Omituinen haju nenässä, jota muut eivät haista
Onko jollakin kokemusta vastaavasta? En tiedä voiko asiaan vaikuttaa, että käytän ryaltris-nimistä nenäsuihketta poskiontelotulehdukseen ja limaisuuteen. Mielestäni kuitenkin hajuaisti on toiminut ihan hyvin.
Autoin eilen tuttavaa muutossa, ja haistoin autossa kuljettaessani hänen tavaroitaan vahvan hajun, vaikea kuvailla, sellainen joka joissain kodeissa haisee ja pinttyy vaatteisiin ym.
Nyt haistan vastaavaa hajua välillä kotona, mikä on outoa, kun ainakaan ennen en ole havainnut mitään. Mies ei haista mitään ja siksi ihmettelen, että onko meille tullut päivässä uusi haju, vai voiko joku muu tekijä aiheuttaa tätä?
Kommentit (76)
Miksi muiden pitäisi haistaa jonkun toisen nenä? Otsikossa kun selkeästi viitataan nenään, jota muut eivät haista.
Luultavasti se poskiontelontulehdus. Mutta voi olla vaarallistakin; tunsin 2 viikkoa koko ajan sinapin hajua, päätä särki ja oksensin ja löytyi aivokasvain.
Onko sulla ap ollut stressiä lisäksi viime aikoina? Minä sairastin puolisen vuotta sitten pitkään, oli jälkitautina poskiontelontulehdus ja keuhkoputkentulehdus. Rupesin jostain syystä (varmaan luin jostain) pelkäämään kosteusvauriota, vaikka siitä ei ollut mitään viitteitä. Olin varmaan aika ylivirittyneessä tilassa ja väsynyt muutenkin, ja yhtäkkiä aloin haistaa hometta (en tarkkaan tiedä miltä haisee, mutta niin kuvittelin). Itkeskelin, että koko talo on homeessa jnejne. No meillä kävi asiantuntijakin katsomassa eikä ainakaan huomannut mitään.
No, sitten paljastui että sairastin mykoplasmaa. Pelko helpotti, samoin tuo haju.
Edelleen, jos olen huolestunut jostain tai stressaantunut, saatan haistaa tuon hajun. Eli omalla kohdallani on varmaan myös stressiin ja ahdistukseen liittyvää. Varmaan hieman samalla tavalla, kuin joku voi saada vakan sairauden oireita, jos pelkää sitä kovasti.
Koronan jälkeen tuli minullekin tuo seuralaiseksi. On kestänyt jo yli kolme vuotta, alan tottua tähän. Saa nähdä häviääkö koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ap ollut stressiä lisäksi viime aikoina? Minä sairastin puolisen vuotta sitten pitkään, oli jälkitautina poskiontelontulehdus ja keuhkoputkentulehdus. Rupesin jostain syystä (varmaan luin jostain) pelkäämään kosteusvauriota, vaikka siitä ei ollut mitään viitteitä. Olin varmaan aika ylivirittyneessä tilassa ja väsynyt muutenkin, ja yhtäkkiä aloin haistaa hometta (en tarkkaan tiedä miltä haisee, mutta niin kuvittelin). Itkeskelin, että koko talo on homeessa jnejne. No meillä kävi asiantuntijakin katsomassa eikä ainakaan huomannut mitään.
No, sitten paljastui että sairastin mykoplasmaa. Pelko helpotti, samoin tuo haju.
Edelleen, jos olen huolestunut jostain tai stressaantunut, saatan haistaa tuon hajun. Eli omalla kohdallani on varmaan myös stressiin ja ahdistukseen liittyvää. Varmaan hieman samalla tavalla, kuin joku voi saada vakan sairauden oireita, jos pelkää sitä kovasti.
Minulla on samantyylinen kokemus. Olen helposti stressaava luonne. Ostin kirpparilta yöpöydän. Parin päivää sen oltua kotona tuulettaessani huonetta, haistoin voimakkaan homeen tai minkä lie tuoksun. Pelästyin siinä, että onko talo homeessa. Pahin haju oli siinä pöydän kohdalla. No pöytä ulos samantien ja haju hälveni. Silti pitkään haistoin kyseisen hajun siinä, missä pöytä oli sijainnut. Samoin yhtäkkiä saattoi haju tulla vastaan muuallakin. Kukaan muu ei haistanut mitään, pöytää eivät haistelleet, se oli jo poissa. Stressasin kuitenkin pitkään ja olin maalailin kauhukuvia, kuinka koko talo on purkukunnossa ja kukaan ei halua tulla kylään jne.
Jossain vaiheessa en kai enää jaksanut stressata ja silloin hajukin hälveni. Aloin ajatella, että turha se saakeli on etukäteen mitään pelätä. Jos tulisi kosteutta tai hometta tai mitä vaan, se sitten korjataan. Edelleen huomaan välillä olevani jotenkin ylivirittynyt ja silloin tulee tarkkailtua kaikenlaista, myös haistettua. Jos joku muu haistaa jotain, asia tietysti tutkitaan. Mutta itselläni siis todennäköisesti psykosomaattinen oire.
Vierailija kirjoitti:
Koronan jälkeen tuli minullekin tuo seuralaiseksi. On kestänyt jo yli kolme vuotta, alan tottua tähän. Saa nähdä häviääkö koskaan.
Millainen haju sinua kiusaa? Toivottavasti se vielä häviää.
Aivosyöpä oireilee usein omituisella hajun tunteella, jotkut aistii bensan, jotkut palaneen jne. hajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen bensan tai luiottimen haju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen bensan tai luiottimen haju.
Minulla taas sellainen homemainen, epäpuhdas (en kyllä ole haistanut ennen, joten ei varmuutta)
Minä aloin pitkittyneen flunssan myötä haistamaan voimakkaasti jotain, kun taas osan tuoksuja huonommin. Oli poskiontelotulehdus myös.
Ihmettelin voimakasta hajua, vaikea kuvata sitä. Sitä tuli joissain paikoissa, kotona ja ulkona. No, sitten yhtenä iltana mies toi mäkkäristä ruokaa ja se pussi, johon ruoat oli pakattu, haisi siltä hajulta. Ei ihan niin voimakkaalta. Meillä oli ollut aiemmin maalausremontti, jossa lattiat oli suojattu samankaltaisella paperilla. Mietin, että olisiko tuo (flunssan alussa), se haju jota aloin haistaa. Sitten kun sitä ihmetteli ja haluamattaan sensoroi, alkoi sitä haistaa useammassakin paikassa. Esim. eteisessä jossa miehet kulkivat paljon. Vaikea kuvata edelleen sitä hajua.
Kannattaa käväistä lääkärissä. Pään magneettikuvaus.
Koronan jälkeen kotini alkoi haista lapsuuden kodiltani. En edes muistanut koko hajua. Ja aivan varma olen, ettei kotini oikeasti haise miltään. Ainakaan ennen koronaa ei haissut. Joku ihmeellinen haju ja muistovääristymä.
Sairastin koronan pari vuotta sitten ja siitä jäi riesaksi aistiharha. Haistan palaneen/savun hajua nenässä. Välillä haju on poissa kuukausiakin, mutta yhtäkkiä se taas palaa ja on nenässä viikon-kaksi. Todella ärsyttävää! Mulla tää haju aiheuttaa myös päänsärkyä. Olen koettanut tuon savun hajun aikana haistella kaikkia voimakkaita, erilaisia tuoksuja, esim. hajupyyhekumia, kahvinpuruja, sitruunaa yms. Lääkärissä en ole käynyt, mutta onko joku saanut sieltä jotain apua?
Itsellä on koko kroppa jotenkin hirmu jumissa ja raskauden takia hermot pinteessä. Luultavasti siksi haistan jatkuvasti asioita väärin. Yöllä herään tuon tuosta siihen, että haisee kuin olisi polttanut sytkärillä nenäkarvat, siis nenässä on se haju ja erittäin voimakas, että herää syvästä unesta valmiina juoksemaan tulipaloa pakoon. Sitten saattaa haista sähkön käry. Seisoessa tai istuessa saattaa haistaa pilaantunut maito, vastaleikattu nurmikko, milloin mikäkin.
Vierailija kirjoitti:
Sairastin koronan pari vuotta sitten ja siitä jäi riesaksi aistiharha. Haistan palaneen/savun hajua nenässä. Välillä haju on poissa kuukausiakin, mutta yhtäkkiä se taas palaa ja on nenässä viikon-kaksi. Todella ärsyttävää! Mulla tää haju aiheuttaa myös päänsärkyä. Olen koettanut tuon savun hajun aikana haistella kaikkia voimakkaita, erilaisia tuoksuja, esim. hajupyyhekumia, kahvinpuruja, sitruunaa yms. Lääkärissä en ole käynyt, mutta onko joku saanut sieltä jotain apua?
Vähän sama juttu keuhkokuumeen ja koronan jälkeen. Alkoi savun hajulla ja nyt tuntuu erilaiset tuoksut jäävän päälle välillä. Koronassa meni hajuaisti pariksi päiväksi, mutta palautui.
Vierailija kirjoitti:
Aivokasvain.
Muistisairaus on todennäköisempi syy kuin aivokasvain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivokasvain.
Muistisairaus on todennäköisempi syy kuin aivokasvain.
Molemmissa ilmeisesti ennemmin hajuaisti heikkenee, ei niinkään tule valehajuja. Tietystä pidempään jatkuessaan kannattanee lääkärille mainita.
Vierailija kirjoitti:
Kolme kertaa päivässä haistele 5 minuutin ajan eri tuoksuja. Tuoksuja voi olla kaneli, kardemumma, minttu, sitruuna, vanilija, saunatuoksut, jne. Haistele ensin vähemmän tuoksuvia ja lopuksi voimakkaasti tuoksuvia. Mitä enemmän eri hajuja sitä parempi vaikutus. Jokaisen hajun kohdalla mietit miltä se tuoksui aikaisemmin. Tuloksia voi tulla nopeasti tai voi mennä muutama kuukausi. Vaihda seuraavaan tuoksu kun haistat tuoksun oikein useamman kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän sama juttu keuhkokuumeen ja koronan jälkeen. Alkoi savun hajulla ja nyt tuntuu erilaiset tuoksut jäävän päälle välillä. Koronassa meni hajuaisti pariksi päiväksi, mutta palautui.
Tuo on hyvin kuvattu, ikäänkuin joku haju jää päälle.
Ja tosiaan long covid - oireet usein alkavat noin 4-6viikon kuluttua akuutista tartunnasta.