Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksinasuvat ilman tukiverkostoa: varaudutteko jotenkin kriisitilanteisiin?

Vierailija
25.11.2024 |

Pitkät sähkökatkot, kaukolämmityskatkot erityisesti kerrostaloissa ym. Miten olette varautuneet?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitenkään. Asun rivitalossa kaupungissa. Kaapissa on kuivamuonaa aina ja pärjään ilman puhelinta pari päivää helposti.

M34

Vierailija
62/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten yksin asuminen tekee varautumisesta vaikeampaa? 

Ei ole ketään keltä pyytää apua tai paikkaa minne mennä, jos turvaverkkoakaan ei ole. On huolehdittava itse kaikesta.

Ap

Naapureilta voi aina pyytää apua. 

Juuh, aina voi pyytää. Ootko varma että tosi kriisissä sun naapurit auttaa sua, suhtautuu suhun edes ystävällisesti eikä vaikka ryöstä sua?

Eihän tässä nyt mistään sodasta ollut kyse vaan esim. muutaman päivän sähkökatkosesta jne.. Sodan tullessa sitä on varmaan lähdettävä pommisuojaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsiase, katkaistu haulikko ja koira. Siinä mun varautumiset. Jalkovälistä löytyy myös valtti millä saa kaikennäköistä jos hätä iskee.

Vierailija
64/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella kaupungissa asuvalla tuntuu suunnitelmana olevan pois lähteminen, esimerkiksi lähisukulaisen omakotitalon nurkkiin, mökille tai vastaavaan, jossa on esim. tulisija ja muutenkin ehkä helpompaa pärjätä omavaraisesti ainakin hetken. Pohdintani koskee tilannetta, jossa tällaista paikkaa ei ole, kun ei ole niitä omia tai puolison sukulaisia minne mennä tai keiltä saada apua.

Ap

Kaupunkilaiset ilman turvaverkkoa kokoontuvat todennäköisesti metrotunneleihin tai parkkihalleihin telttailemaan. Näin näkyvät ainakin Ukrainassa tekevän. Sitten jonotetaan humanitääristä apua, jos sellaista tulee. 

Jos on lemmikkieläimiä, joita ei voi ottaa tuollaisiin olosuhteisiin. Jos pitäisi pystyä asumaan kodissaan muutaman päivän tai noin viikon, vaikka se olisi sähköttä. Miten varaudutte, vai varaud

En varaudu. Hätä keinot keksii, ja olen muutenkin selviytyjätyyppiä. Nimimerkillä kaksi vuotta kodittomana koiran kanssa.

Vierailija
65/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taitaa olla useampi kymmenen sian- ja naudanlihanvalmistetta odottamassa kriisitilanteita.

Jos kriisitilannetta ei tule, niin noita joutuu syömään jollakin ilveelllä.

Vierailija
66/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kotivara, hyvät varusteet, kädentaidot. Maakellari, kaivo ja pari tulisijaa. Pärjään kyllä niin kauan kun keho kestää ja jos ei kestä hoidan itseni pois.

Vierailija
67/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaasukeitin ja risukeitin. Olis sittenin pitänyt ostaa sprii-keitin. Perkeleen perkeleen perkle.

Miksi sprii-keitin on parempi kuin kaasu?

Vierailija
68/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varautumisesta puhuttaessa tosi moni kertoo miten aikoo turvautua sukulaisiin kriisiaikana ja lehtijutuissakin turvaverkolliset kertovat normielämänkriiseistään etteivät olisi selvinneet ilman sitä verkkoaan, sukulaisia ja ystäviä. Sitten joku (tai jotkut) tulee vänkäämään yksinäisille että kaikki muka joutuvat huolehtimaan yksin itsestään. Juu-uh, jotkut hyväosaiset elää kyllä niin laput silmillä omissa kuplissaan edes tajuamatta omaa hyväosaisuuttaan. Tää on sama, kun yksinäisyyttä käsittelevissä jutuissa joku tulee kertomaan että kyllä yksinäisyyttä pitää sietää, se on ihan kivaa, mikäs sitä on yksin ollessa kun voi jutella puolison kanssa ja välillä pirauttaa puhelimella ystäville. 

Vierailija
69/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea muuta tarpeellista löytyy paitsi vettä. On ruokaa muutamaksi kuukaudeksi,myös raakana syötävää, on ruuanlaittovehkeet ja polttoaineet, on talvimakuupussi+lämmintä vaatetta, on radio, paristoja, tasku/otsalamppuja, kynttilöitä, tulitikkuja, sytkäreitä, portatiivi, kuivikkeita, muovi/roskapusseja, käteistä, tankki täynnä bensaa, sudokuja, ristisanatehtäviä, värikyniä/tusseja,  aikuisten värityskirjoja, lankoja, puikkoja yms. mitkä eivät selviytymisen kannalta ole aivan välttämättömiä, mutta auttavat jaksamaan esim. eristystilanteen.

Talon pihalta löytyy grilli, mihin voi hätätilanteessa uhrata muutaman huonekalun, mieluiten yhteiskokkaukseen naapureiden kanssa, jos retkikeittimestä loppuu polttoaine.

Tiedän, mistä saan sahan ja kirveen ilman murtautumista, menis tosin anastuksen puolelle...

Vierailija
70/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varautumisesta puhuttaessa tosi moni kertoo miten aikoo turvautua sukulaisiin kriisiaikana ja lehtijutuissakin turvaverkolliset kertovat normielämänkriiseistään etteivät olisi selvinneet ilman sitä verkkoaan, sukulaisia ja ystäviä. Sitten joku (tai jotkut) tulee vänkäämään yksinäisille että kaikki muka joutuvat huolehtimaan yksin itsestään. Juu-uh, jotkut hyväosaiset elää kyllä niin laput silmillä omissa kuplissaan edes tajuamatta omaa hyväosaisuuttaan. Tää on sama, kun yksinäisyyttä käsittelevissä jutuissa joku tulee kertomaan että kyllä yksinäisyyttä pitää sietää, se on ihan kivaa, mikäs sitä on yksin ollessa kun voi jutella puolison kanssa ja välillä pirauttaa puhelimella ystäville. 

Moni ei ollenkaan ymmärrä. Varautumisoppaassa oli myös täysin unohdettu kaikki sinkut, lesket, eronneet ja ne joilta sukulaiset kuolleet. Aina on muka joku jonka luo mennä, oma autokuski yms. Kaikille ei ole. 

Vierailija
71/77 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysi insuliinikynä, neula ja vodkapullo. Saa nähdä toimiiko. Toivottavasti.

Vierailija
72/77 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan aio vetää sisuksiini jotain kylmää hernekeittoa suoraan purkista jos sähköt menee pitkäksi aikaa. Syön runsaasti hedelmiä ja marjoja ja niitä minulla onkin aina kotona runsaasti ja jo pelkästään niillä pärjään muutaman päivän ja hyvin säilyvää leipää ja juustojakin löytyy aina kaapista, välipalapatukoitakin yleensä on ja pari pussia pähkinää voin nyt ostaa sinne kaappiin. Jos sähköt menee alan tietysti ensimmäiseksi syödä pakastimesta sellaista mitä voi syödä sellaisenaan sulatettuna. Minulla on runsaasti paristolla toimivia led kynttilöitä ja varaparistoja laatikossa joten ihan pimeässä ei tarvitse seikkailla. Olen ihan varma, että sähköjen mennessä pitkäksi aikaa pihoille ja puistoihin aletaan sytytellä grillejä tai tehdään nuotioita missä voi valmistaa jotain lämmintä syötävää niistä aineista mitä on saatavilla. Jos syttyy sota niin sitten otetaan jalat alle jos voidaan tai sitten vain toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

Vierailija
73/77 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sota kun syttyy, olen aivan yksin. Ei rahaa, ei elintarvikkeita, ystäviä, tulitikkuja. Kuolen yksin asuntooni, menköön asia niin.

Vierailija
74/77 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsiase, katkaistu haulikko ja koira. Siinä mun varautumiset. Jalkovälistä löytyy myös valtti millä saa kaikennäköistä jos hätä iskee.

Olet hyvä mies.

Vierailija
75/77 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän sukanvarressa sen verran rahaa, että sillä pääsee täältä pois jos kovin iso kriisi tulee.

Tarpeeksi iso kriisi kun on, niin et pääse edes lahjomalla.

Vierailija
76/77 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi lähteä minnekään, koska työvelvoite. Rivitalossa asun.

Vierailija
77/77 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin minä tuollaisissa tilanteissa tukiverkostoa tarvitsisin?