Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omituinen haju nenässä, jota muut eivät haista

Vierailija
28.11.2024 |

Onko jollakin kokemusta vastaavasta? En tiedä voiko asiaan vaikuttaa, että käytän ryaltris-nimistä nenäsuihketta poskiontelotulehdukseen ja limaisuuteen. Mielestäni kuitenkin hajuaisti on toiminut ihan hyvin. 

Autoin eilen tuttavaa muutossa, ja haistoin autossa kuljettaessani hänen tavaroitaan vahvan hajun, vaikea kuvailla, sellainen joka joissain kodeissa haisee ja pinttyy vaatteisiin ym. 

Nyt haistan vastaavaa hajua välillä kotona, mikä on outoa, kun ainakaan ennen en ole havainnut mitään. Mies ei haista mitään ja siksi ihmettelen, että onko meille tullut päivässä uusi haju, vai voiko joku muu tekijä aiheuttaa tätä? 

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haju voi tulla nenään, jos on nielurisakiviä, tai kotona kosteusvaurio/hajulukko pettänyt putkessa, Huonosti hitaasti ja tiiviisti kuivatut vaatteet jotka haisee imelälle tiskirätille, jne

Nielurisakivet(proppuja) on nielussa, jotka haisee järkyttävälle ja itse huomaan kun haiskahtaa nenässä pahalle, rupean kurlaamaan kurkkua, sieltä ne pullahtaa ulos, eikä nenään haise mikään seuraaviin proppuihin saakka. Voi kyse olla muustakin.

Näkyvätkö nuo proput? Ainakaan itsellä ei näy kurkussa mitään. 

Googlaa nielurisakivet, siellä on tietoa niistä.

Tämä!

Vierailija
62/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haju voi tulla nenään, jos on nielurisakiviä, tai kotona kosteusvaurio/hajulukko pettänyt putkessa, Huonosti hitaasti ja tiiviisti kuivatut vaatteet jotka haisee imelälle tiskirätille, jne

Nielurisakivet(proppuja) on nielussa, jotka haisee järkyttävälle ja itse huomaan kun haiskahtaa nenässä pahalle, rupean kurlaamaan kurkkua, sieltä ne pullahtaa ulos, eikä nenään haise mikään seuraaviin proppuihin saakka. Voi kyse olla muustakin.

Googlaa nielurisakivet, siellä on tietoa niistä.

Tämä !

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lutikat aiheuttavat imelän hajun, puhutaan myös niihin liittyen hajusta, minkä voi tuntea vaikka kenkäkaupassa. Ehkä vähän poikkesin aiheesta mutta sanoinpa vaan.

Vierailija
64/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aloin pitkittyneen flunssan myötä haistamaan voimakkaasti jotain, kun taas osan tuoksuja huonommin. Oli poskiontelotulehdus myös.

Ihmettelin voimakasta hajua, vaikea kuvata sitä. Sitä tuli joissain paikoissa, kotona ja ulkona. No, sitten yhtenä iltana mies toi mäkkäristä ruokaa ja se pussi, johon ruoat oli pakattu, haisi siltä hajulta. Ei ihan niin voimakkaalta. Meillä oli ollut aiemmin maalausremontti, jossa lattiat oli suojattu samankaltaisella paperilla. Mietin, että olisiko tuo  (flunssan alussa), se haju jota aloin haistaa. Sitten kun  sitä ihmetteli ja haluamattaan sensoroi, alkoi sitä haistaa useammassakin paikassa. Esim. eteisessä jossa  miehet kulkivat paljon. Vaikea kuvata edelleen sitä hajua.

Tiedän mistä puhut, tunnen myös joskus eri elintarvikkeiden paperipusseista tuon hajun. Millähän ne käsitellään, huolestuttaa.

<

Samaa olen miettinyt, haisevat yllättävän voimakkaalle. Etenkin kun sen hajun on kerran huomannut.

Vierailija
65/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proppuja saa tehokkaimmin ulos painanalla nielurisoja pestyin sormin. Kurlaamalla minulla ei irtoa. Nykyään tiedän jo kohdan mihin niitä välillä muodostuu. Välillä niitä ei synny lainkaan joten bakteeritoiminta vaihtelee. En ole keksinyt vielä yhteyttä vaihteluun.

Vierailija
66/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenu koko ketjua, mutta migreeni ainakin mulla aiheuttaa hajuaistin voimistumista kohtausta edeltävänä päivänä. Silloin tulee haistettua ne homeiset leivät, kissan/koiran ruuat, "likaiset" tai kemikaaleilla kyllästetyt vaatteet (uudet suoraan verkkokaupan pusseista) ja haisevat biojätteet, joita muut ei hoksi. 

Vierailija
67/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieli on myös voimakas. Tosin luulen, että teillä joilla on flunssaa, proppuja, covid.. hajut liittyvät niihin.

Minä luulin, että meillä on kotona kosteusvaurio ja sen seurauksena hometta. Aloin sen jälkeen haistaa homeen hajun (tai miksi sen kuvittelen). Asia tutkittiin ja se missä luulin olevan kosteutta, olikin täysin kuivaa eikä mitään viitettä homeesta. 

Haistoin kuitenkin sen hajun pitkään, koska asia stressasi ja ahdisti. Kukaan muu ei haistanut ja asiantuntijakin sanoi ettei mitään ole. 

Lääkäri totesi, että myös stressi voi aiheuttaa hajuharhoja. Sitä haistaa sellaista mitä pelkää tai mistä on huolissaan. Sanoi, että ne jotka stressaavat passiivisen tupakoinnin vaikutuksia, saattavat haistaa tupakansavua omassa kodissaankin, vaikka kukaan muu ei haistaisi.

Vierailija
68/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieli on myös voimakas. Tosin luulen, että teillä joilla on flunssaa, proppuja, covid.. hajut liittyvät niihin.

Minä luulin, että meillä on kotona kosteusvaurio ja sen seurauksena hometta. Aloin sen jälkeen haistaa homeen hajun (tai miksi sen kuvittelen). Asia tutkittiin ja se missä luulin olevan kosteutta, olikin täysin kuivaa eikä mitään viitettä homeesta. 

Haistoin kuitenkin sen hajun pitkään, koska asia stressasi ja ahdisti. Kukaan muu ei haistanut ja asiantuntijakin sanoi ettei mitään ole. 

Lääkäri totesi, että myös stressi voi aiheuttaa hajuharhoja. Sitä haistaa sellaista mitä pelkää tai mistä on huolissaan. Sanoi, että ne jotka stressaavat passiivisen tupakoinnin vaikutuksia, saattavat haistaa tupakansavua omassa kodissaankin, vaikka kukaan muu ei haistaisi.

Edelliseen vielä lisäyksenä, että en edes stressannut mahdollista hometta itsessään, sen saa hyvällä remontilla pois. Mutta oli todella inhottavaa haistaa jotain, mitä muut eivät haistaneet. Siinä alkoi epäillä itseään ja oli sellainen olo, että pitääkö jotain tehdä, mutta samalla typerä olo, etenkin kun kukaan muu ei havainnut mitään. Edelleen haistan ajoittain tuota hajua, etenkin stressaantuneena, mutta yritän olla välittämättä. 

Vierailija
69/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, olen luullut että olen ainoa, joka kärsii hajuharhoista vai mitä sitten ovatkaan. Kuitenkin sellaisia, mitä kukaan muu ei haista. En näköjään ole. Luulen, että itselläni ne johtuvat astman aiheuttamasta tukkoisuudesta ja nenäsuihkeiden käytöstä sekä yleisesti stressistä, jota viime vuoden aikana on ollut. 

Vierailija
70/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut tällä kertaa lukea ketjua ensimmäistä sivua pidemmälle, joten joku on saattanut esittää saman teorian. Hoitoalalla työskennelleenä tuli tutuksi kuinka hoidettavien hajut jäävät nenän ja suun limakalvoille. Joskus oli täysi työ päästä nivusalueen ihottumasta tai väkevävirtsaisuudesta kärsivän ihmisen hajusta eroon. Se vaati ensinnäkin suihkun, sitten nenähuuhtelukannun käytön suolavesineen, hampaiden pesun ja suuvedellä kurlaamisen, sekä vahvan kurkkupastillin. Ensiapuna yritin jo töissä pestä nenää desinfiointiaineen kanssa ja purskutella suuta vedellä. Lisäksi autossa oli pakko pitää kurkkupastilleja. Joskus iltavuoron jälkeen oli pakko nousta vielä sängystä pesemän vartavasten omat kyynärtaipeet, kun tuntui, että haju oli jäänyt niihin.

Vierailija
71/76 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi hajuhaitat johtuu siitä suihkeesta, lukee pakkauselosteessa.

Vierailija
72/76 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiku ohoo sori siin haitoissa olikin makuhaitat mainittuna, ei hajusta. Mul toi sama nyt poskiontelontulehduksen oireisiin. Toivottavasti auttais nopee.

Vierailija
73/76 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt se haju siirtyi sulle ja kohta teillä alkaa haista kotona samalta

Vierailija
74/76 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuollainen harha mutta suussa. Nielussa, kielen takana maistui outo maku ja lähdin sitä tutkituttamaan lääkäreillä kun ei menny ohi. Eihän ne mitään syytä löytäneet pari ekaa lääkäriä. Sitten ohjattiin kolmannelle jonka kysymykset alkoi olla niin outoja että oli pakko kysäistä että minkä alan lääkäri mahdat olla? Vastaus oli että psykiatri!?!?? Ajattelin että mitähän viddua?Että tässäkö yritetään tehdä hullua kun ei muuta osata tai tiedetä. Siihen loppu lääkäri käynnit. Meni lopulta ohi itsestään. Mikä lie aiheuttanut? Onneksi koska seuraava "lääkäri" varmaan ois ollut joku joka katsoo tarot korteista.

Vierailija
75/76 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain hajuharhan ilmeisesti sairastetun infektiotaudin jälkeen. Hajuharha oli ensin savu, sitten tupakka, sen jälkeen se on muuttanut muotoaan monta kertaa enkä enää osaa yksilöidä sitä. Yhteistä hajuille on se että niille ei ole mitään lähdettä, eli kukaan muu ei niitä haista, ja haju on aina paha. 

Mut on tutkittu hyvin perusteellisesti. Pää on kuvattu monin eri tavoin. Nenälääkäri sitten sanoi että hajuharhaa on esiintynyt infektiotautien jälkiseurauksena jo paljon ennen koronaa. 

Kolme vuotta tätä on kestänyt eikä loppua vieläkään näy. 

Vierailija
76/76 |
26.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama juttu kuin minulla. Riippumatta siitä olenko yksin vai seurassa, niin aina haisee pska. En vain tajua.tätä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan