Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täällä oli eilen ketju siitä, miten köyhät ajattelevat eri tavalla ja melko ikäviä stereotypioita

Vierailija
24.11.2024 |

Aloittaja kertoi asuneensa köyhien asuinalueella ja rikkaiden asuinalueella ja alkoi listata köyhien tyypillisiä ajatuskuvioita. Listalla korostuivat tyhmyys, laiskuus, passiivisuus, apatia ja riippuvuudet. Mitään hyvää ei aloittajalla vähävaraisista naapureistaan ollut sanottavana eikä hän myöskään laittanut samanlaista listaa varakkaista. 

Itselläni tuli elävästi mieleen eräs päivä, kun olin ostoksilla espoolaisessa, hyvin varakkaiden ja etuoikeutettujen ostoskeskuksessa. Keskellä käytävää henkilö sai sairaskohtauksen ja luhistui maahan. Kukaan, ei siis yhtään kukaan pysähtynyt auttamaan. Ihmiset menivät äkkiä ohi ja viereisten liikkeiden myyjät näkivät kyllä, mitä tapahtui, mutta heistä kukaan ei tullut auttamaan. Sanoin sitten eräälle myyjälle, että hei tuletko auttamaan, niin hän tokaisi minulle vaan tylysti, että soittaa vartijat. Menin sitten itse siihen ja käänsin kylkiasentoon, yritin tunnustella pulssia ja avasin takkia. 

Kontrastina rupulähiön ostari, jossa tapahtui samanlainen tilanne, ja heti oli ympärillä useita auttamassa ja soittamassa apua paikalle.

Mietin aloituksen kohdalla myös sitä, että miten aloittaja oli esittänyt asiansa näille vähävaraisille naapureilleen, kun oli saanut vastaukseksi tekosyitä. Ehkä se oli kohtelias tapa kieltäytyä esim patikointiretkestä? En voi lähteä, kun ei ole kunnon kenkiä. Tai miten Ap oli esittänyt nämä neuvonsa naapureilleen? Yleensä ihmiset, tulotasoon katsomatta, eivät pidä siitä, kun pyytämättä neuvotaan ja aletaan päteä asioissa. Mietin, ehkä Ap kunnioitti varakkaita naapureitaan enemmän ja jätti ohjeistamatta heille, miten heidän tulisi elää ja ajatella? 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö ketään rikasta ihmistä, joka olisi empaattinen?

Vierailija
2/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös huomannut että huono-osaisemmat ovat suvaitsevampia, hyväksyvät erilaisia ihmisiä tuttavikseen ja vaikka jonnekin pultsariremmiinsäkin.

Menestyneet ovat geneerisempiä ja täytyy mahtua tiettyyn muottiin mahtuakseen heidän elämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin sitäkin kohtaa Ap:n listalla, että köyhät kuvittelee, ettei esim. yrityksen toimitusjohtaja tee mitään. Olen itse vähävarainen eikä mikään tämmöinen ole koskaan tullut mieleenkään enkä ole koskaan halunnut olla toimitusjohtaja, jotta töissä ei tarvitsisi tehdä mitään. Häh?

Eikä sillä, että johtajien työpanos olisi miljoonabonukset oikeuttava, varsinkaan silloin kun ajetaan koko firma tappiolle ja suututetaan asiakkaat. 

Vierailija
4/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä HS jutussa huippurikkasta olivat kaikki todella negatiivisia ihmisiä ja empatiaa muita kohtaan ei ollut lainkaan. 

Vierailija
5/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS: KUUSELAN ja Kantolan haastattelemat suurperijät, huippujohtajat ja menestyneimmät yrittäjät ovat kaikki miljonäärejä, useimmilla on kymmenien tai satojen miljoonien omaisuus. Osa on miljardöörejä.

-Puhetavat ja tyylit vaihtelivat haastateltavien välillä paljonkin, mutta kovat arvot, pessimismi ja toisten syyttely olivat kyllä sellaisia asenteita, jotka kulkivat vahvana läpi aineiston, Hanna Kuusela sanoo.

https://dynamic.hs.fi/2019/promille/

Vierailija
6/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HS: KUUSELAN ja Kantolan haastattelemat suurperijät, huippujohtajat ja menestyneimmät yrittäjät ovat kaikki miljonäärejä, useimmilla on kymmenien tai satojen miljoonien omaisuus. Osa on miljardöörejä.

-Puhetavat ja tyylit vaihtelivat haastateltavien välillä paljonkin, mutta kovat arvot, pessimismi ja toisten syyttely olivat kyllä sellaisia asenteita, jotka kulkivat vahvana läpi aineiston, Hanna Kuusela sanoo.

Jännä, että tutkimus huippurikkaiden asenteista ja ajatusmaailmasta korreloi Ap:n listauksen kanssa. Pessimismiä ja muiden syyttelyä.

Ehkä ihmiset ei kumminkaan ole pohjimmiltaan niin kovin erilaisia? 

Vierailija
7/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukuttaa tutkimusta? 

Vierailija
9/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä.

Vierailija
10/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä esimerkki keskustelukulttuurin muutoksesta. Kun jaat ihmisiä, esität stereotypioita ja kirjoitat mahdollisimman ikävästi ja kärjistäen, saat huomiota.

Vierailija
11/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä HS jutussa huippurikkasta olivat kaikki todella negatiivisia ihmisiä ja empatiaa muita kohtaan ei ollut lainkaan. 

Köyhyyden mukanaan tuomat vaikeudet kasvattavat empatiaa ja köyhät tukevat toisiaan paitsi empatian vuoksi, myös siksi, että yhdessä selvitään vaikeuksista paremmin.

Vierailija
12/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös huomannut että huono-osaisemmat ovat suvaitsevampia, hyväksyvät erilaisia ihmisiä tuttavikseen ja vaikka jonnekin pultsariremmiinsäkin.

Menestyneet ovat geneerisempiä ja täytyy mahtua tiettyyn muottiin mahtuakseen heidän elämään.

Miksi sitten huono-osaiset ovat yliedustettuina vankiloissa?

Vierailija
13/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vankilassa jos missä täytyy suvaita muunlaisia ihmisiä kuin itse olet.

Vierailija
14/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi toimitusjohtajat ovat yliedustettuina psykopaattien tilastoissa? Miksi narsistit arvostavat statusta, rahaa ja materiaa enemmän kuin mitään muuta?

Vierailija
15/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti, mutta miten he ovat vankilaan päätyneet, jos ovat suvaitsevaisia ja empaattisia ihmisiä? Miten sellaiset voivat tehdä mm. väkivaltarikoksia?

Vierailija
16/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa sopii kai muualla etukäteen. Ei yhtäkkiä ovella että Lenkille. Moni pienituloinen käy kävelylenkillä, paitsi jos on todella liukasta. Jos kengät huonot jalkoihin koskee ja kipuja voi joutua hoitamaan.

Vierailija
17/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti, mutta miten he ovat vankilaan päätyneet, jos ovat suvaitsevaisia ja empaattisia ihmisiä? Miten sellaiset voivat tehdä mm. väkivaltarikoksia?

Meinaatko, ettei varakkaat tee rikoksia eivätkä väkivaltarikoksia? Mikä sitten selittää Diddyn, Epseinin? Ullanlinnan murhan? Kuusisaaren tapon?

Vierailija
18/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: 

Miksi toimitusjohtajat ovat yliedustettuina psykopaattien tilastoissa? Miksi narsistit arvostavat statusta, rahaa ja materiaa enemmän kuin mitään muuta?

Psykopaatteja löytyy runsaasti myös köyhiltä alueilta. Metkut ovat vain erilaisia kuin rikkailla yritysjohtajilla. mm. päihdekavereiden tappaminen, ryöstöt, törkeät pahoinpitelyt jne.

Ihmisryhmien luokittelu suoraviivaisesti ahneiksi ja pskoiksi rikkaiksi sekä toisaalta empaattisiksi vähävaraisiksi on liikuttavan naiivia.

Vierailija
19/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Psykopaatteja löytyy runsaasti myös köyhiltä alueilta. Metkut ovat vain erilaisia kuin rikkailla yritysjohtajilla. mm. päihdekavereiden tappaminen, ryöstöt, törkeät pahoinpitelyt jne.

Ihmisryhmien luokittelu suoraviivaisesti ahneiksi ja pskoiksi rikkaiksi sekä toisaalta empaattisiksi vähävaraisiksi on liikuttavan naiivia.

No mitä se eilinen ketju oli? Tässä ketjussa ei edes ole mitään vastaavaa. 

Olen itsekin sitä mieltä, että kaikenlaisia ihmisiä on rikkaissa ja köyhissä. Ei voi sanoa rikas hyvä, köyhä paha, tai rikas paha, köyhä hyvä.

En ymmärrä, miksi joku katsoo edes asiakseen lietsoa ihmisiä toisiaan vastaan ja varsinkin halveksimaan niitä, joilla on vähemmän. Minusta se on melko raukkamaista.

Vierailija
20/30 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinaatko, ettei varakkaat tee rikoksia eivätkä väkivaltarikoksia? Mikä sitten selittää Diddyn, Epseinin? Ullanlinnan murhan? Kuus

Hyväosaisten tekemät rikokset ovat niin harvinaisia, että kaikki tietävät Ullanlinnan tapauksen. Huono-osaisten tekemät rikokset ovat niin tavallisia ettei niistä yleensä revitä isoja otsikoita varsinkin jos uhrikin on huono-osainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme