Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten se sos ja terveysalan huono työilmapiiri näkyy?

Vierailija
05.12.2024 |

Kun aina siitä puhutaan 

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat ovat alallaan aliarvostettuja ja jotkut heistä, varsinkin kauimmin talossa olleet, kokevat olevansa parempia työntekijöitä. Kokeneempina työnkijöitä heillä on tarve näyttää tuoreemmille ns. kaapin paikka. He tietävät kaikesta kaiken eivätkä ole koskaan väärässä. He haluavat arvostusta ja pomottavat ja luulevat sillä nostavansa itsensä hoitajien hierarkiassa korkeammalle. Juuri työnsä aloittaneiden pitää olla varpaillaan. Ei saa olla liian hyvä ja mukava, koska se on uhka. Kokemattomuus nähdään huonona aineksena, vaikka olisikin potentiaalia. Talon sisällä ei haluta valta-asemaan muutoksia. Ja auta armias, jos menet arvostelemaan vanhaa käytäntöä. Tästä se selän takana juoruaminen vasta alkaakin. 

Hoitajien esihenkilöt ovat huonoja johtajia, eivätkä osaa, halua tai uskalla puuttua asiaan. Heillä on suosikkeja ja inhokkeja työnlaadusta riippumatta. Soppa on valmis ja vaihtuvuus suurta. 

Vierailija
22/56 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä vaikka sairaanhoitaja olenkin. Meillä on tosi hyvä ilmapiiri. Hyviä tyyppejä on kaikki laitsareista ja sihteereistä ylilääkäriin. Tervetuloa lastenpsykalle kaikki jotka haluaa kivoja työkavereita ja hyvän työilmapiirin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti työyhteisö on jakautunut, pitäisi päättää kenen voimakkaan hahmon puolella on ja ketä vastaan. Toisten tavat tehdä ovat automaattisesti väärin. 

Kun joku oikein otetaan hampaisiin, hänestä puhutaan selän takana ja kerrotaan valheita. Ei tervehditä lainkaan, vaikka hän tervehtii. Piilotetaan työvälineet. Edes työhön liittyviin kysymyksiin ei vastata lainkaan, vaan katsellaan seinille kuin tätä ihmistä ei olisi olemassakaan. Ylipäätään samanlaisena käytöksenä kuin yläasteella. 

Ei kai tuollaista ole työelämäasaä

Kuules, kyllä on! Sellaista oli meidänkin työpaikalla ja oikein ovensuussa käytiin sukunimi vääntämässä "rumaan muotoon".

Uskomatonta käytöstä aikuisilta ihmisiltä! 

Vierailija
24/56 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva pahanpuhuminen selän takana kollegoista. Arvostellaan työntekemistä, osaamista, koulutustaustaa, jopa ulkonäköä. Suoraan ja asiallisesti ei sanota mitään, vaan nimenomaan valitetaan selän takana.

Olen itse työskennellyt monella eri alalla, enkä ole millään muulla työpaikalla törmännyt tällaiseen. 

Nykyään olen ihan toisella alalla, mutta sellaisella, jossa on muutama muukin ex-hoitaja. Hassua on ollut huomata, että nämä hoitsut yrittävät jatkaa tapaa täällä uudellakin työpaikalla, mutta hiljenevät, kun huomaavat työkaverien hämmästyneet ilmeet ja heille toki aivan suoraan sanotaankin, että meillä täällä on sellainen periaate että kollegoita pyritään kehumaan ja kannustamaan, tai sinähän voit viikkopalaverissa nostaa esiin tämän haasteenxxx ja ehdottaa parempaa toimintatapaa.

Kaikille hoitajille haluaisin sanoa, että selän takana pahan puhuminen ei todellakaan ole mikään normaali ja yleinen tap

Juuri näin. 

Vierailija
25/56 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jaksoin 3,5 vuotta ja nyt olen sairaslomalla ahdistuneisuushäiriön diagnoosilla. 

Vierailija
26/56 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jaksoin 3,5 vuotta ja nyt olen sairaslomalla ahdistuneisuushäiriön diagnoosilla. 

Mitä tpaahtui

Vierailija
27/56 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selän takana pahan puhuminen, päälle päin maireilu. 

Vierailija
28/56 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan itse ole sitä konkreettisesti nähnyt, mutta ihmiset jotka noilla aloilla työskentelevät, kertovat asiasta lähes yhdestä suusta.

Ymmärtääkseni organisaatiorakenne ja hierarkia on se ongelmien lähtökohta. Esimiesasemassa työskentelevä henkilö on tullut valituksi siihen ainoastaan muodollisin perustein. Ja kun esimiestaitoja tai muutakaan organisaatioiden dynamiikkaan liittyvistä asioista ei ole edes kuulu, puhumattakaan että niitäosaisi käyttää, vaan niiden tilalla on pyrkyryys, kiusaaminen, suosikkijärjestelmät, kostonhalu, inhokkityöntekijät, jne. Niin soppa on valmis.

Vierailija
29/56 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko johtajuus antaa työntekijöille liikaa valtaa. Se näkyy sitten kaikessa uusien työntekijöiden perehdytyksestä työvuorojen jakautumiseen. Voi elämä sitä mekkalaa, jos uudempi työntekijä -vieläpä sijainen- saa vaikka yövuoroja.

Vierailija
30/56 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikko johtajuus antaa työntekijöille liikaa valtaa. Se näkyy sitten kaikessa uusien työntekijöiden perehdytyksestä työvuorojen jakautumiseen. Voi elämä sitä mekkalaa, jos uudempi työntekijä -vieläpä sijainen- saa vaikka yövuoroja.

Miksi sijainen ei voisi saada yövuoroja?

Vierailija
31/56 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidat eka kertaa jotain vaikeaa diagnoosia, potilaan paineet laskee sekä syke, pyydät kollegoilta apua, mut ne ei ehdi, mutta ehtivät ivata nurkan takana.

Teet nesteitä, sulle tullaan huutamaan että teet ne väärin ja on kauhee kiire, auttaa ei voi, huutamiselle on aina aikaa.

Sulle annetaan aina enemmn potilaita kuin muille ja naureskellaan kun et selviä

ymym

Vierailija
32/56 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoidat eka kertaa jotain vaikeaa diagnoosia, potilaan paineet laskee sekä syke, pyydät kollegoilta apua, mut ne ei ehdi, mutta ehtivät ivata nurkan takana.

Teet nesteitä, sulle tullaan huutamaan että teet ne väärin ja on kauhee kiire, auttaa ei voi, huutamiselle on aina aikaa.

ymym

Tuohan on työpaikkakiusaamista

Vierailija
33/56 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemus (useita kymmeniä eri työpaikkoja, mukaan lukien kun olen ollut keikkatyössä eri pisteissä, harjotteluissa sekä vakkarina, määräaikaisena jne)

Lähinnä päiväkotipuolesta puhun.

Koskaan ei tiedä, kenen hampaisiin joutuu missäkin työpaikassa, koskaan ei tiedä mitä arvostellaan, esim. uusi pomo saattaa arvostella täysin epäloogisesti, asioista mistä ei koskaan ole ollut puhetta aiemmin, jos pomo sattuu oleman kusipää. "Vallassa" on monesti aggressiivisimmat ihmiset työpaikoilla, jotka leikkivät pikkupomoja ja nuoleskelevat esimiehiä. Voivat puhua ihan puuta heinää esim jos kokevat jonkun uhkana.

Väkivallalla uhkailua, myös fyysistä väkivaltaa olen kokenut (ulk.työntekijä). Myös suomalaisena olen kokenut paljon vähättelyä jos työyhteisössä ulkomaalaisia enemmän.

Kiusaamistapoja voi olla monia, mutta niitä en tässä jaksa kaikkia avata.

Esim pomon kaveri on ain oikeassa, oli hän kuinka huono työssään tahansa, jne..

5-6 kymppiset naiset usein kiusaa kauniimpia nuoria ja leikkivät samalla esimiestä kiusaamisen ohessa.

Jos joku on hyvällä tuulella, se täytyy yrittäää mitätöidä mahdollisimman nopeasti.

Ringissä jauhetaan p****** lapsista etenkin, niiden vanhemmista jne. Tätä useimmilla työpaikoilla. Koskaan ei nähdä omassa itsessä vikaa.

Vierailija
34/56 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin, ja unohtui sanoa, että oikeudentajua on harvalla esimiehellä. Esim tilanteessa missä ulk.työntekijä käytti väkivaltaa kohtaani, olin lopuksi syytettyjen penkillä. Syytettynä mm. Rasismista (lol).

Eli asiat ei todellakaan mene tällä alalla niinkuin pitäisi..

Vierailija
35/56 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut hetken siivoojana hoivakodissa. Kestin kuukauden. Oli hirveää ja mukavat hoitajat olivat vähemmistössä. Ihmeellistä tiuskimista ja kyykyttämistä. Vähän ihmettelin miten aikuiset ihmiset käyttäytyvät kuin murrosikäiset teinit. Oma kokemus on että erityisesti vanhuspuolella on näitä paljon, ja hoitajina on paljon ylimielisiä koulukiusaajia. En tiedä miksi, kun luulisi että sinne hakeutuisi ne jotka ovat keskimääräistä empaattisempia.

Vierailija
36/56 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut hetken siivoojana hoivakodissa. Kestin kuukauden. Oli hirveää ja mukavat hoitajat olivat vähemmistössä. Ihmeellistä tiuskimista ja kyykyttämistä. Vähän ihmettelin miten aikuiset ihmiset käyttäytyvät kuin murrosikäiset teinit. Oma kokemus on että erityisesti vanhuspuolella on näitä paljon, ja hoitajina on paljon ylimielisiä koulukiusaajia. En tiedä miksi, kun luulisi että sinne hakeutuisi ne jotka ovat keskimääräistä empaattisempia.

Mukavat hoitajat lähtevät, ne katkerimmat kusipäät jäävät. Asukkaiden epäonneksi...

Vierailija
37/56 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monesti työyhteisö on jakautunut, pitäisi päättää kenen voimakkaan hahmon puolella on ja ketä vastaan. Toisten tavat tehdä ovat automaattisesti väärin. 

Kun joku oikein otetaan hampaisiin, hänestä puhutaan selän takana ja kerrotaan valheita. Ei tervehditä lainkaan, vaikka hän tervehtii. Piilotetaan työvälineet. Edes työhön liittyviin kysymyksiin ei vastata lainkaan, vaan katsellaan seinille kuin tätä ihmistä ei olisi olemassakaan. Ylipäätään samanlaisena käytöksenä kuin yläasteella. 

Ei kai tuollaista ole työelämäasaä

Kyllä on, valitettavasti. Ja jos puhut kiusaamisesta pomolle, sinä olet se joka lähtee, kiusaaja saa jäädä.

Vierailija
38/56 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ymym

Tuohan on työpaikkakiusaamista

Niinhän se on, mutta ei sitä loppumaan saa. Pomot ovat yleensä kiusaajien kavereita ja kiusattu savustetaan ulos

Vierailija
39/56 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhumattomuutena, mulkoiluna, juorujen levittämisenä

Vierailija
40/56 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sijainen ei voisi saada yövuoroja?

Niistä saa parempaa palkkaa. Mutta toisaalta, jos hänellä ei ole yövuoroja, huudetaan että hän on pomon suosikki kun hänen ei tarvitse näköjään tehdä edes yövuoroja. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi