Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Töihin varhaiskasvatukseen?

Vierailija
25.11.2024 |

Kaipaisin apua alanvalintaan ja kokemuksia Päiväkoti työstä. Oon siis lähihoitajana tehnyt vanhustyötä (vuorotyötä) monta vuotta, ja samaan aikaan monta vuotta tuntunut etten haluaisi tätä lopun elämää tehdä. Meillä on kiva työporukka ja ei mikään kovin kiirekkään töissä. Mutta koen vanhusten kanssa työn kuitenkin kuormittavana ja vaikka nautinkin arki vapaista niin olisi ihanaa jos viikonloput olisi vapaata.

Lapset on mulle lähellä sydäntä ja oon opiskeluaikana tykännyt kovin harjoittelusta lasten parissa. Kuitenkin kun luen varhaiskasvatuksen tilanteesta niin kokoajan mietin onko järkevää lähteä sille puolelle, vaikka kuinka lapsien kanssa työskentely vetäisi puoleensa. Palkkakin toki pari sataa tippuisi, mutta jos työn mielekkyys lisääntyisi, niin se ei haittaisi. Mutta pelkään tekeväni väärän ratkaisun, ja siksi jarruttele muutosta.

Kokemuksia siis varhaiskasvatuksessa työskentelystä, tai oletko kenties vaihtanut Vanhustyöstä varhaiskasvatukseen? 

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä usko kaikkea mitä luet, myös työntekiköiden asenne ratkaisee hyvin paljon. Tiedät jos lapset ovat aidosti lähellä sydäntäsi, se on kutsumusta. En ole asiakkaana kokenut että olot ovat huonot. Kokonaisuus ratkaisee ja se miten asiat hoidetaan. Lapset ansaitsevat hyviä hoitajia jotka pitävät työstänsä.

Vierailija
2/16 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuta kuin kokeilemaan. Varmasti omat rasittavuutensa mutta myös ilonaiheensa. Lasten aitous on itsessään valtti ja voi olla lapsettomalle silmät avaavaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin vanhustyöstä markettiin töihin kolme vuotta sitten.  En ole katunut päivääkään, 26h/viikko töitä.

Vierailija
4/16 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varhaiskasvatuksessa on koko ajan keikkatyötä tarjolla. Tee muutama vuoro kun sulla on arkivapaita toisesta työstä niin näet onko sun juttu. 

Vierailija
5/16 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla siis itselläni useampi lapsi joten tiedän mitä lasten kasvattaminen ja heidän kanssa oleminen on. Mietityttää myös millainen ilmapiiri päiväkodeissa on vaikka varmaan sekin riippuu paljon paikasta. Mutta jotenkin haluaisin uskoa että hyviäkin paikkoja on. 

-ap

Vierailija
6/16 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kokemuksia? 

Vierailija
7/16 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vaihtaisi.

Vierailija
8/16 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö vielä kokemuksia? Olisin kiitollinen varsinkin heidän kokemuksistaan, ketä ovat Vanhustyöstä vaihtaneet varhaiskasvatukseen. 

Vierailija
9/16 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, samaa miettinyt. Olen kotihoidossa töissä, terveys itsellä meinaa reistailla(olen suht nuori) niin jaksaisiko päiväkodissa paremmin? Ainakin olisi selkeät rutiinit, ei vuorotyötä eikä siirtymiä eikä jatkuvaa murhetta vanhusten kotiin jättämisestä.

Vierailija
10/16 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Areenasta tai tänään illalla Yleltä Hei aikuinen -dokumentti ja mieti vielä...

Vierailija
11/16 |
09.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suo siellä, vetelä täällä.

-töissä varhaiskasvatuksessa

Vierailija
12/16 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulisin vielä kokemuksia! 

Vierailija
13/16 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan ryhmän koosta, stressaavampaa ja enemmän työtä isommassa ryhmässä. Ja ikäryhmästä. Isommat lapset helpompia? Taudit pyörii, eli itsekin saattaa olla sairaana tämän tästä?

Vierailija
14/16 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei muuta kuin kokeilemaan. Varmasti omat rasittavuutensa mutta myös ilonaiheensa. Lasten aitous on itsessään valtti ja voi olla lapsettomalle silmät avaavaakin.

Sinulla ne eivät ole näköjään vieläkään avautuneet. Lapset oppivat manipuloimaan jo tarhaiässä.

Vierailija
15/16 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä usko kaikkea mitä luet, myös työntekiköiden asenne ratkaisee hyvin paljon. Tiedät jos lapset ovat aidosti lähellä sydäntäsi, se on kutsumusta. En ole asiakkaana kokenut että olot ovat huonot. Kokonaisuus ratkaisee ja se miten asiat hoidetaan. Lapset ansaitsevat hyviä hoitajia jotka pitävät työstänsä.

Tosin työmotivaatiota heillä, jotka tosiaan välittävät lapsista syö se, että lapsia on liikaa, ongelmat ovat suuria, ja työtä ei ehdi tehdä ollenkaan niin hyvin kuin haluaisi. Ulkoilusta on syytä pitää, sitä on todella paljon työssä.

Vierailija
16/16 |
20.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ymmärtänyt, että päiväkodeissa on valtavia eroja. Joihinkin ei saa edes sijaisia, koska työilmapiiri on niin myrkyttynyt. Ilmeisesti jotkut lastenhoitajat syövät päteviä opettajia alalta pois ihan päivätyönään.