Lasten saanti vanhentaa?
Viime aikoina on ollut paljon keskustelua ja tutkimuksia biologisten lasten saamisen (synnytys) vaikutuksesta vanhenemiseen.
https://time.com/6964684/pregnancy-age-faster/
Olen miettinyt asiaa viime aikoina, koska sisareni sai kesällä lapsen, ja hän on mielestäni vanhentunut silmissä. Olen häntä muutaman vuoden vanhempi, lapseton nainen.
Olen tällä hetkellä 35-vuotias ja monesti minua luullaan 2628-vuotiaaksi. Ihmiset ovat monesti todella yllättyneitä, kun kerron olevani jo 35-vuotias. Ohjaan sivutyönäni liikuntaa, eli olen suht fit ja varsin hoikka (BMI alle 18), mikä varmasti hämää montaa. Ei ole mitenkään tavatonta, että parikymppiset miehet pyytävät minua treffeille - mikä on varsin kiusallista.
Suurimmalla osalla ystävistäni on lapsia ja yleensä myös niiden mukana jääneitä kiloja muita ikääntymisen merkkejä, jotka erityisesti ilmaantuivat lasten saamisen jälkeen.
Haluaisin kuulla teidän muiden kokemuksia ja mietteitä aiheesta. Toki jokainen on yksilö, mutta yleisesti.
Vanhentaako siis lasten saanti? Voisi ainakin kuvitella, että jatkuva valvominen helposti jättää jälkensä jokaisella solutasolla.
Olisi myös mielenkiintoista kuulla, kuinka hyvin lopulta palauduit ts. nuorruitko, kun haastavin pikkulapsi arki oli ohi?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä hemmetti siinä nuoruudessa on niin kiihottavaa? Mitä hemmetin ihanaa on se, että näyttää aikuisena keskenkasvuiselta?
Tätä kannattaa varmaan kysyä miehiltä tai evoluutiobiologeilta
Miksi se sinua kiihottaa? Et osannut edes sitä kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Julkisuudesta hyvä esimerkki Hanna Wass (lapseton 47v, ihana tyyli mutta ei kyllä nuoremmalta näytä) ja Sinikukka Saari (49v, kaksi lasta). Paljon on myös naisia joilla enemmänkin lapsia ja energinen, hyvinvoiva olemus.
Näyttäisi johtuvan geeneistä. Aina nuorempana olisin halunnut olla blondimpi, mutta nyt nelikymppisenä olen tajunnut että luonnnostaan todella vaaleat näyttää vääjäämättä rupsahtavan aikaisemmin.
Jotenkin tosi surullista, että katsot siskoasi sillä silmällä, että onko vanhentunut ja miten paljon. Kymmenenkään vuoden päästä ulkonäölläsi ei ole merkitystä, olet jo liian vanha siinä vaiheessa useimmille miehille (tämä tuntuu olevan tärkeää sinulle), mutta todennäköisesti siskosi saa paljon iloa jälkikasvustaan. Suruja myös toki, mutta luulen, että hyvin monet arvottavat kuitenkin jälkikasvun paljon oman ulkonäön menettämisen edelle. Osa aikuiseksi kasvamista on myös oman vanhenemisen ja kuolevaisuuden hyväksyminen.
T: Lasten myötä rupsahtanut ja kilojakin jäi, mutta en vaihtaisi tätä elämääni pois hyödyttömään nuoruuden tavoitteluun
No enpä ole kyllä moista huomannut. Äitiysneuvolassa työskentelen. Itsellä kolme lasta ja ikää 39v ja eilen ostin siiderin ja kysyttiin henkkarit. Osa ihmisistä vanhenee nopeasti ja osa hienovaraisesti.
Oleko ehkä kateellinen siskollesi ja käännät asian näin itsesi kannalta hyvin päin?
Muistan lukeneeni joskus artikkelia, että lapsen saaminen vanhentaa 11 vuotta kehoa. Eihän se tietenkään suoraan vanhenna.