Opintotukiajasta
Säännönmukaisen opiskeluajan päättymisen jälkeen sinulle on myönnetty opintotukea 12 kuukauden ajalle. Opintotukeen oikeuttavassa ajassa on huomioitu opintojesi keskeytyminen ajalla x - x.
Minulla on ollut todella rankat vuodet tässä viime aikoina ja sen takia ollut vaikeaa saada opinnot kasaan. Tarkoittaako tuo nyt että voin edelleen saada erillisestä hakemuksesta opintotukea opintojen loppuajalle? Muutamia kuukausia.
"Jos suoritat ammatillista perustutkintoa, saat opintotukea ensin opintojesi laajuutta vastaavaksi ajaksi. Jos opintosi jatkuvat sen jälkeen, sinun pitää hakea lisäajalle tukea erikseen. Voit saada tukea ensin 1 lukuvuodeksi ja sen jälkeen enintään 12 kuukauden ajalle. Sen jälkeen voit saada tukea vain, jos opintosi ovat keskeytyneet hyväksyttävän syyn vuoksi."
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, kysyä Kelasta.
Hyvänen aika, opetella lukemaan ja lopettaa tuollainen rasittava vänkäys. Tämä on KESKUSTELUPALSTA!?!?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvänen aika, opetella lukemaan ja lopettaa tuollainen rasittava vänkäys. Tämä on KESKUSTELUPALSTA!?!?!?
Kukahan tässä nyt vänkää, eikä tyydy ihan järkeviin vastauksiin, jossa kehotetaan varmistamaan asia myöntävältä taholta. Ap olisi ilmeisesti tyytyväinen, jos joku vastaa hänelle täällä tosi luotettavalla keskustelupalstalla, että kyllä, voit saada loputtomasti opintotukea, ei tarvitse varmistaa mistään.
Tee opintotukihakemus kelaan, siinähän se sitten selviää. Ei tuohon kukaan muu pysty asiaa varmaksi vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukahan tässä nyt vänkää, eikä tyydy ihan järkeviin vastauksiin, jossa kehotetaan varmistamaan asia myöntävältä taholta. Ap olisi ilmeisesti tyytyväinen, jos joku vastaa hänelle täällä tosi luotettavalla keskustelupalstalla, että kyllä, voit saada loputtomasti opintotukea, ei tarvitse varmistaa mistään.
Jos sinä olet noin tyhmä, se on oma häpeäsi. Se ei liity minuun yhtään mitenkään eikä tee minusta yhtä tyhmää. Minulle ei voi sanoa palstalla mitä tahansa niin, että en kyseenalaista sitä. Harmi, ettet ilmeisesti itse ymmärrä kyseenalaistaa asioita ja projektoit sitä minuun.
Kuinka pitkäksi aikaa olet saanut tähän mennessä opintotukea? Jos tutkinnon keston ajaksi (esim. toisen asteen ammatillinen tutkinto 3 vuotta), niin ymmärtäisin tekstin niin, että voit vielä saada lisää ensin yhden lukuvuoden (tarkoittaa kai 9 tai 10 kk sen mukaan, koska lukukausi alkaa ja päättyy) ja sen jälkeen vielä 12 kk.
Sinun pitää kuitenkin hakea noita kuukausia erikseen eli niitä ei tule automaattisesti.
Mutta on mahdollista, että ymmärsin väärin.
Eikös tuossa ihan alussa lue, että sinulle on myönnetty 12 kk?
Mikä tässä nyt on ongelma? Sinulle on myönnetty opintotukea 12 kk ajaksi ja opintosi kestävät vielä 4 kk. Nostat opintotukea sen aikaa kun opiskelet ja sitten lakkautat sen.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuossa ihan alussa lue, että sinulle on myönnetty 12 kk?
Yhteensä 12 kk vai tähän mennessä saadun lisäksi 12 kk?
Kysy kelalta. Lähetä sinne viesti ja ne vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita kelaan, niin saat varmemmin oikeaa tietoa.
Tiedätkö mikä päivä tänään on? Tiedätkö että kaikilla ei ole mahdollisuutta soittaa noihin ties miten paljon maksaviin numeroihin? Minulla on prepaid. En ymmärrä miksi pitää aina alkaa vänkäämään jotain jos joku yrittää kysyä ihan yksinkertaista asiaa.
No sitten ei voida auttaa, kurja juttu :(
Eikö tuossa lue että on myönnetty lisää, mutta oletko siis hakenut jo lisäaikaa? Jos et ole hakenut, niin ei kai sitä automaattisesti anneta. Toki Kela on ainut joka sinun päätöksistä tietää. Jossain vaiheessa koronakin kai vaikutti kestoihin.
Joka tapauksessa pidä nyt huolta, että saat paperit ulos koulusta niin nopeasti kuin mahdollista. Ota heti itsestäsi niskasta kiinni ja selvitä mitä kaikkea sinulta vielä puuttuu ja aloitat heti saamaan roikkuvat työt kasaan. Monesti viittä vailla valmistuvat roikkuvat koulussa vielä kaksi vuotta lisää, kun asia x ja y vielä puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita kelaan, niin saat varmemmin oikeaa tietoa.
Tiedätkö mikä päivä tänään on? Tiedätkö että kaikilla ei ole mahdollisuutta soittaa noihin ties miten paljon maksaviin numeroihin? Minulla on prepaid. En ymmärrä miksi pitää aina alkaa vänkäämään jotain jos joku yrittää kysyä ihan yksinkertaista asiaa.
Ei tämä ole ihan yksinkertainen asia. Eihän se näköjään ollut sinullekaan. Halvemmaksi tulee soittaa Kelaan kuin elää väärän tiedon varassa joka johtaa mahdollisesti ilman tukea olemiseen.
P. S.Tiedän, mikä päivä tänään on.
Tajuatko nyt idari että en pysty soittamaan kelaan, voisitko poistua tästä jos et osaa olla vänkäämättä aiheen vierestä.
Joka toisia haukkuu on itse.
Vierailija kirjoitti:
Tee opintotukihakemus kelaan, siinähän se sitten selviää. Ei tuohon kukaan muu pysty asiaa varmaksi vastaamaan.
Just näin, et kelaan soittamallakaan tai viestiä laittamalla mitään ennakkopäätöstä tule saamaan
eli naputa hakemus niin saat päätöksen
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuossa lue että on myönnetty lisää, mutta oletko siis hakenut jo lisäaikaa? Jos et ole hakenut, niin ei kai sitä automaattisesti anneta. Toki Kela on ainut joka sinun päätöksistä tietää. Jossain vaiheessa koronakin kai vaikutti kestoihin.
Joka tapauksessa pidä nyt huolta, että saat paperit ulos koulusta niin nopeasti kuin mahdollista. Ota heti itsestäsi niskasta kiinni ja selvitä mitä kaikkea sinulta vielä puuttuu ja aloitat heti saamaan roikkuvat työt kasaan. Monesti viittä vailla valmistuvat roikkuvat koulussa vielä kaksi vuotta lisää, kun asia x ja y vielä puuttuu.
"Ota itseäsi niskasta kiinni" 🙄🙄🙄🙄 kun sanoin hyvin selkeästi, että on ollut raskaat vuodet ja siksi opinnot venyneet. Tuolle yhdelle: olen saanut LISÄTUKEA 12 KK AJAN.
Se lisätukiaika on OHI nyt. 🙄🙄 Olen tehnyt hakemuksen jo ajat sitten, kysyin silti täältä🙄🙄
Vierailija kirjoitti:
Se lisätukiaika on OHI nyt. 🙄🙄 Olen tehnyt hakemuksen jo ajat sitten, kysyin silti täältä🙄🙄
Tee opintotukihakemus kelaan, siinähän se sitten selviää. Ei tuohon kukaan muu pysty asiaa varmaksi vastaamaan. Sä et kelaan soittamalla tai viestiä laittamalla mitään ennakkopäätöstä tule saamaan
eli naputa hakemus niin saat päätöksen
Vierailija kirjoitti:
Nämä asiat eivät käyneet ilmi aloituksessasi. Tämmöisiin erikoistapauksiin on vaikea sanoa täällä mitään.