Olenko liian vapaamielinen kasvattaja teinipojalleni...
jolla on ikää vasta 13 vuotta. Hän kyseli naureskellen, millainen on kondomi. Menin kauppaan, ostin paketin kortsuja. Kerroin mitä niillä tehdään ja annoin pojalle paketin tutkittavaksi. Kerroin samalla, että seksi ei ole vielä ajankohtainen asia ja että se kuuluu pitkään parisuhteeseen jne. Poika on vielä (niin ihanan) lapsi, että pyysi kavereitakin kylään katsomaan tuota ihmettä ja lopulta pojat puhalsivat kortsuista ilmapalloja ja nauroivat.
Tupakka kiehtoi myös. Sanoin pojalleni, että on aivan normaalia, että tuossa iässä kaikki kielletty kiehtoo. Siksi tupakka ei ole meillä kiellettyä. Se on vain erittäin typerää ja kaikki tupahan haitat (keuhkosyöpä yms.) on käyty pojan kanssa läpi. Poika sauhutteli pari poskaria kavereiden kanssa minun luvallani ja sanoi sitten omasta tahdostaan, ettei halua turhaan sairastuttaa itseään. Koko into tupakasta meni sallivalla asenteellani parissa päivässä. Niin ja tupakkainto tuli koulusta ei kotoa...
Alkoholi on seuraava. Vielä ei ole ollut halua kokeilla. Kun haluaa, annan vähän kotona ja kerron salaa & liikaa juomisen vaaroista. Turvallisesti kotona on paras kokeilla.
Mulla itsellä taustana tiukkapipot vanhemmat&vaarallisia salaa juomisia yms. Kaikki muut huumeet ovat ehdoton ei. Mutta niistäkin keskustellaan mieluummin kuin että vain kiellettäisi, joka aiheuttaa uhmaa ja kapinaa.....
Mielipiteitä?
Kommentit (18)
Niitä sen kavereita sä et kuitenkaan tunne yhtä hyvin joten voisit jättää ne näiden kokeilujen ulkopuolelle, jooko? EN haluais että mun lapseni olisi jonkun vieraan aikuisen kanssa ihmettelemässä tupakkaa ja kortsuja.
mutta koskaan en antaisia lapseni polttaa tai käyttää alkoholia alaikäisenä, ja nimenomaan antaisi sille lupaa ja hyväksyntää, vaikkakin vain kokeilumielessä. En ihan senkään vuoksi että se on kiellettyä, en haluaisi antaa lapselle kuvaa että noin vain voi toimia vastoin lakia. Kielletty mikä kielletty.
Omat lapseni ovat vielä pienempiä, mutta olen aina toivonut että meilläkin voitaisiin mainitsemasi asiat käsitellä avoimesti ja ilman salailua. Se on mielestäni välittämistä ja osoitus lapsellekin, että hän voi sinua lähestyä ja keskustella askarruttavista asioista.
Itse sain joskus kipata hörpyn kuoharia vanhempien kanssa yläasteella, mutta mistään seksiasioista ei puhuttu mitään. Siihen aikaan oli onneksi vielä kunnollista terveyskasvatusta kouluissa. Vielä aikuisena, kun olin jo muuttanut kotoa ja tulin maininneeksi käyttäväni e-pillereitä, äitini piti asiaa jotenkin piiloteltavana ja suorastaan kauhistui siitä. Itse toivoisin olevani toisenlainen vanhempi omille lapsilleni.
Mun nuoruudessa omat vanhemmat polttivat ja äiti kertoi että tupakointi on vaarallista ja tyhmää. Aloin polttamaan 12-vuotiaana ja teen sitä edelleen! Tuolla keinoin en ehkä tänäpäivänäkään polttaisi!
Puhua siitä voi niin paljon kuin haluaa.
Ja millä helvetin oikeudella sä annat muidenkin lapsille tupakkaa kokeiltavaksi!!! Katokkin että sitä alkoholia et sit anna yhdellekkään alaikäiselle kokeiltavaksi edes pisaraa!!!
Se kortsujuttu oli ihan ok vaikka senkin ois voinu jättää myöhempään ikään.
Kortsuihin koski ilman omien vanhempien lupaa siis myös poikani kaverit. Mutta näin sen hyvin viattomaksi puuhaksi. Mutta nuo tupakkajutut tapahtuivat nuorten yhteisissä jutuissa, joissa ei ollut ketään aikuisia. Olin siis vain antanut pojalleni luvan maistaa tupakkaa, jos haluaa. Ja korostin tupakan vaaroja, minkä vuoksi se jäikin vain kokeiluun. En ikimaailmassa tarjoaisi tupakkaa poikani kavereille...en todellakaan. En itse ole koskaan polttanut. Ja toivon, että poikanikaan ei tuota pahaa tapaa aloita.
kun tarjoot poikasi kavereillekin tupakkaa ja kai vielä alkoakin. Eikä seksiasioissakaan tarvitsisi vieraiden aikuisten mennä sekoittamaan poikien päätä entisestään - anna jokaisen lapsen vanhempien sentään itse päättää, mitä HE OMILLE lapsilleen opettavat!
Jon mun lapsi tulis kertomaan, että " nicopetterin äiti antoi meidän maistaa tupakkaa" niin kyllä repisin pelihousuni ja nicopetterin äiti sais kuulla kunniansa!
Tässäpä minun tarina:
Tuoakka on vaarallista ja tyhmän puuhaa, ÄLÄ KOSKAAN polta. Alkoholi on vaarallista ja pilaa terveyden yms... Kotiin ei ole asiaa jos jäät kiinni jommankumman käytöstä!
Noh, tänä päivänä poltan ja juon kohtuudella. Polttamista tuskin olisin koskaan aloittanut mikäli olisi toimittu noin kuin ap, eli ei peloteltu ja uhkailtu vaan annettu kuva, että asioista voi puhua jne..
Siinä murrosiän aikana tulee väistämättä näyttämisenhalu vanhempia kohtaan, uhmakkuutta ja kokeilunhalua, mieluummin kerran kokeilee luvan kanssa kuin salaa vanhempia uhmaten!
Vierailija:
Tupakka kiehtoi myös. Sanoin pojalleni, että on aivan normaalia, että tuossa iässä kaikki kielletty kiehtoo. Siksi tupakka ei ole meillä kiellettyä. Se on vain erittäin typerää ja kaikki tupahan haitat (keuhkosyöpä yms.) on käyty pojan kanssa läpi. Poika sauhutteli pari poskaria kavereiden kanssa minun luvallani ja sanoi sitten omasta tahdostaan, ettei halua turhaan sairastuttaa itseään. Koko into tupakasta meni sallivalla asenteellani parissa päivässä. Niin ja tupakkainto tuli koulusta ei kotoa...
Mielipiteitä?
Minun mielipiteeni on että olisin aivan totaalisen raivoissani jos lapseni kaverin äiti/isä menisi antamaan minun noin 13v lapselleni tupakkaa sauhuteltavaksi kysymättä minulta mitään.
Teit laittoman teon. Alaikäisille tupakan luovuttaminen on rikos. Siitä ei kait edes sakkoja saa, mutta rikos se on silti. Erityisen pahaksi sen tekee mielestäni se että annoit tupakkaa muillekin lapsille kuin omallesi.
Oman poikasi kohdalla toimit mielestäni ihan fiksusti, mutta anna toisten vanhempien päättää omien lastensa mahdollisista tupakkakokeiluista kotona.
EN IKINÄ tarjoaisi lapseni alaikäisille kavereile tupakkaa, alkoholia tms. !! T. Ap
Sehän on tutkittu juttu. Jos vanhemmat antavat luvan juoda pari mietoa, voi kotiin siis tulla vähän viinalta haisten. Lapset juovat vanhempien ostamat pari siideriä ja sammion viinaa päälle. Jos taas on ehdoton kielto, pitää juoda niin vähän, ettei haiskahda.
Niinpä me mennään yhdessä kauppaan ja annan lasteni varastaa jotain pientä mun valvojan silmän alla. Teen tämän estääkseni heitä ryhtymästä ammattivarkaiksi.
Kaikista tiukkapipoisimpien vanhempien lapset ovat pahimpia kapinoimaan ja tekemään tyhmyyksiä. Kielto aiheuttaa uhmaa ja todella vaarallisia kokeiluja.
Sama logiikkahan pätee siihenkin. Mietis kaksi kertaa metodeitasi, jos kerran tupakka tai alkoholi on valistuksesi mukaan niin huono asia, miksi sitten annat lapsellesi viestin, että kokeile nyt vähän?
avoin kirja. Kaikista houkutuksista ja kokeiluista puhutaan. Kun olen sanonut, että minun puoleeni voi aina kääntyä, ilman pelkoa saarnaamisesta, olemme käyneet monina päivinä pitkiä keskusteluja tilanteista, joissa joku " suosittu" tyyppi tarjoaa tupakkaa ja ollaksen " kova" jätkä pitäis muka ottaa. On ihanaa olla näin lähellä poikaa. Ja huomata kuinka poika antaa minun tulla lähelle, kapinoimatta. Minä RAKASTAN poikaani ja uskon että ehdoton kielto ei ole paras keino suojella häntä kaikelta pahalta. T. AP
Vierailija:
Kaikista tiukkapipoisimpien vanhempien lapset ovat pahimpia kapinoimaan ja tekemään tyhmyyksiä. Kielto aiheuttaa uhmaa ja todella vaarallisia kokeiluja.
Meillä on ehdoton alkoholi- ja tupakkakielto ennen täysi-ikää. 18-vuotias ei ole koskaan kokeillut tupakkaa, ja uskon häntä, koska on oikeastaan aina illat ja viikonloput kotona. Alkoholin käytön hän alkoi maltillisesti 18 täytettyään. Pari kertaa on ollut baarissa ja hyvässä kunnossa on tullut sieltä kotiin. 15-vuotias tyttö on kiinnostuneempi alkoholista, mutta pystyn häntäkin kontrolloimaan. Ensi kesän Ankkarockiinkin hän huolisi minut esiliinaksi.