Olen kasvissyöjä, enkä tykkää uusista ravintosuosituksista
Koska ne tuntuvat epärehellisiltä. Olisi tärkeää kertoa tarkasti, että mikä perustuu terveyteen ja mikä ilmastoasioihin. Ilmastoasiat ovat esim. minulle tärkeitä, mutta kaikille eivät.
Ravintosuositusten olisi pitänyt pysyä aika pitkälti edellisten kaltaisina ja mikäli muutoksia olisi tullut, olisi niiden pitänyt perustua lääketieteen alan tutkimuksiin. Eli onko esim. tullut lisätietoa punaisen lihan haitoista tjsp.
Sitten sen lisäksi olisi suosituksia voinut muokata sen perusteella, että mikä on kyseiselle ihmiselle tärkeää. Esim. ruokavalion mukaan (kasvissyönti, yleisimmät allergiat ja rajoitteet jne.) tai jos haluaa olla ympäristöystävällinen. Joku täppä vaan sivustolle, jolla saisi suosituksia muokattua. Tällä tavalla voisi ihmisiä ehkä jopa innostaa ympäristöystävällisyyteen. Tuputtaminen ei tässäkään asiassa toimi ollenkaan.
Kommentit (11)
Moni teollisuushaara on saatu näillä ilmasto vouhotuksilla kuo lin korinoihin metsäteollisuus esimerkiksi. Nyt joukkoon liittyy kohta lihateollisuus. Meillä on hyvä suunta.
Vierailija kirjoitti:
Kasvissyönti ei ole sinun heiniäsi persutrolli
Persutrollit harvemmin ovat tieteen puolella. Itse nimenomaan toivon tieteeseen perustuvaa tietoa ja luotan siihen, että jokainen osaa tehdä itselleen sopivat päätökset.
Vierailija kirjoitti:
Ai eikö aloittaja ole tarpeeksi fanaattinen ollakseen mielestäsi kasvissyöjä?
Vierailija kirjoitti:
Paljastetaanpa nyt tässä vielä samalla, että olen oikeisto-vasemmisto -akselilla joko keskellä tai vasemmalle hieman nojaava. Lisäksi olen suhteellisen liberaali. En siis missään tapauksessa persu.
https://www.is.fi/terveys/art-2000010865803.html
"Ravitsemussuositukset on kuitenkin tehty terveellisyys edellä, Katajajuuri painottaa.
Siinä mielessä julkinen keskustelu on saanut osin hassutkin mittasuhteet, sillä terveellisyys on koko ajan päälinja, vaikka julkisesta keskustelusta voisi luulla välillä toisin. Suosituksia on enemmänkin hienosäädetty ympäristöperustaisesti.
Ympäristötekijät vaikuttivat Katajajuuren mukaan lopulta pieniin asioihin, kuten joihinkin sanavalintoihin ja ja täydentäviin suosituksiin varsinaisen, terveysperustaisen suosituksen rinnalla."
Siellä suosituksissa perustellaan, että miksi on suositeltu. Netistä löytyy koko pumaska. Esim. kanan lihaa vältetään ympäristösyistä (broilerintuotanto aiheuttaa luontokatoa).
Ympäristö on sellaisessa tilassa, että ei ole enää yksilön valinta miettiä, kiinnostaako ympäristö. On ihan meidän kaikkien asia ensisijaisesti suositella ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja, jokainen toki sitten toimii niin kuin parhaaksi näkee.
Mä olin myös alkuun aika skeptinen, mutta netissä olevista kohuista huolimatta aika monet mun sekasyöjätutut on suhtautuneet suosituksiin ihan positiivisesti, ja alkaneet noudattaa niitä tai ainakin pyrkiä siihen suuntaan. Jopa mun 70+ v vanhemmat, joka on ollut lihaa ja perunaa -linjalla aina.
Olen kasvissyöjä, enkä ole lainkaan kiinnostunut ravintosuosituksista.