Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 22 liian AIKAINEN kotiintuloaika pian 16-vuotiaalle? Riita :(

Vierailija
07.12.2024 |

Poika tuli vasta 23.30 aikaan kotiin, vaikka olemme sopineet 22. Mies lähti jo etsimään, koska tiedämme pari paikkaa, missä nuoret viettävät aikaa. No ei ollut kummassakaan ja aloin jo oikeasti huolestumaan, koska hän ei vastannut viesteihin ja soittoihin. Lopulta kun tuli kotiin, kertoi että oli yhden tytön luona. 

Tämän jälkeen se riita repesi, kun muistutin, että meillä on kotiintuloajat ja jos siihen ei ehdi, hänellä on puhelin, jolla ilmoittaa asiasta. Hän suuttui mulle, koska kenelläkään ei kuulemma ole kotiintuloaikoja ja hän ei halua kertoa heti jos hänellä on juttua jonkun tytön kanssa. Me asutaan kuitenkin sellaisella alueella, että ulkona liikkuu öisin ties mitä hörhöjä, joten kotiintuloaika on minusta ihan perusteltua. 

Pitää ottaa asia uudelleen puheeksi kun poika herää mutta kertokaahan, olenko liian tiukka pojalle. Haluan vain tietää missä hän menee ja pitää hänet turvassa. 

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ilmoittaa nyt ainakin pitäisi, jos tietää että odotatte klo 22 kotiin. Ja ei 22 kyllä liian aikainen ole, voihan siihen tehdä poikkeuksia jos on esim.kaverin luona.

Vierailija
42/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni voisi joustaa noita kotiintuloaikoja pidemmälle, mutta pohtisin myös miksi poika ei ole voinut asiaa kysyä. Oletteko liian jyrkkiä ja poika ei ole sen takia uskaltanut kysyä. Onhan tuo toki epäkypsää olla vastaamatta puhelimeen. Muutin itse pois kotoa kuukausi sen jälkeen, kun täytin 16. Muuten ei olisi lukion käyminen onnistunut, kun olen kotoisin maaseudulta. Juttelisin asioista ja olisin joustava. Pari vuotta enää niin poika on jo täysi-ikäinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä poika on sitten tarkemmin? Myöhään? Tytön luonako. Pitäisikö asua kohdassa jossa ei ole hörhöjä. Miksi asutte just siinä hörhöpaikassa, jos siellä on riskejä. Vaikea tietysti löytää muuta. Voisiko jonkun vanhempi ottaa yöksi tai sopia hakemisesta. Onpa hankala tilanne. Oletko selittänyt asioita paremmin miksi on ne ajat ja alueen tilanne.

🤦

Vierailija
44/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 18 v on lapsi. Perhe on yhteisö. Yhteisöllä on sääntöjä. Työpaikat, koulut, harrastuspaikat on myös yhteisöjä. Yhteiskunta on yhteisö.

Vastuullinen aikuinen kertoo kuinka yhteisöissä toimitaan. Kun sairastut tai muuta syytä myöhästyä tai jäädä pois ilmaantuu, sinähän ilmoitat poissaolon tai myöhästymisen. Ilmoitat vain. Ei ole vaikeaa.

Joissain paikoissa on sitä todellista uhkaakin olemassa. Teinejä on löytynyt ja kadonnut. Metsistä ja metsiin.

Joillain paikkakunnilla onkin otettu kotiintuloajat kaikille. Tarvittaessa pääsee poliisikyydillä kotiin. Parempi näin kuin se toinen vaihtoehto.

Voimia aapeelle.

Rajat on rakkautta. 

Vierailija
45/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vähän tapakasvatustakin. Eikö ne siellä tytön kotona halua jo nukkumaan kymmenen aikoihin? Itse en tykännyt, jos lasten kavereille piti käydä kertomassa talon alkavan nyt levolle. Aika lähteä kotiin. On kohteliasta tajuta lähteä viimeistään silloin, kun aletaan hampaita pestä ja vanhemmat on yöpuvussa jne. 

Vierailija
46/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran voi antaa ohjeistusta tyttöjen kanssa olemiseen että se kumi on halpa käyttää mutta abortti tai vauva tulee monin tavoin kalliiksi.

Mummo ei ole vastuussa lastenlapsistaan.

Vierailija
47/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kun kellään muulla ei ole koskaan kotiintuloaikoja 🙄😁

veikkaan, että muissa merheissä kuullaan sama laulu

Aikoinaan poika sai mopokortin, oli kesäloma ja kaikkikoko kylä tiesivät missä mopopojat kokoontuivat. Klo 00 joka ilta yö soitin, alapa tulla kotiin. Kerran sitten kysyin eikö sitä voi tulla ilman soittoa, ei kun on vedonlyönti kenen äiti on eka. Tuli turvallinen olo, tiesi kenen kanssa nuori liikkui ja tiesi että heistäkin välitettiin, toki tunsin vanhemmatkin. Pienen kylän etuja lasten kasvatuksessa. 

Vierailija
48/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysää sitä napanuoraa. Kun tuon ikäisellä pojalla housut tippuu niin ei kyllä äiti ole mielessä, ihan turha kuvitellakaan.

Olet aivan järkyttävän kontroloiva. Varmaan olet änkeämässä pojan häämatkallekin mukaan sitten aikanaan ja saamme lukea tulevan miniäsi avautumisia sinusta täällä. Siinäkö on tulevaisuus minkä haluat pojallesi antaa?

Oikeasti, mene terapiaan tai hanki edes jotain kirjoja itsetutkiskeluun, että pääset tuosta sairaasta kontroloinnin tarpeestasi. Ihan ensimmäisenä pyydät pojalta anteeksi että olet tuollainen heikkohermoinen sekopää.

Vierailija
49/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole liian aikainen.

Lapselle voi antaa vaihtoehdoksi sen, että saa lapsilisänsä, mutta luopuu puhelimesta, liittymästä, läppäristä jne, ja pesee itse pyykkinsä ja vastaa itse harrastusmaksuista. Koti tarjoaa ruuan, ei muuta.

Saa lapsilisänsä?

Vierailija
50/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kans 16v poika ja kotiintuloaika riippuu siitä missä nuori on. Jos on leffassa tai kaverin luona, niin saa olla pidempäänkin. Kaverin perhe tuttu ja tarvittaessa voin laittaa äidilleen viestin. Missään keskustassa taas ei tarvii roikkua 21 jälkeen. Eikä mielellään ennenkään.

Vierailija
51/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden vuoden kuluttua hän on täysi-ikäinen ja tekee mitä huvittaa. Sinnekö asti meinaat olla luottamatta hänen arvostelukykyynsä?

Mulla oli ilmoitusvelvollisuus niin kauan kuin asuin kotona. Vanhempani kertoivat, että yötäkin voit olla pois, mutta ilmoittaa täytyy. Oli kellonaika, johon mennessä ollaan kotona, jos ei muuta oltu ilmoitettu. Oli mielestäni reilua, enkä kokenut ongelmaksi.

Vierailija
52/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tapauksesta. Liian jyrkkä ja nolaava kuri aiheuttaa kapinaa ja saattaa johtaa ylilyönteihin ja jopa peruuttamattomiin tapahtumiin. 

Omani, tyttö ja poika, kasvatin alueella, jossa oli turvallisempaa. Siltikin olin aina valmiudessa hakemaan kotiin. Eli en itse kännännyt baarissa tai kotona. Todella harvoin kuitenkin tuli noutokeikka, osasivat liikkua itse.

Se oli sovittu, että mun viestiin pitää vastata mahdollisimman pian. Tiesin yleensä, missä ja keiden kanssa he ovat, niin meillä ei ollut viikonloppuisin kotiintuloaikoja. Arkena ymmärsivät itse tulla kotiin, jotta jaksavat kouluun aamulla.

Meillä ei ollut myöskään kotiaresteja.

Nyt ovat täyspäisiä nuoria aikuisia.

Vierailija
53/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla 14-16-vuotiaana minulla ei ollut kotiintuloaikoja ja kyllä käytettiin alkoholia ja oltiin humalassa.

Kotiin tuli kömmittyä viikonloppuisin 3-4 maissa, eikä koskaan mitään erikoista tapahtunut.

Lienevätkö vanhempani olleet huolissaan, eivät ainakaan maininneet. Ja hyvät välit meillä oli.

Tosin porukka missä hengailin, siinä pidettiin huolta kaverista; jos jollakin meni vähän överiksi, niin saateltiin kotiinsa.

Ja niin, ei tietenkään joka viikonloppu rellestetty.

Ala-asteiässä omilla lapsilla oli kotiintuloajat, yläkoululaisina tulivat viikonloppuisinkin aika jämptisti ennen puolta yötä kotiin.

Vierailija
54/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen että tässä on kaksi ihan erillistä keskustelua. Toinen on että mikä on sopiva kotiintuloaika vai tarvitaanko sellaista. Ja se toinen että pidetäänkö kiinni säännöistä/sovitusta ja toimitaanko vastuullisesti. Ekasta voidaan neuvotella vasta kun jälkimmäinen sujuu.

Minusta tuon ikäinen voi olla ihan hyvin kymppiä pidempään jos on kaverin luona, ILMOITTAA menemisistään ja on tavoitettavissa kohtuullisesti. Mutta tuollaisen katoamistempun jälkeen menisi tovi ennen kuin rajoista neuvotellaan. 

Vierailija
55/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 18 v on lapsi. Perhe on yhteisö. Yhteisöllä on sääntöjä. Työpaikat, koulut, harrastuspaikat on myös yhteisöjä. Yhteiskunta on yhteisö.

Vastuullinen aikuinen kertoo kuinka yhteisöissä toimitaan. Kun sairastut tai muuta syytä myöhästyä tai jäädä pois ilmaantuu, sinähän ilmoitat poissaolon tai myöhästymisen. Ilmoitat vain. Ei ole vaikeaa.

Joissain paikoissa on sitä todellista uhkaakin olemassa. Teinejä on löytynyt ja kadonnut. Metsistä ja metsiin.

Joillain paikkakunnilla onkin otettu kotiintuloajat kaikille. Tarvittaessa pääsee poliisikyydillä kotiin. Parempi näin kuin se toinen vaihtoehto.

Voimia aapeelle.

Rajat on rakkautta. 

Sairasta. 

Vierailija
56/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vähän tapakasvatustakin. Eikö ne siellä tytön kotona halua jo nukkumaan kymmenen aikoihin? Itse en tykännyt, jos lasten kavereille piti käydä kertomassa talon alkavan nyt levolle. Aika lähteä kotiin. On kohteliasta tajuta lähteä viimeistään silloin, kun aletaan hampaita pestä ja vanhemmat on yöpuvussa jne. 

Peruskäytöstavat opitaan jo lapsuudessa, ei niitä enää pitäisi joutua teineille opettamaan. 

Vierailija
57/57 |
07.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni asuu ton ikäisenä jo omillaan opiskelupaikkakunnalla. Relaa nyt vähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi