¤MAALISmasujen torstai¤
Kommentit (52)
Ensin ei kuulunut pinoa,ja sitten meitä kaksi samaan aikaan.Tämä pino onkin hyvä,kun on linkkikin valmiina eiliseen.
(.)Tietysti se flunssa iski ja vielä mulle ja miehelle samaan aikaan,joten nyt ollaan oltu pari päivää pää kainalossa.Onneksi ei tullut lähtöä laitokselle,taudin kourissa olisi ollut inhottava synnyttäää.Nyt olisin taas valmis lähtemään,lauantai olisi hyvä päivä syntyä,kun miehellä synttärit ja meillä hääpäivä.
G:Nimenä tarjolla Kerttu tai Kerttuli.
Missäs muuten papu luuraa,kunei ole pinoissa näkynyt,onko karannut synnyttämään?
tityli
Toivottavasti se alkas sitte olla RUUSUNPIIKILLÄ lähtö lähellä... :)
Mä tuskailen ton paino-asian kanssa..miten hitossa se on mahdollista +2150g/vko!!?? ja kahden viikon ajan!! Eli kahdessa vkossa yht. 4kg300g!!!!
Ei sitä syömällä pysty keräämään vaikka ahtais pelkkää rasvaa, nestettä sen täytyy olla..mutta miten se ei näy käsissä - no, ehkä aavistuksen on sormet tönköt, jaloissa ehkä aavistuksen, mutta vaan iltasella..en mä huomannu mitään ennenku aloin tutkia.
Juon ihan hulluna..ainakin 5-6l päivässä - aina on jano, ja vessassa saa ravata tasaseen tahtiin..tuntuu vaan ettei tod kaikki tule ulos minkä juon, jonnekin se varastoituu.
Voiko se neste kerääntyä niin tasasesti ettei sitä muka huomaa?
Mä uskon että pari kiloa voi olla ihan normaaliaki nousua, mutta se ei vielä selitä noita kahta kiloa..suolistokin toimii taas ihan ok, joten siihenkään ei voi vedota..mitä kummaa tää oikein on???
Tappert ja Puksu 37+4
Huomenta vaan kaikille.
Minulla oli ihmeellinen yö, nukuin heräämättä puoli viiteen saakka. Käsittämätöntä!! En muista milloin olisin nukkunut noin monta tuntia putkeen. Tyyntä myrskyn edellä??
Vauva on ollut tänä aamuna erityisen rauhallinen, liikkuu tosin mutta hyvinkin rauhallisesti. Kummallinen yö ja aamu kerrassaan.
Ruusunpiikki: Minä kävin maanantaina Tainalla kun Kirsi on lomalla. Mukava vanhempi nainen, sellainen vähän hössötys.. tosin kyllä se Kirsikin on :) Uusi käynti on huomenna, peräkanaa siis kuljetaan samassa neuvolassa samalla tädillä ;)
Onko teillä muuten pikkuinen koira? Olin näkevinäni yhden isovatsaisen toissapäivänä ulkoiluttamassa pikkuista koiraa tuossa Taikatien kioskin kohdalla. Lieneekö se ruusunpiikki siellä lyllertänyt... hih =)
Meillä on kaksi koiraa joita tuo mies nyt on enemmän ulkoiluttanut, minä käyn päivällä kävelylenkillä mutta on se sellaista matelua. Vanhempi koira hermostuu aivan täysin kun ei pääse lujaa ja haukkuu ja riekkuu, roikkuu nilkassa kiinni ja on vaan niin rasittava.
Papu... tosiaan, mihin lie kadonnut? Huhuu!! Toivottavasti kaikki on hyvin.
Kaivelin eilen vauvanvaatteita (mitä nyt on vielä edellisistä jäljellä) ja ihastelin pikkuisia punaisia mekkoja ja sinisiä potkareita. Mutta jätin vielä laatikkoon kun ei tiedä kumpi on tulossa. Ota sitten pesuun kun ollaan nyytin kanssa kotona.
Ja sitten totesin, että pinnasängyn lakanoita on kokonaista yksi joka käy tuohon sänkyyn. Ehkä olisi syytä hankkia lisää?
Joko teillä alkaa olla vauvaa varten kaikki valmiina? Minusta tuntuu, että olen niin valmiina lähtöön kuin vain olla voi. Hammastahnankin heitin eilen reppuun jotta on sitten varmasti mukana :)
Zeldatar 37+5
Ennätit väliin :)
Tuosta painonnoususta. Minulla tuli esikoista odotteessa vaatimattomat 23 kg josta jäi vähän päälle 10 kg synnytyssairaalaan joten älä o0le huolissasi. Se loppu tippuu kun imetät.
Nyt pääsin pitkään ettei ollut kuin 4 kg painoa lisää lähtötilanteesta mutta nyt viimeksi kahden viikon aikana kiloja oli tullut reilu 2 eli yli kilo viikossa. Ja suurin osa on nestekertymää, sormet ovat paksut ja nilkoissa tuntee turvotuksen. Kuuluu asiaan. Sen vuoksi onkin hyvä kun neuvolassa käydään loppuviikoilla kerran/viikko tai jopa kaksikin kertaa viikossa. Virtsasta näkee jos on valkuista ja raskausmyrykytyksen vaara.
Mulla on ihan taatusti nestettä ainakin 3 kg jos ei enemmänkin, olo on sen verran turvonnut.
Z
No hyyyyi nuita eilisen synnytystapa-arvio juttuja.. Ei sentäs ole noin tehty mulle mitään vaan normi sisätutkimus ja lääkäri siinä vähän nuita luita tuolla kokeillut ja taisi sen koittaa ettei häntäluu ole sillain kääntynyt että tulisi tuonne eteen jotenkin.. Sitten se kokeili siitä ulkoa noin nyrkillä mittaillen sitä tilaa mutta ei muuten mitään erikoista. Ekassa vain tehtiin tuo arvio.
Tappert: Mulla tuli esikoisesta sen toooosi reippahat +20kg vai +26kg :) No kuitenkin, ja lopussahan se paino nousu vielä mutta se oli kuitenkin vain nestettä. Ja oliko sulla ihan sama puntari kuin viimeksi? Vaatetus? Kyllä ne äkkiä tekee vähän.. ei ne pullat, ei ne laskiaispullat ;)
Caius: ..jänskättää :) ...huhuu-uu?
Meillä on jo kaikki valmiina (viimeinkin) vauvaa varten, sitten pitää hankkia vielä pientä vaatetusta kunhan syntyy mutta muuten kaikki on jo valmiina! Syntyisi nyt vain kun huomenna on jo rv38 täynnä että sitten olisi täysiaikainen :)
(.) Hiljaista on.. pientä pukkailua vain ja pyllyn puolelta toiselle vaihtelua mutta hyvin on rauhallista masussa.
Outoa että niiden kaikkien vaivojen..lonkkien, liitosten yms. kipujen lisäksi mulla on alkanut särkeä kyynärtaipeita yöllä! Mistäköhän sekin johtuu, nukun kait jotenkin niin hassusti että ne painuu/puutuu/vääntyy..en tiedä!
Huomenna neuvola, tarkistellaan kohdunsuun tilanne myös!
Ai että närästää, mullakin iltaisin ollut pikkuista päänsärkyä, tosi vähän en ole edes lääkettä siihen ottanut mutta hoksin vaan että nyt monena iltana on ollut.
Täälläpä taas pakkaspäivää vietellään sisällä siis (-24).
Sinna
Olihan taas eilinen. Kättärillä piti odotella lekureita, kun olivat sektiossa ja kätilöt ei voi antaa lääkkeitä ilman lääkärin lupaa. Tulehdusarvot ok eli ei ainakaan enää antibioottia tarvi. Positiivista oli se, että tunnin sisään sain eilen aikaiseks 3 napakampaa supparia, kesto kaikissa melkein minuutti. Sen siitä saa, kun joutuu istumaan niillä inhottavilla tuoleilla monta tuntia (pitäisköhän vuokrata sieltä pariks päiväks sellanen tuoli). Odottelen tässä just soittoa, tarviinko vielä jonkin muun lääkkeen noitten piippujen lisäks.
Ruusunpiikillä taitaa lähtö olla jo lähellä. Enteilispä toi mahan löysyys mullekin lähtöä, nimittäin pari päivää ollut kaikkea muuta kun ummetusta.
( O ) Olo on kurja. Limaa on, mutta väärässä päässä. Hippu möyrii välillä ja eilisen lääkeannoksen jälkeen pisti kyllä sellaset jumpat pystyyn.
Nyt tää menee lepäämään.
-m- ja Hippu rv 38+1
Täälläkin ollaan Nlaan menossa, mutta vasta puolilta päivin .. Nukkunut olen hyvin, ja itsekin ihmettelen sitä, mieskin ihmettelee .. Eikös unosien pitäisi kadota, kun synnytys lähestyy, mutta tämä Lyyli vissiin meinaa nukkua koko synnytyksenkin, toivottavasti pikkuinen olisikin äidin unenlahjoilla siunattu :-)) Noh on tuosta nukkumisesta jotakin hyötyäkin, saa ainakin varastoon jotakin siihen mennessä kun se lähtö sitten vihdoinkin koittaa.
Papua mäkin olen ihmetellyt, että mihinkäs hää on oikein kadonnut, oisko synnyttämässä ? Mutta heidän perheellään taisi olla noita hiihtolomalaisiakin, joten saattaapi olla ihan lomallakin.
Tappi: Olit käynnyt Nlassa ja paino oli noussut kahdessa viikossa yli 4kg, noh en todellakaan usko, että olisit syönnyt tuon vertaa siis suomeksi sanottuna lihonnut, oishanhan se aika mieltetön saavutus, mutta uskon todellakin, että se on NESTETTÄ melkein kaikki. Nestekertymiähän tulee myöskin elinmistöön sisälle, sellaisia mitä et näe turvotuksina, tai ainakin oma NLa-tätini on näin selittänyt, mutta se poistuu sitten synnytyksen yhteydessä. Aattele mulle tuli Joulukuussa myös neljän viikon aikana sellainen 6kg, vai oliko peräti enmmän, ja sen jälkeen ei muuten ole tullutkaan kuin kilo tai kaksi, ja nyt yli kuukauden olen puskenut näissä kiloissa, ja onhan tätä täälläkin, kun melkein se +20kg on tullut. Mutta kuten Zeldatar kirjoitti niin uskon, että synnytyksessä lähtee sellainen 10-15kg pois tuosta noin, ja loput sitten imettämällä, ruokavaliolla ja jumpalla ..
(.) kaikki ihan ok. Tyttö liikkuu, mutta pitää välipäivän sellaisen kovan jumputusjumputus päivän jälkeen. Joku edelleen painaa tuonne oikealle vatsaan .. Ja syödä ei voi paljoa, koska vauva taitaa painaa vatsalaukkua, ja tulee ahdistava olo jos syö liikaa tai liian nopeasti .. Hirmusti röyhtäyttää ja närästääkin, mutta närästys väheni puolella, kun jätin banaanin pois .. Välillä tuntuu, että masu-asukki on ikiliikkuja, mutta kait hän joskus kiinnittyy sinne oikeaan paikkaan .. Viime viikolla oli RT:ssa, mutta sen jälkeen on asento vaihtunut tiuhaan tahtiin, ja saas nähdä missä ja miten ollaan tänään.
Kaikille hyvää torstaita t. emmi rv-35+
Hähää, luulette vaan, että mä täältä johonkin oisin päässyt! =D Kotona olen, että ei hätiä. Pinot oon lukenut, mutten oo sitten jaksanut kirjoitella, kun on täällä tällai sairastupameininki.
Mein neiti sairastu sunnuntaina, oksenteli ja sit kun se riemu loppui niin nousi kuume ja siinä meni pari päivää ja nyt aamulla näytti eka kerran normilämpöä. Kamala yskä ja nuha tuolla tenavalla on, mutta kovasti pirteä ollut silti koko ajan. Ja iskihän se sen nuhan sitten äiskäänkin.. =(
Petriinalle kovasti onnitteluja vaaleanpunaisen pyykkivuoren keskelle! :)
Eilen oli neuvolakin; kaikki hyvin ja lapsi pyöritteli siellä päätään vaan tyytyväisenä. Ens viikolla sit taas uudestaan. Oli sijainen ja mä en oikein osannut puhua asioistani niin luonnollisesti, ko yleensä ja odotan siis innolla sitä ens viikkoa. Painoa on nyt tullut 10kg ja kyllä sen piruvie olossakin tuntee. Alkaa olla raskasta ja vaikeaa, kaikki.
Hih, ja niin, mulla pulssi löi 121!! Aikamoinen lukema. Sanoinkin sille tädille, että mun on kamalan raskasta jopa hengittää elikkäs ei se ihme ole, jos pumppu lyö miljoonaa.
Oma napa on ennallaan, eli ulkona. Herppu on koko raskauden ajan asustanut tuolla oikealla puolen kohtua ja nyt sitten muutama yö sitten oli kääntynyt tuonne vasemmalle puolelle ja voi että kuule se sattui, kun eihän tuo tuon puolen mahanahka oo venynyt yhtään niin paljon ja nyt sitten tuntui, että ihan urakalla repeili! :( Siellä on nyt sitten viihtynyt. Mikä lie puolenvaihtoidis sille sitten tulikaan.. Ihmettelen kyllä, et miten osaa siellä puolen edes olla.
Eilen tuli äippärahat ja voi pojat, että sitä meni. Makselin laskujakin etukäteen niin, että voi hengähtää huoleti taas seuraavan kuukauden. :) Sit käytiin kaupassa ostamassa parit pullot, maitoa, vaippoja, liivinsuojia, siteitä ja sen sellasta ja mä en oo eläissäni saanu tollasta summaa yhteen Cittariin! 160¿!! Noh, olihan siinä vähän ruokaakin ja sit sellasta pientä kivaa, kuten kummitytön synttärilahja jne. Mut että kun tänään mennään sitten toiseen paikkaan hakemaan vielä ne mitä ei eilen sieltä kaupasta saatu ostettua. Onneks nyt ei Pitäis mennä enää paljoa. *huokailee*
Mutta mein pesue lähtee nyt kaupoille ja palailen sitten iltapäivällä taasen lukemaan tein muiden stooreja. Ehkä jopa kirjoittelenkin.. ;-)
Papu ja Hermanni 36+6
Ja niin se Uupukin taisi sinne laitokselle jäädä..? Liekö huomenna pääsis jo kotiin ilmoittelemaan iloisia uutisia.. :)
kaikki oli ihan ok. lepoa vaan tälle päivälle tän päänsäryn kanssa. verenpaineetkin olivat ihmeen hyvät, yleensä ne mulla kohoaa kun nukun huonosti.
jätkän pää on kyllä jo ihan alhalla, sanoi Taina (joka tosiaan oli ihan mukava). saisi mun mielestäni lykätä kyllä jo ihan piankin ton päänsä ulos...
mutta Tappi, tuskin mä täältä kuitenkaan vielä mihinkään olen lähdössä. eikös esikertalaiset joudu aina vaan odottamaan ja odottamaan...
vai katselee Zeldatar kaikkia koiraihmisiä sillä silmällä... :-) no, enpä tainnut kuitenkaan nyt olla minä se isomahainen jonka näit. meidän koirat ovat belgejä, eli eivät ihan pikkuisia. enkä mä niiden kanssa enää ulos lähde. päivän mittaan saavat siis tyytyä ihan tohon meidän omaan takapihaan. mutta Taikatien kioski on kyllä lähellä, joten eipä me kovin kaukana taideta toisistamme asustaa.
josko nyt joisi kupillisen kaffetta ja katselisi vaikka hiihtoja. penkkiurheilu on mun lajini!
Uupukin oli siellä reissullansa vielä..
Siis Uupu ja Caius pitää meitä nyt täällä jännityksessä :)
Sinna
..tässä vain lattian luutuamisen keskellä käväsin lukaseen.. ;)
Onko tänään joku virallinen lääkäri/neuvolapäivä ? Mullakin on lääkärineuvola aika tänään. Saa nähdä mitä täti sanoo, kun aion vaatia jotain tähän käteen,kun ei tästä tule yhtään mitään kun tavarat tippuu käsistä jos ne painaa enemmän kuin yhden jugurttipurkin verran ja jso sitäkin pitää hieman pidempään kädessä niin ei enää tiedä onko siinä kädessä jotain vai ei jos ei katso :/ Sormenpäät on ihan kylmät ja ja jos puristan kädellä niin vihloo olkapäähän asti :(
Tappert, mulla lähti laitosaikana(viikossa) painoa jotain 12 kiloa ja sanoivat sen johtuvan juuri siitä turvotuksesta.Netistäkin löytyy tietoa, että paino voi nousta reilusti yli 2kg viikossa pelkästään turvotuksen takia ! Jos makoilet päiväsaikaan, ei ehkä se turvotus niin selkeästi näy ulospäin esim jaloissa. Sitä paitsi neuvolassa sano viimeks,että on turvotusta mulla mahasakin, kun painaa sormella jää hetkeksi valkea jälki ! Mutta kuten olen maininnut, tämä nykyinen turvotus ei ole mitään siihen verrattuna mitä edellisessä raskaudessa oli. Aamulla tuntui, ettei saa silmiä auki kun oli niin naama turvoksissa.
Eilen muuten synnäriin tutustumisen yhteydessä, kätilö piti tärkeänä sellaista, että jos ensisynnyttäjällä on sellainen olo, ettei pärjää kotona, pitää mennä sinne synnärille ja sanoa se. Ei kuulemma ole mitään syytä pelätä kotona ja miettiä, että pitäisköhän mennä vai ei ja tapahtuuko siellä mitään vai ei. Hoitajat voi katsoa että missä ollaan menossa ja sanoa sitten mennäkkö vielä kotiin vai jäädä laitokselle.
Nukkumisesta: Minullakin on sellainen tunne yöllä, että pä tulee kipeäksi, mutta kun ei ole tuon unen saannin kanssa vaikeuksia niin en sitten ole särkylääkettä jaksanut alkaa kaipailemaan. Ja nyt muutaman yön olen herännyt joka kerta selälläni, vaikka kuinka menen nukkumaan tyyny polvien välissä.
Emmille sen verran, että itse nukuin yli tunnin alle kolme tuntia kestäneestä synnytyksestä, hoitajat sanoi, että se on ihan hyvä tapa kerätä voimia :D
t. punkeli 37+3
RUUSUNPIIKKI;
Äläs nyt, sun mukula on sentään jo päänsä alas tyrkänny..mulla se huitelee vielä vaikka missä! Kyllä se lähtö sulle tulee..eikös monilla vatsakin toimi erityisen hyvin just ennakoivasti?
Toivottavasti olette siskosein oikeessa tuon painon nousun kanssa..laskiaispullien syyks mä en uskalla kyllä laittaa kun sen max2kg :) koska jos mä ahdan makeeta, jätän normaalit ruoat väliin - ihan siis huomaamattani yleensä, sen puolee oon yleensä voinu syödä hirmumäärät makeeta lihomatta.
Tilanteeseen kypsyneenä oon kuitenki varmistanu suoliston toimintaa luumusoseella ja juonu entistäki enemmin..ja illaks varaan ananasta ja pussillisen niitä mansikoita, jotka loppuu ihan just. Niiden syömisessä onki ollu reilu tauko..johtuskohan tuo turvotus siitä..hmmm.
Vaatetus oli suht sama ja vaaka oli sama..siihenkään ei voi vedota. Dääääm.
Kai pitäs mennä koiruuden kans ulos hetkiseks..siel on taas paltiarallaa -23 joten koirakaan ei kauaa varmaan viihdy..tehdään taas pikalenkki ettei vaan tuo MUN suolisto nyt jumiudu kaiken lisäks..koirastahan ei niin väliks, pääasia et sen saa hiljaseks..himputin vinkuiita.
Taatti
Piti nopeesti väsätä jokunen rivi..kohta taas mennään.Voimia tämä ravaaminen kysyy mut mitäpä pikku miehen eteen ei tekisi.Painoakin on tullut jo kivasti 1920g oli eilinen mittaus eli kotiin lähtö lähenee :)
Vaan kyllläpäs osaa jo perään kitistä joten sairaalasta on aina vaikempi lähteä ilman itkua.
Silon helppo livistää kun poika nukkuu mut hän kun päättää valvoa niin kauan kuin äiti on käymässä.Niin lähde siinä sitten...muuten hormoonit ompi melkoisen sekaisi,kait ne joskus tasaantuu??maitoa oneksi tulee kunhan opitaan kunnolla tisulle,keskosilla kun se vie aikansa.Mut nyt täytyy mennä " lysylle" pusero kastuu. :) Voimia teille muille ja koittakaa levähtää mahdollisimman paljon!!!
T:Sane&Eetu
PUNKELI;
Siis turvotuksestako se johtuu että kun tökkää sormella masua niin jää valkee jälki joksku aikaa?? Ooooh, siellä se siis on..se neste siis. Ihmettelin kun aiemmin on rintojen alla ollu sellanen " tyhjä" kohta, siis tuossa missä nuo luut majailee, ja Puksukin on aina ollu suht matalalla, ja nyt rintojen alla onkin makkara, oikein kiristävä makkara..ajattelin et Puksu tunkee jotenki kovin ylös ja jotain..mut se taitaaki sitte olla nestemakkara. Voi kun oliskiii
Taatti
Poika on ykylässä mummolassa ja mä heräsin lopullisesti vasta äsken :). Yöllä kyllä tuli monta kertaa juosta vessassa ja sitten pyöriä unta odottamassa, kun nokkakin on tukossa, mutta se ei haitannut kun sai aamusta maata pitkään!
Eilen kävin ilman poikaa kaupungilla, olipa ihanaa päästä kiertelemään ilman rattaita, en olekkaan tainnut ennen päästä! Ostin parit imetysliivit ja yhdet tavalliset rintsikat, pojalle ostin sormivärit, miehelle farkut ja veljen pojalle sänttärilahjan, voitte siis uskoa, että rahaa upposi. Kävin sitten verotoimistossa laskettamassa veroprosentin uusiksi, kun olen kok vuoden kelan tuilla ja prosentiksi pärähti 25, hullua, kyllä köyhiltä nyhdetään ei se prosentti noussutkaan kuin 7 prosenttia!!
Uupu taisi tosiaan jäädä käynnistykseen ja caius lähteä, vihdoin ja viimein synnyttämään! Niin meistävain jokainen saa vuorotellen nyytin syliinsä.
Eilen oli koko päivän aivan mieletön menkkakipu, ihan tuntui et pitäs olla side pöksyssä, kun kohta alkaa menkat :). Supistelujakin tuli koko päivän, sauna helpotti vähän oloa. Vitsailtiin siinä, että nyt ei lähdetä synnyttämään kun herkutellaan ja vedetään lonkka, mutta huomen illalla (eli tänä iltana) jo voitas lähteä :D. Eni tosin en mä ole lähdössä synnyttämään kun vasta maaliskuun lopussa. Ei meillä ole ostettu edes pinnasänkyyn ruuveja!
Katoittekos eilen 45 minuuttia, siinä oli juttua koti äitien netti riippuvuudesta ja Jari Sinkkonen asiaa kommentoi, jäi ihan sellainen fiilis, että äidit ei saa enää edes tietokoneella käydä!
möhkis ja tiitiäinen 35+6
Niinhän se sitten kävi että ilman mitään ennakkovaroituksia tuli sunnuntaina lähtö sairaalaan. Eli tämäkin maalismasu jakaantui viime sunnuntaina :) Pojalla oli kiire maailmaan, ei kätilö ehitnyt hanskojaan käteen laittamaan, heh. Poitsulla oli painoa 3450g ja pituutta 51cm eli hyvän kokoinen ukkeli oli, syntyi viikoilla 37+4, onneksi ei siis kasvatellut itteään enää kolmea viikkoa tuolla masussa :) Nyt haistellaan vauva tuoksuja kotona esikoisen kanssa...ihanaa!
Jaksamista kaikille loppuodotukseen!
aupale ja poitsu 4vrk
voiko vatsan toimiminen ennakoida synnyttämään lähtemistä? tota mä en tiennytkään. vaikka jotenkin alkaa tuntua, että mitään muutakaan en kyllä tiedä...
kaveri alkoi nyt potkimaan oikein urakalla. huh kun tekee ihan kipeää.
mä menen vähäksi aikaa lepäämään...
ihanaa!
täällä taas viherretään kateudesta...
takana taas kamala yö. heräsin jo kahden maissa. siinä parin tunnin valvomisen jälkeen tuli mukaan kova päänsärky. oli pakko ottaa panadol. vaan eipä siitä ollut mitään apua. ei lähtenyt särky, ei tullut uni. kuuden maissa oli otettava toinen tabletti. vaan turha oli sekin.
kaksi kertaa olen nyt käynyt vessassa oikein kunnollisella vatsan tyhjennyksellä. ja päänsärky vaan jatkuu...
onneksi on nyt heti aamusta neuvola. tosin se oma neuvolatäti on lomalla, mutta sijainenkin kuulemma mukava tyyppi.
eli ei muuta kuin neuvolaa kohti.
toivottavasti te muut voitte paremmin.
ruusunpiikki 38+2