Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä kiusaamisen välttämiseen - kerro omasi!

Vierailija
04.12.2024 |

Kiusaaminen on tietenkin kiusaajan syy, mutta tavallisimmalta kiusatuksi tulemiselta voi monin keinoin suojautua. Aloitan:

Pidä huolta, että lapsella on useita porukoita, kaveripiirejä, esim. harrastuskaverit ja koulukaverit ainakin. Hänellä on silloin todennäköisemmin itseluottamusta ja pokkaa välttyä kiusatuksi tulemiselta, tai jos häntä yritetään kiusata, hän selviää. 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kampausta tyyliin soppakulho päässä. Ei tarvitse olla kalliita vaatteita, mutta ei myöskään tarvitse pukeutua kuin pieni merimies 40 luvulta.

Vierailija
22/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, reipas ja reilu lapsi harvemmin joutuu kiusatuksi. Huolehdi, että lapsi tajuaa tämän.

Merkkivaatteita ei tarvitse olla. Mutta haiseva, nuhjuinen tai rikkinäinen vaatetus on kuin magneetti kiusaajille. Peskää hiukset, huolehtikaa ihonhoidosta, puhtaat vaatteet. Jos on jokin oma tyyli, rinta rottingilla sen kanssa. Kun muut huomaa, että henkilö ei hätkähdä tyylistään naureskelulle, kiinnostus siitä huomautteluun hiipuu kyllä.

Katsokaa, että lapsi pärjää koulussa edes keskinkertaisesti. Tyhmiä kiusataan herkemmin. Opetelkaa yhdessä, lukekaa kokeisiin, älkää tyytykö siihen, että kyllä koulu hoitaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittavia nämä kiusaamista estävät keinot, niinkuin se olisi kiusatun vika joutuessaan kiusatuksi. Miten voisi olla tulematta kiusaajaksi? Itse olin 10 vuotta koulukiusattu ihan ilman mitään hyvää syytä. 

Reaktio syyllistämisessa syntyy sinussa.

Vierailija
24/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva, reipas ja reilu lapsi harvemmin joutuu kiusatuksi. Huolehdi, että lapsi tajuaa tämän.

Merkkivaatteita ei tarvitse olla. Mutta haiseva, nuhjuinen tai rikkinäinen vaatetus on kuin magneetti kiusaajille. Peskää hiukset, huolehtikaa ihonhoidosta, puhtaat vaatteet. Jos on jokin oma tyyli, rinta rottingilla sen kanssa. Kun muut huomaa, että henkilö ei hätkähdä tyylistään naureskelulle, kiinnostus siitä huomautteluun hiipuu kyllä.

Katsokaa, että lapsi pärjää koulussa edes keskinkertaisesti. Tyhmiä kiusataan herkemmin. Opetelkaa yhdessä, lukekaa kokeisiin, älkää tyytykö siihen, että kyllä koulu hoitaa.

Aamen!

Lisään vielä, että kännyköiden kanssa sama homma kuin tyylin kanssa. Vanhakin puhelin käy, kunhan ei itse sitä häpeile ja toteaa, että en ole kiinnostunut uusimmista malleista. Ei muita kiinnosta kiusata asiasta mikä ei yhtään haittaa kohdetta.

Vierailija
25/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ole tosikko. Opi ottamaan asioita huumorilla ja vastaamaan myös huumorilla. Opi laittamaan myös rumat sanat, yms sanojan puutteellisuuden piikkiin. 

Varmasti jaksaa päivästä toiseen ottamaan haukkumisen huumorilla. Sillähän selitetään kaikki kiusaaminen. Se oli vain läppää. Vi ttu ta ppa isit itsesi

Elämää ei voi pidentään, mutta sitä voi aina lyhentää.

Vierailija
26/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiekkalaatikolla annoin neuvon jos joku lyö lapiolla päähän: ensin väistä, sitten sanot ei ja kolmannella kerralla pamautat takaisin. Ei ole lasta kiusattu. Meiltä puuttuu ketjussa ehdotetut (kalliit) merkkivaatteet ja omppupuhelin, (kalliit) joukkueharrastukset ja hybridi/maastopyörä. Ei ole näistä kiusattu. Sen sijaan olen painottanut jokaisen yksilön tärkeyttä ja erilaisuuden arvostamista. Kerron usein että jokainen riittää omana itsenään ja unelmia saa ja pitääkin olla ja tavoitella. Enkä todellakaan ole "junaillut" lasta tai nuorta johonkin tiettyyn porukkaan tai kaverisuhteeseen kiusaamisen pelossa. 

Sukulaisen lapsilla on ollut ja on kaikki nuo ulkoiset menestymisen merkit. Tuttu vaka-ope tiesi lasten metkut ja mistä narusta vetää. Silti heidän lapsia on kiusattu :(

Vierailija
27/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aamen!

Lisään vielä, että kännyköiden kanssa sama homma kuin tyylin kanssa. Vanhakin puhelin käy, kunhan ei itse sitä häpeile ja toteaa, että en ole kiinnostunut uusimmista malleista. Ei muita kiinnosta kiusata asiasta mikä ei yhtään haittaa

Oma epävarmuus tekee helpon "uhrin". 

Kiusaamisessa on kyse statuksista. Osalla ei ole nykymaailmassa mitään mahdollisuutta kokea olevansa olevansa arvokas yhteisönsä edessä. Ja kun olet hierarkiassa siellä ihan pohjalla eikä ole enää ketään kelle nauraa, niin sitten se "viha" kohdistetuu siihen joka vähänkin näyttää heikolta.

Vierailija
28/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minua kyllä kiusattiin sen vuoksi koulussa, kun pärjäsin hyvin eikä ollut aknea vaan todella siisti ja heleä iho. Eli kaikesta ns erilaisuudesta kiusataan.

Vierailija
29/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta lapsesi kiusaajaksi iusaamisen myötäilijäksi.

luokalla on pari kiusattua ja hyöjeksittyä, heitä polkemalla muut välttävät joutumasta kiusatuksi.

Vierailija
30/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetetaan se rupukulttuurin myötäileminen jo koulun pihalla. Ei ole hienoo, on huonoo.

Vierailija
31/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina tarvitaan joku  kiusattava. Jos huonosti koulussa nenestyvä sottapytty vetää kiusaajia lättyyn, seuraavaksi valitaan uhri vaikka siitä keskiverrosta perusreippaasta kaverista.

Minun vanhimmalle tyttärelleni kävi juuri näin. Kiusaaminen ei ollut kovin vahvaa, mutta hänet jäi kaveriporukoiden ulkopuolelle, hänestä levitettiin panettelevia juoruja.

Lukioaikana tuli sitten korona ja muutenkaan ko. luokassa ei ollut oikein mitään yhteishenkeä, joten lukioaika meni yksin myös.

Nyt tyttö on 20-vuotias vailla minkäänlaista kokemusta normaalista nuoruudesta kaveriporukoineen ja ruorison rientoineen. Opiskelee AMK:ssa monimuotona, sieltäkään ei sosiaalisia kontakteja juuri tule.

Masennus näyttäisi hiipivän pikkuhiljaa kuvioihin.

Vierailija
32/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina tarvitaan joku  kiusattava. Jos huonosti koulussa nenestyvä sottapytty vetää kiusaajia lättyyn, seuraavaksi valitaan uhri vaikka siitä keskiverrosta perusreippaasta kaverista.

Minun vanhimmalle tyttärelleni kävi juuri näin. Kiusaaminen e

Tämä on se ydinongelma. 

Aina löytyy kusipäitä. Ja aina löytyy erilaisuutta; emme ole toistemme klooneja. 

Ongelma tulee vasta sitten, kun 

1) kusipäätä ei hyljeksitä vaikka hän on todistetusti ikävä henkilö 

2) kusipään ympärillä on heikkoja ihmisiä, jotka haluavat olla kuspon kanssa vaikkeivät jaksa hänen käytöstään 

3) heikot alkavat hyppiä kuspon tahtiin mitä typerimmissä pikkuasioissa ja alkavat etsiä ulkoisia vihollisia sen sijaan, että korjaisivat itsensä/yhteisönsä 

Lopulta kiusatuksi voi joutua kuka tahansa vain siitä syystä, ettei hypi joka kerta joka asiassa kusipään toiveiden mukaisesti. Koulun pihan ilmapiiri voi olla kuin Pohjois-Korea pienoiskoossa. Silloin on ihan turha puhua vaatteista tai koulumenestyksestä. Kiusatuksi joutumiseksi voi riittää oman tahdon osoitus. Et halua antaa kynääsi/kumiasi kiusaajan rikottavaksi? Virhe, nyt ansaitsit tulla kiusatuksi! 

Paras tapa estää kiusatuksi tuleminen on olla itse se nopein minglaaja ja aktiivinen kaveeraaja. Kiltteily ei toimi, mutta me-hengen luominen toimii. Ihmisiä, lapsiakin, on tosi hankala usuttaa sellaisen ihmisen kimppuun josta he aktiivisesti tykkäävät. 

Vierailija
33/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta verbaalisia taitoja, että osaa pistää takasin. Jos ei löydy lahjakkuutta niin opetat napsauttaan nokkaan. Mikään muu ei sadisteihin toimi.

Vierailija
34/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntisin itseni vanhempana täysin epäonnistuneeksi, jos lapseni olisi kiusaaja.

Vierailija
35/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tulla tänne incelinä ulisemaan.

Vierailija
36/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minua kyllä kiusattiin sen vuoksi koulussa, kun pärjäsin hyvin eikä ollut aknea vaan todella siisti ja heleä iho. Eli kaikesta ns erilaisuudesta kiusataan.

Minuakin kiusattiin nimenomaan siksi, että olin "kiva", ja yritin olla reilu kaikille. Joidenkin mielestä olin sitten liian kiltti tai jopa feikki, sanoivat sen suoraan. Siihen vielä päälle se, että olin nätti, paksuhiuksinen ja hyväihoinen. Ne olivat punaisia vaatteita monelle.

Tyhmät voivat joutua kiusatuiksi, se on totta - eräs kiusaajani joutui itse kaveriensa toimesta nälvimäksi siitä syystä. Mutta valitettavasti usein myös kiinnostus koulua kohtaan ja hyvät numerot ovat syitä kiusaamiselle. Eräs kaverini oli aikoinaan kiusattu nimenomaan siksi, että hän oli kympin tyttö. Kiusaajansa olivat taas niitä tyypillisiä räpsyripsiä ja moponrukkaajia, jotka kävivät enemmän tupakkanurkalla kuin tunneilla.

Vierailija
37/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti,  jos kiusaaminen on jo alkanut, väkivalta lopettaa sen. Itse löin kiusaajaani nyrkillä naamaan, ja siihen loppui. Olimme silloin tyttöjä vähän toisella kymmenellä.

Juu, mut siinä voi tulla itselle oikeudellisia seuraamuksia tai sitten kosto seurauksena väkivallan muodossa myös.

Vierailija
38/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opeta lapsi sanomaan takaisin heti ja vielä pahemmin kuin mitä kiusaaja sanoi. Jep, kiusatun täytyy laskeutua kiusaajan tasolle ennen kuin kiusaaminen edes alkaa.

Tällä isäni neuvolla vältyin todennäköiseltä kiusaamiselta koko kouluajan. Minulla on kasvoissa näkyvä kehityshäiriö ja se on yleensä kiusaajille mannaa. Olin kuitenkin niin kova suustani tarpeen vaatiessa että solvaajilla alkoi heti oma alahuuli väpättää ja solvaaminen jäi sikseen heti alkuunsa.

Minulla tuo takaisin sanominen ei auttanut. Tein kyllä niin aina, kun kiusaajat (olimme kaikki tyttöjä) tulivat aukomaan minulle päätään, eivätkä lopettaneet. Se käännettiin niin, että minä olin syypää. Kiusaaja, jolle olin pahasti sanonut, oli pahoittavinaan mielensä tai alkoi vääntää tekoitkua. Muut alkoivat vihaisina huutaa minulle ja menivät kertomaan kaikille muillekin "arvatkaa, mitä toi sanoi äs

Kiusaaminen on ryhmäilmiö, eihän se pääkiusaaja ole mitään ilman mahdollistajia ja hoviaan. Ja ovat hyvin ovelia ja taitavia kääntämään kaiken uhrin syyksi. Siksi on vähän typerää antaa yksilölle vinkkejä miten voisi välttyä kiusaamiselta kun kyseessä on yleensä 1 vastaan 8 -tyylinen väkivalta, oli se sitten henkistä tai fyysistä. Todellinen valta on niillä mahdollistajilla ja hiljaisilla sivustaseuraajilla, joiden taas on helppo selittää itselleen ettei omassa toiminnassa ole mitään vikaa kun "enhän minä ole se pääpahis tässä."

Vierailija
39/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mietin yläasteelta näitä pahimpia kiusaajia, oli heidän taktiikkansa sukupuoleen katsomatta yritys häpäistä uhri. Pilkallisesti hymyillä jutuille, eristää. Osa oli älykkäistä jo silloin, nykyisin dippainssejä etc. Ilmeisesti kotona harjoitettu tällaista henkistä väkivaltaa, koska jostakin oppi oli imetty. Näihin oli vaikea puuttua, koska touhu ei oikeastaan ollut näkyvää, vaan aistittavaa - ja kaikki sen kuitenkin tiesivät. 

Vierailija
40/42 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vinkki ap:lla, mutta on lapsia, joiden on todella vaikea tutustua uusiin ihmisiin ja saada kavereita. Toinen teineistäni on sellainen - hän ei keksi juteltavaa puolituttujen teinien kanssa. Hän on harrastanut eri laleja, mutta aloitti ryhmälajin niin myöhään, että ei päässyt sisään porukkaan. Lapsena hänellä oli naapurustossa kavereita, mutta ne ovat jääneet (eri sukupuoli, eri ikä), pari hyvää ystävää hänellä on, joilla heilläkään ei ole kaveripiiriä. Kiusaamista ei ole ollut, mutta harrastuksetkaan ei aina tuo kavereita.

Itse panostaisin perhetuttuihin, joilla samanikäisiä lapsia. Nykyään ei lapsilla juuri ole samanikäisiä serkkuja, siksi siis perhetutut ja ystävien lapset. Lapsi, joka on vanhempien ja aikuisten sukulaisten seurassa ei osaa napata sosiaalisia taitoja muiden lasten kanssa leikkimiseen tai teinien sosiaaliseen maailmaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi