Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä mihin perustuu Englannin suosio matkakohteena. Voisiko joku selittää?

Vierailija
26.11.2024 |

Tulin juuri kahden viikon lomalta Englannista ja olen järkyttnyt (!) Järkyttynyt miten ihmiset fanittavat Englannin suosiota matkakohteena. Tiesin ennen matkaa ettei koko maa ja Lontoo ole mitään pelkkää Jane Austen hattaraa nummineen, mutta kyllä tuollakin osataan olla töykeitä, tuijottaa, huitoa, veetuilla sanomatta kertaakaan please. Graffitteja, slummeja, töykeitä ihmisiä, m.muja ja rahanahneita oli ja sitten taas oli niitä kunniakkaita englantilaisia, joita oli mukavampi tavata. Luokkayhteiskunta. Sepä se. Matkailu avartaa ja ei aina niin positiivisesti. Kestää varmaan kuukausi ennen kuin toivun tästä.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ettei koko maa ja Lontoo ole mitään pelkkää Jane Austen hattaraa nummineen"

Joo ei. Lontoo on suurkaupunki, ei sieltä nummia ja maalaisidylliä löydä. Muutenkaan yhä harvemmasta paikkaa. Britannia on hyvä esimerkki siitä mitä oikeistopolitiikka ja maammu tus yhdessä tekevät yhteiskunnalle. Valtavasti kodittomia ja köyhiä, turhautuneita ihmisiä, turvattomuutta (taskuvarkaudet, ryöstöt, ahdistelut)... Mä asuin teininä isäni työn takia briteissä, en Lontoossa vaan Camberley nimisessä kaupungissa, ja silloin siellä oli idyllistä. Nykyisin tarina on toinen, pari vuotta sitten kun kävin briteissä pitkästä aikaa, surulliseksi se teki.

Vierailija
22/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, onpa hassua, itselläni ihan päinvastaiset kokemukset Lontoosta. Ihmiset ystävällisiä, tykkään brittien pubikulttuurista ja säilytetty hienoja rakennuksia +kukkaistutukset, jotka usein verhoavat julkisivuja. Itse rakastuin Lontooseen ja siksi onkin ainut kohde, missä olen käynyt useita kertoja, koska aina on uutta koettavaa ja nähtävää.

Haaveissa olisi käydä myös Bathissa joskus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkää sateesta, koleasta ilmasta ja homeesta niin sinne vaan Englantiin sitten.

Vierailija
24/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoo oli miellyttävä verrattuna brysseliin tai berliiniin. Tukholmassa en ole uskaltanut käydä 15 vuoteen. Pariisissa en tule koskaan käymäänkään.

Voihan sitä omaa elämäänsä noinkin rajoittaa. Mulla oli kivaa Tukholmassa viime keväänä.

Sama täällä, tosin kävin syksyllä ja ihana matka oli.

Englannilla on paljon sellaista mitä meiltä puuttuu. Mm vanhaa sivistysperintöä,  hienoja historiallisia kohteita, kulttuuria, taidetta, arkkitehtuuria, luontoa, puutarhoja jne. Persoonallinen yhteiskunta, ei tietenkään ongelmaton mutta hieno maa myös maantieteellisesti.

Vierailija
25/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pariisissa Louvre, Eiffelin torni, päiväretki Versailles'hin.. 

Miksi ihmeessä koko päivä Versaillesiin. Sinne menee metro vajaan tunnin Pariisista. Kyllä tuona päivänä ehtii paljon muutakin. Tietty liput on hankittu ennen, niin ri mene tunnit lippujonotukseen ja odotukseen koska on oma vuoro. 

Syksyllä Pariisissa kävimme ja Versaillesin päivänä ehdimme tosi paljon muutakin! 

Vierailija
26/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin kerran pikkukaupungin pubissä karkauspäivän iltaa viettämässä. Baarin myyjä kohteliaana kysyi, mistäs sitä ollaan ja sitten kysyi onko Suomessa jotain karkauspäivän traditioita. Kerroin sen jutun, miten meillä voi naisetkin kosia karkauspäivänä ja mies kieltäytyy, hänen täytyy ostaa kosijalle hamekangas.

Se oli niin hillttömän hauskaa pubilaisten mielestä, että monta kertaa pyydettiin se tarina toistamaan, Toki oluellakin saattoi olla osuutta hauskuuteen.

Vierailija
27/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut Britanniassa kahdesti; keväällä ja kesällä. Eikö sielläkin tähän aikaan vuodesta ole kohtuullisen harmaata ja sateista?

Britannialla on loistokas ja vauras historia ja se näkyy, jos ottaa teemaksi vaikka kartanot, museot, sisustus, antiikki, kahvilat, merenkulku, elokuvat jne. Ja luonto aivan oma lukunsa, vihreät nummet lammaslaumoineen, merinäköalat esim. Devonissa.

Britannia on myös (ollut) voimakas luokkayhteiskunta ja se porukka mihin helpoiten törmää esim. turistirysissä tai urheilustadioneilla on usein työväenluokkataustasta eikä käytöstavoiltaan niitä fiksuimpia. Esim. Espanjassa on kyllästytty juuri brittituristeihin ja ymmärrän tuon helposti. Oma porukkammekin vaihtoi kahvilassa paikkaa, kun brittiseurue ns. pilasi tunnelman käytöksellään. Siis ihan päiväsaikaan ja selvin päin. 

Vierailija
28/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni Lontoossa viehätti selkeä luokkayhteiskunta. Ei ollut samanlaista tasaista massaa kuin Suomessa vaan selkeä upper middle class ja kädestä suuhun elävä working class.

Vierailija
29/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle Lontoo on ollut yksi hienommista matkakohteista.

Yksi salaisimpia bongauksia oli 101 Dalmatiankoiraa, joka jatko-osineen (Tähtihaukku) oli lempparikirjani pienenä. Kun sitten oli nuorena miehenä ekalla työmatkalla Lontoossa, ja heräsin varhain ja menin kävelemään hotellin lähellä olleseen Regents Parkiin, kävelin sen ympäri,  löysin Primrose Hillin (hämyhaukku), ja kävelin takaisin Regent's' Streetiä pitkin, missä nuo koirat olivat asuneet. SAttumalta en kertonut kavereille missä olin ollut ja miksi :)

Noita tuttuja paikkoja vilisee Lontoossa, ja monet on tuttuja muistakin kuin lastenkirjoista. Siis ainakin minun nuoruudessani kirjoja jotka tapahtuivat Lontoossa oli loputtomiin, samoin TV-ohjelmia.

Thamesilla kulkevasta lautasta bongaat parlamenttitalot ja big Benit, James Bondin ruman työpaikan (joka räjäytettiin jossain leffassa mutta ei valitettavasti oikeasti) ja Battersean rujon voimalan joka on ainakin Pink Floydin faneille tuttu. 

The British Museum on täynnä muualta tuotua varhaishistoriaa, löydät mm Rosettan kiven, egyptiläisiä muumioita, Akropoliin koristepatsaat ja mitä ei. 

Kaduilla riittää ihmeteltävää ja shopattavaa. Muistan Lontoon leppoisana ja turvallisena suurkaupunkina jossa rock yhtä hyvin kuin maailmanmusiikki on aina läsnä. 

Mutta ajat on muuttuneet, kuulemma eivät enää nykyään suhtaudu edes vaaleisiin ulkomaalaisiin niinkuin ennen.  

Vierailija
30/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

UK on kyllä tilastoissa vasta noin 10. suosituin kohdemaa.

Lontoo on yksi maailman tärkeimmistä hubeista joten sinne saa lähes aina naurettavan edullisia tarjouslentoja.

Sinne lentää edestakaisin halvemmalla kuin tulee yöllä taksilla Helsingin keskustasta yöllä 

Lontoo on täynnä maailman kuuluisimpia museoita jotka ainakin aiemmin olivat ilmaisia ja pelkästään tärkeimmät kiertämällä saa kulumaan useamman päivän.

Vierailija
31/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää teatteriesityksiä ja musikaaleja.

Vierailija
32/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä koko päivä Versaillesiin. Sinne menee metro vajaan tunnin Pariisista. Kyllä tuona päivänä ehtii paljon muutakin. Tietty liput on hankittu ennen, niin ri mene tunnit lippujonotukseen ja odotukseen koska on oma vuoro. 

Syksyllä Pariisissa kävimme ja Versaillesin päivänä ehdimme tosi paljon muutakin! 

Eli juoksitte hätäisesti läpi.

Meillä meni British Museumissa ja Luonnontieteellisessä museossa kummassakin kuusi tuntia, eikä ehditty katsoa kaikkea. Victoria ja Albert-museossa käytiin kahtena päivänä kun oli niin paljon katsottavaa.

Vierailija
33/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut kiinnostunut Iso-Pritanniasta. Mitäänsanomaton ja vaikuttaa tylsältä.

Mitä sit? Et ole kiinnostunut yhtään mistään muustakaan paikasta. 

Vierailija
34/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli juoksitte hätäisesti läpi.

Meillä meni British Museumissa ja Luonnontieteellisessä museossa kummassakin kuusi tuntia, eikä ehditty katsoa kaikkea. Victoria ja Albert-museossa käytiin kahtena päivänä kun oli niin paljon katsottavaa.

Versaillesissa mennään kierros. Katsoimme, että jotkut tosiaan juoksi läpi. Me katsoimme rauhassa kaiken luin jopa kaikki tekstit taideteoksista ym  

Nuo mainitsemasi museot, kyllä, niistä menee aikaa jos kaiken haluaa ahmia kerralla  

Vierailija
35/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lontoo oli miellyttävä verrattuna brysseliin tai berliiniin. Tukholmassa en ole uskaltanut käydä 15 vuoteen. Pariisissa en tule koskaan käymäänkään.

Voihan sitä omaa elämäänsä noinkin rajoittaa. Mulla oli kivaa Tukholmassa viime keväänä.

Sama täällä, tosin kävin syksyllä ja ihana matka oli.

Englannilla on paljon sellaista mitä meiltä puuttuu. Mm vanhaa sivistysperintöä,  hienoja historiallisia kohteita, kulttuuria, taidetta, arkkitehtuuria, luontoa, puutarhoja jne. Persoonallinen yhteiskunta, ei tietenkään ongelmaton mutta hieno maa myös maantieteellisesti.

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että missä pyörit Suomessa, jos et löydä luontoa tai puutarhoja?

Vierailija
36/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lontoossa asunnottomat makaavat kaduilla. Minua järkytti tämä asia. Vauras maa ja köyhät jätetään hunningolle. Ilmeisesti tässä sivistyksen kehdossa ei tunneta sydämen sivistystä. 

Vierailija
37/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se  upea maa, kaunis luonto ja paljon säilyneitä historiallisia rakennuksia.

Koska itse olen kiinnostunut historiasta, Briteissäkin lähestyn kohteita tästä näkökulmasta. Lontoon metro on toki käytännöllinen ja helppo, mutta sen osalta kokemukseni riittää päästyäni lähemmille rautatieasemalle, kuten King's Crossille.

Lontoossa on muuten erinomaisia museoita ja joitain paikallisille tuttuja erikoisimpia kahviloita vanhoissa historiallisissa rakennuksissa. Itsekään en ole löytänyt kuin murto-osan, mutta joitain aarteita olen löytänyt. Lontoo muutoin perinteisine turistikohteineen on käyty ja koettu.

Vierailija
38/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne mitään turisteja ole, vaan juuri tulleita pakolaisia. Niitä tulee sinne joka päivä valtavat määrät.

Vierailija
39/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no. Suurin osa suomalaisisra puhuu edes jonkun verran englantia, joten helppo maa matkustaa.

Vierailija
40/69 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tykkään, koska pidän vanhoista linnoista ja kartanoista ja rehevistä puutarhoista. Afternoon tea jossain viehättävässä pikkukaupungissa on ihana ja fish and chips rantapaikan kioskista tuoreena tehtynä parasta ikinä. En ole töykeitä ihmisiä useinkaan kohdannut. Lontoon museot ovat mielenkiintoisia ja usein ilmaisia.

Minua aina naurattaa kun suomalaiset luulevat olevansa cooleja käyttäessään englantia😂😂 Olisit kirjaimellisesti voinut sanoa "iltapäivätee" ja kala & ranskalaiset😂😂😂

Haistan hienoista köyhän kitkeryyttä kommentissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän