkalaatikon teen luomuporkkanoista, aina tulee hyvää.
Mihin aikaan kylvet porkkanat ja lantut? Kaipaisin vinkkejä myös sopivan nostoajan valinnassa.
Millä tavalla sinä ne kylvetät, minkä lämpöisessä vedessä? Minä kylvän siemenet keväällä.
Aattoaamuna keitetään joulupuuro = riisipuuro. Sitä on iso annos ja tehdään jämistä porkkanalaatikko päivälliselle.
Käytän mausteeksi muskottipähkinää. Aika pieni hitunen riittää. Ja tietenkin riittävästi suolaa ja kermaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porkkanat kannattaa kylvää mahdollisimman aikaisin, koska itävät hitaasti. Talvilajikkeet ovat laatikkoon käytettäviä. Lantut pitäisi oikeastaan kasvattaa taimeksi, joten ne ostan kaupasta. Lanttujen sijasta voi käyttää laatikkoon nauriita. Ne kasvavat nopeammin.
Teen sekä porkkana- että lanttulaatikon valmiista Suvi-soseesta. Ja en mausta millään muulla kuin suolalla ja päälle tietysti korppujauhoa, voinokareita ja kanelia. Ja hyvää on. En laita riisiä, se tekee mielestäni laatikosta mauttoman. Porkkanan oma maku, vähän siirapilla korostettuna, riittää.
En koskaan ole tehnyt sosetta itse, olen kymmeniä vuosia tehnyt valmiista soseesta, en näe mitään järkeä nähdä sitä kaikkea vaivaa, kun kerran soseen saa valmiina, eikä edes maksa paljon, ja on juuri oikea määrä mitä meillä syödäänkin.
Teen myös maksalaatikon itse, ja siihenkin ostan valmiiksi jauhetun maksan, en ala sitäkään tekemään sian teurastamisesta lähtien.
Perunalaatikko on ainoa jonka teen siten että keitän perunat ja teen muusin jne.
Vierailija kirjoitti:
Teen sekä porkkana- että lanttulaatikon valmiista Suvi-soseesta. Ja en mausta millään muulla kuin suolalla ja päälle tietysti korppujauhoa, voinokareita ja kanelia. Ja hyvää on. En laita riisiä, se tekee mielestäni laatikosta mauttoman. Porkkanan oma maku, vähän siirapilla korostettuna, riittää.
En koskaan ole tehnyt sosetta itse, olen kymmeniä vuosia tehnyt valmiista soseesta, en näe mitään järkeä nähdä sitä kaikkea vaivaa, kun kerran soseen saa valmiina, eikä edes maksa paljon, ja on juuri oikea määrä mitä meillä syödäänkin.
Teen myös maksalaatikon itse, ja siihenkin ostan valmiiksi jauhetun maksan, en ala sitäkään tekemään sian teurastamisesta lähtien.
Perunalaatikko on ainoa jonka teen siten että keitän perunat ja teen muusin jne.
Teen itse porkkanalaatikon itse kasvatetuista porkkanoista ja riisipuurosta, lantut ostan kaupasta ja teen niistä itse, valmis lanttusose on tehty kuorineen keitetystä lantusta ja on niin karvasta että oksat pois.
Perunalaatikko samoin itse kasvatetuista perunoista.
Teen kaikki laatikot itse. Varsinkin perunalaatikko on ostettuna kuin perunamuussia. Porkkanalaatikko on ehkä suosikkini. Muskottipähkinäähän siihen mausteeksi laitetaan.
Teen kaiken itse joulupöytään.
Käsityötä on perheeni Jouluruokailut.
Joululaatikot maistuu siltä kuin ne maistuu. Porkkana, lanttu ovat sen makuisia kuin ovat, ja siltä ne saavat myös maistua.
Perinteiset reseptit. Ei muutoksia.