***LOKAlutusten torstai***
Kommentit (49)
Ainakin uutulle: sinä saat saman äitiyspäivärahan kuin esikoisesta, vaikka olet ollut välissä töissä. Sääntö on, että edellinen lapsi ei saa olla 3v ennen seuraavan la:ta. Ei ole väliä, onko lapsi kotihoidossa tms.
Kelasta napattua:
Kaksi lasta kolmessa vuodessa
Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160701134915EH?openDocument
Itsekin näitä mietin, koska olen tehnyt satunnaisia keikkatöitä enkä TODELLAKAAN halua, että sen mukaan tulee ä-päiväraha. Enkä vuoden 2005 mukaan, jolloin olin osin kotihoidontuella ja osin ä-lomalla. Eli saan sen v. 2004 mukaan, jonka mukaan sain edellisenkin :) Koska edellinen lapsi vasta 2v8kk kun tää toka syntyy.
Tilrittan taas
Mie olin jotenki ajatellu, ettei muka vois käydä töissä siinä lasten välissä. Hyvä, että toiki selvis! :)
Tosiaan, tuossa 2 lasta kolmessa vuodessa -kohdassa ei mainita mitään siitä, että pitäisi myös olla hoitovapaalla. Jotenkin olin vain olettanut näin. Tämän kyllä varmistan vielä kelasta.
Mulla on siis vaihtoehtona
1) 6kk:n tulot (en ole vielä tarkastanut onko ne 20% paremmat kuin 2005 tulot, jolloin sain 5 kk palkkaa, 6,5 kk äitiyspäivärahaa ja 2 vko kotihoidontukea),
2) 2005 tulot tai
3) ne 6 kk:n tulot, joiden perusteella 2005 äitiyspäivärahani määräytyi. Tuolloin sain mukavasti bonuksia ja ylityökorvauksia, joten se saattaa tosiaan olla edullisin vaihtoehto.
Jos 3) ei jostain syystä onnistu ilman, että on hoitovapaalla, niin ainahan voi jäädä hoitovapaalle ennen äitiyslomalle jäämistä, jos siis on alle 3-vuotiaita lapsia. En siis kylläkään minä, joka meinaan jatkaa esikoisen hoitoa osa-aikaisena.
-Ja_me
tänne pinoutua :)
Testin tein lauantaina ja kahta viivaahan tuo esitti. Alussa mennään tän sivun laskurin mukaan viikolla 6 mennään, pikkukakkosta odetellaan syntyväksi 24.10. näillä näkymin. Alkuraskauden ultraa oon yritääny varata mut en oo vielä löytäny ns. halvempaa paikkaa.
Oireita kyllä on vaikka muille jakaa, onneks nyt ei mitään hirveen vahvoja mutta kuitenkin on. Tosin kipeenä tässä ollu jo kohta viikon joten raskausoireet jää vähän taustalle.
Ikäerosta ja tuplarattaista täällä oli ainaki juttua - meille on nyt tulossa ikäreoa 1v 9kk ja mietin kyllä hartaasti pärjäiskö noilla normivaunuilla mut talven takia varmaan täytyy ostaa tuplat.
Täytyy lueskella noita teiän juttua, ja palata sitten areenalle =D pikkasen aikaa voi kestää noiden läpilukeminen.
B-E ja panda 5+1 (Aydin Tekayn sivuston mukaan)
Täällähän on porukka ajoissa liikenteessä:)
Teille joilla on vuotoa ollut (anteeksi, ei riitä muisti kaikkien nimiin..), toivotaan kovasti, että kaikki on kunnossa, ja pienet pysyy matkassa!!
Tosiaan meitä helmikuisia -05 näyttää olevan monta:) Kiva taas törmätä! Uutu, sinut muistankin oikein hyvin, olikohan meillä la samoihin aikoihin? Onnea plussasta sinullekin, kuten muillekin vasta plussanneille! Minä olin helmiksissä nimimerkillä Whee, jos joku muistaa, nyt teki mieleni vaihtaa nimimerkkiä:) Meillä on esikoinen syntynyt myös lokakuussa, saadaan jännittää osuuko synttärit miten lähekkäin:)
Huono olo ei onneksi ole kovin rajua tällä kertaa (ainakaan vielä..), edellisissä kahdessa sitä onkin ollut enemmän kuin tarpeeksi!! Väsymys kyllä rassaa, nämä kaksi kiitettävän vilkasta poitsua ei anna edes äitin suuremmin levähtää, mutta yritän pysyä perässä;)
Flunssa vaan tuli meidän kiusaksi vielä, sitä ei kyllä olisi tähän väliin kaivattu:( Minullakin iski yöllä hirveä kurkkukipu, pojilla onneksi on jo ohi menossa!
Minä en ole neuvolaan vielä saanut soitettua, meinasin odotella pienemmän 2v neuvolaan, kun se on tässä kohta puoliin, sitten rupesin miettimään, että meneeköhän se liian pitkälle, kun välillä noita aikoja on neuvolaan vähän vaikea saada, meidän helmikuinen kun venytti tulonsa maaliskuun puolelle, niin neuvolaan on vielä melkein kaksi viikkoa. Toisaalta muistaakseni kävin eka neuvolassa viimeksi josksu rv9 paikkeilla, eli eihän tässä ole kiirusta!
Päivärahasta sen verran, että toivon kovasti, että saan saman kuin edellisestä (joka ilmeisesti pitäisi tulla), koska olen ollut kotona esikoisen syntymästä asti (lukuunottamatta paria kuukautta esikoisen jälkeen), toisen aikaan sain saman kun esikoisesta, ja vähän olen nyt hämmennyksissä, että minkä mukaan raha tulee, toivottavasti siis sama kuin viimeksi!
Hui, tulipa pitkä tarina, lupaan vähentää jaaritteluja;)
Vanile 6+4 tai 5 tai jotain..(miten nämä ei nyt pysy päässä ollenkaan?)
Tervetuloa uudet, ainakin BrownEye! Pahoittelut tuhruttelun vaivaamille, toivottavasti menee pian ohi eikä muuta tapahdu!
Äitiyspäivärahasta marisen: esikoisen aikaan mun äippäraha oli aika hyvä, koska se laskettiin täysien työtulojen mukaan. No nyt se sitten romahtaakin kun olen ollut 2005 osittaisella hoitovapaalla lähes koko vuoden ja tänäkin vuonna olen loppuun asti. Jos vuoden 2006 tulojen mukaan laskettaisiin, saisin suht hyvät päivärahat :-( Juttelin miehen kanssa asiasta ja ehdotin, että jos tekisin tästä eteenpäin ihan täyttä työpäivää, se 20 % muutos olisi varma. Mies sanoi, että älä turhaan ala muuttamaan työaikoja (meillä töissä ollut jo yli vuoden todella tukala tilanne, ei siitä sen enempää) kyllä me pärjätään vaikka äippärahani pienempi olisikin. No, mies saikin juuri palkankorotuksen :-)
).( Olen sairaslomalla jälleen loppuviikon kun olo on kertakaikkisen surkea. Tiedän, että tämä pahoinvointi hellittää joskus, mutta ei se paljoa nyt lohduta...
Onneksi ensi viikolla on kevätloma, matkustamme huomenna Pohjois-Suomeen kotikonnuillemme keväthangille hiihtelemään. Tai siis mies ja tyttö pääsevät hiihtämään, äiti sitten jos jaksaa...Samalla reissulla sitten tapaamme tyttäremme isovanhemmat, mun omat vanhempani ja pari tätiä ja enon. Tyttö odottaa innolla matkaa, on laskenut öitä jo viikon :-) ja lisäksi lentokoneella matkustelu on hänen mielestään NIIN jännää.
Hyvää vointia kaikille!
Yrjö 7+5
Empä ole kerinyt kirjoittelemaan moneen päivään, välillä kyllä pikaisesti lukemassa käynyt. Ne on nämä kotiäidin päivät niin kiireisiä.
Kaikille uusille tervetuloa mukaan.
Mulla alkoi pahoinvointi jo pari päivää ennen kuin menkkojenkaan piti alkaa. No nyt tuo pahoinvointi on hävinnyt melkein kokonaan eikä muita oireita ole. Rupesin jo miettimään että jospa en raskaana olekaan kun testit näyttivät vain haamua, no kaapin pohjalle oli jäänyt yksi raskaustesti ja päätimpä sen kokeeksi tehdä, siihenhän tuli heti kaksi viivaa eli eiköhän tässä raskaana olla.
Olen ollut kotona esikoisen syntymästä lähtien ja nuorimmainen ei kerkiä kolmea täyttämään joten minä ainakin saan edellisen päivärahan mukaan nyt tulevan. Ja vaikka hoitovapaalla olen ollutkin niin saan kuitenkin kolme ensimmäistä kuukautta täyttä palkkaa.
Nette 5+6
Onko se ihan ehdoton sääntö Kelalla, että jos edellinen lapsi ei ole kolmea vuotta, päiväraha tulee edellisen mukaan?
Mulla on jonkin verran palkka noussut vuodesta 2003 (joka perusteena edellisille päivärahoille), ei kuitenkaan tuota 20 prossaa. ja jos verrataan vuoden 2005 tuloja puolen vuoden tuloihin, siinä eroa tulee noin 18 %. Mieluiten siis ottaisin laskentaan puolen vuoden tulot, kun ne ovat kuitenkin aavistuksen suuremmat. Vaan tämä ei liene kelalle sovi? No, aika näyttää. Eihän tässä vielä kiire näiden asioiden kanssa.
kävin tänään varhaisultrassa kätilön luona ja nyt tuli vielä lääkärin vahvistus: ODOTAN KAKSOSIA!!!! pää ihan pyörällä!!
onneksi ei ole enää asiakkaita niin pääsee rauhassa sulattelemaan asiaa. miehelle en viitsi kertoa puhelimitse, saa kuulla asiasta vasta illalla kotona. mitähän mahtaa tuumia tuleva 6v isoveli?
on tää aika shokki vaikka iloinen sellainen!!
m@mm@76 ja 2xtähti rv6
Wautsi, mitä uutisia sait!!! :) Voi vitsi, en ees osaa kuvitella, miltä tuntuu saada tietää oottavansa yhden vauvan sijasta kahta! :D
Bongasinkin sun erillisen ketjun. Varmasti on sulattelemista, ja en takuulla osaa edes kuvitella, kuinka paljon, kun ei ole omalle kohdalle sattunut. Suvussani on kyllä kaksosia sekä isän että äidin puolella, mutta silti en ole koskaan ajatellut, että oikeasti omalle kohdalle osuisi, eikä siis tälläkään kertaa.
No, teillä on kuitenkin varmaan sellainen reilu 7 kuukautta aikaa valmistautua ja sulatella. Kaikki sujuu aivan varmasti. Ja onnea vielä kerran!
-Ja_me
heissan taas kaikille pitkästä aikaa!
jaksamisia kaikille tiputtelijoille toivotaan että kaikki on hyvin,alku raskaudessahan on todella yleistä että tiputtelee(mutta eipä varmaan kliseet mieltä rauhoita).
itselläni ei ole tullut vieläkään oireita takaisin katoamisen jälkeen, mieltä kovasti askarruttaakin että onko kysessä kohdun ulkopuolinen raskaus vaiko onko raskaus keskeytynyt mutta ei ole vaan vielä alkanut vuoto:(( maanantaina neuvola siellä saavat tehdä sitten testin katsotaan mitä se näyttää... sydän äänethän vielä eivät kuulu rv:llä 8??
aina kannattaa laskettaa kelalla se 6kk mukaankin voi olla hyvinkin että saat sitten sen mukaan äp.rahan nehän tekevät niitä omia vähennyksiään noista koko vuoden ansioista. ainakin itselläni 2003 syntyneen esikoiseni kanssa kävi niin että sitten se 6kk olikin parempi kuin olin itse laskeskellut.
onkos jollakulla kokemuksia/tietoa ratsastamisesta raskaana ollessa. voikos harrastusta jatkaa mitenkä pitkää ja mihin mahtaa vaikuttaa jos ratsastaa raskaana??
uusi harrastus ja ihmetyttää pitäisikö lopettaa vaiko jatkaa???
mukavia pakkas päiviä kaikille :))
tiipiäinen rv7+4
TUHANNESTI ONNEA TUPLISTA!!!
millä ihmeessä maltat olla kertomatta miehellesi koko päivän että tuplat on tulossa saattaa olla illalla isommalla ja pikku herralla kotona sulattelemista kun kerrot uutiset heille.
tiipiäinen
Tervetuloa uusille. =)
Ja niille joilla ollut ikävää vuotoa pidän peukut pystyssä että vuoto olisi harmitonta.
Mamma/mimmu vai kuka se odottikaan kaksosia. Hurjasti onnea. =)
Varmasti jännä ja ihana tunne kuulla kaksosista (vaikka itse en kaksosia toivokkaan).
Äittä86 ja muut sympatiaa jakaneet, kiitos.
Kyllä se oli todella kurjaa kun ei minun vauva ollut tervetullut heti alkujaan ja kyllä olin/olen yhä katkera. Esikoinen kyllä sulatti vanhempieni sydämmet jo laitoksella kun oli niin ressukka (syntyi rv 34+2 ja oli 47cm pitkä ja 2450g). Eivät olleet ikinä niin pientä nähneet ja pari vuorokautta jo pelänneet että kuinka minun ja vauvan käy.
Miehen sukulaiset kyllä ovat osanneet iloita lapsistamme jo heti uutisten kuultua.
Minun vanhemmat osaavat onneksi pitää minun ja veljen lapsia yhtä tärkeinä, vaikka eivät osanneet sulatella minun raskautta. En kyllä sallisi eri arvoisuutta enään ollenkaan varsinkaan kun lapset voisivat siitä kärsiä isompana. Mutta en uskalla kertoa raskaudesta siltikään ääneen, koska mistäs tiedän miten he reagoivat.
Meillä onkin kaikki lapset perätysten syntynyt. Minun ja veljen lapset on syntyneet sekaisin vuosina -03, -04, -05, -06 ja nyt meille -07
Nyt voisi kelvata päikkärit. Väsyttää ihan sairaasti.
Tsirppana rv 7+5
Ymmärrän kyllä että vie kotvasen totuttautua ajatukseen kaksosista, mutta eiköhän se 7 kuukaudessa iskostu päähän.
Minä olen aina haaveillut kaksosista, varmaankin siksi ettei niitä suvussa ole eikä edes tuttavapiirissä. Tosin saattaisin silti itsekin vastaavassa tilanteessa olla hieman äimistynyt.
Mutta vau, on tuo vaan niin ihanaa!
Ensiksi pahoitteluni teille joilla on ollut vuotoa.Ja toivottavasti kaikki menee hyvin.Heittää tarrasukkia täältä teidän pikkuisille.Oih mamma sori unohin jo nicin.Niin onnea hurjasti kaksosista.
Minäkin olin 2005 helmikuisissa la oli silloin 28.2.05 ja kuopukseni sitten syntyi 2 päivää yli.Kuopukseni oli työnimellä " juuso-amanda" Muistankin joitakin teitä:)
Oma massu:Aamulla herään oksuilee,maha kasvanut niin et farkut eivät mene enää päälle.Verkkareil tai collareil parempi olla.Masussa tuntuu jotaki poreilua hmmm.Eihän vielä tässä vaiheessa voi vauvaa/liikkeitä tuntea?Närästystä,palelee,hengästyn helposti hih kaikkea näitä löytyy kyllä..
mewe ja toukka 8+2???
kirjoitinki tuossa jo aiemmin vaa tää kone hävitti sen tekstin jonnekki avaruutee...
jospa nyt paremmalla onnella
teille tiputtelijoille, toivottavasti pian loppuu ja kaikilla raskaus jatkuu..
m@mm@76: huh huh, mahtaa olla sulattelemista, ainakin minulla olis.. terkka kovasti puhelimessa maalaili kuvia siitä että jos minä odotan kaksosia kun varasin neuvola-aikaa ja kyseli vointia... täytyy kyllä myöntää että kyllä yksikin riittäisi.. joten kyllä yhtä odottelen kunnes joku toisin todistaa=) meillä suvussa kaksosia joten se ei olisi mahdottomuus ja jostai syystä mulle on natiaisesta asti povattu että minä olen se joka kaksoset mein sukuun tekee...
meillä tulee ikäeroksi 2v7kk taaperon ja masuasukin välille, mikäli raskaus jatkuu normaalisti loppuun asti, kyllä kovasti pelottaa, esikoisen kohdalla en osannut pelätä.. olo on kamala edelleen 24/7, rinnat arat, menkkamaiset kivut vaihtui alavatsan nippailuun ja kiristykseen, välillä turvottaa ihan hirveästi ja maha on ihan sekaisin, uusi oire on se että röyhtäyttää kokoaika mutta röyhtäisy ei vain tuu, se tuntuu tosi inhottavalta ja ei se ainakaa tuota pahaa oloa helpota...
syödä pitää ihan kokoaika ettei tartte norjaa käydä juttelee veskisä..
ja siitä puheen ollen.. eikun syömään...
piipii& taapero 03/05 ja masuasukki 7+4 (?)
Kirjoittelen tänne, kun tuntuu, että jonnekin haluan kirjoittaa. Ja ainakin joku halusi viime viikolla tietää, miten tämä uusintaultra menisi.
Mutta tarina kertauksen vuoksi alusta: Viikko sitten kävin alkuraskauden ultrassa. Kuukautisten mukaan rv:t oli tällöin n.7+3(tai 7+5). Tuolloin saatiin näkyviin vain sikiöpussi ja ruskuaispussi ja lähes täysin varma keskeytyneen keskenmenon tuomio. Varmistusultra annettiin viikon päähän (tälle päivälle).
Viime torstai meni surressa, mutta sen jälkeen oikeastaan vaan odottelin vuotoa alkavaksi. Päästäisiin yrittämään jossain vaiheessa uudestaan. Keskenmeno ei olisi tuntunut äärettömän tuskaiselta, koska olisi ollut ensimmäinen laatuan ja koska mulla on vielä noin 15-20 hyvää vuotta aikaa tulla uudestaan raskaaksi. Toki olisi ollut omalla tavallaan kova paikka. Mutta vuoto ei alkanut ja väsymys jatkui ja etominen jopa yltyi. Aloin sitten odottamaan torstaita ja lähetettä kaavintaan/" keskeytyslääkkeisiin" .
Tässä välissä lukija saattaa jo ajatella, että seuraavaksi on tiedossa iloisia uutisia ja mä tulenkin takaisin tänne teidän seuraanne. Ei kuitenkaan ole näin. Mutta ei oikein mitenkään muutenkaan. Tämän päiväisessä ultrassa nimittäin sikiöpussi oli kasvanut ja ruskuaispussi näytti kuulemma hyvältä. Lisäksi näkyi myös jokin, mikä saattoi olla 2 mm pitkä alkio. Saattaa olla ettei ollut. Lääkäri laittoi lähetteen kätilöopistolle ja sinne pitäisi tulla kutsu viikon tai parin päähän. Sitten katsellaan taas uudestaan. Edelleen on tosin mahdollista, että vuoto alkaa minä päivänä hyvänsä. Tai ettei ala, mutta kesken on silti mennyt.
Alkaa olla melko koettelevaa. Olin jo valmis luopumaan tästä raskaudesta. Nyt kuitenkin annettiin hieman toivoa. Tosin jos alkio olisi noin pieni, niin mä olisin tehnyt ensimmäisen haalean vaaleanpunaisen viivan tuottaneen testin vain jopa pari päivää hedelmöittymisen jälkeen, mikä kuulostaa epäuskottavalta. Kuitenkin jotain kohdussa on tapahtunut viikon aikana.
Luultavasti kasvattelen avaruusörkkiä tai jotain muuta yhtä epämääräistä. Ainakin siltä tuntuu, kun ei mene niin kuin haluaisin tai mitenkään selkeästi.
Tulen joskus taas käymään, kun tiedän missä mennään. Joko teen silloin kunnon comebackin tänne tai sitten aivan lopullisen poistumisen. Hyvää odotuksen jatkoa kaikille!
t. Heliliina + ehkä alkio, ehkä jokin aivan muu (mikä?! ryppyyntynyt ruskuaispussin osa??)
On varmasti tosi piinaavaa, kun ei tiedä varmaksi odottaako vauvaa vai ei.
Mie piän peukkuja, että sulla olisi kuitenkin ihan oikea vauvan alku masussa!!!
sapa
kun minäkin olin käytännössä koko 2005-vuoden ä-lomalla, haen ä-rahaa nyt sitten puolen vuoden tulojen perusteella? Niin paitsi että itse asiassa 5 kk sain palkkaa ja 7 kk ä-rahaa. Pitääkin laskea, että tuohon tulee se 20 % eroa.
Mimm.u, no harm done:)