Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä kiusaamisen välttämiseen - kerro omasi!

Vierailija
04.12.2024 |

Kiusaaminen on tietenkin kiusaajan syy, mutta tavallisimmalta kiusatuksi tulemiselta voi monin keinoin suojautua. Aloitan:

Pidä huolta, että lapsella on useita porukoita, kaveripiirejä, esim. harrastuskaverit ja koulukaverit ainakin. Hänellä on silloin todennäköisemmin itseluottamusta ja pokkaa välttyä kiusatuksi tulemiselta, tai jos häntä yritetään kiusata, hän selviää. 

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva, reipas ja reilu lapsi harvemmin joutuu kiusatuksi. Huolehdi, että lapsi tajuaa tämän.

Merkkivaatteita ei tarvitse olla. Mutta haiseva, nuhjuinen tai rikkinäinen vaatetus on kuin magneetti kiusaajille. Peskää hiukset, huolehtikaa ihonhoidosta, puhtaat vaatteet. Jos on jokin oma tyyli, rinta rottingilla sen kanssa. Kun muut huomaa, että henkilö ei hätkähdä tyylistään naureskelulle, kiinnostus siitä huomautteluun hiipuu kyllä.

Katsokaa, että lapsi pärjää koulussa edes keskinkertaisesti. Tyhmiä kiusataan herkemmin. Opetelkaa yhdessä, lukekaa kokeisiin, älkää tyytykö siihen, että kyllä koulu hoitaa.

Aina tarvitaan joku  kiusattava. Jos huonosti koulussa nenestyvä sottapytty vetää kiusaajia lättyyn, seuraavaksi valitaan uhri vaikka siitä keskiverrosta perusreippaasta kaverista.

Minun vanhimmalle tyttärelleni kävi juuri näin. Kiusaaminen e

Koronaa ei voi syyttää vaan nykymuotoista luokatonta lukiota, joka tukee sosiaalisia yksilöitä. Kursseilla ei ole tuttuja vaan pitää jaksaa tutustua uusiin ihmisiin aktiivisesti itse.

Monimuotoinen amk-koulutus on enemmän tarkoitettu työelämässä jo oleville. Eli onko tyttärelläsi työyhteisö? 

Opetuksen säästöt toteutetaan pienemmällä tuntikehyksellä ja suositaan etäopiskelua esim. Amk:ssa ja ammattikoulussa. Samaan aikaan näissä opiskelevista vain harvat harrastaa ryhmälajeja. Keskiasteen oppilaitoksiin pitäisi saada harrastusryhmiä lisää, jotta nuoret saisivat sosiaalista kontaktia.

Vierailija
42/42 |
05.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin koko kouluajan kiusattu, kuulemma siksi, että olin tyhmä. Myöhemmin kävi ilmi, että olinkin keskivertoa reippaasti älykkäämpi, mutta vaikutelma ilmeisesti oli jokseenkin omituinen. Ja tunnistan, että joissain asioissa olin paljon ikääni lapsellisempi. Olen vieläkin.

Jossain vaiheessa jotain päässä naksahti ja aivan aidosti lakkasin välittämästä. Koska kiusaaminen on vallankäyttöä, se loppui siihen, koska se ei enää antanut kiusaajille valtaa. Se ei ole toistunut edes työpaikalla, jossa yksi aivan oikea aito ja diagnosoitu narsisti kiusaa vuoron perään kaikkia muita. Se osaa etsiä kaikista ne arimmat kohdat, joiden kautta voi satuttaa, mutta minulla ei enää ole sellaisia, koska en vaan välitä enää mistään.

Totean siis, että siinä x-sukupolven vanhemmiltaan saamassa neuvossa älä välitä tai älä ainakaan näytä että välität on tietty perä, mutta teeskentely ei riitä, vaan pitää olla aidosti piittaamaton. Se on  tietysti helpommin sanottu kuin tehty, koska ihmisen lajiominaisuus on olla sosiaalinen ja siksi luontaisesti me kaikki välitämme ja välittämisen puute johtuu jostain ihmisessä rikki menneestä palasesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme