Kun menette johonkin toiseen maahan, kunnioitatteko te sitä jotenkin?
Kun tänne tulevilta jotkut vaativat kunnioitusta.
Kommentit (9)
Kunnioitus on parhaillaan asenne joka kulkee mukana.
Kyllä minä pyrin ottamaan selvää kohteliaisuussäännöistä ja asioista kuten tippaamisesta. En lähtökohtaisesti matkusta maihin, joiden kulttuuria en voi kunnioittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, otan selvää maan käytösetiketistä ja yritän varmistaa että en loukkaa ketään.
Entä jos loukkaat pelkällä olemuksellasi?
Vaadin välittömästi ilmaista salmiakkia ja kossua saunan lauteille tarjoiltuna.
En kunnioita vaan elän kuin perseessä. Suomessa opittu tapa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä pyrin ottamaan selvää kohteliaisuussäännöistä ja asioista kuten tippaamisesta. En lähtökohtaisesti matkusta maihin, joiden kulttuuria en voi kunnioittaa.
Sama. Tutkin etukäteen, jotta en mokaisi typerästi. Vältän matkustamasta maihin, joiden tavat, säännöt ja lait ovat ristiriidassa oman oikeuskäsitykseni kanssa. Jos jostain syystä joutuisin tällaisessa maassa käymään, noudattaisin tietenkin paikallisia sääntöjä jo oman etuni ja turvallisuuteni takia.
Olen myös asunut muutamassa eri maassa, eikä minulle ole tuottanut ongelma noudattaa paikallisia tapoja siltä osin kuin sillä on merkitystä (esimerkiksi Sveitsissä oli kiellettyä lajitella kierrätettäviä jätteitä sunnuntaisin). Mielestäni ei ole liikaa vaadittu kenenkään kohdalla.
Kun menen toiseen maahan ja astun ulos lentokoneesta, polvistun, kumarrun ja suutelen maaperää. Tällä tavoin pyrin osoittamaan kunnioitusta maalle.
Totta kai, kuuluu sivistykseen! Voisi olla vähämmän ahdistuneita Suomessakin, jos osaisimme kunnioittaa toisiamme jo täällä kotimaassakin.
Kyllä, otan selvää maan käytösetiketistä ja yritän varmistaa että en loukkaa ketään.