Mahdollisimman pieni etätyöpiste kotiin, vinkkejä?
Nyt teen etätöitä ruokapöydän ääressä, pienellä 14' läppärillä. Toiveissa olisi saada ergonomiaa parannettua, edes vähän isompi erillinen näyttö + näppäimistö, eli myös pöytä ja mahdollisesti kunnollinen työtuoli.
Tilaa ei ole, eli ainoa mahdollisuus on laittaa max 30cm syvä ja 80cm leveä pöytä makkarin oven taakse piiloon, pöydän alla oltava jalat jotta sen voi vetää työpäivän ajaksi keskemmälle makkariin.
Nyt pitäis vaan löytää sopivan pieni pöytä, tai taso+jalat. Mutta milläs saa näytön pysymään noin pienellä pöydällä, ruuveilla? 😅 Olisi se laatikkokin työpapereille kiva, mutta ei kaikkeen tila riitä. Näppäimistökin lie oltava ulosvedettävällä tasolla.
Vinkkejä?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla sen verran vanha asunto, jotta siinä on vaatehuone? Sen tavarat muihin kaappeihin ja häkkivarastoon, niin saat kokonaisen työhuoneen.
T nuoruutensa vaatehuoneessa asunut, parvisänky + työpöytä -tuoleineen combolla. Sängyn tikapuut oli mainio vaatteiden keräyspaikka.
Ei ole vaatehuonetta, muuten olisinkin sen jo valjastanut työkäyttöön. Ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko katsonut SELKAstoren valikoimat. Heillä on myös näyttötelineitä, joilla näytön saa kiinni pöytään ilman että se vie tilaa pöydältä.
En ole kuullutkaan, täytyy käydä katsomassa jos siellä olisi riittävän pieniä pöytiä! Ap
Mikset mene toimistolle, jos kotona noin ahdasta?
Jos haluaa mahdollisimman pienen, niin voi mallintaa etätyöpisteen vaikka mittakaavassa H0 (1:87), N (1:160) tai Z (1:220). Menee siis pienimmillään ihan muutamaan kuutiomillimetriin.
Hankit kunnollisen näytön jalustoineen, mikä mahtuu säilytettäväksi sinne oven taakse. Nostat sen sitten pöydällä ja liität läppäriisi. Kun on erillinen näyttö ja langaton näppäimistö ja hiiri, niin se itse läppäri voi olla jossain sivussa kuin joku pöytäkoneen pömpeli.
Tuollaisessa tapauksessa harkitsisin jotain seinätelinettä keittiön seinälle tai minne tahansa muualle, missä se olisi pysyvästi ja mihin saa sopivan pöydän näppäimistöä ja hiirtä varten.
Itselläni on toisena näyttönä iso televisio lähinnä videoiden katselua varten.
Luovut jostakin huonekalusta kuten sohvasta, nojatuolista tai kirjahyllystä ja laitat normaalin työpisteen.
Vierailija kirjoitti:
Mikset mene toimistolle, jos kotona noin ahdasta?
Koska teen etätyötä. Ap
Tähän on ihan yksinkertainen ratkaisu. Ostat isomman asunnon. Kuten huomaat kaikista edellisistä vastauksista, muut ratkaisuvaihtoehdot ovat pelkkiä virityksiä ja tuulen puhalluksia. Nyt kun on halpaa kannattaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos meinaa tehdä etätöitä pidemmän päälle, kannattaa kyllä panostaa ratkaisuun, jota ei tarvitse jatkuvasti olla siirtelemässä. Käy todella rasittavaksi. Vaikka sitten joutuisi pitämään työpöytää jossain näkösällä. Ostaa sitten oman maun mukaisen pöydän ja laittaa muuten kauniiksi. Tuollaisella a4-kokoisella työpöydällä ei tee mitään, eikä ainakaan erillistä näyttöä saa. Erillinen näppiskin on siinä ja siinä.
Erillistä työpöytää, joka olisi koko ajan "paikallaan", ei mahdu. Jos ei hyvää, tukevaa, erillistä sivuun siirrettävää pöytäratkaisua löydy, niin sitten ei löydy. Sitä tässä kartoittelen. Ap
Höpöhöpö. Laita parvisänky ja sen alle työpiste. Verhot tai liukuovet eteen, niin työpaikka on kiinni.
Hei kiitos kaikille jotka yrittivät sopivan pöydän löytämisessä auttaa! Yhden vastaajan linkistä löytyi hyvä teline näytölle ja läppärille, ja se on nyt tilattu. Todennäköisesti teen itse sopivan kokoisen ja oven taa mahtuvan pöydän telineen alle, ellei nyt tule valmista, tukevaa vastaan. Ongelma siis ratkaistu eikä tarvitse tuijottaa työvälineitä työajan ulkopuolella 😊 Ap
Makkarin oven taakse 80cm leveä pöytälevy saranalla seinään kiinni ja alle taitettava jalka tai muu mekanismi millä sen saa lukittua tukevasti auki. Pöytälevyn syvyys olisi hyvä olla vähintään 50-60cm (siksi taitettava).
Ulkoinen näyttö seinään kiinni säädettävän ja nivelöidyn varren päähän (ns monitor arm).
Seinälle voi tehdä jonkun kotelon tai hyllyn jossa voi säilyttää läppäriä, näppäimistöä, hiirtä jne jolloin ne pysyvät piilossa ja ovat helposti käyttöönotettavissa.
Keskeinen asia ergonomiaa on myös hyvä tuoli.
Vierailija kirjoitti:
Makkarin oven taakse 80cm leveä pöytälevy saranalla seinään kiinni ja alle taitettava jalka tai muu mekanismi millä sen saa lukittua tukevasti auki. Pöytälevyn syvyys olisi hyvä olla vähintään 50-60cm (siksi taitettava).
Ulkoinen näyttö seinään kiinni säädettävän ja nivelöidyn varren päähän (ns monitor arm).
Seinälle voi tehdä jonkun kotelon tai hyllyn jossa voi säilyttää läppäriä, näppäimistöä, hiirtä jne jolloin ne pysyvät piilossa ja ovat helposti käyttöönotettavissa.
Keskeinen asia ergonomiaa on myös hyvä tuoli.
Toimisi, jos haluaisi ja voisi tehdä työt siellä oven takana. Nyt ei.
Mutta tämä ongelma tosiaan jo ratkesi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa pidempi ruokapöytä, jonka päähän perustat kiinteän työpisteen. Työtuoliksi sellainen, jonka voi työntää pöydän alle silloin, kun sitä ei tarvita eli ainakin istuinosuus. Normityötuolista käsinojat pois, niin tuoli rullautuu hyvin pöydän alle. Itse otin työpaikoilla tuoleista aina käsinojat pois, ne ovat vain tiellä, tuolista pois nouseminenkin tapahtuu sutjakkaammin ilman niitä häkkyröitä.
Tässä on se ongelma, että mä en halua että kodista tulee entistäkin ahtaampi, enkä halua että työpiste on koko ajan näkyvillä. Tupakeittiössä joutuisin tuijottamaan sitä näyttöä sitten koko ajan, joten ei. Muutenhan tämä ei ongelma olisikaan. Ap
Tässäpä taas on hyvä esimerkki tupakeittiön toimivuudesta nykyaikana. Kun olisi erillinen olkkari ja keittiö, jompaan kumpaan voisi tehdä erillisen etätyöpisteen tai esim. keittiön pitkän pöydän päässä vakituinen työpiste. Tällöin olkkari olisi vain ja ainoastaan oleilua varten.
Kun meillä oli remppa ja työhuoneeni oli pari kuukautta pois käytöstä, minä nostin sen toisen näyttöni ja näppäimistöni siihen keittiön pöydälle.
Näyttö, näppäimistö, hiiri, läppäri ja johdot oli pahvilaatikossa, jonka nostin sitten päivän päätteeksi komeroon. Työpisteen "kokoamiseen ja purkamiseen" meni joka päivä yhteensä 5-10min.
Paljon mukavampaa nyt, kun on taas työhuone käytössä mutta toimii se noinkin jos tilaa on vähän ja etänä työskentelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hommaa pidempi ruokapöytä, jonka päähän perustat kiinteän työpisteen. Työtuoliksi sellainen, jonka voi työntää pöydän alle silloin, kun sitä ei tarvita eli ainakin istuinosuus. Normityötuolista käsinojat pois, niin tuoli rullautuu hyvin pöydän alle. Itse otin työpaikoilla tuoleista aina käsinojat pois, ne ovat vain tiellä, tuolista pois nouseminenkin tapahtuu sutjakkaammin ilman niitä häkkyröitä.
Tässä on se ongelma, että mä en halua että kodista tulee entistäkin ahtaampi, enkä halua että työpiste on koko ajan näkyvillä. Tupakeittiössä joutuisin tuijottamaan sitä näyttöä sitten koko ajan, joten ei. Muutenhan tämä ei ongelma olisikaan. Ap
Tässäpä taas on hyvä esimerkki tupakeittiön toimivuudesta nykyaikana. Kun olisi erillinen olkkari ja keittiö, jompaan kumpaan voisi tehdä erillisen etätyöpisteen tai esim. keittiön pitkän pöydän päässä vakituinen työpiste. Tällöin olkkari olisi vain ja ainoastaan oleilua varten.
Ei ne neliöt kuule lisääntyisi sillä yhtään että olisi seinä välissä, päinvastoin tulisi entistäkin ahtaampaa ja neliöitä vieläkin vähemmän. Ja kun en halua niitä työvälineitä näkyville minnekään, ei ole yhtään parempi että ne olisi näkyvillä erillisessä keittiössä 😂 Tämä asunto on ollut tällainen jo yli 100 vuotta ja on juuri hyvä näin. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kun meillä oli remppa ja työhuoneeni oli pari kuukautta pois käytöstä, minä nostin sen toisen näyttöni ja näppäimistöni siihen keittiön pöydälle.
Näyttö, näppäimistö, hiiri, läppäri ja johdot oli pahvilaatikossa, jonka nostin sitten päivän päätteeksi komeroon. Työpisteen "kokoamiseen ja purkamiseen" meni joka päivä yhteensä 5-10min.
Paljon mukavampaa nyt, kun on taas työhuone käytössä mutta toimii se noinkin jos tilaa on vähän ja etänä työskentelee.
Hyvä jos sulla toimi. Mulla ei. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä taas on hyvä esimerkki tupakeittiön toimivuudesta nykyaikana. Kun olisi erillinen olkkar
Ai, vanha mummonmökki siis. Niissähän on aina jonkunlainen vintti, sinne jotakin työhuonetta tekemään. Alle 160 cm korkuista huonetilaa ei edes lasketa huoneistoalaan. Tai sitten sitä muuta kamaa vintille ja kas, sulla onkin tilaa asuinhuoneissa enemmän. Tai sitten pihalle joku pieni varasto, jonka voi tehdä työhuoneeksi. Ensi vuoden puolella saa tehdä 30-neliöisenkin lisärakennuksen ja jopa eristää sen ilman minkäänlaisia rakennuslupia, kunhan sinne ei mitään hellaa laita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä taas on hyvä esimerkki tupakeittiön
Meinaat että erillisen työhuoneen rakentaminen ulos uuteen rakennukseen, tai kylmään vinttiin on vähempi vaiva kuin sen ison näytön raijaaminen edestakaisin ruokapöydälle ja takaisin? 😉