Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tokmannin mielestä kärpässieni on joulukoriste

Vierailija
28.11.2024 |

Minusta kärpässieni ei kuulu jouluun - eikä mihinkään.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykysin kaikki mikä ei liity perinteiseen jouluun on jees. Kunhan kal usta pikkupojat saa kunnon kuvia ja ottaa sui hin oikein, niin se vasta jees onkin.

Vierailija
62/82 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina inhonnut kärpässientä. Se on ihan käsittämättömän rumakin. Ei todellakaan kelpaa koristeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapissa shamaanit ja poromiehet syötti punaisia kärpässieniä poroille (huom. ei valkoisia, niiden myrkky ei katoa!) ja poron aineenvaihdunta poisti myrkyllisen osuuden sienestä, mutta jätti jäljelle tajuntaa laajentavan mezcalin kaltaisen aineen poron virtsaan. Sitten vaan juotiin poron virtsaa ja nähtiin näkyjä. Varmaan tuon ? myrkyllisen aineosuuden voisi poistaa punaisesta kärpäsienestä jollain kemiallisella prosessilla, haloo kaikki kemistit, miten?

Tämä on hieno innovaatio huume markkinoille. Voisiko sen poron virtsan puristaa tabletiksi? Suomi nousuun!

Vierailija
64/82 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ihmiset tykkää kaikesta rumasta. Mä en voi sitä ymmärtää. 

Vierailija
65/82 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psilot kuuluvat myös jouluun.

Vierailija
67/82 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko niitä joulukoristeita joka vuosi ostaa, itse kaivan kellarista, vanhimmat 70- luvun alusta.

Mulla on vanhimmat kuusenkorisetet yli 100-vuotiaita, ovat v. 1900 syntyneen jo aikoja sitten edesmenneen isomummoni lapsuuden peruja.

Voi, ne ovat varmasti ihania muistoja.

Mulla on yksi piipunkrassitonttu jonka sain vuonna 1966 serkultani kuusijuhlapaketissa.

On vuosiluku  pohjassa, säilytän sitä tarkasti ja laitan parhaalle paikalle.

Vierailija
68/82 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on sisustusaallossa punanutut eli kärpässienet. Ja sienet. Ei sinun ole pakko ostaa sitä. Osa tykkää sienistä ja luonnosta.

Vierailija
69/82 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu kyllä, onnen symbolina.

https://estephan2234.wordpress.com/2014/12/23/koristeiden-symbolit/

Meillä on perittyjä joulukoristeita jostain 1900 luvun alkuvuosikymmeniltä. Niissä on pieniä kärpässieniä, joissa on metallinen kiinnitysnipsu. Tarkoitettu joulukuuseen. Ei ole siis Tokmannin keksintö.

Vierailija
70/82 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mä olin pieni, niin meillä oli kärpässieniä joulukuusenkoristeina. Tämä 70-luvulla. Ei ihan tuore juttu siis.

Vierailija
71/82 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kansiossa joulu- ja uuden vuoden kortteja 1800 - 1900-luvun vaihteesta, 1900-luvun alusta ja niissä on kärpässieniä (myös nelilehtiapiloita, rahasäkkejä, hevosenkenkiä ja muuta onnea tuottavaa). Ovat todella kauniita! Eli kärpässieni ei tod. ole mikään 'uusi juttu' eikä Tokmannin keksintö. XD

Vierailija
72/82 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvitseeko niitä joulukoristeita joka vuosi ostaa, itse kaivan kellarista, vanhimmat 70- luvun alusta.

Mulla on vanhimmat kuusenkorisetet yli 100-vuotiaita, ovat v. 1900 syntyneen jo aikoja sitten edesmenneen isomummoni lapsuuden peruja.

Voi, ne ovat varmasti ihania muistoja.

Mulla on yksi piipunkrassitonttu jonka sain vuonna 1966 serkultani kuusijuhlapaketissa.

On vuosiluku  pohjassa, säilytän sitä tarkasti ja laitan parhaalle paikalle.

Piipunrassi, ei  -krassi. Krassit ovat kesäkukkia. 

Vierailija
73/82 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä myrkyllistä sientä ottaisi koristeeksi mihinkään juhlaan. Samalla logiikalla aseita ja pommeja ja syaniidia, hienoja koristeita. Pitää olla päästään vajaa, jos tappavan myrkkykoristeen laittaa omaan kotiin. Sairaita fantasioita oltava.

Mutta myrkylliset kukat on kuitenkin ok? Kuten joulutähti ja monet tavalliset kodin viherkasvitkin?

Vierailija
74/82 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärpässieniä on aiemmin syksyllä, ei enää talvella. Siksi ne ovat minusta ennemmin syksyn kuin joulun symboli.

Entäs joulukukat? Kasvaako niitä Suomessa kovin yleisesti ulkona joulukuussa?

Ja joulukuusen koristeetkin kasvaa talvella ulkona vai? 

Vierailija
75/82 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Tokmannin kärpässienikoristeisiin linkkiä? 

Vierailija
76/82 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla kovin nuori? En minäkään vanhus ole, mutta kärpässienet ja muutkin sienet on ollu kukka-asetelmien koristeita niin kauan kuin muistan. Tosin eivät noin viimeiseen 10-15-vuoteen trendaavia. 

Vierailija
77/82 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nytpä on 2020-luku. Miksi paskojs myrkkykoristeita pitää myydä? Kyllä punatulkku on esim. järkevämpi koriste, ei ole myrkyllinen punatulkku. Kuka sairas haluaa kuoleman symbolin kotiinsa?

Kuoleman symbolin. 🤣

Vierailija
78/82 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on vanha, laakea, pienen ruokalautasen kokoinen keraaminen astia joulukukka-asetelmalle. Hän on kertonut, että siihen oli hänen lapsuudessaan 40- ja 50-luvulla aina jouluisin istutettu joulutulppaaneja (niitä ihan matalia ja pieniä, mukuloineen kaikkineen), ja asetelma koristeltiin (eli multa peitettiin) jäkälällä ja KÄRPÄSSIENIkoristeilla. Astian kulmissa oli paikat ohuille kynttilöille.

Eli vanha ja perinteinen juttu on. 

Vierailija
79/82 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nytpä on 2020-luku. Miksi paskojs myrkkykoristeita pitää myydä? Kyllä punatulkku on esim. järkevämpi koriste, ei ole myrkyllinen punatulkku. Kuka sairas haluaa kuoleman symbolin kotiinsa?

Punatulkut levittää salmonellaa, joka on pahimmillaan ihmisilläkin tappava tauti. Mm. lintujahan siihen kuolee paljon.

Että mikä nyt "järkevä" joulukoriste onkaan. Punakärpässienihän ei edes ole tappavan myrkyllinen.

Koristele sinä "järkevästi", mutta anna muidenkin koristella miten itse haluavat. 

Vierailija
80/82 |
04.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tätä z- sukupolven tietämättömyyden määrää... Niin historia kuin termit, sekaisin, vaikka google kädessä kuljetaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme