Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten työllistyä alalle mihin ei ole kokemusta

Vierailija
25.11.2024 |

Eikä ole rahaakaan opiskella opintotuella näin perheellisenä (yh:na)? 

Olen niin täynnä omaa alaa, joka työllistää vain sijaistamisilla ja määräaikaisilla nykyään, taloudellisesti alkaa tulla seinä vastaan, kun enemmän alkaa olla luppoaikaa kuin työaikaa. Pitäisi saada siis jalka uusille urille jotenkin.

Mutta ei ole mahdollista opiskella opintotuella eikä työmarkkinatuella, eikä käydä työssä opiskelujen lomassa kahden alle 5v. lapsen takia (ei he voi olla päiväkodissa/eskarissa 24h vuorokaudessa, toisaalta työt on vähissä omalta alalta ja siksi juuri alaa vaihtamassa). Oppisopimus voisi olla yks vaihtoehto, mutta eipä tunnu työnantajia kiinnostavan enää sekään. Palkkatuki ei liene vaihtoehto, kun en vielä työtönkään täysin ole, työttömänä vielä vähemmän kiinnostaa firmoja.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuella moni muukin opiskelee. Itse opiskelin amk:ssaopintotuella ja nostin pari vuotta lainaa. Kolmantena kesänä pääsin kesätöihin eikä lainaa enää tarvinnut. Kolme lasta oli. 

Vierailija
2/3 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opintotuella moni muukin opiskelee. Itse opiskelin amk:ssaopintotuella ja nostin pari vuotta lainaa. Kolmantena kesänä pääsin kesätöihin eikä lainaa enää tarvinnut. Kolme lasta oli. 

En minä kyllä ymmärrä mihin yksinhuoltaja lapset dumppaa opiskelujen ja työssäkäynnin ajaksi, varsinkin jos ei ole tukiverkkoja. Me asutaan superhalvasti omistusasunnossa, mutta tonnin brutolla emme pärjää, joka olisi opintolaina ja opintotuki omalla kohdalla laskureiden perusteella. Lapsia ei voi myöskään hoitoon jättää kellon ympäri, että tekisin töitä iltaisin. Miten ns. koulussa istumalla verkostoituu työnantajiin? Pahimmillaan valmistumisen jälkeen on opintolaina vielä asuntolainan päälle, mutta olenkin työtön siinä vaiheessa. Ei minun talous kestä sitä. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totesit, että sinulla on luppoaikaa enemmän kuin työaikaa, opiskele silloin.

Itse pääsin yliopistoon, kun lapset olivat 2 ja 4. Työskentelin osa-aikaisesti vanhassa työssäni siinä ohella, ja kesäisin kokopäiväisesti. Lapset olivat pieniä ja menivät ajoissa nukkumaan, joten illalla opiskelin sitten lisää. 

Sain uutta koulutustani vastaavan kokopäiväisen harjoittelupaikan toisen vuoden jälkeen, silloin se muuttui ajallisesti vaikeaksi mutta taloudellinen tilanne helpotti. Selvisin kuitenkin, vaikka oli aika raskaat pari vuotta, kun jäljellä olevat opinnot piti suorittaa käytännössä kokonaan iltatöinä joitain satunnaisia läsnäolopäiviä lukuunottamatta, jolloin otin palkattoman vapaan. Ei se helppoa ole, mutta kyllä se onnistuu jos on riittävästi tahtoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi