Pakastemustikoiden hävittäminen
Mitenköhän nuo kannattaisi hävittää, jo 4 vuotta vanhoja, enkä niitä enää viitsi syödä. Biojätteeseen ei varmaan kovin suurta määrää voi laittaa?
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Laita sulaneena pieninä määrinä wc-pyttyyn. Ei ne paljon ulosteesta eroa!
Rotat joululahjaksi tuolla menolla saa kotiinsa.
60: Sinä et sitten edes tunne oikeita marjahulluja. Näillä on lisänä sienihulluus monesti. Kaikkea pitää saada kerättyä, jos vaikka seuraavana vuonna niitä ei löydykään, loppua ne eivät saa. Väliäkö sillä, jos vaikka ei ehdi käyttää, onpahan sitten varalla seuraavalle vuodelle jne. Tähän tietysti lisänä ne puutarhapuskat.
Vierailija kirjoitti:
Rastaat rakastaa niitä. Etsi jos löydät jostain. Maahan ei saa lain mukaan heittää, mutta heitä jos on paljon lintuja. Kyllä ne putsaa.
Miten niin laki kieltää heittämästä mustikoita maahan? Ai että kun marjametsässä on kompastunut niin että kaikki mustikat kaatuivat maahan! Onneksi kukaan ei nähnyt niin säästyin rangaistukselta.
Oikeasti lintuja voi ruokkia, eli voi viedä sellaiseen paikkaan, johon muutenkin saa laittaa linnunruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä mehuksi
Mehua päiväysvanhoista mustikoista? Jos sen mehun pakastaa niin raikastuuko se?
Miksi se pitäisi pakastaa. Jääkaapissa säilyy hyvin,jos ei ole kellaria
Säilyvyydestä viis - mehun kuuluu olla raikasta! Vai juotko itse juomasi tunkkaisena?
Miksi kaikki pitää hävittää kerralla? Miten olisi kotiviini? Sitä minä tein, kun oli sulanut iso erä marjoja.
Kyllä mehu säilyy aivan raikkaana niin kellarissa kuin jääkaapissa, kunhan on tarpeeksi kylmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä mehuksi
Missäpä ne päiväykset on omapoimituissa marjoissa? Mustikka säilyy muutenkin pakastettuna vuosia, jospa ei peräti yli 10 vuotta.
Höpö höpö.. vuosi on maksimi. Miksi vi.... keräätte ja sitten ette syö niitä?
Miksi kirjoitat aiheesta, josta et ymmärrä yhtään mitään? Marjat säilyvät reilusti seuraavaan satokauteen ja sitäkin seuraavaan. Tämän voi todistaa kuka tahansa, joka on löytänyt pakastimen pohjalta jotain menneitten vuosien pakasteita. Myös hyvin pakattu riistanliha säilyy pitkään.
Kala ei säily, eikä valmisruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä mehuksi
Missäpä ne päiväykset on omapoimituissa marjoissa? Mustikka säilyy muutenkin pakastettuna vuosia, jospa ei peräti yli 10 vuotta.
Höpö höpö.. vuosi on maksimi. Miksi vi.... keräätte ja sitten ette syö niitä?
Suksi suolle vuosinesi. Ennen vanhaan on kerätty marjoja varastointia varten niin paljon, kun niitä on vaan löytynyt. Katsos kun marjavuodet eivät ole samanlaisia, hyvän marjavuoden jälkeen voi tulla peräkkäin kaksi tai kolmekin huonoa vuotta ja marjojen on pitänyt riittää siihe
Minä uskon. Et ole kovin ahkera marjasta, jos et itse ole kohdannut yhtään oikein huono marjavuotta. Tai sitten olet niin nuori, että et elänyt sitä 1980-luvun hallakesää, kun jo elokuun alkupuolella oli kova pakkanen. Löysin minä sinäkin vuonna marjoja, puolukoita aika yllättävästä paikasta. Olikohan sama vuosi, kun löysin vain 3 hillaa.
63: Mun mielestä tuo kuulostaa enemmän joltain dementialta kuin marjahulluudelta, että poimitaan enemmän kuin ehtii käyttämään.
67: Ehkä se on se nuoruus sitten. Vaikea uskoa, että mikään vuosi olisi niin huono kaikkien marjojen osalta, etteikö saisi omiksi tarpeiksiin kerättyä vuoden marjoja, eli pakastimia täyteen. Mutta myönnän, että tuona mainitsemanasi hallavuonna en ollut vielä syntynytkään, joten en tiedä.
Ehkä halusin alun perin kommentoida vaan sitä, että voi olla ihan oikea marjahullu myös fiksulla ja järjestelmällisellä tavalla. Itse ainakin olen ylpeä omasta marjainnostuksestani ja marjahulluus on pelkästään hyvä asia. Minä ja muut tuntemani marjahullut nimenomaan varmistamme hyvissä ajoin ennen marjakautta, että pakkaset on tyhjät, sulatetut ja puhtaat ennen kuin niitä aletaan täyttämään uusilla marjoilla. Eihän sitä voisi edes poimia mitään, jos pakkaset olisivat vielä vanhoja marjoja täynnä. Ja heti pitää alkaa syksyllä myös syömään niitä marjoja, jotta mahtuu sieniäkin sitten pakkaseen.
Vierailija kirjoitti:
63: Mun mielestä tuo kuulostaa enemmän joltain dementialta kuin marjahulluudelta, että poimitaan enemmän kuin ehtii käyttämään.
67: Ehkä se on se nuoruus sitten. Vaikea uskoa, että mikään vuosi olisi niin huono kaikkien marjojen osalta, etteikö saisi omiksi tarpeiksiin kerättyä vuoden marjoja, eli pakastimia täyteen. Mutta myönnän, että tuona mainitsemanasi hallavuonna en ollut vielä syntynytkään, joten en tiedä.
Ehkä halusin alun perin kommentoida vaan sitä, että voi olla ihan oikea marjahullu myös fiksulla ja järjestelmällisellä tavalla. Itse ainakin olen ylpeä omasta marjainnostuksestani ja marjahulluus on pelkästään hyvä asia. Minä ja muut tuntemani marjahullut nimenomaan varmistamme hyvissä ajoin ennen marjakautta, että pakkaset on tyhjät, sulatetut ja puhtaat ennen kuin niitä aletaan täyttämään uusilla marjoilla. Eihän sitä voisi edes poimia mitään, jos pakkaset olisivat vielä vanhoja marjoja täynnä. Ja het
Omassa suvussani on ollut noita ekanlaisia marjahulluja jo nuoresta lähtien. Nämä ovat olleet pula- ja sota-aikojen lapsia ja sotakorvausaikoina nuoria aikuisia, joten varastojen täyttämisillekin on ollut luonnollinen syy. Vanhat tavat säilyivät sitten läpi elämän noin niin kuin kaiken varalta. Jos nyt tulisi vastaavat ajat, sinäkin takuulla toimisit ihan samalla tavalla.
Kaikki muut ainakin kätevästi hävittää kun
Vierailija kirjoitti:
Ehkä halusin alun perin kommentoida vaan sitä, että voi olla ihan oikea marjahullu myös fiksulla ja järjestelmällisellä tavalla. Itse ainakin olen ylpeä omasta marjainnostuksestani ja marjahulluus on pelkästään hyvä asia. Minä ja muut tuntemani marjahullut nimenomaan varmistamme hyvissä ajoin ennen marjakautta, että pakkaset on tyhjät, sulatetut ja puhtaat ennen kuin niitä aletaan täyttämään uusilla marjoilla. Eihän sitä voisi edes poimia mitään, jos pakkaset olisivat vielä vanhoja marjoja täynnä. Ja het
Sitten keväällä ja alkukesästä pakkosyötåt perheellesi marjoja, vaikka muut perheenjäsenet ovat jo niihin läpeensä kyllästyneet. Relaa hyvä ihminen, eivät ne marjat siellä pakastimessa heti huonone, eli kyllä niitä voi säilyttää pakastimessa useammankin vuoden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita sulaneena pieninä määrinä wc-pyttyyn. Ei ne paljon ulosteesta eroa!
Rotat joululahjaksi tuolla menolla saa kotiinsa.
Ei ne ehdi, kun syövät jätteitä sinun takapihallasi!
kaada johonkin pensaan puun juurelle pihalla
Nuo kannattaa käydä istuttamassa takaisin varsiin. Jos et muista mistä otit niin edes hiukan sinnepäin olisi hyvä.
Vie Ap ne marjat jonnekin ruokalaan, esim. jos on huokeita työttömien järjestöjen ruokaloita tms. Yleensä tuollaiset paikat ottavat mielellään vastaan lahjoituksia ja tuon ikäiset marjat käyvät hyvin mustikkapiirakkaan jne.
Myy hipeille hiusväriksi tai väriaineeksi lankojen värjääjälle
Kylläpä on turha ja typerä ongelma! Moni ottaisi ilolla marjat!
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on turha ja typerä ongelma! Moni ottaisi ilolla marjat!
Neljä vuotta vanhat marjat? Enpä usko, kun päiväyksen saavat selville!
Tulee hyvää smoothia, kun laitat tehosekoittimeen n. 1/2 litraa mustikoita, 1-2 banaania ja 2-5 dl maitoa, sekä maun mukaan sokeria. Sitten vaan pyöräytät ko. aineet sekaisin. Säilyy jääkapissa päivän tai pari.
Lähdetäänkö treffeille, ap?