Ottaa päähän ilmoittaa TE-toimistoon haettuja työpaikkoja, kun en saa mitään etuuttakaan
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kohtuullisen hämärä aloitus. Oletko siis osa-aikatyössä vai miksi sinun pitää hakemiset ilmotella työkkäriin?
En ole ap mutta irtisanouduin työstäni vajaa kaksi vuotta sitten. Jos olisin ilmoittautunut työttömäksi olisin saanut kolmen kuukauden karenssin mutta velvoitteen hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa (ja raportoida siitä te-toimistolle). En tehnyt niin vaan olen elänyt ihan omilla säästöilläni. Nyt jos muuttaisin mieleni ja sittenkin ilmoittautuisin työttömäksi joutuisin kolmen kuukauden karenssiin, sillä ei ole mitään merkitystä että ilman yhteiskunnan rahoitusta olen näinkin pitkään ollut. Olisin ollut oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan mutta katsoin vapauden tärkeämmäksi kuin olla alamainen te-virkailijalle ja saada liiton rahat.
Mutta kun ilmoittaudut vasta sen 1,5kk jälkeen niin karenssi on jo kulunut. Ei se ala siitä kun ilmoittaudut vaan laskevat sen työn loppumisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli kohtuullisen hämärä aloitus. Oletko siis osa-aikatyössä vai miksi sinun pitää hakemiset ilmotella työkkäriin?
En ole ap mutta irtisanouduin työstäni vajaa kaksi vuotta sitten. Jos olisin ilmoittautunut työttömäksi olisin saanut kolmen kuukauden karenssin mutta velvoitteen hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa (ja raportoida siitä te-toimistolle). En tehnyt niin vaan olen elänyt ihan omilla säästöilläni. Nyt jos muuttaisin mieleni ja sittenkin ilmoittautuisin työttömäksi joutuisin kolmen kuukauden karenssiin, sillä ei ole mitään merkitystä että ilman yhteiskunnan rahoitusta olen näinkin pitkään ollut. Olisin ollut oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan mutta katsoin vapauden tärkeämmäksi kuin olla alamainen te-virkailijalle ja saada liiton rahat.
Nyt kyllä sulla on väärää tietoa. Siinä ei tule mitään karenssia tuossa tapauksessa kun on ollut liian pitkään pois työmarkkinoilta eikä ole ilmoittautunut työttömäksi. Siinä menettää oikeutensa työttömyysetuuteen, ja työssäoloehto pitää täyttää uudelleen, ja se on 12kk nykyään. Eli kyllä tämä säästöillä elellyt on liiton rahat menettänyt ihan täysin. että ei kyllä ollut kovin hyvä veto se.
Ei, mulla ei ole väärää tietoa. Liiton rahoista en maininnut sanaakaan. Kelan työmarkkinatukikin on työttömyysetuus.
Kannattaa ilmoittautua vasta 45 päivän jälkeen. Karenssi lasketaan siitä päivästä kun olet ekaa päivää työtön, ei siitä päivästä kun ilmoittaudut työkkäriin.
Firmat ei edes saa antaa tietoja virkailijalle onko henkilö x hakenut kyseistä paikkaa, tietosuojalaki kieltää tietojen luovuttamisen. Kuka tahansa muuten pystyy kalastelemaan henkilötietoja puhelimessa esiintyessään vale virkailijana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun itse olin työtön niin se
No tuo olisi hyvä jos noin. Viimeksi kun asiaa selvitin annettiin ymmärtää että karenssi alkaa siitä hetkestä kun ilmoittaudun työttömäksi. Ja mainittiin kolme kuukautta. Liiton rahoja tuskin tulen enää saamaan koska erosin liitostakin, en halunnut maksaa jäsenmaksua saamatta enää mitään vastineeksi. Tosin en aio te-toimiston asiakkaaksi alkaa, niin pitkään kuin pärjään näin.
Vierailija kirjoitti:
Firmat ei edes saa antaa tietoja virkailijalle onko henkilö x hakenut kyseistä paikkaa, tietosuojalaki kieltää tietojen luovuttamisen. Kuka tahansa muuten pystyy kalastelemaan henkilötietoja puhelimessa esiintyessään vale virkailijana
Olet väärässä. TE-toimistolla on lain mukaan oikeus saada tiedot. Laista löytyy, katsopa sieltä. Olen niin monta kertaa lakipykälän ja -tekstin tänne kopioinut että nyt saat etsiä itse.
Se ilmoittaminenhan siinä on se helpoin homma. Menee ehkä 5 minuuttia, kun kirjautuu työkkärin sivuille, valitsee pudotusvalikoista haetut työtyypit ja päivämäärät ja kirjoittaa työtehtävän nimen, lähetys ja uloskirjaus. Kai se sitten jonkun mielestä on kovin raskasta sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. TE-toimistolla on lain mukaan oikeus saada tiedot. Laista löytyy, katsopa sieltä. Olen niin monta kertaa lakipykälän ja -tekstin tänne kopioinut että nyt saat etsiä itse.
Tästä on ollut oikeusjuttujakin, kysymys onkin onko virkailija te-toimiston palkkalistoilla vai onko henkilö kalastelemassa henkilötietoja. Virkailijan nimi ja alueen tiedot pitää antaa kyseiseen paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään liiton rahoja, kassojen on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä on ollut oikeusjuttujakin, kysymys onkin onko virkailija te-toimiston palkkalistoilla vai onko henkilö kalastelemassa henkilötietoja. Virkailijan nimi ja alueen tiedot pitää antaa kyseiseen paikkaan.
Eikös kyseinen laki tullut voimaan vuoden alussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap mutta irtisanouduin työstäni vajaa kaksi vuotta sitten. Jos olisin ilmoittautunut työttömäksi olisin saanut kolmen kuukauden karenssin mutta velvoitteen hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa (ja raportoida siitä te-toimistolle). En tehnyt niin vaan olen elänyt ihan omilla säästöilläni. Nyt jos muuttaisin mieleni ja sittenkin ilmoittautuisin työttömäksi joutuisin kolmen kuukauden karenssiin, sillä ei ole mitään merkitystä että ilman yhteiskunnan rahoitusta olen näinkin pitkään ollut. Olisin ollut oikeutettu ansiosidonnaiseen päivärahaan mutta katsoin vapauden tärkeämmäksi kuin olla alamainen t
Se joka on ollut pari vuotta pois työstä ja elänyt säästöillä sanoi että saa myöhemmin ansiosidonnaista, ei saa. Ei saa mitään koska: Jos olet poissa työmarkkinoilta ilman hyväksyttävää syytä yli 6 kuukautta, sinulla ei kuitenkaan ole oikeutta ansio- tai peruspäivärahaan, ennen kuin työssäoloehto on täyttynyt uudelleen.
Ei luulisi olevan vaikeaa 4 paikkaa hakea, ei niihin kuitenkaan oteta.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Tietoja ei saa antaa kenelle hyvänsä puhelimessa. Eikä niin että antaa luettelon kaikista hakijoista. Virkailija lähettää turvasähköpostilla kyselyn firmaan, siitä firma tietää että on kyseessä viranomaisasia.
Vierailija kirjoitti:
Se ilmoittaminenhan siinä on se helpoin homma. Menee ehkä 5 minuuttia, kun kirjautuu työkkärin sivuille, valitsee pudotusvalikoista haetut työtyypit ja päivämäärät ja kirjoittaa työtehtävän nimen, lähetys ja uloskirjaus. Kai se sitten jonkun mielestä on kovin raskasta sekin.
On se,hakea nyt turhaan vain täyttääkseen ehdot, typerää touhua. 826
Te- virkailija kerran sanoi ettei heillä ole aikaa soitella jokaisen hakijan haettuihin paikkoihin. Muuttuuko sitten koko systeemi kun muuttuu työnhaku kunnille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marinin hallitus lievensi karensseja, pisin karenssi on 45 päivää. Ja jos ilmoittautuisit työttömäksi, et olisi oikeutettu mihinkään työttömyysetuuteen ennenkuin olet ollut taas töissä vuoden eli 12kk, eli täytät työssäoloehdon uudelleen. Eli se ei ole karenssi, vaan työvelvoite. Se tulee kun on ollut 6kk pois työelämästä ilman pätevää syytä. Ja kun on työtön, ja ei saa ansiosidonnaista, ei tarvitse maksaa liiton/kassan jäsenmaksuja, niissä on tulojen alaraja, eli Kelan rahalla ollessa ei mene maksuja, mutta jos on ansiosidonnaisella, menee taulukon mukainen maksu, eli suuruus riippuu ansiosidonnaisen suuruudesta.
Vierailija kirjoitti:
Te- virkailija kerran sanoi ettei heillä ole aikaa soitella jokaisen hakijan haettuihin paikkoihin. Muuttuuko sitten koko systeemi kun muuttuu työnhaku kunnille.
Ei tietenkään ole, eivätkä soittamalla sitä kyselyä teekään. Mutta pistokokeena tekevät tai jos muuten vaikuttaa epäilyttävältä haetut paikat.
Eli ole karenssi 1kk, vaan 1,5kk. Eikä tietenkään karenssi ala ennenkuin olet työtön ja pitää olla ilmoittautunut työttömäksi että karenssia edes annetaan.