Miksei lapsesi saa mennä kaverin sisälle tai teille ei saa tulla?
Tätä olen miettinyt monesti lasteni kavereiden kohdalla. Ulkona vaan saa olla.
Kyseessä vielä aika pienet lapset eli ekaluokkalaiset. Ite en jaksa (eikä kyllä näy muidenkaan vanhempia) olla tuolla pihalla valvomassa lapsia niin mieluusti otan porukan meille niin tiedän missä lapseni on.
Taas yksi ei päässyt sisälle kun ei kuulemma saa tulla kenellekään sisään vaan pitää olla ulkona. Kylällä asuu toinenkin lapsi joka harvoin pääsee sisälle tai heille pääsee. Lapsen äiti ei ikinä anna lupaa muutenkaan mihinkään kysymättä ensin mieheltään.
Onko se oma rauhallinen aika niin tärkeetä että lapset saa olla vaan ulkona? Tämä on vielä pieni kylä missä asutaan eli tuttuja lapsia ja vanhempia eli lapset ei oo kenenkään ventovieraan luona.
Kommentit (52)
Koska vastavuoroisuus. Osa äideistä pitää äärettömän tärkeänä sitä, että lapset ovat toistensa luona tasan yhtä monta kertaa. Jos omani pääsee Pekan kotiin, on Pekalla oikeus päästä meille. Siksi meillä lapsia on ehdottomasti kielletty menemästä kavereiden kotiin, pihalla saa olla ja ihan sama toisinpäin, kenelläkään ei ole oikeutta tulla meille sillä verukkeella, että itse olit meillä eilen.
Meillä ekaluokkalainen saa itsenäisesti kävellä kouluun, joten eipä tuo pihallakaan vartijaa tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille saa tulla, kaverin sisälle ei mahdu
Oletko kokeillut tosissaan ja liukuvoiteen kanssa?
Siis oikeesti aikuiset ihmiset ja kommentti osio tälläistä täynnä yhden kirjoitus virheen takia. Toi on jo sairasta, toivottavasti teillä ei ole lapsia oikeasti. Hyi hitto.
Vierailija kirjoitti:
"samassa paikassa ei roikuta jatkuvasti tunti tolkulla ilman vastavuoroisuutta"
Miettiikö ihmiset oikeasti jotain tällaista? "Kalle oli meillä viime viikolla 5 tuntia ja ensi viikolla olette sitten vastavuoroisesti Kallen luona tuon ajan." Kuulostaa älyttömältä.
En laske Excel-taulukolla, mutta jos lapsi on ollut ma-ke Eliaksen luona kahdesta kuuteen, mahdollisesti jopa kutsuttuna yönyt siellä, niin kyllä minusta on ihan asiallista ehdottaa että entä jos Elias tulisi torstaina meille jos haluatte leikkiä yhdessä.
Kaverin sisälle?
No, kukaan ai nykyään halua lapsiensa menevän vieraaseen kyläpaikkaan. Mistä sen tietää millaiset ihmiset ja olot siellä on vastassa.
Meillä se riippuu kaverista. Teen usein etätöitä ja silloin sanon että saa tulla jos ovat mieluiten ulkona. Jotkut kaverit antavat minulle työrauhan sisälläkin mutta sitten on yksi joka pitää kovaa ääntä ja on tullut muun muassa työhuoneeseeni kesken palaverin koputtamatta.
Jos olen toimistolla, ja lapset haluavat pyytää koulun jälkeen kavereita- annan luvan jos tunnen kyseisen lapsen ja tiedän että osaa kunnioittaa myös kiltin koiramme rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Miettiikö ihmiset oikeasti jotain tällaista? "Kalle oli meillä viime viikolla 5 tuntia ja ensi viikolla olette sitten vastavuoroisesti Kallen luona tuon ajan." Kuulostaa älyttömältä.
Minä taas ajattelen että jonkinlainen vastavuoroisuus on ihan tavallista tapakasvatusta, vaikka siinä ei tarvitse tunteja laskea. Toki voi olla syitä miksi ei voida kyläillä molemmin päin ja se on ok, mutta lähtökohta ei voi olla että aina vain toinen kutsuu ja/tai toinen tuppautuu kylään ja että se olisi hyvää käytöstä.
Puolisolleni sopisi hyvin että lapsemme olisi kaverinsa luona joka päivä suoraan koulusta klo 19 asti ja söisi siellä välipalat ja päivälliset. Minusta tällainen ei ole ok.
Silloin kun lapset oli pieniä, riippui ihan kaverista. Ja ainahan noita lapsia kannattaa ulos tuuppia, yhdessä kivempaa. Aika monella on sitten sisällä ainoo puuha että mennään pelaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska vastavuoroisuus. Osa äideistä pitää äärettömän tärkeänä sitä, että lapset ovat toistensa luona tasan yhtä monta kertaa. Jos omani pääsee Pekan kotiin, on Pekalla oikeus päästä meille. Siksi meillä lapsia on ehdottomasti kielletty menemästä kavereiden kotiin, pihalla saa olla ja ihan sama toisinpäin, kenelläkään ei ole oikeutta tulla meille sillä verukkeella, että itse olit meillä eilen.
Meillä ekaluokkalainen saa itsenäisesti kävellä kouluun, joten eipä tuo pihallakaan vartijaa tarvitse.
Ihanaa idylliä teillä. Meillä minä saattelen edelleen ekaluokkalaisen kouluun parinkymmenen metrin etäisyydellä seuraillessa, vaikka kaverinsa kanssa kulkeekin. Kaverit myös saavat tulla kylään koska haluavat. Onneksi minulla on joustava työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa idylliä teillä. Meillä minä saattelen edelleen ekaluokkalaisen kouluun parinkymmenen metrin etäisyydellä seuraillessa, vaikka kaverinsa kanssa kulkeekin. Kaverit myös saavat tulla kylään koska haluavat. Onneksi minulla on joustava työ.
Onko tuollaiselle varjostamiselle joku syy? Lapsi on kulkenut koulumatkaansa jo yli 3 kk. Hiipiikö siellä muidenkin vanhemmat vai jaatteko vuoroja?
Vierailija kirjoitti:
Meille ei saa tulla, koska meillä on lapsiin tottumaton koira ja se sitten vaatisi sitä, että vahdin koiran ja lasten yhdessäoloa koko sen lapsen vierailun ajan. Enkä jaksa sellaista.
Miten olet pitänyt koiran erossa omista lapsistasi? Koira kannattaa totuttaa lapsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen ihme kuin työssäkäyvä äiti, joten ei minulla ole aikaa aamuisin seurailla lasta. Sen verran tiedän, että täällä on noin 6 stalkkerivanhempaa, jotka turvaavat 400 m koulumatkan, jossa ei ole ainuttakaan kadunylitystä. Koska lapsi on ip-kerhossa, niin kotiinpäin hän tulee isän kyydissä (autotietä pitkin matkaa onkin jo melkein 2 km).
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähän liioittelulta ja ilkeältä, että toisaalta jos oma muksu pyörii toisten nurkissa harva se päivä, joku lapsi syrjitään äitinsä vuoksi pois kokonaan. Vähän kuin kiusaamista!
Meillä kävi muutama lapsi alakoululaisen ensimmäisten luokkien aikaan paljon ja kaikkien kävi niin että kyläilyt eivät olleet vastavuoroisuutta, vaan lopulta pelkkää iltapäiväsäilöä ja kaveruuskin taisi olla feikkiä.
Kun parempi kaveri löytyi lapseni heitettiin kuin hikisukka nurkkaan, vaikka me sitä ruokittinkin ja oli usein iltaan saakka. Näistähän ei voi suoraan sanoa, kun heti ilmeisesti tulee kosto.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinäkin varmaan miettisit, jos vastavuoroisuus puuttuisi täysin. Ei siinä tarvitse tunteja eikä minuutteja laskea, mutta jos joku ei huoli koskaan vastavuoroisesti kylään, niin kuka sellaisen kanssa haluaa olla tekemisissä?
Suomen kielen rappio se vain kiihtyy ja syvenee. Lukekaa hyvät ihmiset aloituksistanne edes otsikko ennen julkaisua!
Meille on kielto siihen, ettei kotiin tuoda ketään kavereita, joita vanhemmat ei ole ikinä tavanneet.
Samoin jos kaveri on hunosti käyttäytyvä.
Joissakin kodeissa on niin kova tuoksu, pyykkiaineen tai kynttilöiden, että lapsen vaatteet haisevat karmealle. Kaikki on pestävä vierailun jälkeen. Siksi ei saa mennä sisälle, ulkona haju ei tartu. Myös vieraan lapsen mukana tulee niin kova tuoksukimara, etten anna hänen tulla meille sisälle.
Minä nukun hirveän usein illalla, olen siis perheen äiti. Meillä on melkein joka ilta lasten kavereita ja kauheata jos minun nukkuminen on este ettei tänne saisi tulla. Mies on kyllä täällä hereillä ja lasten kanssa. Minulla on perinnöllinen sairaus ja jaksan päivät touhua aika hyvin, mutta kun mies tulee töistä on pakko päästä lepäämään. Mutta kyllä varmasti lapset kertovan vanhemmilleen et siellä äiti taas vaan nukku🙈
Vierailija kirjoitti:
Meille on kielto siihen, ettei kotiin tuoda ketään kavereita, joita vanhemmat ei ole ikinä tavanneet.
Samoin jos kaveri on hunosti käyttäytyvä.
Hehheh, miten siihen kaveriin voi tutustua jos ei sitä koskaan kaverin vanhemmat anna tulla kotiin? Yleensähän noi menee niin, että omaa ei päästetä mihin tahansa, joiden vanhempia ei vanhemmat tunne. Lapsi kun on aika haavoittuva ja altis.
Haluan, että lapseni saa raikasta ulkoilmaa ja liikuntaa. Ulkoilu tekee hyvää ja on terveellistä Ulkoleikeissä tulee liikuntaa kuin ihan vahingossa. Sisäleikit ovat usein istumisleikkejä. Ulkoilu tekee hyvää myös silmien terveydelle.