Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan erota kirkosta, mutta tykkään seurakunnasta. Oletko ollut samassa tilanteessa?

Vierailija
28.11.2024 |

Olen kohta jo vuoden tuntenut vahvaa halua erota kirkosta, sillä en usko kirkon opetukseen enkä pidä kirkon hierarkiasta. Kuitenkin saan elämääni paljon valoa ja iloa seurakuntalaisten kanssa vietetystä ajasta. Se on tavallaan ainut "kaveriporukka" joka minulla on ja ihmiset seurakunnassa ovat ihania. He ovat pyytämättä kannustaneet minua elämässäni eteen päin juuri sellaisella hetkellä kun sitä kipeimmin tarvitsin. Jos eroaisin kirkosta tuntuisi siltä, että tuotan heille pettymyksen, ja että "eroaisin heistä". Tästä ei oikein voi keskustella kenenkään kanssa livenä, joten asian kanssa jää yksin.

Onko muita jotka ovat olleet samassa tilanteessa? Miten tilanne ratkesi?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se seurakunta on yhtä kuin kirkko. Et voi erota vain toisesta.

Vierailija
2/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa kirkosta ja jatka toimintaa seurakunnassa ilmoittamatta kenellekään, että olet eronnut kirkossa. Kyllä seurakunnassa voi toimia kirkkoon kuulumatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä eroa. Kirkolla ja seurakunnalla on yhteiskuntaa tasspainottava vaikutus, vaikka uskosi horjuu. Minä erosin viime inflaation aikana taloudellisista syistä, mutta se oli pakon sanelema juttu. 

Vierailija
4/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kuulu kirkkoon mutta käyn srk;n kerhoissa. Usein siellä saa päiväkahvitkin.

Ei ole kukaan koskaan kysynyt kuulonko kirkkoon.

Vierailija
5/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt eroa kun kerran sielä pyörit. 

Vierailija
6/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksamillasi kirkollisveroilla maksetaan kirkon järjestämä toiminta. Minusta yrität samalla sekä syödä, että säästää kakun.

T. Kirkosta eronnut

Vierailija
7/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eroa kirkosta ja jatka toimintaa seurakunnassa ilmoittamatta kenellekään, että olet eronnut kirkossa. Kyllä seurakunnassa voi toimia kirkkoon kuulumatta.

Ihmettelisivät kyllä kun en enää osallistuisi ehtoolliseen enkä söisi seurakunnan ruokia yhteisissä seurakuntalaisille tarkoitetuissa tilaisuuksissa. Sillä tietenkään en varkain söisi toisten ruokia. Ja muutenkin, liian salamyhkäistä. Jos eroaisin kirkosta olisi heille kerrottava. Olen kyllä miettinyt sellaistakin vaihtoehtoa, että muutan toiselle paikkakunnalle ja sitten eroan kirkosta. Siellä ei ole tuttua seurakuntaa jolle pettymystä tuottaa, eikä kenellekään tarvitsisi kertoa mitään.

-ap

Vierailija
8/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi jäädä tapauskovaisena kirkkoon?

Vierailija
9/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään seurakunnnan elävistä kivistä, jäsenistä.

Jäsenet ovat seurakunta, auttavat toisiansa,

iloitsevat ja surevat kanssakulkijat täällä

korpivaelluksella.

Annan mielelläni pienen summan maallisten

kulujen peittämiseksi seurakuntaan,

koska on neuvottu ettei mikään toiminta

henkipallona pysy pystyssä vaan 

euroja tarvitaan juokseviin kuluihin.

Ja jonnekin noita tulevia euroja laittaa

miksei kokonaishyvinvointiin.

Vierailija
10/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa keskusteluaika papin tai diakonin kanssa.

Vierailija
11/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi eroaisit kirkosta jos käytät sen palveluita?

Vierailija
12/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelin aikoinaan sitä, että evlut:ssa ei voi valita seurakuntaansa! Onko edelleen näin? Ja mikä järki siinä on? Jos naapurikaupungissa tai jopa naapurikaupunginosassa olisi mieluisampi seurakunta, ei voi liitty sinne jäseneksi.

Vierailija
13/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö voi jäädä tapauskovaisena kirkkoon?

No olenhan nytkin sellainen, mutta sitten joudun kokemaan tätä sisäistä ristiriitaa ja olemaan vilpillinen, kun mm. uskontunnustuksella ehtoollisen alla tunnustan kirkon oppia johon en usko. Kauheaa sanoa ääneen, mutta kun se niin on niin minkäs teet. Niin kuin olisi naimisissa mutta ei rakasta.

Onko joku oppinut uskomaan, vaikka jossain vaiheessa ei ole uskonut?

-ap

Vierailija
14/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin kirkosta, vaikka käyn palveluksissa sillon tällöin. Kirkolla on oma rälssinsä, joka tienaa hommissaan paremmin kuin ministerit. 

Tottakai aina tuodaan framille se vähäosainen ja vedotaan siihen, mutta vaietaan siitä, että kirkko on aika hyvä business monelle. Liian monelle.

Itse tulen hieman paremmin toimeen ilman piispojen sun muiden elämän rahoittamista kirkollisveromaksuilla.

Uskoa voi ilmankin. 

Vierailija
15/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin kirkosta, vaikka käyn palveluksissa sillon tällöin. Kirkolla on oma rälssinsä, joka tienaa hommissaan paremmin kuin ministerit. 

Tottakai aina tuodaan framille se vähäosainen ja vedotaan siihen, mutta vaietaan siitä, että kirkko on aika hyvä business monelle. Liian monelle.

Itse tulen hieman paremmin toimeen ilman piispojen sun muiden elämän rahoittamista kirkollisveromaksuilla.

Uskoa voi ilmankin. 

Oliko tuo rahakysymys sinulle syy erota kirkosta ja olitko läheinen seurakuntasi kanssa?

-ap

Vierailija
16/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy kirkossa muuten kuin kauneimmissa joululauluissa ja hautajaisissa. En osallistu seurakunnan toimintaan. Olen agnostikko. Silti en ikinä eroa kirkosta, koska kirkon tehtävät ovat niin tärkeitä ja se on osa minun omaa kulttuuriani. 

Vierailija
17/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varaa keskusteluaika papin tai diakonin kanssa.

No mitä lisäarvoa he voivat asiaan tuoda?

Vierailija
18/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap niin en tietenkään eroaisi. Jos jotain niin herättäisin keskustelua epäkohdista. 

Itselläni on eroaminen edessä, koska en valtionkirkon palveluita käytä ja olen siirtynyt pääosin paikallisen vapaakirkon asiakkaaksi. En ole jäsen vielä virallisesti, mutta maksan sinne jo vapaaehtoista "kirkollisveroa", kun kerran heidän toimintaansa osallistun.

Vierailija
19/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä erosin en todella kannata sateenkaari aatosta. taidan liittyä lestadiolaisiin.

Vierailija
20/35 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään seurakunnnan elävistä kivistä, jäsenistä.

Jäsenet ovat seurakunta, auttavat toisiansa,

iloitsevat ja surevat kanssakulkijat täällä

korpivaelluksella.

Annan mielelläni pienen summan maallisten

kulujen peittämiseksi seurakuntaan,

koska on neuvottu ettei mikään toiminta

henkipallona pysy pystyssä vaan 

euroja tarvitaan juokseviin kuluihin.

Ja jonnekin noita tulevia euroja laittaa

miksei kokonaishyvinvointiin.

Jahas, kirkon PR-osastokin heräsi valkopyykkäämään. Lopettakaa tuo rahan pummaaminen, sitä teillä on jo tarpeeksi. Miljardiomaisuus ja yltäkylläisyydestä turvonneet elitistiset papit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä