Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten saanti vanhentaa?

Vierailija
30.11.2024 |

Viime aikoina on ollut paljon keskustelua ja tutkimuksia biologisten lasten saamisen (synnytys) vaikutuksesta vanhenemiseen.

https://time.com/6964684/pregnancy-age-faster/

Olen miettinyt asiaa viime aikoina, koska sisareni sai kesällä lapsen, ja hän on mielestäni vanhentunut silmissä. Olen häntä muutaman vuoden vanhempi, lapseton nainen. 

Olen tällä hetkellä 35-vuotias ja monesti minua luullaan 2628-vuotiaaksi. Ihmiset ovat monesti todella yllättyneitä, kun kerron olevani jo 35-vuotias. Ohjaan sivutyönäni liikuntaa, eli olen suht fit ja varsin hoikka (BMI alle 18), mikä varmasti hämää montaa. Ei ole mitenkään tavatonta, että parikymppiset miehet pyytävät minua treffeille - mikä on varsin kiusallista. 

Suurimmalla osalla ystävistäni on lapsia ja yleensä myös niiden mukana jääneitä kiloja muita ikääntymisen merkkejä, jotka erityisesti ilmaantuivat lasten saamisen jälkeen.

Haluaisin kuulla teidän muiden kokemuksia ja mietteitä aiheesta. Toki jokainen on yksilö, mutta yleisesti.

Vanhentaako siis lasten saanti? Voisi ainakin kuvitella, että jatkuva valvominen helposti jättää jälkensä jokaisella solutasolla.

Olisi myös mielenkiintoista kuulla, kuinka hyvin lopulta palauduit ts. nuorruitko, kun haastavin pikkulapsi arki oli ohi?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

*26-28-vuotiaaksi

Vierailija
2/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten 60 v huomaat synnyttämättömän ja synnyttäneen eron. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on valtavan hyvät perusteet olla lisääntymättä. Please, älä hanki lapsia. Yksikään lapsi ei ansaitse äidikseen sinun kaltaistasi bimboa.

Vierailija
4/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, ainakin Jennifer Aniston ja Oprah näyttävät ikäisiksikseen käsittämättömän hyviltä.

Lieneekö tämä syynä sijaissynnytyksiin monen julkkiksen kohdalla. Esim. Paris Hilton. 

Vierailija
5/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vanhenna. Äitiys ei myöskään tarkoita lihomista ja jatkuvaa valvomista. Ja vaikka olisikin valvottava vauva/pikkulapsi joka hetkellisesti läsähdyttää vanhempiensa olemuksen väsymyksestä, niin se ei kestä kauaa ja siitä palautuu kyllä. 

Julkisuudesta hyvä esimerkki Hanna Wass (lapseton 47v, ihana tyyli mutta ei kyllä nuoremmalta näytä) ja Sinikukka Saari (49v, kaksi lasta). Paljon on myös naisia joilla enemmänkin lapsia ja energinen, hyvinvoiva olemus. 

Vierailija
6/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm, ainakin Jennifer Aniston ja Oprah näyttävät ikäisiksikseen käsittämättömän hyviltä.

Lieneekö tämä syynä sijaissynnytyksiin monen julkkiksen kohdalla. Esim. Paris Hilton. 

Ei Jennifer ja Oprah näytä sen paremmalta kuin oman ikäluokkansa julkkisäiditkään. 

Vierailija
7/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vanhenna. Valvominen ja stressi (vauva, kiireet) tekee jälkiä kasvoihin, mutta niistä palautuu, kun elämä tasoittuu.

Kaikki rupsahtaa jossain vaiheessa. Ne jotka nukkuu paljon, näyttää missaavan pahimman. Suurin osa viehättävän pyöreistä poskista alkaa roikkua ja ulkonäkö voi muuttua hyvin paljon tällaisilla lapsenkasvoisilla. Ihan sama teetkö lapsia ja nukutko, lopputulos on sama rupsahtanut.

Vierailija
8/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukku? Etkö usko? 

Julkimot tekevät kiristyksiä, siksi näyttävät kiinteiltä. 

Vierailija
9/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin on enemmän aikaa ja rahaa satsata omaan ulkonäköön. 

Vierailija
10/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä hemmetti siinä nuoruudessa on niin kiihottavaa? Mitä hemmetin ihanaa on se, että näyttää aikuisena keskenkasvuiselta?

Vierailija
11/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35-vuotias ja minua on luultu varsinkin tänä vuonna useamman kerran yli 10 v nuoremmaksi, kaupassa on aina pitänyt olla paperit mukana, jos haluaa esim. alkoholia saada. Omat lapset jo teinejä 🤭 Pukeudun klassisen tyylikkäästi eli en missään napapaidassa vetele, eli pukeutuminen ei vaikuta. Minulla ei juurikaan ole ryppyjä, olen 172 ccm pitkä ja painan 64 kg. En käytä tupakkatuotteita. Lihaa syön. Herkuttelen. 

mutta mitä minä välttelen on niiden ihmisten seura, jotka vievät energiaa.. esim. jos en jostakin ihmisestä pidä, niin en mene hänen kanssaan kahville, vaikka olisi työkaveri tmv, säästän energiaa omalle perheelle ja muille asioille. Ts.en ole muiden miellyttäjä. Se vie energiaa ihan tolkuttomasti ja aiheuttaa katkeruutta ja ryppyjä. 

Vierailija
12/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nuoremmilta näyttävät elävät myös terveempinä. Tästähän on vaikka mitenkä paljon tutkimuksia. sinänsä kiinnostava aihe aiheuttaa lasten saanti telineeseen lyhentymistä nopeammin tai sitten ei. 

Vierailija
13/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vanhenee kuitenkin joskus. Tykkään kun on lapsia. Ihan sama vaikka näytän satavuotiaalta. 

Vierailija
14/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mietit tällaista? Yritätkö tällaisella keskustelulla ylentää itseäsi suhteessa lapsen saaneisiin naisiin? 

Vierailija
15/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielestäni vanhenna. Kroppa vanhenee samaa tahtia oli lapsia tai ei. Itselle raskaudet ovat buustanneet kehon terveyttä, kuntoa ja suorituskykyä.

Pienten lasten vanhemmat ovat hoikkia, koska lapset pitävät heidät kiireisinä. Et paljon sohvalla makaile, kun huolehdit lastesi tarpeista ja leikit heidän kanssaan.

Sitten on vielä se hyvä puoli raskauksissa, että lapsettomilla tai 1-2 lasta synnyttäneillä on enemmän rintasyöpiä kuin 3 tai useamman lapsen synnyttäneillä. Rinnat luonnollisesti on tarkoitettu tuottamaan maitoa jälkeläisille.

Vierailija
16/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä hemmetti siinä nuoruudessa on niin kiihottavaa? Mitä hemmetin ihanaa on se, että näyttää aikuisena keskenkasvuiselta?

Tätä kannattaa varmaan kysyä miehiltä tai evoluutiobiologeilta

Vierailija
17/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*26-28-vuotiaaksi

Nii, tämä virhe johtuu siitä että copypastesit tekstin jostain muualta, palsta tällöin poistaa numeroiden väliset viivat. Miksi esität jonkun muun tekstin omanasi?

Vierailija
18/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kavereistani oli "vanhentuneen" näköisiä vauvavuonna ja pikkulapsiaikana, mutta "nuortuivat" myöhemmin kun saivat taas täydet yöunet ja normaalin elämänrytmin. 

Sen sijaan kaverini joka aloitti tupakoinnin 14-vuotiaana ja jatkaa sitä edelleen, näyttää nyt 35-vuotiaana ainakin 10-15 vuotta ikäistään vanhemmalta. Tuo vaikutus ei taida peruuntua vaikka lopettaisi tupakoinnin...

Vierailija
19/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukku? Etkö usko? 

Julkimot tekevät kiristyksiä, siksi näyttävät kiinteiltä. 

Kyllä me nähdään tavallisia ihmisiä ihan IRL. Toiset on vanhanakin tosi nuorekkaita ja toiset ei, eikä tämä jakolinja mene sen mukaan onko jälkeläisiä vai ei. 

Vierailija
20/27 |
30.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vanhenna. Äitiys ei myöskään tarkoita lihomista ja jatkuvaa valvomista. Ja vaikka olisikin valvottava vauva/pikkulapsi joka hetkellisesti läsähdyttää vanhempiensa olemuksen väsymyksestä, niin se ei kestä kauaa ja siitä palautuu kyllä. 

Julkisuudesta hyvä esimerkki Hanna Wass (lapseton 47v, ihana tyyli mutta ei kyllä nuoremmalta näytä) ja Sinikukka Saari (49v, kaksi lasta). Paljon on myös naisia joilla enemmänkin lapsia ja energinen, hyvinvoiva olemus. 

Ethän sä nyt kahta eri ihmistä voi verrata kun kyse ikääntymisestä? :D Geenit vaikuttaa ulkonäön ikääntymiseen kaikkien eniten auringolle altistumisen kanssa, esimerkkisi henkilöt eivät ole edes sukua toisilleen. Tutkimuksissa on havaittu lisääntymisen vanhentavan molempia vanhempia, tästä huolimatta moni lisääntynyt on paremmin säilynyt kuin moni lapseton, se ikääntyminen tapahtuu siinä yksilössä ei suhteessa muihin ihmisiin.