Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mystiset yllättävät laskut

Vierailija
28.11.2024 |

Tämä on ihan vilpitön kysymys eli mitä ne yllättävät laskut ovat? Joillekin niitä tulee joka kuukausi ja itse ajattelen, että ne ovat jonkun kodinkoneen tai auton rikkoontuminen.

Täälläkin ne mystiset laskut ovat välillä puheissa, joten voisiko joku avata tätä minulle?

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri, autonkorjaus, ylimääräinen yhtiövastike, ajoneuvovero tulee ekana mieleen.

Vero ei tule yllätyksenä ja on reilusti maksuaikaa kun tulee.

Vierailija
62/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa talossa kun asuu, aika ajoin voi sattua jotain yllättävää, esim iv koneen moottorit hajosi 350€/kpl jne... Kyllä näitä tulee kun on eläimiä, autoja, oma talo. Hepan eläinlääkärilasku oli viimeksi 864€, ei sekään yhtään suunniteltu.

Ai hevosen vai? Et sitten budjetoinut sen sairaanhoitoon yhtään rahaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ap luki että yllätyslasku olisi sama asia kuin se että ei ole rahaa maksaa sitä? 

Jossain ketjussa oli juuri maininta, että jouluun ei riitä rahaa yllätyslaskujen takia.

Vierailija
64/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ihan hammaslääkärilasku. Välillä sitä vaan normaalilla hyvin hampaitaan hoitavalla hammas saattaa lohjeta tai paikka irrota. 

Oikeasti aikuiselle pitää erikseen listata yllättäviä tilanteita? 

Aikuiselle pitää erikseen kertoa, että hammas voi joskus lohjeta tai paikka irrota?

Vierailija
65/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa nyt takertua sanaan "yllätys"? Siis kukaan ei ylläty siitä jos tulee se lasku vaikkapa siitä hammaslääkäristä tai auton hajoamisesta yllättäen, mutta tilanne ja summa yllättää joskus. 

Kävin työterveydessä ja lääkäri soitti perään että labrakoe ei kuulukaan sopimukseen. Jouduin maksamaan sen itse,yli 100e meni. Tähän päälle antibioottikuuri ja muut lääkkeet, joita en odottanut. Ei sitä aina etukäteen tiedä. 

Vierailija
66/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävä tapahtuma= yllättävä lasku

Naapurissani oli taidenäyttely ex tempore eli yllättävä tapahtuma. Tuleeko siitä minulle nyt lasku, vaikka en siellä käynyt?

Eli yllättävä tapahtuma ei tarkoita yllättävää laskua, koska ketään ei voi laskuttaa ilman syytä!

Vierailija
67/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni yllättäviä laskuja ovat ne, joiden takia pitää käydä siirtämässä rahaa säästötililtä käyttötilille. Jätän palkkapäivänä käyttötilille normaalin kulutuksen ja pienempien odottamattomien menojen verran rahaa seuraavaksi kuukaudeksi. 

Vierailija
68/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

....."Sairauskulut toki voivat olla yllättävänkin isoja, mutta eikö ne huomioida esim. toimeentulotuessa jos tulot ovat pienet?"

Ei mitenkään automaattisesti. - Myöskään kaikki lääkkeet eivät ole vähävaraisille maksuttomia tai alennettuun hintaan, vaan osa joutuu arpomaan, että ostakaako lääkkeen vai kannattaisiko säästää, jotta voi syödä vähän paremmin tai varautua sähkön hinnan pomppaamiseen kun sähkö todennäköiesti tulee talvella kulumaan eritavoin kuin kesäpäivinä. 

Vierailija
69/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se jännää, miten joillain elämä voi mennä niin että ikinä ei tule muka mitään yllättävää. Taitaa olla todella suppea asuintapa, koska näin maalla kun asuu, omassa talossa, omistaa eläimiä, autoja, niin ei oikeasti mene yhtäkään kuukautta ilman jotain yllätys laskua. 

Minulla on koti maalla, on auto ja eläimiä eikä vielä koskaan ole tullut yhtäkään yllättävää laskua! Itse soitan eläinlääkärille, ei ne randomisti käy. Itse varaan autolle korjaamolta ajan, ei nekään lähettele laskuja tuosta vain jne.

Tapahtumat voivat olla yllätyksiä, laskut eivät, koska itse minä tilaan, varaan, päätän korjata jne. Ei se lasku voi olla yllätys!

Ei mikään hajoamisesta tai sairastumisesta aiheutuva lasku olekaan se yllätys, vaan se e

Miksi minulta kysyt? Minulla on kyllä varaa maksaa laskuni, myös ne kuuluisat yllätyslaskut. Tiedän myös että joulu on joka vuosi joten se ei koskaan ole päässyt yllättämään taloudellisesti.

Vierailija
70/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan saanut yllätyslaskua, siksi minulla on aina rahaa kaikkeen tarpeelliseen. Elämässäni sattuu ja tapahtuu, mutta kukaan ei vaadi minulta rahaa yllättäen.

Vierailija
71/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla meni tässä kuussa 900€ autoon. Ihan todella odottamatta. Vein katsastukseen ja yhtäkkiä olikin 700€ korjaamolasku (joku halvatun laakeri ja jarrupalat) sekä uusi tuulilasi 200€. Siis autoon, jossa ei ollut ajettavuudessa mitään ongelmaa. Vaikka nyt kohtuullinen palkka onkin, kyllä toi kirpaisi.

Yleensä tuulilasista tulee vaan korjauskehotus, turha hätäillä.

Vierailija
72/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri, autonkorjaus, ylimääräinen yhtiövastike, ajoneuvovero tulee ekana mieleen.

Ylimääräinen yhtiövastike tosiaan on yllätyslasku.

Vierailija
73/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen eräässä virastossa ja osalle ihmisistä tuntuu tulevan yllätyksenä, kun osamaksukaupasta tai lapsen harrastuksesta tuleekin lasku. Osa on myös ihmeissään, kun joka laskuun ei herukaan yhteiskunnan tukea. Toki on myös oikeasti yllättäviä laskuja, mutta ihmetyttää joka päivä nuo laskuista yllättyvät. 

Vierailija
74/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätys oli kuinka paljon meni rahaa että auton sai katsastuksesta läpi, täysi yllätys. Toinen yllätys mikä oikeasti voi tulla on yllättävä sairastuminen ja siihen lääkkeet, pahimmassa tapauksessa joutuu vielä sairaalaan ja sekään ei ilmaista ole. Eipä niitä juurikaan muuten tule, mitään yllätyksiä 

Vierailija
75/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ihan hammaslääkärilasku. Välillä sitä vaan normaalilla hyvin hampaitaan hoitavalla hammas saattaa lohjeta tai paikka irrota. 

Oikeasti aikuiselle pitää erikseen listata yllättäviä tilanteita? 

Aikuiselle pitää erikseen kertoa, että hammas voi joskus lohjeta tai paikka irrota?

Tuon takia monesti mennään sitten päivystys jonoon.  Tuskin siihen lohkeamaan kukaan on kuukauteen kuollut.

Vierailija
76/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa laittaa vaikka kymppi kuussa pahan päivän varalle, esim hammaslääkärilaskua ajatellen.

Kymppi kuussa on ihan naurettava summa yhtään minkään yllätyslaskun maksamiseen. Ei tarvitse kuin yhden kaatumisen talvella ja makselet seuraavat kuukaudet kelataksimaksuja satojen eurojen edestä. Kympillä ei tee yhtään mitään, satanen on minimisäästö.

Kun niitä rahareikiä hankkii niin pitäisi olla joku käsitys mihin laskuihin on varaa.

Vierailija
77/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joillekin tulee yllätyksenä sekin, että omistusasunnossa asuminenkaan ei ole ilmaista, vaan saattaa toisinaan olla jopa kalliimppaa kuin vuokralla,

Vierailija
78/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Kyllä se on kokouksessa päätetty.  

Vierailija
79/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättäviä laskuja, joita itsellä näin nopeasti tulevat mieleen ovat esimerkiksi vaikkapa lemmikin eläinlääkärikustannukset tai vaikkapa autoon liittyvät huolto-/korjauskustannukset.

Vierailija
80/93 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä piti sähköt olla kunnossa kun tarkistettiin ja yllättäen ei ollutkaan ja tulikin 4000 e remontti. Onneksi oli rahaa maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme