Miksi kasvisannokset ovat niin kalliita ravintoloissa?
Saattaa olla vaikka että pihviannos 30e ja joku paahdettu munakoiso 27e. Tai menuhinta sama, valitseepa sitten pääruoaksi ulkofileen tai kaalia! Buffetissakin sama hinta, söipä sitten kaikkia liharuokia ja susheja, tai vain sitä yhtä tofuvaihtoehtoa ja nuudelia.
Ei sitä kasvissyöntiä tällä tavalla saada lisättyä, että kasvissyöjillä maksatetaan ekstraa.
Kommentit (36)
Samaa olen ihmetellyt. Kasvisannos lounasravintolassa maksaa myös saman kuin liha-annos ja usein siinä kasvisannoksessa ei ole mitään proteiinia.
No miksi kasvissyöjät eivät itse perusta ravintoloita ja myy ruokiaan edullisesti?
Ei ne varmaan osaa. Kokkikoulu kestää sen minkä kestää, ja siinä saattaa olla joku yksi pakollinen kasvisruokakurssi. Pitäisi saada joku superjulkkis vegekokki niin alkaisi kiinnostaa. Voikohan tähtiä edes saada pelkällä kasvisruoalla?
Sitten kun on syönyt sen kalliin proteiinittoman ruoka-annoksen, jonka kasvikset on joko grillattu mustiksi karsinogeenisiksi tai keitetty ylikypsiksi veteliksi, työnnetään eteen maksupääte joka kysyy paljonko tippiä annat ylihintaisen laskun lisäksi. Ei tee mieli mennä ravintolaan syömään.
Vierailija kirjoitti:
No miksi kasvissyöjät eivät itse perusta ravintoloita ja myy ruokiaan edullisesti?
Onhan niitä perustettu ja menestyneitäkin on, mutta aloituksen pointti oli se, että miksi sekaaniravintoloissa niillä kasvisannoksilla rahastetaan ekstraa? Kaali ei maksa mitään, mutta siitä pyydetään samaa hintaa kuin lihasta tai kalasta.
No ei pidä paikkansa, eilen juuri kävin ravintolassa jossa sisäfile maksoi yli 10€ enemmän kuin kuha ja kasvisruoka vielä vähän sitäkin halvempi. Toki joku halpisliha on saman hintainen kuin kasvisversio, miksi olisikaan mitenkään muuten jos raaka-aineiden hinnassa ei ole eroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä perustettu ja menestyneitäkin on, mutta aloituksen pointti oli se, että miksi sekaaniravintoloissa niillä kasvisannoksilla rahastetaan ekstraa? Kaali ei maksa mitään, mutta siitä pyydetään samaa hintaa kuin lihasta tai kalasta.
Siksi että niiden takia joudutaan näkemään ylimääräistä vaivaa, että on jotain tarjottavaa jokaiselle lumihiutaleelle jolle ei kelpaa se sama ruoka kuin kaikille muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä liha-annoksia valmistetaan 100 ja kasvisannoksia 2, niin tottakai myös menekit näkyy hinnoittelussa.
T. Kauppias
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne menestyneetkin on menneet konkkaan esim. Silvuplee.
No en edes käy ravintoloissa enää. Hinta-laatusuhde mennyt niin heikoksi. En tosiaan maksa liki 20e vaikka pasta-annoksesta.
Niiden lumihiutaleiden takia kenenkään ei tarvitse elää ainoaa elämäänsä tehtaassa, ja sunkin lapsilla on paremmat mahdollisuudet pysyä hengissä tällä planeetalla. Että ole hyvä vaan.
Kasvisannos olisi halvempi, jos ruokailijoille riittäisi se, että kasvikset laitetaan pannulle ja paistetaan 2 min molemmin puolin. Ei mitään turhaa pilkkomista ja sekoittamista. Samat lisukkeet vierelle molemmissa annoksissa.
Erikois "soosi" maksaa aina extraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi että niiden takia joudutaan näkemään ylimääräistä vaivaa, että on jotain tarjottavaa jokaiselle lumihiutaleelle jolle ei kelpaa se sama ruoka kuin kaikille muille.
Luulin, että ravintolasta nimenomaan saisi hakea jonkinlaista elämystä ja että voi odottaa että annokseni eteen on nähty vähän vaivaa. Enkä tiennyt että on kohtuutonta pyrkiä noudattamaan annettuja ravintosuosituksia.
Ensinnäkin monesti kasvisruokien ainekset pitää pitää varastossa erikseen, eli niille ei ole välttämättä käyttöä kovin paljoa muuten. Hävikkiä siis tulee, kun kasvisruokia ei tilata niin usein. Toisekseen kasvisruoat pitää monesti valmistaa alusta loppuun, kun tilaus tulee, koska niitä menee harvemmin ja esivalmistelemalla tarpeettomia komponentteja tulee vielä enemmän hävikkiä sekä turhaa työtä = rahankulua. Eli vie kauemmin tehdä kasvisannos kuin joku suositumpi. Kolmanneksi kaikessa maksaa eniten nimenomaan se kokin työ, joten se vaikuttaa hintaan enemmän kuin ainesten hinta. Kai tiedätte että annoksia voi myös muokata? Fiksu voi siis kysyä mitä tänään kannattaisi tilata jos on kasvissyöjä, tai jopa soittaa ravintolaan etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
No ei pidä paikkansa, eilen juuri kävin ravintolassa jossa sisäfile maksoi yli 10€ enemmän kuin kuha ja kasvisruoka vielä vähän sitäkin halvempi. Toki joku halpisliha on saman hintainen kuin kasvisversio, miksi olisikaan mitenkään muuten jos raaka-aineiden hinnassa ei ole eroa?
No hyvä jos jossain ero näkyy! Useimmissa paikoissa missä minä olen käynyt on ero ollut mitättömän pieni. Tulee fiilis, että liharuokien hinnoista osa työnnetään kasvisannoksiin, tai että niistä pyritään repimään se kate minkä huono taloustilanne on vienyt.
Taitaa annoksen hinnasta suurin osa olla muuta kuin raaka-ainekuluja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että ravintolasta nimenomaan saisi hakea jonkinlaista elämystä ja että voi odottaa että annokseni eteen on nähty vähän vaivaa. Enkä tiennyt että on kohtuutonta pyrkiä noudattamaan annettuja ravintosuosituksia.
Mene sitten kasvisravintolaan. Kyllä annosten eteen nähdään vaivaa. Sinulle yksittäisenä vaatijana tehtynä se vaiva (työ) on moninkertainen. Kasvisravintolassa se ei ole. Koska samaa tehdään monelle, ja usein etukäteen mahdollisimman iso osa valmistusprosessista.
Ja jopa hienoissa ravintoloissa yhä niin, että liharuoka sisältää proteiinia, mutta kasvisvaihtoehto usein ei! Eikö kokit osaa laittaa ravitsevaa ja hyvää kasvisruokaa, vai onko tämä tarkoituksellista kettuilua kasvissyöjiä kohtaan?!