Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omituinen haju nenässä, jota muut eivät haista

Vierailija
28.11.2024 |

Onko jollakin kokemusta vastaavasta? En tiedä voiko asiaan vaikuttaa, että käytän ryaltris-nimistä nenäsuihketta poskiontelotulehdukseen ja limaisuuteen. Mielestäni kuitenkin hajuaisti on toiminut ihan hyvin. 

Autoin eilen tuttavaa muutossa, ja haistoin autossa kuljettaessani hänen tavaroitaan vahvan hajun, vaikea kuvailla, sellainen joka joissain kodeissa haisee ja pinttyy vaatteisiin ym. 

Nyt haistan vastaavaa hajua välillä kotona, mikä on outoa, kun ainakaan ennen en ole havainnut mitään. Mies ei haista mitään ja siksi ihmettelen, että onko meille tullut päivässä uusi haju, vai voiko joku muu tekijä aiheuttaa tätä? 

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä raskauspäissäni stressasin naapurin vieraan tupakointia parvekkeella, josta haju levisi meille, jos ikkuna oli auki. Viipyi vajaan viikon ja tuntuu että vielä senkin jälkeen olin haistavinani tupakan hajun eri paikoissa. Varmasti stressi pahensi asiaa.

Vierailija
42/76 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vastata ap aiemmin, mutten ehtinyt. Onpa tutun kuuloista! Näköjään taas viruksia ja poskiontelotulehdusta liikkeellä. Minulla on kanssa ja nenäsuihke käytössä. 

Olen nyt pari päivää haistanut paria tunkkaista hajua, toinen on semmoinen vanhojen kivitalojen kellarin haju ja toinen pitkän matkan bussin verhottu penkki helteellä tupakan vivahteella. Ihan kamalaa! Välillä mies haisee noilta, välillä auto, välillä ulkona, viimeksi kauppa. Ensin ihmettelin että onko meillä kotona ominaistuoksu, jota en ole vaan koskaan haistanut. Toivottavasti ei ainakaan tuo jälkimmäinen. Sinänsä outoa että sitkeä lima nielussa parantaisi hajuaistia :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piti vastata ap aiemmin, mutten ehtinyt. Onpa tutun kuuloista! Näköjään taas viruksia ja poskiontelotulehdusta liikkeellä. Minulla on kanssa ja nenäsuihke käytössä. 

Olen nyt pari päivää haistanut paria tunkkaista hajua, toinen on semmoinen vanhojen kivitalojen kellarin haju ja toinen pitkän matkan bussin verhottu penkki helteellä tupakan vivahteella. Ihan kamalaa! Välillä mies haisee noilta, välillä auto, välillä ulkona, viimeksi kauppa. Ensin ihmettelin että onko meillä kotona ominaistuoksu, jota en ole vaan koskaan haistanut. Toivottavasti ei ainakaan tuo jälkimmäinen. Sinänsä outoa että sitkeä lima nielussa parantaisi hajuaistia :D 

Pystyn niin tunnistamaan tuon jälkimmäisen hajun :D Vähän sama kuin se haju hotellien tai laivojen käytävillä, jossa on lattiamatto, jota on juuri imuroitu/puhdistettu

Vierailija
44/76 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriin.

Sinulla on tulehdus. Itse kirjoitit.

Vierailija
45/76 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käy korva- nenä- ja kurkkutautien erikoislääkärillä tutkimuksessa. Minulta löytyi suuret nenäpolyypit, jotka oireili myös noin. Haistoin mm. todella epämiellyttäviä hajuja, joita muut eivät siis haistaneet. Olin sitkeässä nuhassa pitkään, minulta hoidettiin "poskiontelotulehdusta" jopa antibiooteilla, mutta se oli väärä diagnoosi. Kyse oli koko ajan nenäpolyypeista. Kannattaa se ainakin poissulkea ja nimenomaan erikoislääkärillä.

Olitko sä ihan tukossa? Itse ei nenä vuoda, mutta nielussa on sitkeää limaa, joka ei vaan tunnu lähtevän. 

Vierailija
46/76 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut tuollaista nyt yli kaksi vuotta. Sain hajuharhan sairastetun virustaudin jälkeen. Mua tutkittiin jossain kohtaa todella perusteellisesti. Nenän lisäksi koko pää kuvattiin, aivosähkökäyrä otettiin jne. Nenässä tai päässä ei ole mitään selittävää tekijää. Hajuharha on ja pysyy.

Mun hajuharha on sellainen joka muuttaa muotoaan aina jonkun todellisen hajun mukaan. Eli haistan jonkun oikean, aidon hajun ja sen jälkeen se haju alkaa esiintyä harhana. Onhan tää aika ärsyttävää mutta minkäs teet. Ehkä se joskus loppuu vielä. 

Vierailija
47/76 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut tuollaista nyt yli kaksi vuotta. Sain hajuharhan sairastetun virustaudin jälkeen. Mua tutkittiin jossain kohtaa todella perusteellisesti. Nenän lisäksi koko pää kuvattiin, aivosähkökäyrä otettiin jne. Nenässä tai päässä ei ole mitään selittävää tekijää. Hajuharha on ja pysyy.

Mun hajuharha on sellainen joka muuttaa muotoaan aina jonkun todellisen hajun mukaan. Eli haistan jonkun oikean, aidon hajun ja sen jälkeen se haju alkaa esiintyä harhana. Onhan tää aika ärsyttävää mutta minkäs teet. Ehkä se joskus loppuu vielä. 

On nämä mystisiä. Minulla on kanssa nyt kuuden viikon flunssan jälkeen alkaneet nämä hajutuntemukset. Inhottavaa, kun on niin tuore oire, että en osaa sanoa, onko oikea haju vai ei. Sillä voihan meillä olla kotona ominaishaju, ehkä nyt jostain syystä haistan sen. Tällä hetkellä kotona istuessani haisee sellainen laivan käytävämatto. Mies ei haista mitään, mutta mistä sen tietää, jos hän ei vaan haista ominaishajua. 

Toivottavasti pääset tuosta eroon ajan kanssa, on varmasti inhottavaa!

Vierailija
48/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko hajuaisti heiketä niin, että haistan jonkun hajun jota en ennen haistanut, mutta yleisesti hajuaisti on huonompi? Minä puolestani sain jonkun virusflunssan n. 1,5 kk sitten. Jälkitautina tuli poskiontelo- ja keuhkoputkentulehdus sekä todella kova yskä. Muuten olo on parempi, mutta limaisuus nielussa jatkuu. Etenkin aamulla yökityttää. 

Olen huomannut, etten haista miedompia hajuja kovin hyvin. Tämä lienee ihan normaalia, kun on tukkoisuutta ja nenäsuihkeet käytössä. Mutta, itsekin olen haistavinani muutamia hajuja, juurikin semmoista tässäkin ketjussa kuvattua tunkkaista hajua. Lisäksi sellaista syksyisin ulkona haisevaa ulkohometta. 

Ensin ajattelin, että liittyy varmaankin sairasteluun ja hajuaistissa vain on nyt vähän häikkää. Mutta sitten jäin pohtimaan, että haisenko itse, entä koti? Ennen en ole haistanut mitään ominaistuoksua, vaikka se on yleistä. Lähinnä ei ole kiva ajatus, jos haisee jonkun täälläkin kuvaamalle bussinpenkille. 

Vierailija
49/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voisiko olla niin, että nenäsuihke/poskiontelotulehdus voimistaa joitain hajuja, niin että ne jäävät ikään kuin päälle? Jotenkin satuit vahvasti rekisteröimään tuon hajun, ja nyt kun tahtomattakin ajattelet sitä, haistat sen. Mieli on voimakas. 

Jos joku sanoisi julkisessa haisevassa vessassa minun haisevan vaikkapa viemärille, voisi olla, että alkaisin haistaa sitä, vaikka hajua itsessä ei oikeasti olisi. 

Vierailija
50/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tahdo pelästyttää mutta mene lääkäriin pään kuvaukseen varalta, sillä aivokasvaimiin kirjoitetaan liittyvän erikoinen oire, mm. savun haju. 

Vierailija
51/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla baakteeriperäisessä poskiontelotulehdukses koko nenä haisee mädälle raadolle. Ei ole harha-aistimus, sieltä tulee myös klimppejä, jotka haisevat samalle mädälle materiaalille... Terveyskeskuslääkäri yrittää tätäkin hoitaa luonnonmukaisen keinoin vähän höyryhengittelyä ja nenän kosteutusta

Vierailija
52/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronaa sairastaessani, tunsin omituisen äklön hajun sieraimissa, vaikea selittää sitä. Ehkä tulehdus sen aiheuttaa, kenties nenätipat tuovat sen hajun mukanaan.

Vierailija
53/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haju voi tulla nenään, jos on nielurisakiviä, tai kotona kosteusvaurio/hajulukko pettänyt putkessa, Huonosti hitaasti ja tiiviisti kuivatut vaatteet jotka haisee imelälle tiskirätille, jne

Nielurisakivet(proppuja) on nielussa, jotka haisee järkyttävälle ja itse huomaan kun haiskahtaa nenässä pahalle, rupean kurlaamaan kurkkua, sieltä ne pullahtaa ulos, eikä nenään haise mikään seuraaviin proppuihin saakka. Voi kyse olla muustakin.

Vierailija
54/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tavallaan saman kaltainen ongelma. Mies osti käytettynä erään esineen meille kotiin. Parin päivän päästä haistoin esineen kohdalla tosi vahvaa hajua, sellaista mitä joissain taloissa on. Ei siis sinänsä haitallista, mutta ei ehkä meidän talon ominaishajua, kun itse pistin sen merkille. 

No, vietiin tavara ulos. Edelleen viikon jälkeen haistan sen hajun siinä huoneessa ja kohdassa, jossa esine oli. Ei niin voimakkaana, mutta kuitenkin. Luulen, että sensorit ovat jotenkin herkkänä sille, kun ei ollut tuttu haju. Täytynee seurata, hälveneekö haju ajan kanssa. Mies ei haista mitään, joten hänestä en saa arviointiapua. Voihan olla, että se vain on tuo huone, mene ja tiedä. 

Vierailija
55/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haju voi tulla nenään, jos on nielurisakiviä, tai kotona kosteusvaurio/hajulukko pettänyt putkessa, Huonosti hitaasti ja tiiviisti kuivatut vaatteet jotka haisee imelälle tiskirätille, jne

Nielurisakivet(proppuja) on nielussa, jotka haisee järkyttävälle ja itse huomaan kun haiskahtaa nenässä pahalle, rupean kurlaamaan kurkkua, sieltä ne pullahtaa ulos, eikä nenään haise mikään seuraaviin proppuihin saakka. Voi kyse olla muustakin.

Näkyvätkö nuo proput? Ainakaan itsellä ei näy kurkussa mitään. 

Vierailija
56/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos miehesi ajattelee sua just silloin kun haistat niitä hajuja  ?

Vierailija
57/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlaa nielurisakivet, siellä on tietoa niistä.

Vierailija
58/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tavallaan saman kaltainen ongelma. Mies osti käytettynä erään esineen meille kotiin. Parin päivän päästä haistoin esineen kohdalla tosi vahvaa hajua, sellaista mitä joissain taloissa on. Ei siis sinänsä haitallista, mutta ei ehkä meidän talon ominaishajua, kun itse pistin sen merkille. 

No, vietiin tavara ulos. Edelleen viikon jälkeen haistan sen hajun siinä huoneessa ja kohdassa, jossa esine oli. Ei niin voimakkaana, mutta kuitenkin. Luulen, että sensorit ovat jotenkin herkkänä sille, kun ei ollut tuttu haju. Täytynee seurata, hälveneekö haju ajan kanssa. Mies ei haista mitään, joten hänestä en saa arviointiapua. Voihan olla, että se vain on tuo huone, mene ja tiedä. 

Vieraan esineen haju voi pinttyä pitkäksikin aikaa. Kun siihen ei ole tottunut, sen huomaa helpommin ja aistimus voimistuu. Tiedostamattasi odotat sitä hajua, kun menet kyseiseen huoneeseen, jolloin luonnollisesti haistat sen. Kaikki hajut hälvenevät ajan kanssa, olisi se siitä esineestäkin lähtenyt. 

Vierailija
59/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aloin pitkittyneen flunssan myötä haistamaan voimakkaasti jotain, kun taas osan tuoksuja huonommin. Oli poskiontelotulehdus myös.

Ihmettelin voimakasta hajua, vaikea kuvata sitä. Sitä tuli joissain paikoissa, kotona ja ulkona. No, sitten yhtenä iltana mies toi mäkkäristä ruokaa ja se pussi, johon ruoat oli pakattu, haisi siltä hajulta. Ei ihan niin voimakkaalta. Meillä oli ollut aiemmin maalausremontti, jossa lattiat oli suojattu samankaltaisella paperilla. Mietin, että olisiko tuo  (flunssan alussa), se haju jota aloin haistaa. Sitten kun  sitä ihmetteli ja haluamattaan sensoroi, alkoi sitä haistaa useammassakin paikassa. Esim. eteisessä jossa  miehet kulkivat paljon. Vaikea kuvata edelleen sitä hajua.

Tiedän mistä puhut, tunnen myös joskus eri elintarvikkeiden paperipusseista tuon hajun. Millähän ne käsitellään, huolestuttaa.

Vierailija
60/76 |
29.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne näyttävät samalta kuin pienet murut, vaaleita, mutta haju kamala, yök.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi