Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä betonibunkkereissa asuvat ihmiset tekivät 80-luvulla vapaa-aikanaan?

Vierailija
24.11.2024 |

Tai ylipäätänsä kaupunkilaiset. Minä olen landelta kotoisin ja muuttanut kaupunkiin. Minulla on vahva mielikuva, että landella ei ollut edes mies jos ei ryypännyt, käynyt kalastamassa tai metsästämässä tai tehnyt muuta miehekästä.

Mitä kaupunkilaiset tekivät tuolloin? Ei ollut tietokoneita viihteenä. Itse olen tänään tappanut aikaani betonibunkkerissa tietokoneella pelaamalla. 

M39

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
25.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppäsivät, tupakoivat ja hakkasivat perhettään.

Vierailija
22/29 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istuttiin jauhamassa paskaa. Kaikki oli tylsää ja kellään ei ollut rahaa. Kasarilla ei ollut edes TV-kanavia ja radiosta tuli kerran viikossa rock radio lähetys 2 vai 3 tuntia. Silloin jytä soi. Muuten istuttiin, itkettiin jne. Tapeltiin kaikesta.

Olet juonut aivosi pilalle! Et muista oikeastaan mitään!

Käytiin koulussa ja töissä, harrastettiin, ulkoiltiin, luettiin, pelattiin lautapelejä, katsotiin televisiota, tavattiin kavereita, kuunneltiin musiikkia, leivottiin, käytiin elokuvissa, käytiin teatterissa, tehtiin lomilla seuramatkoja tai mentiin Ruotsinristeilylle tai vuokrattiin mökki Ahvenanmaalta, joskus mentiin sukumökille pariksi päiväksi (mutta kun se oli hirveä pakkotyöleiri, ei oltu koskaan kauaa). 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kusipelti, KUSIPELTI" : minä sanon.

Virtsaa uunipellille ja jäädytä, sitten tuo kusijää naapurin postiluukusta sisään.

Vierailija
24/29 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kaiken kertomiseen ei riittäisi tässä edes tilaa.

Lähdetään liikkeelle ihan siitä, että silloin ihmiset tapasivat toisiaan ihan fyysisesti ja livenä. Osaatko kuvitella? 

Koko kaupunki oli täynnä ravintoloita ja tapaamispaikkoja. Jengi kävi kuntosalilla. Naiset olivat langanlaihoja, siis langan. Ei valtamerilaivan kiinnitysvaijerin paksuisia, kuten nyt. 

Ja paljon paljon muuta.

Vierailija
25/29 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Istuttiin jauhamassa paskaa. Kaikki oli tylsää ja kellään ei ollut rahaa. Kasarilla ei ollut edes TV-kanavia ja radiosta tuli kerran viikossa rock radio lähetys 2 vai 3 tuntia. Silloin jytä soi. Muuten istuttiin, itkettiin jne. Tapeltiin kaikesta.

Käytiin keikoilla ja luuhattiin soittokämpillä ja eri mökeillä. Käytiin leffassa, kirjastossa, katsottiin telkkaria, nähtiin kavereita, sukuloitiin, käytiin baareissa. Kudottiin, ommeltiin, modattiin, tehtiin puukäsitöitä, luettiin, juteltiin, soiteltiin, kunnostettiin venettä.

Vierailija
26/29 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mitä iäkkäämpi väestö edelleen tekee, kun eivät tietokoneella notku. Eli katsellaan telkkua, luetaan kirjaa tai kudotaan sukkaa. 

Vierailija
27/29 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytiin keikoilla ja luuhattiin soittokämpillä ja eri mökeillä. Käytiin leffassa, kirjastossa, katsottiin telkkaria, nähtiin kavereita, sukuloitiin, käytiin baareissa. Kudottiin, ommeltiin, modattiin, tehtiin puukäsitöitä, luettiin, juteltiin, soiteltiin, kunnostettiin venettä.

Ja se betonibunkkerikin oli Revellin käsialaa, Tapiolassa.

Vierailija
28/29 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaan oltiin paljon seurallisempia. Ainakin nuoret oli. Kokoajan ne oli menossa jonnekin. Vanhemmatkin kävi kylässä kahvilla.

Vierailija
29/29 |
26.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin vietettiin paljon aikaa pihalla vapaa-aikana. Aikuiset ja lapset. Isät korjasivat itse autojaan ja avustivat toisiaan siinä. Talvella meni paljon aikaa piha-alueen lumien luomiseen, ei käynyt huoltoyhtiö sitä tekemässä, vaan itse kolattiin parkkipaikat yms. alueet. Me lapset sitten rakennettiin lumilinnoja lumikasoihin. 

Kesällä meillä on esim. yleisurheilukisoja pihalla, aikuisetkin osallistuivat. Toki vanhemmilla meni, erityisesti äidillä, aikaa ihan ruoanlaittoon, siivoamiseen, pyykin pesuun yms. Moni isä kantoi mattoja tamppaustelineelle ja tamppasi ne ja vei sitten takaisin. Eli vähän sellaisia raskaampia töitä tekivät isät ja tosiaan aina oli jollain joku autoremontti menossa ja siellä ainakin meidän isä vietti paljon aikaa, kun osasi korjata autoja.

Kesällä nukuimme jopa talon pihalla teltoissa öitä, äiti ja isä myös. Ja sehän oli jännää. Siihen aikaa ei ilmeisesti ollut mitään pelättävää edes kaupungeissa.

Ja meillä myös kesällä käytiin aina lauantaisin torilla ostamassa hedelmiä, marjoja, kalaa yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan