IL: Moni saa tähän aikaan laskun, joka voi lyödä ällikällä
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/32b0fa18-2139-4eda-baf0-d99…
Suomessa ei pitäisi olla vedestä pulaa missään mielessä. Mutta tässä on vaihvihkaa luotu uusi kiva "vesivero". Vedenkulutus pitäisi saada minimoitua munakupilliseen päivässä, mm. niin että suihku kestää 2min.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Artikkelissa sanotaan että ihmisten pitäisi olla 5 min suihkussa. Ja 15 minuuttia on lähes kielletty koska se maksaa 450 euroa enemmän. Naurettavaa pelleilyä. Ihmiset sekoavat kohta.
Vesi sisältyy onneksi meillä vuokraan. Pitkiä suihkuja joka ilta, vaihdoin myös suihkupään paremmin virtaavaan.
Pyykkiä ja astioita pestään vettä säästämättä.
Saan aina n. 100-150 e takaisin vesimaksuista joulukuussa. On aina kiva ylläri. Olen säästeliäs veden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Asun vuokralla ja pidän suihkua hiljaisella. Aloin pitämään sen jälkeen, kun tuli vesimittari. Nyt putket pitävät kolinaa.
Ihmiset eivät enää päästä vettä kunnon paineella ja se tarkoittaa taloyhtiöille useammin tehtävää putkiremonttia.
Nämä vesimittarit ja vesiverot ovat niitä vihervassun näperryksiä, koska vesi on kuulemma maailmasta loppumassa.
Vähän nikn kuin luontokin, se katoaa jonnekin mystiseen mustaan aukkoon...
Vierailija kirjoitti:
Meillä okt, vesimaksu vuodessa 80€. Ei väliä miten paljon käyttää.
Tokikaan ei siltikään tuhlata vettä.
Miten noin vähän. Meitä on 2 aikuista ok talossa ja 250€/vuosi menee, että heilahtaa. Siis pelkkää kylmää vettä. Sähkövaraaja lämmittää sitten kalliilla kuuman veden.
Vesimaksut nousevat, tuet leikattiin. Töitä ei saa eli ei osteta kaupasta muuta kuin ruokaa. Pakko on jostain vähentää.
Vierailija kirjoitti:
Kahden minuutin suihkussa ei kyllä ehdi pestä hiuksia.
Eikä oikein alapesua, ei saa haista sillille.
Vierailija kirjoitti:
Vesimaksut nousevat, tuet leikattiin. Töitä ei saa eli ei osteta kaupasta muuta kuin ruokaa. Pakko on jostain vähentää.
Toi on harmi nyt kun moni yrittäjä menettää asumistuen tammikuussa.
"Moni yrittäjä menettää asumistuen tammikuussa.
Asunto tulkitaan omistusasunnoksi, vaikka asunnosta olisi tehty vuokrasopimus, jos asunto, jossa yrittäjä asuu, on kiinteistöosakeyhtiön tai yrityksen nimissä ja yrittäjä omistaa yrityksestä vähintään 50 prosenttia. "
https://www.salkunrakentaja.fi/2024/08/asumismenot-asumistuki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun vuokralla ja pidän suihkua hiljaisella. Aloin pitämään sen jälkeen, kun tuli vesimittari. Nyt putket pitävät kolinaa.
Ihmiset eivät enää päästä vettä kunnon paineella ja se tarkoittaa taloyhtiöille useammin tehtävää putkiremonttia.
Kun on säädetty että vettä ei tule kunnon paineella, päästi tai ei. Hyvin "säästää" kun bideetäkin pitää käyttää pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Itse siivoan paljon ja käyn suihkussa, mutta muuten en sitten osta muuta kuin halpaa ruokaa ja saippuaa.
Ja olen kaiken vapaa-ajan kotona.
Iik, nyt mun pinppi haisee ihan kalalle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse siivoan paljon ja käyn suihkussa, mutta muuten en sitten osta muuta kuin halpaa ruokaa ja saippuaa.
Ja olen kaiken vapaa-ajan kotona.
Pesen kaapitkin jouluksi. Ihan kaiken.
Ja kun kohta tietty osuus vesioikeudesta myydään ulkomaisille sijoitusyhtiöille, tulee vesilaskujen perään nollat, että varautukaan käymään suihkussa keskimäärin 3 minuuttia viikossa tämän jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä okt, vesimaksu vuodessa 80€. Ei väliä miten paljon käyttää.
Tokikaan ei siltikään tuhlata vettä.
Miten noin vähän. Meitä on 2 aikuista ok talossa ja 250€/vuosi menee, että heilahtaa. Siis pelkkää kylmää vettä. Sähkövaraaja lämmittää sitten kalliilla kuuman veden.
Koska vesiosuuskunta.
Meillä on asuntokohtaiset energiamittarit. Sisältää siis sekä veden että lämmityksen. Kun aikoinaan muutin tähän taloyhtiöön, mittareita ei vielä ollut vaan vedenkulutus maksettiin nuppiluvun mukaan. Jossain vaiheessa sitten iäkkäämmät asukkaat alkoivat epäillä, että lapsiperheet lutraavat niin paljon vettä, että sen vuoksi se nuppiluvun summakin oli suuri. Olivat myös näreissään siitä, ettei koirista mene vesimaksua. Päädyttiin siis asuntokohtaisiin mittareihin ja ennakkoa maksetaan yhtiövastikkeissa asunnon koon mukaan. Kerran vuodessa mittarit luetaan ja sitten joko maksaa lisää tai saa palautusta. Näille mittareita vaativille tulikin yllätyksenä, että heidän laskunsa eivät pienentyneetkään vaan suurenivat. Osittain syynä oli se, että iäkkäät ihmiset yleensä pitävät lämpimämmästä asunnosta. He myös saunoivat useammin kuin lapsiperheet keskimäärin. Ja ehkä tuli yllätyksenä sekin, että koirat ei yleensä käy suihkussa edes kerran viikossa. Mä saan yleensä palautusta, koska yksi ihminen tietenkin kuluttaa vettä vähemmän kuin neljä. Eikä kissa käy koskaan suihkussa ja koirakin vain silloin, jos se on möyrinyt jossain kurassa. Yleensä ei möyri. Yhtiövastikkeessa maksettavaan ennakkoon kun on arvioitu, että tämän kokoisessa asunnossa asuisi neljä henkilöä. Mä myös pidän siitä, että siitä, että sisälämpötila on 20 astetta. Mun isäni ja siskoni asuvat myös tässä samassa taloyhtiössä ja mun siskolla asunnon lämpötila on 24-25 astetta ja isälläni 27-28 astetta. Luonnollisesti he sitten maksavatkin enemmän.
Meillä kerrostalossa vesimaksu on henkilöä kohden 20€/kk. Kolmen hengen talous, suihkussa käydään joka päivä, pyykinpesukonetta ja astianpesukonetta käytetään päivittäin. Ei mitään pikasuihkuja ja melko kuumaakin vettä käytetään. Palautusta yli 250€. Joissakin asunnoissa tasausmaksuja. En voi millään ymmärtää, miten saa vettä kulumaan niin paljon että joutuu maksamaan tasausmaksuja. Pieni lapsia ei ole, ikähaarukka nuorista aikuisista vanhuksiin.
Veden lämmittäminen tietysti maksaa, siis lämmin vesi on varmasti tuplasti kalliimpaa kuin kylmä. Mikään laite ei käytä lämmintä vettä, vaan laite lämmittää veden. Eli kyllä se on se suihkuttelu, joka joillekin maksaa tolkuttomasti.
Mittari luetaan, kun muuttaa pois.
Nyt, kun on vesimittari niin uusi vuokralainen ei voi muuttaa asuntoon ennenkuin kuukausi on loppunut.