Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiesitkö että leipä on ultraprosessoitu tuote?

Vierailija
29.11.2024 |

Varsinkin hapanleipä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja millähän mittarilla?

Vierailija
2/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. Ne ikileivät on jota myydään fäkjuumipakkauksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän mittarilla?

Sillä mittarilla, että vaatii todella monta prosessia, jotta kokonaisesta viljanjyvästä saadaan aikaiseksi valmis leipä. 

Ap

Vierailija
4/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Ne ikileivät on jota myydään fäkjuumipakkauksissa.

Prosessien määrä näissä on ihan sama kuin muissakin leivissä.

Ap

Vierailija
5/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on uusin kauhun aihe tämä ruoan "prosessointi". 

Ihmiset luulevat jo että leipätaikinan vaivaaminen on hirveän paha juttu.

Vierailija
6/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ilmasto kärsii.  Suo, kuokka ja Jussi on jo taaksejäänyttä, eikä riihestä kuulu varstan jytke. Tuulimyllyt on purettu aikoja sitten.

Vierailija
7/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän mittarilla?

Sillä mittarilla, että vaatii todella monta prosessia, jotta kokonaisesta viljanjyvästä saadaan aikaiseksi valmis leipä. 

Ap

Joo, siinä tapauksessa myös kotona tehty lasagne on ultraprosessoitu. Varsinkin, jos keittää kastikkeetkin itse, tomaattikastikekin tuoreista tomaateista sekä valmistaa itse lasagnelevyt.

Vierailija
8/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän mittarilla?

Ap

Joo, siinä tapauksessa myös kotona tehty lasagne on ultraprosessoitu. Varsinkin, jos keittää kastikkeetkin itse, tomaattikastikekin tuoreista tomaateista sekä valmistaa itse lasagnelevyt.

Ultraprosessoitu ruoka on *teollisesti* pitkälle käsiteltyä. Kuten vaikkapa leipä. Tuskin sä lasagneas saarioisten linjastolla paistat.

Vierailija
9/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei tiedetä missä kemikaaliliemessä niitä aineksia on uitettu tai mitä kemiallisia reaktioita niissä prosesseissa tapahtuu. Elintarviketeollisuus on niin kiero ettei se kerro vaikka tietäisi prosessit vaaralliseksi. Sama kuin tupakkateollisuus aikoinaan.

Vierailija
10/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän mittarilla?

Ap

Ultraprosessoitu ruoka on *teollisesti* pitkälle käsiteltyä. Kuten vaikkapa leipä. Tuskin sä lasagneas saarioisten linjastolla paistat.

Joo, sama pätee siihen ap:n mainitsemaan hapanleipään. Ei sekään ole teollisesti pitkälle käsiteltyk, vaikka sen leipominen monta työvaihetta vaatiikin.

Vierailija
11/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei tiedetä missä kemikaaliliemessä niitä aineksia on uitettu tai mitä kemiallisia reaktioita niissä prosesseissa tapahtuu. Elintarviketeollisuus on niin kiero ettei se kerro vaikka tietäisi prosessit vaaralliseksi. Sama kuin tupakkateollisuus aikoinaan.

Lisäksi elintarviketeollisuus kylvää sokeria leipomuksiinsa ihan liikaa. Makeista leivonnaisistakin tehdään entistä epäterveellisempiä tuputtamalla pintaan tomu- tai raesokeria tai sokerivesikuorrutusta. Suolaakin tungetaan joka paikkaan. Kaiken maailman epämääräisistä sotkuista puhumattakaan. Kun katsoo leipien ja leivonnaisten tuoteselostuksia, niissä on paljon sellaista, mitä kotona leivottaessa ei käytetä.

Vierailija
12/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän mittarilla?

Ap

Joo, sama pätee siihen ap:n mainitsemaan hapanleipään. Ei sekään ole teollisesti pitkälle käsiteltyk, vaikka sen leipominen monta työvaihetta vaatiikin.

Niin. Jos leipä on tehty teollisesti, se on ultraprosessoitu. Mutta jos tekee leivän samoista aineista ja samoilla valmistusmenetelmillä kotona, niin se ei olekaan ollenkaan prosessoitua?

Valmislasagne on ultraprosessoitu ja vaarallinen, mutta kotona tehty hyvää ja terveellistä kotiruokaa?

Vierailija
13/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun leikkaat tomaatin viipaleiksi, se on prosessoitu. Kun ostat härkäpapu valmisruoan saat korkeaprosessoidun ruokavalmisteen. Leipä on korkeaprosessoitu tuote, jyvät jauhettu, hiivat, suolat ym. lisätty. Paistettu ja jäähdytetty.

Vierailija
14/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taas näiden paniikkinlietsojien älyn väläys. Samat prosessit,kylvö,puinti,jauhatus käydään myös soijan,maissin,kauran,hirssin,tattarin tuotannossa.Härkikse, kauramaidon raakaine käsitellään samoin. Ruisleivän juuri on ruisjauhoja ja vettä ei mitään muuta. Maitohappo muodostaa taiknanjuuren happamuuden. Leivottaessa ei välttämättä tarvita hiivaa.Hiiva on myös luonnonmukainen. Leipä taikina valmistetaan muotoillaan leiväksi kohotetaan ja paistetaan. Mikä tässä on se runsaan prosessointi? Pavut,pähkinät ym viljellään suoritetaan korjuu, puhdistetaan pakataan /tölkitetään. Tuonti tuotteita.Mitrn näiden prosessointi?

Vierailija
15/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona leivotuissa leivissä ei ole mitään pulvereita, että taikina nousisi paremmin, että leivästä tulisi kuohkea. Ties mitä uutteita sinne teollisuudessa lykätään. Kotona leivottu leipä on oikeaa leipää eikä taikinaan kovinkaan montaa ainesosaa käytetä. Jotkut luulevat että prosessointi on samaa kotona kuin teollisuudessa. Katsokaa esim. niitä valmiskastikepullojanne jääkaappienne ovessa. Lue selostus juustokastikkeesta.Se sisältää tasan alle kaksi prosenttia jotain juustontapaista pulveria. Ai että on hyvää juustokastiketta? Minä sulatan itse pannulla juustoa jos haluan johonkin juustokastiketta laittaa. Prosessoitu? Ei, kun 100% juustoa.

Vierailija
16/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän mittarilla?

Ap

Joo, sama pätee siihen ap:n mainitsemaan hapanleipään. Ei sekään ole teollisesti pitkälle käsiteltyk, vaikka sen leipominen m

Niin. Jos leipä on tehty teollisesti, se on ultraprosessoitu. Mutta jos tekee leivän samoista aineista ja samoilla valmistusmenetelmillä kotona, niin se ei olekaan ollenkaan prosessoitua?

Valmislasagne on ultraprosessoitu ja vaarallinen, mutta kotona tehty hyvää ja terveellistä kotiruokaa?

Valmislasagne voi olla kyllä utraprosessoitu, mutta tuo hapanleipä ei kyllä mene siihen kategoriaan, vaikka ap yrittääkin niin väittää.

Työvaiheiden määrä ei tarkoita ultraprosessointia.

Vierailija
17/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala syömään itsetehtyä pettuleipää. Loppuu tuo kitinä.

Vierailija
18/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän mittarilla?

Ap

Joo, sama pätee siihen ap:n mainitsemaan hapanleipään. Ei sekään ole teolli

"Prosessoimisasteluokituksessa ei huomioida ravintoarvoja sinänsä, eli esimerkiksi teollisesti valmistettu ruisleipä on ultraprosessoitu siinä missä sokeroitu virvoitusjuomakin.

- Ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm"

https://yle.fi/a/74-20047240

Ap

Vierailija
19/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja millähän mittarilla?

Ap

Prosessoimatonta ruokaa saat jos syöt marjoja metsästä. Kaikki peseminen, kuumentaminen, rakenteen rikkominen tai muu muokkaaminen jne on prosessointia.

Vierailija
20/23 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi elintarviketeollisuus kylvää sokeria leipomuksiinsa ihan liikaa. Makeista leivonnaisistakin tehdään entistä epäterveellisempiä tuputtamalla pintaan tomu- tai raesokeria tai sokerivesikuorrutusta. Suolaakin tungetaan joka paikkaan. Kaiken maailman epämääräisistä sotkuista puhumattakaan. Kun katsoo leipien ja leivonnaisten tuoteselostuksia, niissä on paljon sellaista, mitä kotona leivottaessa ei käytetä.

Niin kyllä sen huomaa kun kotileipomuksista ei tule samanlaista niin pehmeää, ilmavaa höttöä. Suosittelen katsomaan tuoteselosteita, lisäaineine määrää ja sokeriprosenttia. Sokerilla koukutetaan kuluttajia lisäämällä ihan kaikkeen sokeria älyttömästi. Sokerimäärä yli 7% on se raja jolloinka jätän tuotteen hyllyyn. Kelpuutan vain tämän suklaan jossa on sokereita 7%

https://www.lindt.fi/fi/lindt-excellence-dark-90-bar-100g-fi-fi-0304692…

Ravintosisältö:

Energiaa kJ2483

Energiaa kcal592

Rasvaa55

- josta tyydyttynyttä rasvaa30

Hiilihydraattia14

- josta sokereita7

Proteiinia10

Salt0.03

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi