( . ) HUHTIKUISET to-su ( . )
En löytänyt uutta aloitusta vielä loppuviikolle,joten aloittelen taas.
edellinen linkki
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9642624&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (44)
Olettepas te ahkeria kirjoittajia!! Pitää itsekin vähän skarpata..
Neuvolassa oli kaikki hyvin, ei ihmeempiä. Painoa oli tullut 2vkossa liki 2kg, mikä vähän " järkytti" . Tänään alkoi vko 32 ja kokonaistilanne lähtöpainosta on 5,5kg, eli kaipa se nyt alkaa nousta vauhdilla. Terkkari epäili vauvasta noin nelikiloista, siis sitten lopussa :)
Mulle on iskenyt sama porkkanahimo kuin esikoisestakin! Pakko syödä ainakin pari porkkanaa päivässä! Ja niiden on ehdottomasti oltava multaporkkanoita, kuorittuna kylläkin :) Mites teillä muilla, onko paljon jotain " pakko saada" - juttuja?
Supistelee jonkin verran, ei onneksi kivuliaita vielä. Ikeaan aion urheasti lähteä viikon päästä shoppailemaan, sitten saakin alkaa meno rauhoittua.
Synnytystapa-arvio on 2,5vkon päästä. Vauva oli muuten kääntynyt pää alaspäin, toivotaan että pysyy niin päin loppuun asti!
Eipä tässä sitten muuta, yhtään galluppia en tietty enää muistanut..
Vointeja kaikille ja isoja masuja :)
Sanna, tasan 32
[color=blue] Nyt aktivoidun myös huhtikuulaisten puolla :) Tosissaan töitä on jäljellä enää tämä ja ensi viikko! On sitä äitiysloma alkua todellakin odotettu! Viime ajat meiti on ollut töissä kuin nukkuneen rukous, yöllä tulee herättyä ainakin kymmeneen kertaan ja pari tuntia tulee aina valvottua jossain välissä. Ah, sitä autuutta kun sitten saa koisia aamusta pitkään (ei kiitos mitään nukkumista häiritseviä kremppoja mulle). Ja istumatyö ei kyllä todellakaan ole nautinto kun selkä on näin pahana, illat menee pakostakin kotona makuuasennossa.
Tosissaan oli tuo edellinen pino niin pitkä, että taidan jättää kommentoinnit totaalisesti väliin, muutenhan siihen menisi koko päivä!Mutta noihin gallupeihin ehkä pikaisesti...
G1 Supistelugallup: Kipeitä supisteluja ei ole ollut kuin ihan muutama koko raskauden aikana. Noita kivuttomia riittääkin sitten ihan sopivasti, varmaan tulee parisenkymmentä päivässä. Itse vähän tietty hermostuttaa, kun käsittääkseni nekin saattavat tehdä temppuja tuolla kohdunsuulla. Terkkatäti kyllä sanoi, ettei asiaa tarvitse miettiä, ellei niitä tule säännöllisesti alta puolentunnin välien. Joten ei sitten hermoilla.
G2 Aktiivisuusgallup: meillä mies ei kyllä pahemmin ole erityistä aktiivisuutta harrastanut raskauteen liittyen :( Lukee ainoastaan kerran viikossa tuon Vau-kirjan isiosuuden (siis puoli sivua isolla fontilla). Kovasti olen yrittänyt sille muutakin infomateriaalia tuputtaa, mutta eihän toista pakolla saa kiinnostumaan. Muutenkaan ei ole sisäistänyt sitä, etten yksinkertaisesti jaksa töiden jälkeen hoitaa kaikkia kotitöitä. Jos komennan sitä jossain asiassa auttamaan, se on heti nalkutusta. Kaamea juntti mulla siippana!
G3 mielialagallup: Noo, kuten tuolta alusta voi päätellä, mä olen tätänykyä aikamoinen valitusgallup. Muutenkin kyllä hermostun ihan pienistä asioista, ei hyvä.
Sanzu oli käynyt neuvolassa. Mäkin olen saanut jättää raudat jo pois kun tuo hemppa on pysynyt itsestään yli 120 kieppeillä (tosin lähtöhemppa oli melkein 150, mutta eiköhän tälläkin tasolla pärjäillä...). Ja muksukin oli jo lähtövalmiusasennossa, hyvä juttu, sillä tilahan alkaa kohtapuoleen loppumaan jo suurempien kuperkeikkojen osalta! Mä voin kymmenen kilon painonnousuineni (sekin oli viime viikon neuvolassa) liittyä myös tuohon " paino ahdistaa" -ryhmään.
Ja jotain juttua oli tuosta nälästä. Mulla näläntunne on kovasti harvinaistunut. Nytkin, mietin, että josko sitä lounasta pitäisi tälle päivälle syödä.. Olen yliopistolla töissä, joten kunnon sapuskan saisi halvalla (kun opiskelijakorttikin on vielä voimassa), mutta sitä ei kuitenkaan tule kokonaan syötyä. joten päivällä tulee vaan syötyä sämpylä. Mutta mistä sitä painoa tulee kuitenkin ainakin se puoli kiloa per viikko!
Mutta teen taas töitäkin tälle päivälle :) [/color]
Coltsfoot ja Elsa 33+4
Hei vaan!
Johan meistä on tullut aktiivisia ja ite oon ihan addiktoitunut koneella käymään. Pakko käydä pari-kolme kertaa päivässä lukemassa, et mitäs muille:).
Vatailenpa nyt eka gallupeihin, joita olikin monta (toiv. muistan edes valtaosan).
Supistukset: Mahaa kovettaa tuon tuosta ja tosi herkästi. Mitään kivuliaita suppareita ei oo ollut.
Miehen mukana olo: Mies kyselee vointia ja lukee vauvalehdistä artikkeleita, jos näytän/pyydän. Saattaa kyl ihan omatoimisetikin lukea. Neuvolassa ei oo ollut mukana, ku ne ihan turhia. Siel menee max 15min, ku terkka tekee rutiniimittaukset ja passittaa pois. Ultrissa puolestaan ollut mukana. Esikoisen odotusaikana luki enemmän ja kävi muutamilla neuvolakäynneilläkin ja tietty osallistu valmennukseen. Nyt valmennusta ei ilmeisesti oo, ku toista ootan.
Mielialat: Juu, aivan ihanat! Itelläkin meinaa hermot mennä ja ymmärrys loppua omaan itseensä. Sääliksi käy miestä! Urheesti on kestänyt. Mulla ei oo mitään nauru/itkukohtauksia, vaan enemmänkin oon entistä räjähdysalttiinpi, nalkutan, suutun ja otan itteeni ihan mielettömän helposti. Siinähän sitä ihan tarpeeks. Niin, ja alussa masensi ekat 3kk niin paljo, et luulin jo olevan hoitoa vailla!
Raskausviikko ja kohdunkaulan tilanne: Rv 24+2 kohdukaula oli 2,5cm, kiinteä ja kiinni. Rv 28+1 kohdunkaula oli 3,6cm, pehmeä ja kiinni. Toi jälkimmäinen mittaus on tehty ultralla, joten luultavasti luotettavampi. Ei ainakaan oo lyhentynyt:)!
( . ) Kävin tänään aamulla verikokeissa. Joudun pistään sitä Klexanea, joten sen takia sit pitää käydä kerran kuukaudessa ottaan pvk. Ens viikkolla neuvola, joten taidanpa kysellä vastausta vasta sitten. Maussa on sellanen meno ja myllerrys meneillään, et huh-huh! Kaveri on kyllä TOSI aktiivinen. Jostain syystä mulla alkaa itellä oleen tosi vahva tyttö-olo. Esikoinen on poika ja siitä oli ihan mielettömän vahva poika-olo. Saa nähdä, pitääkö paikkaansa. Neuvolassa kyllä sykkeitten perusteella terkkakin veikkas tyttöä. No, huhtikuussa selviää. Painoa on tullut alusta (eli ennen rakautta paino) tähän asti 11,3kg. Mulla tuli alussa painoa nopeammin ja nyt alkanut sit tasottuun. Samoin oli esikoisesta. Itseasiassa esikoista odottaessa viimisillä viikoilla alko paino tippumaan.
Painoarvioista ollut puhetta. Rv 24+2 painoarvio oli vauvalle 684g, joten innolla ootan rv 36 synnytystapa-arviota ja sitä, et sit saa painoarvion vauvalle. Esikoinen synty 39+0 ja paino 3910g. Ihan hyvän kokoinen oli, joten pelottaa vähän, et nyt menee yli 4kg.
Nyt laittaan esikoista nukkuun ja ite sohvalle huilaan. Viime yönä nukuin piiitkästä aikaa tosi hyvin, niin eiköhän poika sit puolestaan herännyt jo klo 7:(. Tätä tää on...
Senny ja Lilliputti rv 31+5
Käytiin eilen synnytyssairaalassa tutustumassa,ja tuli kyllä sellaset fiilikset,että hulluko olen kun sinne taas haluan.Saatiin neuvolasta synnytystoivelaput,ja aattelin kirjottaa siihen,että toiveena oisi jos joku muu synnyttäisi tämän mun puolesta=)Halusin etukäteen käydä kattomassa mistä sairaalaan pääsee sisään yms.kun aikaisemmat lapset syntyny muualla.
Neuvolakin oli,ja kaikki ok.Hoitaja veikkasi,että 3,5kg vaavi taas tulossa.Sitä luokkaa ollu nuo aiemmatkin.Painoa oon keränny 9,5kg ja liityn paino ahdistaa klubiin=)Ykkösestä tuli 6kg koko aikana ja kakkosesta 10kg..nyt kerkee vielä 7viikossa kerätä sitä kivasti.Hoitaja kyseli,että pystytnkö syämään normaalisti ja onko ruokahalu heikko...mulla tuo jatkuva nälkä tunne koko ajan=)29 oli nyt tuo sf-mitta eli keskikäyrällä mennään.
G:Supistuksia on,mutta en oo huolissani.Petipuuhia vältän,kun ne aiheuttaa tosi kipeitä suppareita.
G:Mies on aktiivinen,oli tänään neuvolassa ja muutenkin kiinnostunut kaikesta vaaviin liittyvästä.On miehelle esikoinen,niin ehkä siksikin.Ja kotona auttaa kovasti.
G:Tunteet vaihtelee,välillä mies ja muksut v...taa aivan hirveenä,ja välillä on niin ihanaa,että itkettää=)Tällästä normaalia meininkiä.
Nyt täytyy taas rientää!!
Huiskutin 33+2
Luin tuolta huhtimammojen ma-ke keskustelupalstalta tuosta vauvojen paino-arvoista. Meillä 31+2 viikolla vaavin paino arvio oli 1785g. Lääkäri sanoi, että vastaa viikkoa 32+1.
Vastailen mielelläni näihin G kysymyksiiin.
G1 Supisteluja ollut jonkin verran, levossakin. Alaselkäsärkyä ollut myös aika lailla. Välillä pelottaa, joska nyt jo pitää lähteä.
G2 Mies ei ole ollut kuin ensimmäisessä neuvolakäynnillä, mutta jokaisessa äitipkl käynnillä on ollut mukana. Neuvola kuulumiset kysyy.Remontoimme tulevalle vauvalle huoneen esikoisen huoneen viereen.On ollut ihana huomata, miten mies joka ilta hiljaa hiipii vauvan huoneeseen vain katselemaan.On varmasti ylpeä kuinka hienon huoneen saimme sekä ylpeä myös taas isäksi tulemisesta.
Minulla on vielä 34rvk:lla yksi ultra, ja sen jälkeen ei ole enää,, sitten vaan odotellaan vaavin tuloa. Lääkärin mukaan synnytystapa-arviota ei ole tarpeen, sillä olen synnyttänyt esikoisen 3475g alateitse. Viime käynnillä 31+2 lääkäri sanoi, että tästä typykästä tulee 40rvk:lla joku n. 3300g.Mut saapa nähdä nyt sitten.
Hyvää päivänjatkoja kaikille
Alkaa jo oleen vähän itkunen olo kun ei tuu nukkumisesta mitään. Hartiat paskana ja kylkeen pistää niin et pitää vaihtaa puolta tunnin välein. Mietinkin että josko jaksais lähtee keskustaan hakeen uus ergonominen tyyny. Ei ihan hirveesti kyllä innosta kun pitäis kävellä ku auto on korjattavana.
Mul on siis todella ollu huono onninen auto, ostin sen 2005 kesällä aivan uutena ja kas parin kuukauden päästä joku oli potkassu siihen lommon ja nyt joulun aikaan joku ajoi liian läheltä ja naarmutti taka kulman ja pari viikkoa sitte jonkun auto valui siihen niin että taka
?ripustus? (en tiedä mikä sen nimi on) meni halki. Onneksi se on vaan peltiä...
Joku harmitteli raskausarpia (sori mul on oikeesti niin huono muisti et en muista kuka) mullakin tullut pari masuun ja jenkkakahvojen kohalle sitte vähän enemmän, puhumattakaan rinnoista jotka on kaikista eniten kärsineet vaikka ei oo mun mielestä edes silmiin nähden kasvanu kovikaan paljon.
Olipas valitusta parempi lopettaa ettei tuu lisää...
Aurinkoista torstaita möhömahoille!
-p- rv31+2
Tänään taas poikkesin neuvolassa ja siellä kaikki oli hyvin. Hemppa oli flunssasta huolimatta pysynyt 119:sta, verenpaine oli vähän noussut 132/68, mutta terkka epäili sen johtuvan flunssasta. Muutenhan mulla on paineet ollu tosi alhaalla alimmillaan 104/60. Paino oli tällä kertaa tippunu jopa reilu 600g/vko, yhteensä mulle on tullut painoa noin 6kg. Sf mitta oli saman kuin viimeksi eli 31, mut viimeksi lääkäri tais saada vähän reilun mitan, kun silloin mitta pompahti kerrasta yli käyrien, nyt siis ollaan ok-vauhdissa. Pissassa oli vähän valkuaista, joten vien aamupissanäytteen labraan ens viikolla. Vauvan sydänäänet oli hyvät ja hän on nyt onneksi pää alaspäin, laskeutunutkin on jo ihan mukavasti.
Galluppeihin: Supistuksista, mulla on ollu nyt muutaman päivän sellainen olo kuin olis menkat tulos, eli alavatsaa ja alaselkää jomottaa vähän koko ajan. Mitään selviä supistuksia ei silti tuu tai ainakaan mitään välejä ei pysty kellosta kattoon, kun tuntuu et supistaa vähän koko ajan, mut ei siis mitenkään kipeesti.
Mies on ollut mukana ultrissa, mutta muuten neuvolassa hän ei ole käynyt. Hyvä että muistaa kysyä mitä sanottiin. Kotitöihin hän ei juurikaan osallistu, leikkii ehkä vähän enemmän esikoisen kanssa, niin mä saan silloin vähän huilata.
Mielialasta, mä oon aika tasainen luonteeltani, joten nytkin pystyn kohtuuhyvin pitämään suurimmat raivokohtaukset sisälläni. Mutta muuten olen kyllä herkistynyt, lähes kaikki tv ohjelmat missä näkyy vauvoja saavat mut kyyneliin ja eilinen salkkarijakso sai mut melkein itkemään. No sitä ne hormoonit teettää :)
Vauvan painosta, painoarvio 28+3 oli 1400g, ja viikolla 30+2 arvio oli 1700g. Suurinpiirtein esikoisen kokoista (3790) tästäkin veikkaillaan, ehkä vähän isompaa. Menen vielä maaliskuun lopulla koko- ja synnytystapa-arvioon äitipolille ja todennäköisesti tätä ei kauhean yliaikaiseksi päästetä.
Tälläaista tällä kertaa ja oikein hyviä vointeja kaikille krempoista huolimatta!
terv. Joikkuli 34+5
Liian aikaisin hehkutin hyvin nukuttuja öitä.. Viime yönä heräsin esikoisen huuteluihin puoli kahden aikoihin enkä saanut enää sen jälkeen unta kun nenä oli niin tukossa ja aivastutti ja yskitti. Poika tallusti sit kahden jälkeen peittoineen ja tutteineen meiän sänkyyn ja sit oli taas niin ahdistavan ahdasta että siirryin olohuoneen puolelle kukkumaan. Istuin koneella tovin ja siinä neljän jälkeen taisin saada unen päästä kiinni. Puoli kuuden aikaan herätti taas poika ja menin sohvalta omaan sänkyyn nukkumaan. Ylös noustiin koko konkkaronkka kahdeksan jälkeen. Että semmonen yö... Osaltaan vaikuttaa kyllä tämä flunssailukin tottakai, toivottavasti tästä ei tule mitään loppuraskauden teemaa ;/
Huomenna poika menee mummolaan yökylään ja mennään masuasukin tulevien kummivanhempien kanssa syömään ihan vaan aikuisten kesken. Ehkä sit sais paremmin nukuttua yönkin..
Siitä syömisestä sen verran että kuka tietää/muistaa SAAKO MÄTIÄ SYÖDÄ?? Ei niin että olisin mikään suuri fani, mutta jos maistais vähän kuitenkin niin mitkäs säännöt siihen päti?
Kreisi tämä masuneiti, hirvee jumppa heti aamusta ja kaikki potkut osuu alavatsaan, poikittain kun ollaan. Ihanaa kun on aktiivinen mutta oikeesti... :)
Täytyypi mennä neuvottelemaan esikoisen kanssa kun availee kaikki cd-kotelot ja painelee dvd-vehkeen nappeja...
marie 33+4
Pitkä ketju, kivakiva!
Tänään käytiin tutustumassa synnytyssairaalaan. Siellä katsottiin aluksi video, sitten juteltiin ja lopuksi kierrettiin osasto läpi. Tosin huoneet olivat kaikki varattuja, joten ei päästy yhteenkään katsomaan. Tulipa kuitenkin käytyä. Kauheeta, kun siellä kuului hyytävä huuto yhdestä huoneesta. Tuli mieleen, että mitenkähän sitä itse selviää.... :/
Olo OK, kaveri potkinut kovasti koko päivän. Erityisesti synnärillä yritti tulla nahkan läpi ulos. Varmaan mun verenpaine oli sen verran koholla siitä ahdistuksesta että vaistosi ;)
Kysymyksiä oli: Mullakin tekee mieli porkkanoita ja appelsiineja. Namnam. Myös suolapähkinät maistuu tosi hyvälle. Sitten tietysti kaikki perinteiset herkut menis alas vaikka joka ilta, mutta olen yrittänyt taistella vastaan. Nyt kyllä kaapissa odottaa mini-karkkipussi, ja päivällä söin laskiaispullan... Heh. Painoakin sitten tullut reilut 10kg, 10.5kg varmaan on se totuus.
Muita kysymyksiä en muista, mihin en olisi vastannut. Rauhallista iltaa kaikille.
- Niinu ja tyllerö 34+4
eli aamulla herättiin klo 8 ja lapset sitten söi aamupalaa ja sen jälkeen katteli lasten leffoja.
minä sain rauhassa vähän siivota.
mä kävin suihkus ja lähettiin mun siskolle kylään ja oltiin siellä sitten aikas pitkään meinasin nukahtaa 2kertaa sohvalle ja mulle tuli tosi äkkii pääkipeeksi.
nyt ollaan kotona ja kohta ruvetaan iltatoimeen.
mua on taas jatkuvasti supistellut ja vauva on erittäin vilkas tapaus.
mä voin vaan nukkuu oikeella kyljellä selälteen en voi nukkuu yhtään herään heti jos meen selälleen jos nukun vasen kyljellään niin vauva alkaa potkii siihen tahtiin että mieskin herää jos on kiinni mussa.
mua on taas supistellut yli puolet päivästä ja pelkään että supistukset saa aikaseks taas jotain mitä en viellä haluais...
tällästä meijän päivään!!
veytä ja mupu rv30+6
Nämä perhanan sivut eivät toimi oikein.
Te joilla on pieniä lapsia. Minkä lämpöisenä olette pitäneet makuuhuoneet? Mietityttään kun nukumme aika viileässä, että kuinka vauva pärjää.
Sitten ne gallupit:
G1: Supistelee kipeästi aina silloin tällöin viimeksi viime yönä. Johtuiko sitten siitä, että olin peräti 1.5 kaupungilla ja kotiin lähtiessä en meinannut saada vasenta jalkaa auton sisälle.
G2: Mies lukee todennäköisesti artikkelit jotka laitan hänelle luettavaksi, mutta vapaaehtoisesti jotain.. empä usko.
G3: Pinna on todella kireällä ja tulee kyllä saatua raivareita lähes päivittäin.
Joku kyseli maidosta.. tippa silloin tällöin ja lätäkkö joskus öisin.
Aamuyöstä kun herään pissalle niin nälkä voi tuntua ylitsepääsemättömältä, mutta vielä ei ole ollut niin kova, että olisi pitänyt mennä syömään. Painoa tullut tähän mennessä 6-8 kiloa.. riippuu vähän siitä mistä kohdalta katsoo alotuis painon.
Väsyttää täytyy lähteä nukkumaan.
Mies tulee yöllä työreissulta. Kerroinkin tuola huhtikuisten yahoo listalla että heti sattui ja tapahtui kaikenlaista kun mies lähti reissuun. Hevonen karkasi haasta naapuriin ja kun seuraavana päivänä menin hakaa korjaamaan niin melkein puolet langasta oli kiskottu irti. 2 tuntia korjasin ja kyllä nyt väsyttää ja särkee paikkoja.
En taija kultsia päästää virkistyspäivän viettoon vajaa 3 viikkoa ennen laskettua aikaa. Sitä ei tiedä milloin tässä rähjähtää.
Leivänkannikka ja Olivia 34 +0
Nostellaas meitä.
Ärsyttävää, kun saa kirjoitettu niin sivu heittää ulos ja teksti häviää. TAAS kävi näin.
Noh, lyhyesti taas. Yö meni levottomasti, johtuen siitä synnärikäynnistä. Eilen piti vähän jyrähtää miehelle kun hän oli tietävinään yhtäkkiä, että milloin meidän täytyy lähteä synnärille. Kommentoi tyyliin " MINÄ sitten sanon milloin me lähtään sinne laitokselle. Odottelet ihan rauhassa, että mun työvuoro loppuu ja tulen kotiin, sitten tehdään mulle evästä ja syön, sitten katsotaan sitä lähtöä" ARGH! Pikkasen tuli kommenttia. Eiköhän se, jonka alapää on leviämässä, päätä siitä milloin pitää päästä sairaalaan. RRRRÄYH. Tuskinpa kärvistelen kymmentä tuntia, jos supistukset tulee tiuhaan tai vedet menee tai en vain pärjää. Onneksi se kätilökin sanoi, että kipujen kanssa on pärjättävä, ja jos ei pärjää niin tänne on aina tervetullut 24h/vrk. Miehet.... joskus niitä ei jaksais ;)
Jospa tää teksti nyt lähtis perille asti... siivouspäivän viettoa täällä. Harmittaa nuo pakkaset, kun ei voi oikein kunnolla ulkoilla :/
- Niinu ja vaavi 34+5
Ihanaa, viikonloppu taas edessä !!
Viime yönä pelästyin vähän kun sain niin hyvin nukuttua. Eli sen pari kertaa kun nousin ylös sängystä esikoisen luokse ja vessaan, oli mahassa ihan hiljaista, vaikka yleensä melskaa öisinkin hirveesti. Puoli kahdeksan aikaan nousin sit ylös ja kävin syömässä yhden jogurtin ja palasin sänkyyn. No vähän mahaa vielä heiluttelemalla sain sen 10 liikettä jo puoleen tuntiin mutta täytyy tänään silti seurata vähän tarkemmin.. On vissiin tullut luettua liikaa kauhujuttuja kun niin pelästytti..
( .) Nenä ihan tukossa vieläkin. Masussa siis normaalia hiljaisempaa mutta kai se tästä vielä päivän mittaan muuttuu. Ainahan voi lähteä tarkastuttamaan tilannetta jos yhä epäilyttää.
Kumma kun sitä esikoisen odotuksen aikana ei jaksanut kantaa huolta mistään ja nyt tuntuu että kaikki pikkujututkin voisi olla jotain huolestuttavaa... Tieto kai lisää tuskaa..
*haukotuttaa* täytyypi mennä kattomaan muumeja pojan kanssa niin sais vielä hetken pötköttää ennenkuin siivoushommat kutsuu :)
marie 33+5
Mulla on saman tapainen yö takana kuin mariella81, liikkeet ollu tosi hiljasia ja tuntuu ikään kuin tulevan " miedompina" , olin jo vähä paniikissa, kun sitten potkas pari kertaa oikein tuntuvasti. nyt aamun mittaan on sitten vähä vilkastunut.
Makuuhuoneen lämpötiloja kyseltiin, itse kans kiinnostunut kuulemaan vastauksia, koska mekin nukutaan ja elellään muutenkin viileässä. tietty kesä on tulossa ja veikkaan, että kesällä voi olla ongelmat toisin päin, että miten viilentää makuuhuone ilman ilmalämpöpumppua (by the way, ne joilla on semmonen, niin onko mitään hyötyä kesän kostean helteissä?)
(.) Onko/onko ollut kellään rannekanavaoireyhtymää? eli sain tämän diagnoosin terkkarilta, kun valittelin et yöllä puutuu sormet ja koskee koko kättä ihan törkeesti puutumisen " jälkeen" . Nyt pari päivää on vaiva ollu myös päivisin ja tänään oikea käsi on ihan puuduksissa ja kipee koko ajan. Olen venyttänyt, kävin eilen hierojalla asian takia, juon vettä litratolkulla päivässä. Mitä vielä voisi koettaa itse tehdä??? ainiin, ja kylmägeeliä ostin myös, auttaa kipuun n. puolen tunnin ajan. Nyt on ilmestynyt oikeeseen ranteeseen sellasia ikään kuin pieniä kuplia, niistä kun painaa niin tuntuu menevän kipuhermoon suoraan. oiskohan jotain nesterakkuloita?!? lääkäriin yritin varata aikaa, päivystykseen ei mahdu enää (meiltä meni omalta paikkakunnalta päivystys, siirtyi isompaan paikkaan... ) Normaaliaika ois menny 19.3, ja äitiysneuvolan terkkaria en saa kiinni... Enää vaihtoehtona yksityinen, mutta sinnekkään ei päivystysaikoja enää tähän aikaan saa... Neuvokaa viisaammat!! Tämä ei voi olla mikään rasitus/muu " vamma" kun en oikeesti ole mitään tehnyt, mikä olisi voinut tämän aiheuttaa...
Aijemmin oli ketju asiasta (heh, satuin lukemaan sitä ja mietin sillon et onneks on tuollaselta vaivalta selvitty, parin päivän sisään alko itellä... :) mutta tuossa ketjussa annettiin ymmärtää ettei mitään ole tehtävissä (vaiva joko häviää synnytyksessä tai sitten ei...)
No siinäpä tämän aamun turinat.. tai murinat oikeemmin. Ainiin kaiken hyvän lisäks mies kolaroi eilen automme, joten sekin vielä... mutta voinpahan seuraavan kerran " mainita" (=lue ratkuttaa) SYYSTÄ turvavälien tärkeyden.. (HÄN kuulema ehtii AINA jarruttaa ;)
Miksu 33+4
En ole kirjoitellut varmaan moneen kuukauteen; tunnukset oli hukassa, tilasin uudet, jotka tallensin vain koneelle...No meidän konekin oli hajalla siinä välissä. Kertaalleen kaiken tämän jälkeen kirjoittelin pitkät pätkät enkä loppujen lopuksi saanut tekstiäni lähtemään, joten ajattelin unohtaa koko homman vähäksi aikaa.
Nyt nautiskelen sairauslomasta ja esikoinen on hoidossa. Olen kärsinyt oksentelusta koko raskausajan ja parisen päivää sitten sain saikkua loppuajaksi ennen äippäloman alkua. Täällä oli ilmeisesti muitakin ykääjiä. Onko mitään neuvoja ruoan sisällä pysymiseksi? Mulla sisällä ei tahdo pysyä maitotuotteet (jäätelöä tekisi kyllä hirveästi mieli, mutta tulee takuuvarmasti alta puolen tunnin ylös)myös kahvi ja tee tulevat helposti ylös ja välillä tuntuu siltä että oksennan kaiken mitä syön, ei väliä sillä kuinka säännöllistä ruokailu on. Omituista sillä esikoista odottaessani kärsin pahoinvoinnista ekan kolmanneksen aikana, mutta en kuitenkaan kertaakaan oksentanut.
Olo on ollut muilta osin hyvä ja tasainen. Edellisessä raskaudessa olin paljon ailahtelevaisempi ja ärtyisämpi, nyt on ollut ihan täyspäinen olo. Suppareita (niitä kivuttomia) tulee useita päivittäin ja lisäksi on ollut muutamana päivänä menkkamaista kipua alavatsalla ja pari kertaa jomotusta alapäässä, joka on säteillyt kipuna takareisiin.
Sairaalakassit on vielä pakkaamatta ja vauvanvaatteet pesemättä ja järjestelemättä. Ajattelin pitää esikoisen vielä ainakin ensi viikon hoidossa vaikka itse saikulla olenkin ja hoitaa nämä vauvavalmistelut loppuun. Edelleen pähkään sitä laittaako esikoinen hoitoon vauvan synnyttyä vai ei. Puolipäiväistä hoitoa olen ajatellut 2-3 pv/vko tai sitten ei hoitoa ollenkaan. Kaipa laitan kuitenkin aluksi kahtena päivänä puoleksi päiväksi viikossa, ja jos tuntuu että ilmankin menisi hyvin, niin sitten lopetan hoidot. Tosi vaikeita tällaisia asioita miettiä etukäteen, kun ei yhtään tiedä millainen vauva tulossa ja miten asiat lähtevät rullaamaan. Miten muut olette toimineet? Esikoisella ikää 3,5 v.
Mies ei ole kauhean kiinnostunut mistään vauva-artikkeleista ym. meillä. On kuitenkin alusta asti ollut lähdössä mukaan synnytykseen. Kaipa ensimmäinen lapsi järisytti enemmän maailmaa ja tämä toinen tulee siinä sivussa suurempia panikoimatta.
Kuopus nukkuu ulkona, -21. Eilenkin nukku melkeen 2h, näyttää uni tossa pakkasessa maistuvan.
Mutta tämä meidän esikoinen, 3,5v. Hän tekee minut hullux!
Hän on istunut kohta 1h ruokapöydässä ruokalautanen edessään mutta ei, " en syö" . Lautasen kun ottaa pois, alkaa jumalaton huutaminen että " mulla on nälkä, minä syön" . Ja kun laittaa sen takaisin niin alkaa itkeminen että " en syö" . Mitä mä teen??
Periaate on ollu meillä koko ajan että jos rualla leikkii niin sit otetaan lautanen pois ja se on kiitos, tähän asti se on toiminut hyvin mutta en ymmärrä mikä vaihe tää nyt on..
Mummolassa ollaan edelleen, huomenna olis edessä taas 500km autossa istuminen, jiihaa ja hihhei!
Makkarin lämpötilasta, meillä on aika viileetä, patteri on ykkösellä (meillä menee asteikko 1-5 ). Usein nukutaan myös ikkuna auki. Pinnasänky ei oo lähelläkään ikkunaa ja molemmat lapset (silloin kun he ovat nukkuneet pinnasängyssä) ei oo kyllä ikinä kärsiny kylmyydestä, ainakaan mun tietääxeni..
( . ) Viime yö oli aivan syvältä. Kylkiin ja alaselkään sattui niin paljon että kun wc:ssä piti käydä, se hoitui melkein itku kurkussa. Lapset nukku yön putkeen ilman inahdustakaan mutta sit taas tämä Wauweli piti kyllä huolen siitä että mamma kun löytää hyvän asennon niin sit hän alkaa potkii sitä kylkiluuta mis on hiusmurtuma, ja se sit siitä nukkumisesta.
Pinna on aika kireellä koko ajan aj must tuntuu et se kaikkein eniten ärsyttää itteeni, välillä tulee sanottua aika pahasti kanssaihmisille, vaikka mä en sitä sillä tavalla tarkoittanutkaan =(
Nyt täytyy mennä katsomaan että kuopus oikeesti nukkuu eikä oo valveilla tuolla pakkasessa..
Ukki meni äsken grillikotaan laittamaan tulta nuotioon että pääsenn esikoisen kanssa makkaranpaistoon! Voi .....! Arvatkaas suostuux esikoinen syömää mitään kun toinen lupaa makkaraa???
Vointeja kaikille ja jännä nähdä kuka meistä saa nyytin ansimmäisenä kainaloon!!
t. jonzku80 rv 31+3
Finemolle ensin, muuten unohtuu;
Meillä on myös esikoistyttö nyt n.3v7kk. Olen itse myös sairaslomalla, ja esikoinen edelleen hoidossa kyllä. Olen pitänyt hänellä nyt 1pv vapaata/viikko, muut päivät sumplitaan sitten vähän miehen työvuorojen mukaan, ja sen mukaan ettei mun tarvii joka päivä ainakaan kävellen viedä tai hakea tyttöä, kun supistelee muutenkin ihan kivasti. Ja perheessämme vain yksi auto..Hoitotunteja tulee sitten vaihtelevasti 6-9h/pvä.
Ollaan myös mietitty paljon tuota esikoisen hoitoa sitten kun olen äitiyslomalla, ja parhaimmalta ratkaisulta tuntuu tällä hetkellä se, että tyttö jatkaa hoidossa n.3pv/viikko, muut sitten vapaana. Pitää tietysti sitten seurailla miten reagoi jne., mutta uskoisin menevän hyvin kun viihtyy tarhassa hyvin, siellä kaikki leikkikaverit, eikä täällä juuri mitään kerhoja ym. ole lähettyvillä.
Paljonhan tästä on ollut juttua nyt lehdissäkin, mutta aion pitää pääni (ja myöskin säilyttää tarhapaikan, kun sitä sitten tarvii kuitenkin taas melko pian), vaikka vanhempia kovasti tästä syyllistetään. Asia ei ole minusta niin mustavalkoinen, ja tilanteita on erilaisia.
Sitten neuvolakuulumisia;
Kävin tänään neuvolassa aamulla, ja hb 119, verenpaine alhainen 89/74, pissat ok... MUTTA! Kohdunpohjankorkeus oli mittauksen mukaan hurja, 40cm!! Viimeksi pari viikkoa sitten 32,5! Terkka mittasi varmaan kymmenen kertaa, mutta aina vaan sama tulos. Apua.. ://
Terkka rauhoitteli, että voi johtua esim. tästä supistelusta, nytkin maha oli koko ajan ihan pinkeenä, tai lapsivettä paljon , tai vauva eri asennossa kuin viimeksi (kuitenkin pää alaspäin edelleen..).
Huolestuttaa kyllä vähän.. :( Laitoin jo tuohon oman aloituksenkin aiheesta...
Lähete NKL;n polille lähti nyt sitten, toivottavasti sieltä tulee poliaika pian, ettei tarvitse täällä kauhukuvia maalailla pitkään..
Onko teillä muilla ikinä mitattu näin isoja sf-mittoja?? Kattelin että esikoista odottaessa oli mulla sf 36- ja vk40! Nyt siis vasta vk.33 meneillään..
No, ei auta kuin odotella, ja käydä sitten tsekkaamassa tilanne tuolla NKL:lla. Toivottavasti siellä ei kölli mitään megavauvaa, tai olisi muita ongelmia... :(
Muuten yritän lepäillä kotona. Yölliset selkäkrempat kyllä piinaavat, ei saa kunnolla nukuttua :( Helpottaa lukea etten ole ainoa yökukkuja tosiaan- vaikken nyt muille kremppoja toivokaan.
Olipa kommentti mieheltä, että hän päättää milloin lähdetään sairaalaan.. ;D
Mun mies viimeksi pikemminkin pakotti MUT lähtemään, kun itse vielä epäröin.. ;) Ja taisi saada sellaisen annoksen piinaa hänkin synnytyksen aikana, ettei ikinä uskaltaisi vähätellä mahdollisia kipuja- taisi minusta huomata etten ihan turhasta vikissyt. Sukulaismies nimittäin tiesi kertoa vaimonsa synnytyksestä että " no eihän se niin kamalasti sattunut" !! Hehheh..hyvähän siinä on sanoa, sivusta seuranneena.. ;D
No, eipä muuta kuin oikein mukavaa viikonloppua kaikille!! Minä kasvattelen täällä vauvaa edelleen..Argh..!! ;)
T. P.L. , rv33
Halusin tulla kertomaan että otin sit imurin ihan tahallaan käteen kun se yleensä aiheuttaa mekkalan tuolla masussa ja tulipahan siistiä kun suhailin edestakaisin ja imuroin mattoja oikeen antaumuksella. Sit vielä söin perään ja säntäsin sohvalle pötköttelemään ja johan alkoi heiluminen :) !
Möyrii neiti niin että meinaa tulla pissat housuun mutta eipä siis haittaa yhtään. Taisi vaan olla väsynyt yöllä ja aamusella kun oli niin hiljasta. Yks mitä mietin kanssa on että ehkä oli yöllä kääntynyt toisin päin enkä siksi tuntenut liikkeitä niinkuin normaalisti.. Nyt on kyllä taas poikittain että ihan oma arvaus tosiaan..
Tipahti pieni kivi sydämmeltä, nyt voi aloittaa viikonlopun hyvillä mielin :)
Kaikille huhtikuisille mukavaa viikonloppua. Pysytään vielä yhdessä koossa ;)
marie 33+5
Mä olen NIIIIIIN täynnä tätä raskautta. Miks tän piti olla näin hankala, kun esikon kanssa ainoat oireet oli mahan kasvu ja kuukautisten pois jääminen... Niin ja vauvan potkut tietty. =)
Nyt on kyllä sit kaikki vaivat. Ja nää munuaiset sit vielä päälliskaupaksi. =/
Tänään aamulla oli lääkäri, munuaisten seurantakäynti... Joo, kivaa oli. =/ Vauvalla kaikki ok, paino 2300g (nyt rv 33), kohdunkaulaa 4cm jäljellä, laskeutunut pikkuisen ja edelleen RT. Kaikki siis siinä mielessä ok, mut munuaisista on ilm kivet lähteneet liikkeelle ja tukkineet stentin. Nyt sit menen maanantaina taas Tyksiin leikkaukseen ja stentti otetaan pois. Tosi kiva. Eli sairaalareissu edessä ja kestoa ei tiedä. Jos vaikka innostuisivat samalla kertaa leikkaamaan vauvan pois masusta? Joka tapauksessa " tuomio" oli tämä: kolmisen viikkoa vielä joutuu kärsimään, sit aletaan tekemään töitä synnytyksen eteen. Siihen asti tarttis jaksaa. Kävin kyllä jo ostamassa vadelmanlehtiteetä vaikken pahemmin noihin juttuihin uskokaan... Koitan kuitenkin. Olo on jo aika valmis.
Että sellaista...
Pää on tyhjä, ketuttaa ja kiukuttaa. Enpä siis jatka enempää.
~Murmutti ja Jätkis 33
Ehdinkin jo kirjoittaa tonne järettömän pitkäksi venähtäneeseen listaan mutta kopioidaanpa tänne nyt uuteen..
Aloitetaanpa omasta navasta:elikkäs eilen oli sitten neuvola känti, hb oli raudan ansiosta noussut 129 ja sainkin luvan pitää taukoua katsotaan sitte 2 vkon päästä arvo uudestaan, sf-käyrä oli normalisoitunut sitten edellisen käynnin jälkeen eli 30, paineet oli matalat niinkuin aina, sydänääniä etittiin varmaan 20min!!!eikä ollut eka kerta kun niitä noin kauan haettiin, vauva oli mennyt istukan taakse ;)mutta löytyipä ne lopulta, herra oli kääntynyt pää alaspäin mikä oli suuri helpotus nyt kun vain pysyisikin niin, painoa on tullut nyt yht. 11kg eli vähän enemmän kuin esikoista odottaessa, mutta en ota stressiä vaikka asia ahdistaakin suunnattomasti. Tällä käynnillä oli mukana mies ja poika kun poitsulla oli 2v. neuvola tarkistus samalla. Pelkäsi kovasti kun äiti makasi pöydällä ja kuunneltiin sydänääniä...halusi mennä isin kanssa toiseen huoneeseen. Luuli ilmeisesti että kyseessä jokin pahakin juttu :)hassu poika..Pitää ensi käynnillä puhua synnytyspelosta ja kivunlievityksistä kuen millään haluaisi ottaa epiduraalia..
Sitten Galluppeja
G1: Supistelut? Tulee useasti ihan vaan levossakin, jotkut ovat jo aika napakoita mutta eivät suoranaisesti kipeitä.
G2: Miestenne aktiivisuus? Millä ei ole ekan kaa kanssa lukenut kirjoja eikä nyttenkään. Enemmän tuntuu vaan murehtivan siitä miten pärjätään rahallisesti:/ Kovin auttavaiseksi on kyllä muuttunut, monesti käskee sohvalle lepäämään ja hoitaa tiskauksen ja imuroinnin ;) mikä on kyllä ihan mukavaa.
G3: Mielialat? Mulla tuntuu olevan vitutus päiviä vähän turhankin paljon...alkaa jo kypsyttää tää kotona olo#=%¤aika herkästi pahoitan mieleni. Muuten aika tasaista menoa.
Maitoa tulee kun vähän puristaa nännistä. Synnytyssairaalaan mennään 2 vkon kuluttua tutustumaan. Hyvinkäällä on sellainen tapa että näyttävät luentosalissa kuvia osastosta eikä itse pääse paikan päälle näkemään, mikä musta aika tyhmä juttu..Synnytysvalmennusta ei ole kun toinen kyseessä mutta haluaisin kyllä päästä kätilön kanssa keskustelemaan..
Ja sitten vielä nälästä: mulla kanssa jatkuva nälän tunne ja varsinkin aittaa unia...monesti menee aamuyöt siihen kun päässä pyörii vain ruoka mutta en ole vielä ainakaan jaksanut yläkerrasta siirtyä alakertaan tekemään syötävää.
ja nyt kun tuli ruoasta puhe niin taidanpa mennä syömään ;)hetki lepoa ja sitten haen pojan tarhasta.
Voikaahan paksusti ja kaikki jalat ristiin :D
Sanna rv 31+2