Työnantajan toiminta
Työnantaja lupaili työn alussa asiaan kuuluvat työvälineet, mutta niitä ei ollutkaan hankittuna, kun työt alkoivat. Jouduin itse hankkimaan työvälineet eri paikoista.
Työnantajalla meni hermot siihen, että joidenkin välineiden toimituksessa kesti. Nyt olen vihdoin saanut työvälineet hankittua, mutta työnantaja on tällä välillä siirtänyt minulle luvattuja työtehtäviä pois.
Perusteluna työtehtävien pois siirtämiselle on se, että työt eivät edenneet riittävästi (kun ei ollut tarvittavia työvälineitä silloin käytettävissä). Nyt minulla on asianmukaiset työvälineet, muttei enää sellaisia työtehtäviä, joissa niitä voisin käyttää. Eikä ilmeisesti tehtäviä enää kokonaisuudessaan tulla palauttamaan, kun työnantaja valittaa, että alussa suoriutuminen on ollut heikkoa.
Työhaastattelussa tosin oli luvattu työhön myös työvälineet, ei niin että niitä joutuu itse metsästämään kissojen ja koirien kanssa. Tähän kulunutta aikaa ja välineiden puuttumisen vaikutusta tehtävien hoitamiseen ei kukaan tunnu ottavan huomioon.
Tilanne tuntuu hyvin hämmentävältä. Onko tällainen asioiden hoitaminen merkki siitä, että pulju on ns. konkurssikypsä?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinut palkattiin ylipäänsä jos työtehtävät voidaan vaan siirtää toisaalle ja parempi niin työnantajan näkökulmasta, ja sinua pidetään tyhjänpanttina ilman välineitä?
Tuota varmaan kannattaisi kysyä työnantajalta. Luulin että tähän tehtävään tarvitaan joku hoitamaan sitä. Ilmeisesti työnantaja ei oikein ollut miettinyt asioita käynnistäessään rekryn.
Voihan olla, että taloudellinen tilanne on heikentynyt ja tällä yritetään saada työntekijä itse irtisanoutumaan.
Onko jollain tällaisesta kokemuksesta? Järkeilemällä en käsitä työnantajan toimintaa. Jotain osaamattomuutta voi myös olla.
Työpaikan etsintä taitaa olla edessä, olla työnantajan toiminnassa kyse mistä tahansa. Ei välttämättä kannata jäädä odottamaan ilmoitusta konkurssista.
Mulle kävi muuten samoin, mutta työnantaja ilmoitti, ettei minun kannata tulla tyhjän takia työpaikalle ensimmäiseen viikkoon. Sain siis ylimääräisen viikon loman heti työsuhteen alkuun. Palkallisena tietenkin.
Kelpasi minulle kyllä!
kun palkattiin sinut, eikä pikkupomon siskon tytärtä, niin pomo kiukutteli sinulle eikä hankkinut työvälineitä?
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi muuten samoin, mutta työnantaja ilmoitti, ettei minun kannata tulla tyhjän takia työpaikalle ensimmäiseen viikkoon. Sain siis ylimääräisen viikon loman heti työsuhteen alkuun. Palkallisena tietenkin.
Kelpasi minulle kyllä!
Kuulostaa hyvältä ettei käsketty ottaa palkatonta tai pyöritellä töissä peukaloita. Pääsit kuitenkin myöhemmin tekemään niitä tehtäviä, jotka sinulle oli luvattu?
Vierailija kirjoitti:
kun palkattiin sinut, eikä pikkupomon siskon tytärtä, niin pomo kiukutteli sinulle eikä hankkinut työvälineitä?
Mistä näistä tietää. En kuitenkaan usko tuohon. Luulen ettei työpaikalla vain ole ketään, joka ymmärtäisi työn organisoinnin päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpasi minulle kyllä!
Kuulostaa hyvältä ettei käsketty ottaa palkatonta tai pyöritellä töissä peukaloita. Pääsit kuitenkin myöhemmin tekemään niitä tehtäviä, jotka sinulle oli luvattu?
Kyllä. Enkä tietenkään edes olisi suostunut ottamaan palkatonta. Olisinhan minä voinut mennä työpaikalle peukaloita pyörittelemään, mutta ei se olisi ollut kenenkään etu, sen tajusi pomokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpasi minulle kyllä!
Kyllä. Enkä tietenkään edes olisi suostunut ottamaan palkatonta. Olisinhan minä voinut mennä työpaikalle peukaloita pyörittelemään, mutta ei se olisi ollut kenenkään etu, sen tajusi pomokin.
Oikea lottovoitto päästä työskentelemään fiksulle työnantajalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelpasi minulle kyllä!
Hän vielä sanoikin, että varmaan paskat nakkaisin koko työstä, jos hän pakottaisi minut työpaikalle tyhjän panttina notkumaan. Ja oikeassa olikin.
Meillä vähän vastaavaa oli, kun meitä otettiin kesätyöhön monta. Työkaluja oli vaan vakkareilla omat ja me kesähessut kissojen ja koirien kanssa juostiin lainavehkeitten perässä. Taas oli työn tuottavuus huipussaan, vaikka ymmärränkin ettei viitsitä koko mittavaa arsenaalia kaikille kesäduunareille hankkia. Oli myös sit niitä päiviä, jolloin ei ollut tekemistä. Joskus sai palkatonta mut yleensä piti kököttää jossain työmaan nurkassa pelaamassa kännykällä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vähän vastaavaa oli, kun meitä otettiin kesätyöhön monta. Työkaluja oli vaan vakkareilla omat ja me kesähessut kissojen ja koirien kanssa juostiin lainavehkeitten perässä. Taas oli työn tuottavuus huipussaan, vaikka ymmärränkin ettei viitsitä koko mittavaa arsenaalia kaikille kesäduunareille hankkia. Oli myös sit niitä päiviä, jolloin ei ollut tekemistä. Joskus sai palkatonta mut yleensä piti kököttää jossain työmaan nurkassa pelaamassa kännykällä.
On ärsyttävää, jos ei pääse hoitamaan töitä ja aika kuluu pelkkään odotteluun. Yleensä sen jälkeen onkin seuraavaksi kahta kauheampi kiire, kun aikatauluja yritetään kuroa umpeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinut palkattiin ylipäänsä jos työtehtävät voidaan vaan siirtää toisaalle ja parempi niin työnantajan näkökulmasta, ja sinua pidetään tyhjänpanttina ilman välineitä?
Tuota varmaan kannattaisi kysyä työnantajalta. Luulin että tähän tehtävään tarvitaan joku hoitamaan sitä. Ilmeisesti työnantaja ei oikein ollut miettinyt asioita käynnistäessään rekryn.
Voihan olla, että taloudellinen tilanne on heikentynyt ja tällä yritetään saada työntekijä itse irtisanoutumaan.
Onko jollain tällaisesta kokemuksesta? Järkeilemällä en käsitä työnantajan toimintaa. Jotain osaamattomuutta voi myös olla.
En ymmärrä miten suoriutuminen työtehtävissä voidaan arvioida puutteelliseksi, jos työnantajan lupaamat työvälineet puuttuvat. Mietin olenko joutunut jonkun silmätikuksi, kun arviointi on näin epäreilua ja työtehtäviä otetaan pois ennen kuin on saanut tilaisuuden hoitaa tehtäviä asianmukaisten työvälineiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten suoriutuminen työtehtävissä
Olen yrittänyt sanoa siitä, että nyt kun välineet ovat vihdoin kunnossa, minun pitäisi päästä tekemään niitä alunperin sovittuja työtehtäviä. Muuten ei minkäänlaista suoriutumisen arviointia voida tehdä, jos joko työvälineet puuttuvat tai ei ole sellaisia tehtäviä, joissa suoriutumista voisi arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ei kuitenkaan oikein reagoi, sanoin mitä tahansa. Todetaan vain, että tehtävät on jo siirretty pois, kun tulosta tuli aiemmin heikosti. Ei voi kuulemma enää muuttaa tilannetta. Ehkä tässä yritetään vain savustaa ulos, jos rahat ovat tiukilla.
Saapuessani äitiysvapaalta vähäksi aikaa työhön minut siirrettiinkin toiseen yksikköön eri tehtävään. Jouduin hakemaan kannettavan vanhasta paikasta aamulla ja siirtymään uuteen toimistoon toiseen kaupunginosaan. Oli tiedossa etukäteen mutta koneen sain hakea vasta 1. työpäivänä.
Uudessa paikassa kehotettiin päivittämään tarvittavat sovellukset uuteen tehtävään. Jo 1-2 tunnin sisällä sovellusten olisi pitänyt olla käyttövalmiina opastajan kommentin perusteella. Olen kokenut työntekijä joten ei ongelmaa. Joku täysin uusi olisi voinut pelästyä.
Työpaikalla on muutenkin tapana että tunnukset voi aktivoida jo ennen 1. työpäivää, jotta pääsee heti kirjautumaan.
Työvälineet, työvälineet..
On sulla salaperäinen ammatti kun ei voi tarkemmin kertoa.
Itse menisin tuossa vaiheessa selvittämään asian mahdollisimman ison pomon kanssa. Sillä lailla asia selviää todennäköisesti helpommin kuin vauviksella.
Vierailija kirjoitti:
Työvälineet, työvälineet..
On sulla salaperäinen ammatti kun ei voi tarkemmin kertoa.
Itse menisin tuossa vaiheessa selvittämään asian mahdollisimman ison pomon kanssa. Sillä lailla asia selviää todennäköisesti helpommin kuin vauviksella.
Pomo on firman omistaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa aiemmin joku muu on perehdyttänyt. Tai uusi on saanut käyttää työkaverin laitteita alussa.
Osaisiko pomo edes neuvoa miten välineitä käytetään?
Missään paikassa pomo ei ole itse opastanut välineiden käyttöön. Tajusiko ettei tiedä ollenkaan miten ne toimivat?
No mitä sitä omistajaa pelkäät? Ihminen sekin on. Ilmeisesti. Mene ja selvitä asia turhan voivottelun sijasta.