Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kertokaa, miten opiskelijoilla on varaa kaikkeen kuten risteilyihin, viinaan ja ylipäätään bilettämiseen?

Vierailija
28.11.2024 |

Ja sitten kuitenkaan ruokaan ei ole varaa?

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, rinnakkaiskortit nuorisolla platina amexiin, ja toki omat asunnot ja me kustannamme heille kk/tulon.

Vierailija
42/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On opiskelijoita, jotka ovat köyhiä ja osa ei ole. Rikkaiden kakarat saavat kotoa rahaa. Vai Kuvitteletko ap, että miljonäärien kakarat elävät jollain minimi opintotuella? 

Ap kuuluu ryhmään ihmisiä, jotka kuvittelevat muiden ihmisryhmien olevan täysin homogeenisiä. Kaikkien opiskelijoiden täytyy siis olla tasan yhtä varakkaita JA kaikki opiskelijat bilettää, käy risteilyillä ja juovat holtittomasti .

Kuitenkin opiskelija voi saada rahaa monesta paikasta. Esim. itsellä ensimmäinen 1 vuotta meni todella lähes nälkärjalla. Bileissä toki saattoi joskus kädyä, kun ei pelkkä paikalle ilmestyminen mitään maksanut ainejärjestössä ja joku saattoi biffata sen yhden oluen (ihan kuin ihminen muutenkaan ei voisi olla köydä, jos kättää 1 - 2 euroa silloin tällöin johonkin turhaan). 

Sitten siirrtyin tekemään oma-aikatöitä ja valmistumisen kynyksellä olin jo 100 % töissä ja tein gradua toimeksiantona. Mitenkähän minulla olis varaa käydä risteilyllä. Miettikääs sitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vetää opintolainat tappiin niin on varaa juhlia

Näin minäkin tein, jos kesätyörahat olivat loppu.

Opiskelijoista varmaankaan noin puolet ei ota osaa juhlintaan käytännössä koskaan. Alakohtainen vaihtelu on suurta.

Vierailija
44/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijat elävät nuoruuttaan ja siinä sekä saa että pitääkin vähän juhlia ja nähdä muita nuoria. Muutenkin nuorilla on nykyään vaikeaa niin miksi heidän pitäisi vielä enemmän kököttää yksin kotona tai olla vain töissä? Sitä ehtii kyllä ihan riittävästi tehdä sitten vanhempanakin.

Vierailija
45/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma tyttäreni ketä on opiskelija niin käy töissä samaan aikaan kuin opiskelee muuten hänellä ei olisi varaa mihinkään.

En tunne yhtään opiskelijaa, joka olisi töissä

Minä taas en tunne ketään, joka ei olisi. 

Vierailija
46/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opiskelijoista varmaankaan noin puolet ei ota osaa juhlintaan käytännössä koskaan. "

Tuo on itse asiassa aika huolestuttavaa. Nuorten eristäytyminen neljän seinän sisälle lisää mielenterveysongelmia ja vaikeuttaa pariutumista.

Itse päinvastoin kannustaisin opiskelijoita juhlimaan (ei tarkoita samaa kuin kännääminen). Se lisää sosiaalisia suhteita ja katkaisee harmaan arjen.

Vierailija
47/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdetaan aloituksen opiskelija- sana vuohineuvokseen/hottentottiin niin siinäpä ihmettelemistä.

Vastaus on Kela Gold.

Vierailija
48/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma tyttäreni ketä on opiskelija niin käy töissä samaan aikaan kuin opiskelee muuten hänellä ei olisi varaa mihinkään.

Ei moni talvella ehdikään, mut kesällä. Omakin 19v lapseni oli rahakkaassa duunissa, veroja kun ei mene niin tienasi n. 5500€ nettona viime kesästä. Kyllä sillä aika mukavasti bailaa, vaikka säästöönkin laittaisi. Kotona asuu niin ei mene vuokraan tai ruokaan.

Eli toisin sanoen vanhemmat tukee taloudellisesti. Kyllähän toki 5500 eurolla bailaa, jos ei ole muita kuluja. 

Vierailija
49/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijat elävät nuoruuttaan ja siinä sekä saa että pitääkin vähän juhlia ja nähdä muita nuoria. Muutenkin nuorilla on nykyään vaikeaa niin miksi heidän pitäisi vielä enemmän kököttää yksin kotona tai olla vain töissä? Sitä ehtii kyllä ihan riittävästi tehdä sitten vanhempanakin.

Ap:n kysymys taisi olla se, miten tähän on varaa. Vaikka ap onkin höhlä, niin on aika saavutus vastata näkin paljon kysymyksestä ohi. 

Vierailija
50/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen opiskelujen ohella töitä ja saan rahaa vanhemmilta sekä opintolainaa. En biletä vaan harrastan kallista ratsastusta.

Vierailija
51/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vetää opintolainat tappiin niin on varaa juhlia

Näin minäkin tein, jos kesätyörahat olivat loppu.

Opiskelijoista varmaankaan noin puolet ei ota osaa juhlintaan käytännössä koskaan. Alakohtainen vaihtelu on suurta.

Perustat tämän mihin?

Vierailija
52/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei moni talvella ehdikään, mut kesällä. Omakin 19v lapseni oli rahakkaassa duunissa, veroja kun ei mene niin tienasi n. 5500€ nettona viime kesästä. Kyllä sillä aika mukavasti bailaa, vaikka säästöönkin laittaisi. Kotona asuu niin ei mene vuokraan tai ruokaan.

Minun 18v lapsi tiensi 7000€ eli enemmän kuin sinun lapsesi.

Minun kaunis poikani tienaa tuon kuussa, Of.

Olet trolli. Ja mies.

Vierailija
53/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On opiskelijoita, jotka ovat köyhiä ja osa ei ole. Rikkaiden kakarat saavat kotoa rahaa. Vai Kuvitteletko ap, että miljonäärien kakarat elävät jollain minimi opintotuella? 

Eli jokainen opiskelija joka saa kotoa rahaa, on rikkaasta perheestä?

Vierailija
54/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat kustansi kaiken ja ei kyllä ollut ruostakaan pulaa. 

Vierailija
55/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräänlainen Visa.

Karvavisa?

Vierailija
56/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöillä, opintotuella ja lainalla sitä aikoinaan opiskeltiin ja biletettiin. Aika moni asia on opiskelija-alennuksen myötä halpaa. Opiskelijoiden terveydenhoito hampaiden hoitoa myöten ilmaista. Ei autoa, lapsia, asuntolainaa jne. Pieni kämppä, pienet kulut. Olihan sitä toki joskus rahat loppu, mutta kyllä sitä jotenkin selvittiin.  

Vierailija
57/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kauhea rikos tukea omaa lastaan ?? Olen tehnyt tähän maailmaan lapsia, joiden elämiseen todellakin panostan, miksi oma lapsi pitäisi taloudellisesti hylätä kun hänestä tulee täysi-ikäinen? Tottakai tuetaan opiskelujen ajan, jotta pystyy mahdollisimman hyvin ja pitkälle kouluttautua ilman että vetää itsensä piippuun työnteolla. 

Onko se teiltä pois jotenkin? Ei ole.

Vierailija
58/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdetaan aloituksen opiskelija- sana vuohineuvokseen/hottentottiin niin siinäpä ihmettelemistä.

Niinkuin koris/fudispelaajiin?

Vierailija
59/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas en tunne ketään, joka ei olisi. 

Omasta opiskelijapiiristä vain yksi kävi töissä. 

Vierailija
60/95 |
28.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär opiskelee kauppakorkeassa ja monet juhlat on ilmaisia. Ilmeisesti myös lääkiksessä on tällaisia "korruptiojuhlia".

Mihin juhliin sinä nyt viittaat? Jos jengi kokoontuu aineijästetön tai ylioppilaskunnan tiloihin, niin sinne saa mennä, eikä maksa mitään. Toki jokainen hankkii omat juomat tai ostaa sieltä käytännössö sisäänkantohinnalla. 

Kun itse opiskelin kauppakorkeassa oli toki yritysvierailuja ja rekrytapahtumia, joissa saattoi olla ruokaa ja juomaa, mutta ei näitä juhliksi kutsuttu. Vuosijuhilien yms., hintaa laski se, että joku yritys saatto sposoroida, mutta ei ne ilmaisia ole (näissä siis ruoka ja osa juomasta kuuluu hintaan sekä ohjelma).