Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun täytyy kyllä todeta näin vuosikymmenien jälkeen, että minulle jäi lukiosta mieleen lähinnä vain vieraat kielet.

Vierailija
24.11.2024 |

Opiskelin siellä englannin ja ruotsin lisäksi C-saksaa ja D-ranskaa. Matematiikasta en muista enää yhtään mitään. Ensi vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta siitä, kun sain valkolakin. Mitenkäs te muut?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla sama tilanne, tosin ilman ranskaa. Pitkä matikka on painunut täysin unholaan, vaikka pärjäsinkin siinä ihan kivasti. (YO 1999)

Vierailija
2/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ehkä yleistieto monista reaaliaineista on peräisin lukiosta. En olisi vaikka mannerlaattojen siirtymisistä tai jostain kapillaari-ilmiöistä ehkä muuten perilllä. Kielet jäi toki parhaiten mieleen, sillä niiden taito on vain kasvanut lukion jälkeen (paitsi latinan, jonka olen unohtanut). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukion musiikin tunneilta triangelin soittamisen. Hallitsen sen vieläkin. Valkolakin päähän painamisesta on ehtinyt vierähtää "jokunen" vuosi.

Vierailija
4/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän paljon matikkaa itse muistan, vaikka en ole prosenttilaskuja kummempaa juuri arjessa ja elämässä tarvinnut. Olen huomannut sen kun olen auttanut lapsia läksyissä. Vaikkapa polynomien laskusäännöt on yllättävän hyvin muistissa. 

Yleissivistyksen pohja on tietysti koulusta lähtöisin sekin. Toki olen aina lukenut paljon muutenkin. 

Vierailija
5/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä saksa on jäänyt mieleen vaikka en edes tykännyt siitä mutta kun ei ollut (eikä ole) laskupäätä niin se oli pakko ottaa jos valitsi lyhyen matematiikan. Saksan opettaja oli aikamoinen 'pirttihirmu'. Läksyt oli oltava tehtyinä, muuten ei hyvä heilunut. Ne käytiin läpi järjestyksessä riveittäin eikä armoa tunnettu. Yli ei hypätty, jotain oli vastattava. Yo-94

Vierailija
6/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, en taitaisi osata enää ratkaista edes toisen asteen yhtälöä.

Vierailija
7/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Limes lähestyy nollaa.

Vierailija
8/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Limes lähestyy nollaa.

Mihinkäs tämä muuten liittyikään? Oliko differentiaalilaskentaan?

Vierailija
9/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraat kielet on myös mulla jäänyt hyvin päähän, ruotsia lukuun ottamatta. Matikka on unohtunut lähes tyystin, reaaleista muistan jotain.

Vierailija
10/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Suomi, ruotsi, englanti, saksa ja ranska on edelleen hallussa. Matikasta perusasiat. Esim. historia unohtunut täysin, mutta toki jotkut nimet ja tapahtumat vähän joitain kelloja soittaa.

Vierailija
11/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä saksa on jäänyt mieleen vaikka en edes tykännyt siitä mutta kun ei ollut (eikä ole) laskupäätä niin se oli pakko ottaa jos valitsi lyhyen matematiikan. Saksan opettaja oli aikamoinen 'pirttihirmu'. Läksyt oli oltava tehtyinä, muuten ei hyvä heilunut. Ne käytiin läpi järjestyksessä riveittäin eikä armoa tunnettu. Yli ei hypätty, jotain oli vastattava. Yo-94

Ysärillä sentään vielä osattiin vieraita kieliä. Niiden taito on romahtanut lukiolaisten keskuudessa jo aikapäiviä sitten.

Vierailija
12/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut haka kielissä, mutta silti ne ovat kyllä jääneet mieleen parhaiten. Mitä matematiikkaan tulee, tykkäsin todennäköisyyslaskennasta, josta muistan edelleen jotakin tyyliin millä todennäköisyydellä voit saada lotossa yhdellä rivillä seitsemän oikein -täysosuman, mikä on noin 1/15 miljoonaa.

Vierailija
13/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bilsan eräiden kukkien risteytysjutut ja mantsan revontulet.

Vierailija
14/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaah, fysiikka ja jatkuvuuden laki!

Vierailija
15/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lukio?

Vierailija
16/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, mulla enkku, ruotsi, ranska ja venäjä. Kiitollinen olen opettajille, joiden kokeessa tärpit ei riittänyt, vaan piti osata ihan kaikki koealueelta.

Vierailija
17/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista lukiosta enkä peruskoulusta yhtään mitään. 9v opetusta meni vessanpöntöstä alas.

Vierailija
18/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärillä sentään vielä osattiin vieraita kieliä. Niiden taito on romahtanut lukiolaisten keskuudessa jo aikapäiviä sitten.

Huonoja päättäjiä.

Vierailija
19/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mitä muistan juuri lukiosta. Kielitaito karttui ja lukion pohjalta olen kartuttanut etenkin englannin taitoa. Nyt kertailen saksaa ja vaikka lukiovuosista on jo vuosikymmeniä, niin helpolta tuntuu. Reaaliaineista eniten jäi mieleen psykologiasta ja biologiasta. Lyhyen matematiikan otin aivan löysin rantein, joten siitä en muista mitään. Olisi kannattanut hieman paneutua. Luokkani oli matikassa aivan surkea ja ysi tuli vaikkei tehnyt mitään. 

Vierailija
20/43 |
24.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi