pellavansiemeniä 2-vuotiaalle?
Saako pellavansiemeniä antaa 2vuotiaalle jolla on krooninen ummetus?
onko jollain kokemusta? tai kenties jotain muuta hyvää vinkkiä ummetuksen hoitoon. Kiitos! :)
Kommentit (6)
Sisältävät kaliumsyaniidia, joka todellakin on myrkyllistä. Kokonaiset siemenet on parempi vaihtoehto kuin pellavansiemenrouhe.
Haha, mistähän sä ton revit, että pellavansiemenissä on myrkkyä?? :O Itse laitan sitä puoltoista vuotiaan lapseni aamupalan sekaan (=jugurttia, seassa hieman kaurahiutaleita ja noita pellavansiemeniä). En mä ainakaan oo mistään kuullu vielä tätä ennen, että pellavansiement olis myrkyllisiä.
Hyvä terveys lehdessä oli just, et pellavansiemenet on tosi myrkyllisiä ihmisille. Luepa toi juttu.
Kuidun määrää kanattaa tietty lisätä. Tee lapselle Pajalan puuroa ilman pellavansiemeniä tai sitten laita niitä ihan vähän (koitan kohta ettiä sulle reseptin). Toinen hyvä on papaija-kaneli-kaurapuuro. Soseuta purkki-papaijaa "hilloksi" täysjyväkaurapuuroon ja laita lisäksi kanelia. Tämä auttaa kaikenlaisiin vatsa- ja suolistovaivoihin (ummetuksen syitäkin voi olla useita) mutta ei yksi lautasellinen vielä auta ;).
Pajalan puuro
1 litra vettä
3 rkl pellavansiemeniä
10 kuivattua luumua
10 kuivattua aprikoosia
1/2 dl vehnänleseitä
2 1/2 dl neljän viljan hiutaleita
0,5 tl suolaa
Pellavansiemenet sekä paloitellut luumut ja aprikoosit pannaan yöksi turpoamaan litraan vettä. Seos kiehautetaan ja lisätään leseet ja hiutaleet. Haudutetaan varttitunnin verran ja maustetaan suolalla.
Jätä noi pellavansiemenet pois jos epäilyttää, toimii varmasti ilman niitäkin vaikka ne hyvä lisä tehoon olisikin. Ite oon tehnyt kauraleseistä ja kaurahiutaleista, maistuu musta paremmalta. Oon syönyt yleensä maidon kanssa, mutta myös sellaisenaan jääkaappikylmänä :D. Säilyy hyvin muutaman päivän jääkaapissa.
Tätä puuroa on muuten aina jääkaapissa tarjolla monessa synnytyssairaalassa että saadaan synnyttäneiden suoli nopsaan toimimaan.
Aikuisellekin pari ruokalusikkallista voi olla liikaa/vrk -> sisältää myrkkyjä aika paljon. Itse en antaisi