Onko täällä muita, jotka tykkäävät ryijyistä?
Kommentit (32)
Pidän ryijyistä. Lapsuuskodissani on tätini tekemä Maamies-ryijy. Olisi hienoa tehdä omaan kotiinkin jokin iso ryijy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli joskus iso ryijy jolle ei uudessa kodissa ollut enää tilaa. Harmitti mutta lahjoitettiin sukulaiselle. Kaduttaa yhä.
Sen sijaan raanuja on ollut paljonkin, useita eri huoneissa mökillä. Kun rempattiin niin oli heitettävä ne roskiin. Sen jälkeen en enää ole niitä hankkinut.
Villaisista raanuista saa kyllä mökin hajut pois kahdella keinolla. Ensin ostaa Clas Ohsonilta soodaa ja ripottelee sitä raanun päälle niin, että pinta peittyy ja kääritty raanu laitetaan suljettuun jätesäkkiin pariksi, kolmeksi päiväksi. Sitten raanua haistellaan ja puistellaan. Jos haju kiusaa vieläkin niin seuraava keino on piimässä liottaminen yön yli ja pyykkikoneen hellävaraisin villapesu mahdollisimman miedolla shampoolla.
Raanu otetaan koneesta, kääritään froteepyyhkeisiin rullalle useammankin kerran ja joka kerta vaihdetaan kuivat froteepyyhkeet tilalle. S
Mökki oli homeessa, ryijyt homeessa takapuolelta ja useat ryijyt myös hiirten nakertamia. Että ei auttanut arvostus.
Löytyy kaksi. Terttu Tomeron Mesiheinä ja toinen on isotätini itse tekemä.
Ryijy eli seinämatto jota ei imuroida koskaan. Sitten kun se syystä tai toisesta heilahtaa niin kämppä on täynnä pölyä.
Mä tein ryijytekniikalla vaikka kuinka monta vaaleanharmaata mattoa. Stockalta sai ostaa pohjia ja langat olivat tosi hyviä nuoruudessani. Ei enää mun sukupolvella ryijyjä seinillä, mutta isoäidillä oli. Voi olla että ne ovat entisissa taloissa myös lämmittäneet seinillä roikkuessaan.
No tottakait on kun ne on jo aika kauan olleet in sisustuksessa.
Joo, mutta ei mulla ole kuin yksi, Vuohet viidassa. Se on isäni lapsuudenkodista peräisin. Jos olisi seinätilaa, voisin ottaa lisääkin. Tässä ketjussa mainittiin gobeliinit, niitä mulla on monta.
Itsellä ei ole ryijyjä mutta pari lippua on jotka ostin matkamuistoina.
Valtioiden lipuista haluaisin nimenomaan Turkmenistanin ja Kazakhstanin liput - ensimmäinen on hienoin yksityiskohtineen ja toinen on komein kotkineen ja simppeleine väreineen. Mutta haluaisin ne nimenomaan matkamuistoina, "todisteina", joten täytyy kait suunnitella reissuja noihin maihin.
Itse en erityisemmin välitä, mutta tuli mieleen edesmennyt mummoni, jonka ruokahuoneessa oli seinällä ryijy. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näillä minun seinilläni roikkuvilla ei taida olla nimiä. Ovat suvun vanhoja. Näitä on useampia ja tykkään niistä kaikista.
Kyllä niille voi nimet löytyä, itsekin löysin perintöryijyilleni, kun Toria selasisin. Ja sithän mä innostuin lisää haluamaan 😂
Mahtaneeko 1800-l seinävaatteilla mitään nimeä olla. Näillä uudemmilla, jostain sotien ajoilta lienevät, saattaa ollakin.
Minulla on seinällä Kehrä-ryijy. Tykkään.
Ryijyt kylläkin puhdistetaan ja huolletaan, kudotun materiaali mukaan.
Ei kait pölyisinä ja likaisina vuosikausia säilytetä huoneiden seinillä.
Johan sellainen pölymäärä alkaisi yskittää ja aivastuttaa ihmisiä.