Tuli oikeasti kiukku Prismassa - hinnat ovat nousseet ihan törkeästi!
Järjestäen kaikissa tuotteissa, mitä ostan on hinnat nousseet viimeisen parin vuoden aikana kauheasti. Palkkani on viimeisen 6 vuoden ainana noussut n. 15%, mikä on vähän päälle kuin tesin mukaiset korotukset, mutta niin ovat myös työtehtäväni muuttuneet ja laajentuneet.
Mutta joo, ei paljon auta, kun käytännössä kaikkien käyttämiemme tuotteiden hinnat ovat nousseet joku 30-170%. Lähes kaikessa ollaan siirrytty ostamaan halvinta, mutta kun halvinkaan ei ole enää halpaa. Tätäkö nyt ihan oikeasti halutaan?
Olen keskituloinen, mutta elintaso alkaa olla köyhän puutteessa elävän. On koti, auto ja lapsilla pari harrastusta, mutta ihan kaikki, mikä ei ehdottoman tarpeellista on kyllä karsittu minimiin ja tarpeellistenkin hankintoja joutuu jatkuvasti siirtämään.
Kommentit (369)
Vierailija kirjoitti:
Olen siivousalalla ja surkeat 0,80 cnt noussut palkka 3 vuoden sisällä. Onneksi asun yksin. Olisin tuskissani jos pitäis elättää vielä lapset. Jotkut vanhemmat jättää kuulemma syömättä jotta lapsille olisi ruokaa. Tämä muka hyvinvointivaltiossa jossa rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy
Ei koske julkissektorin hallintoa, taulukko korotukset juoksee vaikka työmäärä on vähentynyt ja työaika lyhentynyt.
Kyllä hallinnon ja ministeriöiden virkamiehet pärjäävät varsin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on arkea monelle ollut jo vuosia.
Ostetaan halvempaa. Esim ennen vein myytävää kirppikselle, nyt vien siksi, että saan jonkun laskun maksettua. Muuten kiva, mutta enää en maksa yhtä laskua, korkeintaan puolikkaan. Ja tätä menoa, kun jatkan, ei ole mitään myytävää, kun en ostakaan, kuin suoraan käyttöön
Juurikin näin. Ihme valitusta ap;ltakin jolla kuitenkin varaa maksaa lasten harrastuksetkin vielä. Moni elää pilvilinnoissa ettei ole olemassakaan alle 2000 e palkkoja. Itse matalapalkka alalla ja totuus on että vuosia eletty köyhyysrajan alapuolella. On itsensä hemmottelua jos saa ostettua "kalliimpaa" esim tuota appelsiinimehua.
No tämä on minusta väärin, että ihminen käy töissä, että on varaa maksaa ihan välttämättömyydet. Ja pahimmassa tapauksessa joutuu hakemaan vielä tukea yhteiskunnalta. Ja syy ei ole isot tuet vaan pienet palkat.
Mutta tosiaan tätä äänestettiin, elintason laskua entisestään ja sitä saatiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksette mene liiteriin? Ainoa kauppa jonne menen.
Liiteriin, ja sen jälkeen - 60% ässästä.
Myös Tokmannilla on toisinaan hyvät alet, laputetuissa.
Tokmanni joo, kunhan jaksaa olla tarkkana ja taistella jokakerta kassalla alennuksista. Vasta kun jonossa neljä edelläolevaa on taistelunsa käynyt !
Ruoka ostetaan kaupasta ja joululahjat tilataan temusta.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä marketteja. Ruoan hinta nousee ja muiden tavaroiden myynti sitten vähentyy.
Vierailija kirjoitti:
Ostetaan halvempaa. Esim ennen vein myytävää kirppikselle, nyt vien siksi, että saan jonkun laskun maksettua. Muuten kiva, mutta enää en maksa yhtä laskua, korkeintaan puolikkaan. Ja tätä menoa, kun jatkan, ei ole mitään myytävää, kun en ostakaan, kuin suoraan käyttöön
Minäkin olen jo vuosia elänyt niin. Kun lasku tulee tai tietää että loppukuusta täytyy maksaa 19€ puhelinlasku esimerkiksi, alan hyvissä ajoin myymään tavaroita netissä että saan sen sitten maksettua. Nyt on kaksi päivää aikaa saada vielä 10€ myyntiä että saa vastikkeen maksettua. On säästöjäkin mutta en niihin halua koskea, ovat todelliseen hätätilanteeseen varattuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaa kun kaikki rahat menee vain välttämättömyyksiin. Puskuri on pikkuhiljaa kulunut, kun astianpesukone piti uusia, entinen meni rikki. Piti hankkia talvivaatteita lapsille, autossa oli vuosihuolto ja jarrut vinkui kans. Ennen ei olisi tarvinnut säästöihin koskea näiden takia, mutta nyt tilanne on eri.
Niin ja nyt ne lasten harrastukset on oikeasti alkaneet rasittaa kukkaroa. KIRPAISEE maksella laskuja.
Ei voi ap:kaan olla niin köyhä jos on omakotiatlao,auto, lapsilla harrastukset. Suurimmalla osalla noin ei ole.
Niin, tiedän. Mutta ennen kahden ihmisen palkalla eli mukavasti ja säästämään pystyi hyvin. Mikään edellä mainittu tilanne ei olisi vaatinut säästötilillä käymiseen.
Mutta kolmessa vuodessa hinnat ovat nousseet ihan hirveästi. Mihinkään ei jää rahaa. Ruokaan, autoon, talon kustannuksiin, lainamenoihin menee kaikki.
Lidliä on kokeiltu, mutta lihat on heikkolaatuisia. Käyn usein ostamassa maitotuotteet sieltä, samoin pesuaineita. Siellä hinta-laatu on niissä kohdillaan. Vessapaperin ostan usein nykyään myös Lidlistä, kun hinta laskenut.
Prismasta sitten ihan tavalliset ruoat. Meillä on tosi paljon allergioita ja yhdellä keliakia, niin ruoka on kallista. Tyyliin yksi leipä käy ja se paketti maksaa nykyään 5,5€. Riisikakkuja syödään me aikuiset, leipää ei raaski.
Leipominen on melkein mahdotonta, kun ainekset on hyvin rajatut. Kaiken pitää olla gluteenitonta (ja viljatonta), maidotonta ja munatonta yhdelle lapsista ja miehelle myös. Muut voidaan syödä maitotuotteita, minä olen allerginen viljoille jne. Hankala tilanne, kun myöskään kaikki juurekset (kuten porkkana), vihannekset ja hedelmät ei käy. Joten kaupassa käynti on kallista, eikä Lidlistä löydy kaikkea.
Autosta ei voi luopua, kun autistinen lapsi ei pysty julkisilla kulkemaan, terapiat ja kuntoutukset on kuitenkin viikottaisia.
Joten mitä pitäisi tehdä, yrittää myydä talo? Tässä lamassa?
On kyllä hinnat nousseet ihan törkeästi. Tienaan ensimmäistä kertaa elämässäni 4000e/kk, enkä olisi uskonut koskaan pääseväni näihin tuloihin. Vielä viime vuosikymmenellä olisin näillä tuloilla elänyt mukavasti, mutta erikoista on, ettei tästä jää yhtään säästöön (nettona n. 2800e/kk). Eniten vaikuttaa ruoka- ja asumismenot ja niiden poikkeuksellisen suuri hintojen nousu viimeisten vuosien aikana. Mieheni on työtön, ja se vaikuttaa osaltaan siihen, että joudun kustantamaan asumiskustannukset lähes kokonaan palkastani. Sekä melkein kaiken muunkin, se Kelan 600e päiväraha ei oikein riitä mihinkään muuhun kuin ruokaan ja netti- ja puhelinlaskuun. Nytkin palkkapäivään on 13 päivää aikaa, ja tilillä on noin 100 € jäljellä kaikkien menojen jälkeen. Kannatti kyllä opiskella maisterintutkinto ja nähdä vaivaa päästäkseen paremmille tuloille, se kun ei oikein näy missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä marketteja. Ruoan hinta nousee ja muiden tavaroiden myynti sitten vähentyy.
Prisma vielä luopui Carrefour-sarjasta jossa hinta-laatusuhteeltaan kosmetiikka oli parasta. Dödö oli 1,39€ ja se oli oikeasti hyvä. Shampoot oli hyviä, joskin turhan hajustettuja, vähän päälle euron myös. Molemmat sopi mun herkälle iholle.
Ostin nyt kokeeksi Define vai mikä hitto se shampoo oli, mutta välittömästi kirveli päänahkaa ja oikein tunsi, miten olisi pian tarvinnut päänahkaa hoitaa kortisoniliuoksella.
Ymmärrän myös hyvin, että monella on paljon tukalampi tilanne. Tämä on nyt enemmän tällainen keskiluokan valitusketju ollut. Mielestäni saan kyllä valittaa siitä, että ruoka on kallista ja mitään ylimääräistä ei voi ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen perheen ainoa aikuinen. Varmaan monen mielestä turhaa valitusta, kun en asu nälissäni työttömänä sillan alla, mutta sehän tässä juuri onkin, että on tähdännyt teoillaan ja ehtinyt tottuakin ihan mukavaan elämään, jossa voi harrastaa, matkustaa, sisustaa, ostaa mieluista vaatetta, käydä kampaajalla ym. ja yhtäkkiä huomaa olevansa jatkuvasti rahat ihan loppu, kaikki vaan häviää jonnekin. Nyt olen esim. viimeisimmät huonekaluhankinnat tehnyt facebookin roskalavaryhmästä ja hiuksia värjännyt kaupan tarjouksessa olleella värillä.
Ymmärrän että kellä hyvänsä voi tuottaa vaikeuksia luopua sellaisesta mihin on tottunut. Mutta näkee kyllä että ihmisillä on täysin eri käsityksiä siitä, mihin keskituloisena "pitäisi" riittää rahaa ja mikä taas on luksusta tai tuhlaamista. Minulle uutena hankitut huonekalut, kampaajalla käynti tai matkustelu ei koskaan ole ollut mikään itsestäänselvyys, johon minulla tulisi yli keskituloisena olla oikeus. Aika mukavaa elämää saa elää niitä ilmankin eikä edes tarvitse asua siellä sillan alla.
Onhan ne hinnat nousseet, tuo on kyllä totta.
Onneksi itsellä on palkkakin noussut kuudessa vuodessa 3500€, se vähän korjaa ostovoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen perheen ainoa aikuinen. Varmaan monen mielestä turhaa valitusta, kun en asu nälissäni työttömänä sillan alla, mutta sehän tässä juuri onkin, että on tähdännyt teoillaan ja ehtinyt tottuakin ihan mukavaan elämään, jossa voi harrastaa, matkustaa, sisustaa, ostaa mieluista vaatetta, käydä kampaajalla ym. ja yhtäkkiä huomaa olevansa jatkuvasti rahat ihan loppu, kaikki vaan häviää jonnekin. Nyt olen esim. viimeisimmät huonekaluhankinnat tehnyt facebookin roskalavaryhmästä ja hiuksia värjännyt kaupan tarjouksessa olleella värillä.
Ymmärrän että kellä hyvänsä voi tuottaa vaikeuksia luopua sellaisesta mihin on tottunut. Mutta näkee kyllä että ihmisillä on täysin eri käsityksiä siitä, mihin keskituloisena "pitäisi" riittää rahaa ja mikä taas on luksusta tai tuhlaamista. Minulle uutena hankitut huonekalut, kampaajalla käynti tai matkustelu ei koskaan ole
Tosiaan. Lueskelen näitä ja ihmettelen valitusta siitä,että pitää värjätä hiukset itse? Ja vielä tarjousvärillä :D
Hui kamala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen jo vuosia elänyt niin. Kun lasku tulee tai tietää että loppukuusta täytyy maksaa 19€ puhelinlasku esimerkiksi, alan hyvissä ajoin myymään tavaroita netissä että saan sen sitten maksettua. Nyt on kaksi päivää aikaa saada vielä 10€ myyntiä että saa vastikkeen maksettua. On säästöjäkin mutta en niihin halua koskea, ovat todelliseen hätätilanteeseen varattuja.
Olipahan huono esimerkki, kaikilla on varaa maksaa 19€ puhelinlasku.
Siihen ei tarvitse myydä yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästöt? Laitatko sinne säästöön joka kuukausi vielä rahaa? Paljonko näitä säästöjä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen siivousalalla ja surkeat 0,80 cnt noussut palkka 3 vuoden sisällä. Onneksi asun yksin. Olisin tuskissani jos pitäis elättää vielä lapset. Jotkut vanhemmat jättää kuulemma syömättä jotta lapsille olisi ruokaa. Tämä muka hyvinvointivaltiossa jossa rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy
Ei koske julkissektorin hallintoa, taulukko korotukset juoksee vaikka työmäärä on vähentynyt ja työaika lyhentynyt.
Kyllä hallinnon ja ministeriöiden virkamiehet pärjäävät varsin hyvin.
Eli siis rikkaat rikastu, köyhät köyhtyy. Kaikenlisäksi saa kuunnella syyllistämistä ilmastonmuutoksesta ja lihansyönnistä. Prkl viedään köyhiltä aivan kaikki jopa lihansyönti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän että kellä hyvänsä voi tuottaa vaikeuksia luopua sellaisesta mihin on tottunut. Mutta näkee kyllä että ihmisillä on täysin eri käsityksiä siitä, mihin keskituloisena "pitäisi" riittää rahaa ja mikä taas on luksusta tai tuhlaamista. Minulle uutena hankitut huonekalut, kampaajalla käynti tai matkustelu ei koskaan ole
Itsekin ihmettelen parempituloisten valituksia. Mikä ollut heille itsestäänselvyys ei olekaan enää. Me oikeasti köyhät taas ollaan vaan unissaan haaveiltu matkustamisesta , ravintolakäynneistå tms.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdettiin lidliin, nyt säästetään 200-300e kuussa ruokalaskussa
Tää Suomen Lidl -harhaisten joukkoilluusio on kyl aina yhtä hauska. Mitä te sieltä edes voitte ostaa, niitä niiden omia salmonella-lihapaketteja, pahan makuisia nakkeja ja vain Äppillä saatavia kapisia paistopisteen croissanteja. Unohtamatta tietenkään karseaa Solevida-mehua ja oudon makuista onaa maitoa (muutahan ei ole).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno elämä sulla.
Pitää ostaa kaikki cooppina,xtrana,pirkkana yms. Muuhun ei ole varaa