Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä aloittaa muuttotavaroiden pakkaus?

Vierailija
25.11.2024 |

Viimeksi muuttanut 20 vuotta sitten eikä silloin ollu juurikaan mitään muutettavaa. Mistä nyt sitten kannattaa aloittaa?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden kämpän mukaan pakkaat tiettyyn kohtaan asuntoa menevät tavarat samaan lootaan/kassiin. Kuin myös suoraan varastoon menevät. Sitten vaan suoraan valmiit setit paikoilleen purettaviksi.

Vierailija
42/86 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee kuten syrjäytynyt vuora-asukas,jätä kaikki muiden siivottavaksi.

Suosiolla palkkaat jonkun tekemään loppusiivouksen. Säästyy pienellä rahalla vitutukselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muutat hissitalosta -taloon, niin hanki jostain rullakko lainaan, ettei niiden sun ilmaisten muuttoapulaisten tarvi joka nyssäkkää yksitellen kantaa.

Ei vaan kunnolliset muuttolaatikot, jotka saa pinottua tukevasti nokkakärryihin. Ei mitään epämääräisiä nyssäköitä ja banaanilaatikoita.

Mikä vika banaanilaatikoissa?

Asiallisesti pakatut banaanilaatikot ovat helppoja pinota, eivät tule liian painaviksi kirjoista/astioistakaan ja niihin itseensä on helppo kirjoittaa sisältö - säästyy teippirumbalta.

Viimeisimmän muuton toiselle puolelle Suomea tein banaanilaatikoilla (50 kpl) ja ei ollut mitään ongelmaa. Kaikki tavara - tekstiileitä myöten kulki niissä. Huonekalut hävitin lähtöpäässä ja uuteen kotiin hankin niitä tarpeen mukaa

???

Vierailija
44/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengarissa olevien vaatteiden pakkaamiseen helppo vinkki: Tee jätesäkin pohjaan sen kokoinen reikä, että siitä mahtuu hengarin koukkuja läpi (useampi kpl). Sujauta 5-10 (vaatteiden paksuudesta riippuen) vaatetta hengareineen sinne säkkiin sisälle, koukut siitä pohjan reiästä läpi. Koukut voi vielä halutessaan sitaista teipillä nipuksi. Vaatteet voi säilyttää sitten muuttohetkeen ihan tavallisesti tangossa, ja nostella sitten mukaan hengareineen, jätesäkkeineen kaikkineen.

Vierailija
45/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jokainen tietää kotinsa ns pimeät kohdat. Pakkaaminen voi olla hyvinkin pitkä prosessi ja kyllästymisiå tulee jatkuvasti.

Viimeksi, kun muutin, laitoin kaikki tavarat banaanilaatikoihin olohuoneeseen ja siitä sitten saatiin vietyä pois.

Lapset olivat kumpikin muuttaneet yllättäin ja tässä vaiheessa tajusin kuinka huonossa kunnossa huonekalut olivat. Olivat kuitenkin käyttökelpoisia. Aluksi myin 5 e kpl, sitten yritin antaa roskalava ryhmässä. Ihmiset tekevät ohareita ! 

Saatiin peräkärry ja koukulla oleva auto lainaksi pariksi päiväksi. Vietiin 2 kuormaa kaatopaikalle. 

Asuin alueella, jossa oli vuosikymmeniä tullut ostetaan asunto -lappuja postilaatikkoon. Mulla oli lainatakaus vanhentumassa, olin juuri laittanut päivityspyynnön, kun toivetaloyhtiössä asunto tuli myyntiin. Menin näyttöön, tein tarjouksen seuraavana påivänä, kun olin soittanut pankkiin. Soitin 2 alueen välittäjälle, kummallakin oli ostajia jonoksi asti. Oli heinäkuu, pakko muuttaa asp, jos haluaa vaihtaa koulua.

En muista, oliko 6 perhettä tuli katsomaan, saatiin aikaan hyvä tarjouskilpailu ja hinta nousi kivasti, kymmeniä tuhansia yli pyyntihinnan. 

Muutto meni nopeasti siksi, kun olin vuosia käynyt asuntoa läpi, aina joka kk tietyn alueen ja olin vastuussa vain omista tavaroistani. 

Olen tyhjentänyt kymmeniä kuolinpesiå ja oon todennut romu ei tästä maasta lopu koskaan. 

Kun teet edes vähän karsintaa nyt, se auttaa toisessa päässä. 

Itse muutin banaalilaatikoiden kanssa. En nähnyt muuttokuormaa tarpeelliseksi. 

Vierailija
46/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitan aina yläkaapeista ja vaatehuoneen ylähyllyistä. Samalla saa siivottua ne ja vie roskikseen tai kierrätykseen sen mitä ei tarvitse. Sama varastoon.

Seuraavaksi laatikkoon menee keittiöstä se tarvike mitä harvemmin tarvitsee. Kaulin piparmuotit yms. Sit kirjahylly. Vaatehuoneen kausivaatteet yms. Ja joka kerta turha roskiin samana päivänä. Nähty niitä, jotka kantaa roskat vika. Koko katos tukossa.

Vierailija
47/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita kirjahyllystä, se on helppo tapa päästä vauhtiin. Sen jälkeen kaikki sujuu ripeästi. Vikana käyttöastiat.

Tärkeimmät kassissa omaan autoon mukaan, esimerkiksi pankkitunnukset ja korut.

Vierailija
48/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hengarissa olevien vaatteiden pakkaamiseen helppo vinkki: Tee jätesäkin pohjaan sen kokoinen reikä, että siitä mahtuu hengarin koukkuja läpi (useampi kpl). Sujauta 5-10 (vaatteiden paksuudesta riippuen) vaatetta hengareineen sinne säkkiin sisälle, koukut siitä pohjan reiästä läpi. Koukut voi vielä halutessaan sitaista teipillä nipuksi. Vaatteet voi säilyttää sitten muuttohetkeen ihan tavallisesti tangossa, ja nostella sitten mukaan hengareineen, jätesäkkeineen kaikkineen.

Se on henkari, hengari on ulkona hiippaileva ihminen.793

Vierailija
49/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kerrankin ollut mahdollisuus muuttaa ajan kanssa. Nyt 2 viikkoa olen asunut uudessa asunnossa ja käynyt iltaisin vanhassa käymässä läpi tavaroita. Farmariautolla mennään tällä hetkellä, vielä tarvitaan kerran paku, kunhan selviää viimeisten huonekalujen kohtalo. Vielä toiset kaksi viikkoa arviolta menee. Suosittelen tätä mallia kaikille jos vain taloudellisesti mahdollista pitää kuukauden verran kahta asuntoa.

Ja sanon siis tämän erittäin huonona luopujana.

Vierailija
50/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muten muuttofirmat laskuttaa jos ne toimii eri paikkakunnalla missä muutto tapahtuu? Eli laskuttaako he ne kilometrit kun tulevat omalta paikkakunnaltaaan. Koska jos lakskuttavat niin eihän silloin ole jörkeä ottaa muuttofirmaa jos kaiken päälle pitää vielä maksaa ne kilsat kun tulevat toiselta paikkakunnalta. 

Tietysti ne kilometrit maksavat. Et tosissasi meinaa, että firmat ajavat ilmaiseksi? Mutta jos on pitkä matka, niin silloin maksat siitä, että yksi iso auto ajaa sen keikan kerran. Jos siis et saa käyttöösi isoa autoa, niin hinkkaat sitten sitä pätkää pienemmällä edestakaisin.

Vierailija
51/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan jokainen tietää kotinsa ns pimeät kohdat. Pakkaaminen voi olla hyvinkin pitkä prosessi ja kyllästymisiå tulee jatkuvasti.

Viimeksi, kun muutin, laitoin kaikki tavarat banaanilaatikoihin olohuoneeseen ja siitä sitten saatiin vietyä pois.

Lapset olivat kumpikin muuttaneet yllättäin ja tässä vaiheessa tajusin kuinka huonossa kunnossa huonekalut olivat. Olivat kuitenkin käyttökelpoisia. Aluksi myin 5 e kpl, sitten yritin antaa roskalava ryhmässä. Ihmiset tekevät ohareita ! 

Saatiin peräkärry ja koukulla oleva auto lainaksi pariksi päiväksi. Vietiin 2 kuormaa kaatopaikalle. 

Asuin alueella, jossa oli vuosikymmeniä tullut ostetaan asunto -lappuja postilaatikkoon. Mulla oli lainatakaus vanhentumassa, olin juuri laittanut päivityspyynnön, kun toivetaloyhtiössä asunto tuli myyntiin. Menin näyttöön, tein tarjouksen seuraavana påivänä, kun olin soittanut pankkiin. Soitin 2 alueen välittäjäll

"En nähnyt muuttokuormaa tarpeelliseksi."

MItä tämä tarkoittaa? Veitkö jopa sohvan ja parisängyb omalla autolla?!?

Vierailija
52/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pakata itselleen matkalaukku ikään kuin olisit lähdössä viikon tai parin lomalle. Sitten ei joudu etsimään jokaista tavaraa mistään laatikosta johon sen on jo ehtinyt pakata, vaan kaikki jatkuvasti tarvitsemasi tavarat löytyy samasta paikasta eikä tarvitse niin tarkkaan miettiä mitä uskaltaa jo pakata. 

Vierailija
53/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asuin alueella, jossa oli vuosikymmeniä tullut ostetaan asunto -lappuja postilaatikkoon. Mulla oli lainatakaus vanhentumassa, olin juuri laittanut päivityspyynnön, kun toivetaloyhtiössä asunto tuli myyntiin. Menin näyttöön, tein tarjouksen seuraavana påivänä, kun oli

kaatopaikalle meni ainakin 3 sänkyä, 2 kirjahyllyä ja 1 koulupöytä.

Säilytin ruokapöydän tuoleineen, lipaston, sohvan, yöpöydän jne. 

Sohva, ruokapöytä, työpöytä, yöpöytä meni uuteen asuntoon. Ne itse asiassa remppamies ( vanhan kodin naapuri ) kuskasi heti uuden asunnon kellariin. 

Karkeasti jos oli 30 huonekalua, 5 säilytin, 15 myytiin ( 5 e kpl ) ja 10 meni kaatopaikalle.

Naapurini on remppamies ja hän aina välillä otti jonkun huonekalun, jos oli menossa kaatopaikalle.

Kun huone on lähes tyhjä, esim joku koulupöytä ilman mitään ympärillä, siinä näkyy kuluminen, ne naarmut, kolot, osumat.

Heinäkuussa, kun etsitään uutta koulupöytää tulevalle koululaiselle, se kulunut versio ei houkuttele lukemaan läksyjä.

Vierailija
54/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaa kannattaa kaiken vähemmän tarpeellisen heittämisellä roskiin.

Typerä neuvo. Ihmisten huusholleissa on rutkasti tavaraa jota ei varsinaisesti TARVITSE. Minä en ainakaan heittäisi pois esim. arvokkaita perintö- tai juhla-astioita tai suurinta osaa kirjoistani jotka olen siis jo vähintään kertaalleen lukenut. Miksi roskiin? Ehjän ja käyttökelpoisen voi myydä tai lahjoittaa kierrätyskirppiksille tms.

Vierailija
55/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaa kannattaa kaiken vähemmän tarpeellisen heittämisellä roskiin.

Typerä neuvo. Ihmisten huusholleissa on rutkasti tavaraa jota ei varsinaisesti TARVITSE. Minä en ainakaan heittäisi pois esim. arvokkaita perintö- tai juhla-astioita tai suurinta osaa kirjoistani jotka olen siis jo vähintään kertaalleen lukenut. Miksi roskiin? Ehjän ja käyttökelpoisen voi myydä tai lahjoittaa kierrätyskirppiksille tms.

Valtaosa ihmisten tavaroista on oikeasti roskiskamaa.

Vierailija
56/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä aloitetaan, mitä vähiten tai ei lainkaan tarvita.  Ensin turhat pois, roskikseen tai keräyksiin. Karsitaan tavaroita ym. tiloista, jossa on harvemmin tarvittavia asioita, kuten varastosta tai autotallista. Tai yläkaapeista yms. paikoista, joissa on ne harvoin tarvittavat asiat.

Ne vaatteet, jalkineet ja tavarat, jotka eivät kuulu siihen sesonkiin, jona muutto tapahtuu, voi kaikki jo pakata valmiiksi muuttolaatikoihin. Jos siis muutat nyt talvella, voit pakata kaikki kesävaatteet ym. kesäjutut, jos et käytä mitään niistä talvisaikaan.

Ammattijärjestäjän muutto-ohjeet:

https://www.yit.fi/asunnot/uuteen-kotiin/muuttajan-opas/ammattijarjesta…

Vierailija
57/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muten muuttofirmat laskuttaa jos ne toimii eri paikkakunnalla missä muutto tapahtuu? Eli laskuttaako he ne kilometrit kun tulevat omalta paikkakunnaltaaan. Koska jos lakskuttavat niin eihän silloin ole jörkeä ottaa muuttofirmaa jos kaiken päälle pitää vielä maksaa ne kilsat kun tulevat toiselta paikkakunnalta. 

Tietysti ne kilometrit maksavat. Et tosissasi meinaa, että firmat ajavat ilmaiseksi? Mutta jos on pitkä matka, niin silloin maksat siitä, että yksi iso auto ajaa sen keikan kerran. Jos siis et saa käyttöösi isoa autoa, niin hinkkaat sitten sitä pätkää pienemmällä edestakaisin.

Jos muuttaisin toiselle paikkakunnalle, niin en todellakaan rahtaisi sinne kuorma-autollista roinaa vaan myisin ja hävittäisin ennen muuttoa lähes kaiken. Mukaan ottaisin vaan sen verran mitä mahtuu henkilöautoon ja ostaisin säästyneillä rahoilla uuden sängyn ja ruokapöydän.

Vierailija
58/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi alkaa tyhjentämään kotia turhasta ja ylimääräisestä heti, kun tietää, että haluaa muuttaa.

Kaikkea omistamaansa kannattaa katsoa sillä silmällä, että haluaako sen tavaran vielä uuteenkin kotiin. Turhan ja roskan pakkaamiseen ei kannata aikaansa, voimiansa ja muuttolaatikoita käyttää.

Vierailija
59/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen lajitellut ja eritellyt sellaisia tavaroita samaan paikkaan, joita en vielä voi heittää pois, mutta jotka aion heittää pois muutossa. Olen laittanut hyllylle tai kaappiin myös roskapussin tai jätesäkin näille poisvietäville valmiiksi. Tai jopa laittanut osan tavaroista valmiiksi pussiin tai muuhun, ettei tarvi sitten kuin sulkea se ja viedä se roskikseen tai keräykseen.

Samoin olen lajitellut käytössä olevat ja jätettävät tavarat omiin laatikoihin tai kaappeihin joka huoneessa. Osa on jo omissa muuttolaatikoissakin, esim. koristeet. Ne on helppo esim. nyt jouluna sieltä hakea ja sinne joulun jälkeen palauttaa. SEsongin ulkopuolisista tavaroista enin on myös jo laatikoissa.

Vierailija
60/86 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaat laatikoita !