Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinasuvat ilman tukiverkostoa: varaudutteko jotenkin kriisitilanteisiin?

Vierailija
25.11.2024 |

Pitkät sähkökatkot, kaukolämmityskatkot erityisesti kerrostaloissa ym. Miten olette varautuneet?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto! Itse päivitän ja lisään kotivaraa elintarvikkeiden osalta, ja huolehdin että on paristoja, kynttilöitä ja kertakäyttöastioita. Harkinnassa on sisäkäyttöön soveltuva retkikeitin, talvimakuupussi ja parempi varavirtalähde puhelimen lataamiseen. Asun kerrostalossa.

Ap

Vierailija
2/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän sukanvarressa sen verran rahaa, että sillä pääsee täältä pois jos kovin iso kriisi tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sorkkarauta, kirves ja puukko.

Vierailija
4/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten yksin asuminen tekee varautumisesta vaikeampaa? 

Vierailija
5/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ketään keltä pyytää apua tai paikkaa minne mennä, jos turvaverkkoakaan ei ole. On huolehdittava itse kaikesta.

Ap

Vierailija
6/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa helpompaa, kun on vain oma perse huolehdittavana.

Vierailija
7/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ketään keltä pyytää apua tai paikkaa minne mennä, jos turvaverkkoakaan ei ole. On huolehdittava itse kaikesta.

Ap

Eikös yksin asuva ole huolehtinut itsestään aina itse?

Vierailija
8/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olet varmasti nainen.

Vierailija
9/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Niin se on muidenkin tehtävä, oli parisuhteessa tai perheellinen. 

Yksin asuva ei tarvitse huolehtia kuin itsestään. 

Näin yksin asuvana ajattelen. 

Vierailija
10/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkaan repun ja lähden matkaan heti, jos tarve vaatii. Ei ole perhettä eikä lemmikkejä riippana. Töitäkin löytyy ehkä ulkomailta vielä paremmin. 

Vierailija
11/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella kaupungissa asuvalla tuntuu suunnitelmana olevan pois lähteminen, esimerkiksi lähisukulaisen omakotitalon nurkkiin, mökille tai vastaavaan, jossa on esim. tulisija ja muutenkin ehkä helpompaa pärjätä omavaraisesti ainakin hetken. Pohdintani koskee tilannetta, jossa tällaista paikkaa ei ole, kun ei ole niitä omia tai puolison sukulaisia minne mennä tai keiltä saada apua.

Ap

Vierailija
12/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olet varmasti nainen.

Tämä!

Vierailija
13/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monella kaupungissa asuvalla tuntuu suunnitelmana olevan pois lähteminen, esimerkiksi lähisukulaisen omakotitalon nurkkiin, mökille tai vastaavaan, jossa on esim. tulisija ja muutenkin ehkä helpompaa pärjätä omavaraisesti ainakin hetken. Pohdintani koskee tilannetta, jossa tällaista paikkaa ei ole, kun ei ole niitä omia tai puolison sukulaisia minne mennä tai keiltä saada apua.

Ap

Kaupunkilaiset ilman turvaverkkoa kokoontuvat todennäköisesti metrotunneleihin tai parkkihalleihin telttailemaan. Näin näkyvät ainakin Ukrainassa tekevän. Sitten jonotetaan humanitääristä apua, jos sellaista tulee. 

Vierailija
14/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tässä pitäisi alkaa paremmin varautumaan. Mulla on pattereilla toimiva radio, virtapankki puhelimen lataamiseen, kynttilöitä ja taskari, tietty tulitikkuja ja sytkä, energiapatukoita ja säilykkeitä. Useampi peitto löytyy kaapista, jos tulee sisälle kylmä.

Retkimeittimen hankintaa olen miettinyt. Lisäksi voisi ostaa vettä. Kraanasta otettu kun ei säily kovin kauaa. Sitä pitäisi muistaa sitten koko ajan vaihdella. Isompia roskapusseja voisi myös hankkia, jos vessaa ei pysty käyttämään. Pakkasta kestävä makuupussi voisi olla myös hyvä hankinta. Se ja tuo retkikeitin palvelisi sitten myös kesäreissuilla.

Vierailija
15/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kaupunkilaiset ilman turvaverkkoa kokoontuvat todennäköisesti metrotunneleihin tai parkkihalleihin telttailemaan. Näin näkyvät ainakin Ukrainassa tekevän. Sitten jonotetaan humanitääristä apua, jos sellaista tulee. 

Jos on lemmikkieläimiä, joita ei voi ottaa tuollaisiin olosuhteisiin. Jos pitäisi pystyä asumaan kodissaan muutaman päivän tai noin viikon, vaikka se olisi sähköttä. Miten varaudutte, vai varaudutteko ollenkaan tällaiseen?

Vierailija
16/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä auttaa, jos uhka vyöryy idästä. Voipi käydä vielä niin, että se kaupunkilainen joutuu majoittamaan ne itärajalla asuvat sukulaisensa. 

Vierailija
17/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinne ne kokoontuu perheellisetkin "sotaleski -yh:t", kun mies on itseään tapattamassa.

Vierailija
18/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai tässä pitäisi alkaa paremmin varautumaan. Mulla on pattereilla toimiva radio, virtapankki puhelimen lataamiseen, kynttilöitä ja taskari, tietty tulitikkuja ja sytkä, energiapatukoita ja säilykkeitä. Useampi peitto löytyy kaapista, jos tulee sisälle kylmä.

Retkimeittimen hankintaa olen miettinyt. Lisäksi voisi ostaa vettä. Kraanasta otettu kun ei säily kovin kauaa. Sitä pitäisi muistaa sitten koko ajan vaihdella. Isompia roskapusseja voisi myös hankkia, jos vessaa ei pysty käyttämään. Pakkasta kestävä makuupussi voisi olla myös hyvä hankinta. Se ja tuo retkikeitin palvelisi sitten myös kesäreissuilla.

Kiitos vastauksesta! Se olikin ensimmäinen, jossa kysymys oli ymmärretty ja asiaa ajateltu. Nämä on itselläkin joko hankittuna jo, tai harkinnassa.

Ap

Vierailija
19/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoitti tuolla, että "on huolehdittava itse kaikesta". Niinhän kaikkien pitää. Ei se ole mikään yksinelävien kohtalo. 

Vierailija
20/77 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on asunnossa takka ja terassilla kaasugrilli. Lisäksi löytyy myös Trangia ja -20 astetta kestävä makuupussi. Ja toki säilykkeitä ja vettä on jonkun verran ja kuten ap, niin minäkin pikkuhiljaa olen lisännyt tuota varustautumista. Ja oikeastaan on yksinasuvana helpompi varautua, kun ei tarvitse miettiä kuin yhden ihmisen varannot. Mutta pakko tässä on pohtia myös vanhan äitini selviäminen, opiskelijalapseni selviytyminen yms. 

Ja kuvittelen, että jos hätätilanne tulisi, niin ajaisin todennäköisesti siskoni luokse ja veisin sekä äidin, että oma varantoni sinne ja siellä sitten "leiriytyisimme" yhdessä. Heillä on iso ok-talo ja useampi takka. Bensaakin pidän aina autossani sen verran, että sillä pääsee ajamaan tuollaisen reissun. Opiskelija lapseni on se huolenaihe enemmän kuin minä itse.