Pankin asuntolainapäätös
Onko täällä asuntokaupan asiantuntijoita paikalla? Mitä asuntolainapäätöksen saaminen vaatii pankilta? Olen saanut lainatarjouksen pankilta ja luulin, että asia on nyt tällä selvä kun meillä oli kauppakirjatkin valmiina. Vielä pitää odotella lainapäätöstä ennen kuin asuntokaupat voidaan suorittaa??? Miten kauan päätöksen saamisessa kestää vai onkohan tässä odottelussa kyse nyt siitä, ettei pankki olekaan varannut resursseja minun asuntokauppaan? Asuntokauppa tapahtuu perheen sisällä, ostan sukulaiselta asunnon, jonka hän on aiemmin perinyt. Hän maksaa asunnosta nyt kovaa hintaa ja pankilla on tiedossa, että asuntokauppa halutaan tehdä asap. Sukulaisella on asunnosta velkaa, jota hän ei voi maksaa pois ennen kuin minä ostan asunnon. Olemme saman pankin asiakkaita ja pankilla siis on tiedossa tämä ostokuvio eli tuntuu aivan käsittämättömältä ihmisen kiusaamiselta ettei tätä kauppaa saada tehtyä. Ei tajuttu kirjallista tarjousta tehdä asunnosta, koska sittenhän käsittääkseni sopimussakko olisi voinut langeta pankille mikäli kauppa viivästyy.
Kommentit (20)
Täytyy pankin tarkistaa, että juuri kyseinen asunto käy lainan vakuudeksi. Kärjistettynä, vaikka olisitte saaneet puolen miljoonan lainalupauksen, ette välttämättä saa lainaa jos kohde on huonokuntoinen läävä jossain perämetsässä.
Mutta kyllä niiden pitäisi aika nopeasti tuo hoitaa. Soita perään ja kysy.
Vierailija kirjoitti:
Tarjous ei vielä sido pankkia, sinulla olisi pitänyt olla lainalupaus. Me saatiin lainalupaus samalla kuin tarjouskin ja kun asunto löytyi, niin kaupat syntyivät todella nopeasti, pankkia ei tarvinut odottaa yhtään. Tässä oli pankkina Nordea.
Meilläkin Nordea. Mikähän juttu tässä sitten on, ettei tarjouksen yhteydessä voitu heti antaa lainalupausta? Asunnon kaikki kauppaan vaaditut paperit toimitin heti pankkiin lainatarjousta pyytäessä. En ole aiemmin asuntoa ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarjous ei vielä sido pankkia, sinulla olisi pitänyt olla lainalupaus. Me saatiin lainalupaus samalla kuin tarjouskin ja kun asunto löytyi, niin kaupat syntyivät todella nopeasti, pankkia ei tarvinut odottaa yhtään. Tässä oli pankkina Nordea.
Meilläkin Nordea. Mikähän juttu tässä sitten on, ettei tarjouksen yhteydessä voitu heti antaa lainalupausta? Asunnon kaikki kauppaan vaaditut paperit toimitin heti pankkiin lainatarjousta pyytäessä. En ole aiemmin asuntoa ostanut.
Nordea ei anna sitä samalla haluaa tietää asunnon.
Laita viesti tai soittopyyntö suoraan sille pankkineuvojalle joka teille lainan lupasi.
Itse laitoin ensin "kohde löytynyt"-palvelun kautta pankille viestin ja siihen ei kukaan vastannut viikkoon mutta sitten soitin asiakaspalveluun ja jätin soittopyynnön niin soitto tuli tunnin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nordea ei anna sitä samalla haluaa tietää asunnon.
Kyllä meille tuli nimenomaan lainalupaus ennenkuin oltiin edes löydetty sopiva talo. Tottakai hyväksyivät vielä kohteen erikseen sitten kun alettiin hieromaan kauppoja mutta ei hyväksynnässä mennyt kuin varmaan tunti.
Vierailija kirjoitti:
Laita viesti tai soittopyyntö suoraan sille pankkineuvojalle joka teille lainan lupasi.
Itse laitoin ensin "kohde löytynyt"-palvelun kautta pankille viestin ja siihen ei kukaan vastannut viikkoon mutta sitten soitin asiakaspalveluun ja jätin soittopyynnön niin soitto tuli tunnin sisällä.
Lainaa ei ole kyllä "Luvattu", kaikki toimet on kyllä viitanneet siihen, että kauppa voidaan tehdä ja useasti olen pankkiin ollut nyt yhteydessä hoputtamassa tätä kauppaa. Annoin heti lainahakemuksen yhteydessä kaikki asunnon dokumentit pankille eli pankki on koko ajan tiennyt, minkälaisen asunnon olen ostamassa. Lainasta neuvoteltiin useaan otteeseen niin puhelimessa kuin neuvotteluissa ennen kuin päätin tarjouksen hyväksyä. Tulee kyllä hölmö olo tässä, kun pankkineuvoja ei ole selkeästikään kertonut mitä vaiheita asuntokauppaan vielä kuuluu.
Montako kertaa olet soittanut pankkiin ja kysynyt?
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa olet soittanut pankkiin ja kysynyt?
Olen ollut pankkiin viikottain yhteydessä nyt reilun parin kuukauden ajan, kun tätä kauppaa on tehty. Tuntuu nyt todella hölmöltä, että en ole näin pitkässä ajassa saanut lainalupausta kirjallisena. Ei edes tekstiviestinä. Puhelimitse ollaan viime viikot tätä "kauppaa" tehty.
Pankin lainatarjous on vasta raamit mistä hintaluokasta kannattaa asuntoa etsiä, mutta lopullinen päätös tulee vasta kun olet löytänyt asunnon. Asunto kun on lainan vakuutena niin ei pankki myönnä isompaa lainaa kun talon oikea arvo on. Kai välittäjä tmv on käynyt arvioimassa asunnon vai vaihtaako omistajaa "tiskin alta"?
Vierailija kirjoitti:
Täytyy pankin tarkistaa, että juuri kyseinen asunto käy lainan vakuudeksi. Kärjistettynä, vaikka olisitte saaneet puolen miljoonan lainalupauksen, ette välttämättä saa lainaa jos kohde on huonokuntoinen läävä jossain perämetsässä.
Mutta kyllä niiden pitäisi aika nopeasti tuo hoitaa. Soita perään ja kysy.
Itse kävin kohteen pankin kanssa läpi jo lainanhakuvaiheessa ja kun kohde hyväksyttiin, sain heti lainalupauksen.
Vierailija kirjoitti:
Pankin lainatarjous on vasta raamit mistä hintaluokasta kannattaa asuntoa etsiä, mutta lopullinen päätös tulee vasta kun olet löytänyt asunnon. Asunto kun on lainan vakuutena niin ei pankki myönnä isompaa lainaa kun talon oikea arvo on. Kai välittäjä tmv on käynyt arvioimassa asunnon vai vaihtaako omistajaa "tiskin alta"?
Ei ole välittäjää meillä eli siinä mielessä "tiskin alla" kaupat tehty. Asunto on minulle tuttu ja on siis toki kuntotarkastukset tehty ym mitä pankki tietenkin vaatii. Hinta sovittu ja se on linjassa muiden seudun asuntojen kanssa, ei ole mikään perämetsäkohde mistä ei asuntoa saisi myytyä. Asunnon vakuusarvostakin ollaan pankin kanssa neuvoteltu ja ollaan koko ajan oltu yhteisymmärryksessä. Se vaikutti asunnon vakuusarvoonkin, mutta sillä ei ollut minulle merkitystä kun käsirahaa on asuntoa varten reippaasti jo muutenkin. Ei ole rahasta kiinni tämä kauppa, pankkikin on sanonut, että ei ole ongelmaa.
Tosi outo juttu jos pankilla on koko ajan ollut tiedossa kohde ja siihen on lainaa neuvoteltu. Erikoista. Entä jos menet toisen pankin juttusille? Se saattaisi saada vipinää aikaan myös Nordean päässä. Kyllä luulisi sunkin rahojen kelpaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaa ei ole kyllä "Luvattu", kaikki toimet on kyllä viitanneet siihen, että kauppa voidaan tehdä ja useasti olen pankkiin ollut nyt yhteydessä hoputtamassa tätä kauppaa. Annoin heti lainahakemuksen yhteydessä kaikki asunnon dokumentit pankille eli pankki on koko ajan tiennyt, minkälaisen asunnon olen ostamassa. Lainasta neuvoteltiin useaan otteeseen niin puhelimessa kuin neuvotteluissa ennen kuin päätin tarjouksen hyväksyä. Tulee kyllä hölmö olo tässä, kun pankkineuvoja ei ole selkeästikään kertonut mitä vaiheita asuntokauppaan vielä kuuluu.
Outoa toimintaa pankilta, tai sitten kohteessa tai jossain muussa asiassa on jotain pankin mielestä epäselvää. Olen ostanut elämässäni viisi asuntoa ja kaikki on paukutettu pankin puolelta todella nopeasti pakettiin.
Pommita vaan sitä pankkineuvojaa puhelimella, siitä niille maksetaan. Pyydä vielä kertomaan aikataulu ja koko prosessi.
Vierailija kirjoitti:
Tosi outo juttu jos pankilla on koko ajan ollut tiedossa kohde ja siihen on lainaa neuvoteltu. Erikoista. Entä jos menet toisen pankin juttusille? Se saattaisi saada vipinää aikaan myös Nordean päässä. Kyllä luulisi sunkin rahojen kelpaavan.
Alunperin hain lainaa toisesta pankista, mutta sain sitten neuvoteltua tästä nykyisestä paremman tarjouksen jolloin totesin, että jatkan lainaneuvottelua nyt tässä pankissa. Plussana tietysti, että myyjän pankki on samassa pankissa ja ajattelin, että näin käy sukkelaan kaupat. Kävin miettimään, että onhan tämä pankille todella huono asuntokauppa, kun sukulaisella on suhteessa iso ja kallis laina asuntoon ja hänellä vakuuksia kiinnitetty lainaan. Nyt kun minä ostan asunnon pienellä lainasummalla, niin nuo aiemmat vakuudetkin poistuu pankista kokonaan kun myyjä saa lainansa maksettua pois. Voiko näin olla ettei tätä asuntokauppaa pankki suostu tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alunperin hain lainaa toisesta pankista, mutta sain sitten neuvoteltua tästä nykyisestä paremman tarjouksen jolloin totesin, että jatkan lainaneuvottelua nyt tässä pankissa. Plussana tietysti, että myyjän pankki on samassa pankissa ja ajattelin, että näin käy sukkelaan kaupat. Kävin miettimään, että onhan tämä pankille todella huono asuntokauppa, kun sukulaisella on suhteessa iso ja kallis laina asuntoon ja hänellä vakuuksia kiinnitetty lainaan. Nyt kun minä ostan asunnon pienellä lainasummalla, niin nuo aiemmat vakuudetkin poistuu pankista kokonaan kun myyjä saa lainansa maksettua pois. Voiko näin olla ettei tätä asuntokauppaa pan
En ole ihan varma mitä tarkoitat vakuuksilla tässä yhteydessä. Yleensä asunto on asuntolainan vakuutena. Kun laina maksetaan pois (esim asunto myydäään) niin totta kai vakuudetkin poistuu kun lainakin poistuu. Onko sukulaisella jotain muita lainoja, jota vastaan hän on pantannut asunnon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alunperin hain lainaa toisesta pankista, mutta sain sitten neuvoteltua tästä nykyisestä paremman tarjouksen jolloin totesin, että jatkan lainaneuvottelua nyt tässä pankissa. Plussana tietysti, että myyjän pankki on samassa pankissa ja ajattelin, että näin käy sukkelaan kaupat. Kävin miettimään, että onhan tämä pankille todella huono asuntokauppa, kun sukulaisella on suhteessa iso ja kallis laina asuntoon ja hänellä vakuuksia kiinnitetty lainaan. Nyt kun minä ostan asunnon pienellä lainasummalla, niin nuo aiemmat vakuudetkin poistuu pankista kokonaan kun myyjä saa lainansa maksettua p
Sukulaisella on tähän asuntolainaan varten vakuuksia/pantteja muista kiinteistöistä. Olen käsittänyt, että muut kiinnitykset ovat pankeille arvokkaita ja hänen piti erikseen neuvotella, mitä niille vakuuksille tapahtuu. Ehkä niihinkin kohdistuu lainaa? Ainut mitä tiedän, että meidän asuntokaupan myötä hän voi nuo sopimukset purkaa ja nykyinen laina on hänelle kohtuuttoman suuri. Tämä asunto ei ole minkään muun lainan vakuutena, se on varma.
Minä olen siis pankkini kanssa jopa sopinut lainan kuukausittaisen eräpäivänkin. Alkaa nyt epäilyttää, että onko pankki sössinyt tässä tai onko joku virkailija tehnyt ylimääräistä. Mistään en ole lainanlupausta silti saanut.
Hei. Kiinnostaisi tietää kuinka tässä lopulta kävi? Olemme aivan samassa tilanteessa Nordean kanssa tällä hetkellä😅