Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulupuu-keräys ja lahjan hinta?

Vierailija
23.11.2024 |

Ajattelin, että omat lapset saisivat valita/etsiä Joulupuu-keräykseen lahjat itsensä ikäisille samaa sukupuolta oleville lapsille, jotka kustantaisin. Mutta mikä on kohtuullisen arvoinen lahja tuohon keräykseen? Itsekään en ui rahassa, joten esim. 2 x 50 e tuntuu liian isolta, mutta tuleeko siitä sitten vaan paha mieli lahjan saajalle jos paketista paljastuukin "halpa" lahja, esim. 20-30 euron kirja tai peli? 

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elä nyt ainakaan kirjaa osta, ei kukaan sellaista halua joululahjaksi, kuulostaa läksyiltä useimmille. 

Jaa, omalla teinitytöllä on toivelistalla melkein kymmenen kirjaa.

Niin. Sinä tiedät OMAN tyttäresi maun mitä hän tykkää lukea. Minä en tiedä mitä hän tykkään lukea, enkä sitä mitä kukaan muukaan ihan ventovieras teini-ikäinen tykkää lukea. Vai tykkääkö hän ylipäänsä lukea ollenkaan?

Älkää laittako kirjoja keräyslahjaksi, pakon edessä korkeintaan kuvakirjoja ihan pienille.

Vierailija
82/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pussilakanat ainakin tuttu myi ja osti viinaa.

Oliko marimekon, vallilan, housen, xtran tms pussilakanasetti?

Jotenkin kuvittelis että housen ja xtran ei myydä eteenpäin koska eivät ole "merkkejä"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elä nyt ainakaan kirjaa osta, ei kukaan sellaista halua joululahjaksi, kuulostaa läksyiltä useimmille. 

Niin. Sinä tiedät OMAN tyttäresi maun mitä hän tykkää lukea. Minä en tiedä mitä hän tykkään lukea, enkä sitä mitä kukaan muukaan ihan ventovieras teini-ikäinen tykkää lukea. Vai tykkääkö hän ylipäänsä lukea ollenkaan?

Älkää laittako kirjoja keräyslahjaksi, pakon edessä korkeintaan kuvakirjoja ihan pienille.

No ei kaikki tykkää käydä elokuvissakaan, tai syödä Hesessä tai ostaa vaatteita H&M:ltä, ei sellaista lahjaa voi ostaakaan joka varmasti olisi mieluinen jokaiselle. 

Vierailija
84/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä hintaisia lahjoja tänä vuonna on toivottu?

Juuri katselin paikallisessa Prismassa Hopen joulupuuta, ja osui silmiini lappu, jossa 17-vuotias tyttö toivoi Marimekon pussilakanasettiä. 

Tuolla näytti olevan paljon 17-vuotiaiden lappuja, monissa toivottiin lahjakorttia, nuorten vaateliikkeeseen, Kotipizzaan, Kicks. 

Jäin vielä vähän miettimään asiaa, todennäköisesti jonkun lapun sieltä vielä haen. 

Ei jumalauta, en ikinä ostaisi edes itselleni tuon hintaisia pussilakanasettejä, kun uteliaisuuttani googlettelin noiden hintoja. Huh huh.

Vierailija
85/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan Hopen juttuihin en itse enää osallistu. Sain nähdä oikein läheltä kuinka eräs yh:ksi itseään kutsuva (vaikka on yhteishuoltajuus) onnistui huijaamaan lapsilleen aivan käsittämättömän potin lahjoja, olivat jonain "erityiskohteena" sinä vuonna eli joku yksityinen lahjoittaja tarjosi jollekin Hopen kautta. Työssäkäyvä ihminen, jonka teini-ikäiset lapset saavat lahjoja aina muiltakin, onnistui saamaan satojen eurojen edestä lahjakortteja eri ravintoloihin ja kauppoihin, ruokaa ja vaatteita. Hope ei selkeästi tutki riittävästi sitä kenelle lahjoituksia annetaan, mikä on tosi harmillista koska tuollaisten huijareiden takia joku oikeasti tarvitseva jää ilman. Sama ihminen on aina repinyt kaikki avustukset mitä vain saa, vaikka varaa olisi hyvin elää ihan palkallakin. Ostelee vain yli varojensa kaikkea turhaketta niin "ei ole varaa maksaa laskuja eikä ostaa ruokaa :(". 

Miten en jaksa uskoa että noin voi oikeasti käydä

Kuulostaa just keräysten mustamaalaamisesta

Vierailija
86/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kaikki tykkää käydä elokuvissakaan, tai syödä Hesessä tai ostaa vaatteita H&M:ltä, ei sellaista lahjaa voi ostaakaan joka varmasti olisi mieluinen jokaiselle. 

Onneksi täällä ei ole elokuvia, Heseä saati Henkka&Maukkaa lähimaillakaan, jos sattuisinkin saamaan tilapäisen mielenhäiriön osallistua Lionsien paikalliseen Joulupuu-keräykseen, mutta en saa. Sen sijaan osallistun pariin kauppojen kassalla oleviin keräyksiin joihin voi jättää ei-pilaantuvaa ja ns. kuivaa elintarviketta jotka sitten joulun alla jaetaan diakonian kautta paikallisille vähävaraisille. Aion myös viedä tuntemalleni varsin vähävaraiselle henkilölle taas pari kassillista ruokatarpeita, kun tiedän että edunvalvojan määrittämän kuukausittaisen ruokatilin saldo ehtii taas mennä tappiin jo ennen kuukauden loppua.

Vierailija
87/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä nappasin yhtenä vuonna teinitytön lapun, johon oli kirjattu hajuvesipullon nimi. Menin Emotioniin ja aikani sitä sieltä etsin, kunnes myyjä tuli avuksi. Kertoi, että kyseessä on ns. halpamerkki, eikä heillä niitä myydä. Suositteli katsomaan Normalista. Sieltähän se pullo (suht iso) löytyi ja hinta oli alle 10 euroa. 

Vierailija
88/93 |
17.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ostanut n. 20-30 e:n arvoisia tavaralahjoja, yleensä teinipojille, koska pikkulapsille ostaa niin moni. Täällä on lapuissa vain lapsen sukupuoli ja ikä, ei mitään toiveita.

En laittaisi noihin lahjakortteja, enkä kalliita (merkki)tuotteita, koska niihin liittyy niin iso riski, että keräystä hoitava taho tai vanhemmat vetävät välistä. 

Tänä vuonna ei ole rahaa laittaa mitään.

Vierailija
89/93 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Niinpä! Vaikka toki lahjakortilla, vaikkapa 50 euroa, esim. Kotipizza tai Kicks, ikäänkuin "saa enemmän". 

Pysähdyin jotenkin juuri tuon Marimekon pussilakanasetin kohdalla, koska tämä on sellainen, mitä oma tyttäreni saattaisi toivoa. Ja toisaalta järkevä lahja, käyttötavaraa ja voi pysyä elämässä mukana pidempäänkin, ja ymmärrän senkin, jos kuosi tuottaa iloa.

Mutta ventovieraalle, ja vielä kun ei yhtään tiedä, mihin oikeasti menee. "

Mutta niitä marimekon kuosia on paljon ja värejä paljon, että ois kiva jos tommoseen kirjotettas selkeesti vaikka että "punainen unikko-kuosi pussilakanasetti" ettei vaan osta jotain epämieluisaa, toki jos on oikeesti ihan sama nii se on sit ok olla laittamatta millane

Että toivotaan Marimekon pussilakanasettiä ja sitten vielä kehdataan alkaa nirsoilemaan sen kuosista? Voi jeesus. Luulisi että riittää että on se haluttu Marimekko ja sillä hyvä.

PS: Itse en voi sietää mitään Marimekon kuoseja joten en sellaisia kenellekään muullekaan tule koskaan hankkimaan. Sori siitä jos nyt sen takia tänä jouluna jäät nuolemaan näppejäsi.

Vierailija
90/93 |
18.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Että toivotaan Marimekon pussilakanasettiä ja sitten vielä kehdataan alkaa nirsoilemaan sen kuosista? Voi jeesus. Luulisi että riittää että on se haluttu Marimekko ja sillä hyvä.

PS: Itse en voi sietää mitään Marimekon kuoseja joten en sellaisia kenellekään muullekaan tule koskaan hankkimaan. Sori siitä jos nyt sen takia tänä jouluna jäät nuolemaan näppejäsi."

Ok, olin liian typerä. Tottakai kaikki sit kelpaa jos ei oo erikseen toivottu

Vierailija
91/93 |
20.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis en ymmärrä, miten nuo *17-vuotiaan pojan, talvikengät -toiveet toimii. Ohjataanko lahja siis suoraan toivojalleen, vai meneekö kuitenkin isompaan pooliin, mistä jaetaan sinne tänne?

Vierailija
92/93 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lahjoitin viime vuonna ensimmäisen kerran Joulupuu-keräykseen. Uskon, että menevät sieltä kyllä kohteeseensa. Siinä voi siis joko ottaa sen toivelapun tai viedä ihan omavalintaisen asian x sinne laatikkoon, ei siis tarvitse olla kenenkään varta vasten toivomaa, siihen vain sitten kirjoitetaan että minkä ikäiselle/kummalle sukupuolelle olet sen suunnitellut. Joulupuun sivuilta löytyy hyvin listaa asioista mitä usein toivotaan.

Ja mitä tulee noihin kalliisiin toiveisiin niin tänäkin vuonna näytti joulupuun oksilla täällä olevan suurin osa toiveista mallia hygieniatarvikkeet, vaatteet tai joku parinkympin hajuvesi, että ei se "halpa" lahja selvästikään aina tarkoita pahaa mieltä, todellakaan.

Ennen osallistuin silloisen Jouluapua-keräyksen kautta Facebookissa, jossa lahjat henkilökohtaisesti vietiin suoraan saajan ovelle. Ennakkoluuloistani huolimatta näin niiden vuosien aikana niin monenlaista perhettä, että nykyään en juuri epäile näiden keräysten motiiveja ja tarpeellisuutta. Yhtenä vuonna vein lahjoja kahteen osoitteeseen, toisessa äiti yritti lastensa edessä pitää itsensä kasassa kun vein (ehkä 40e arvoiset) lahjat, josta äiti oli tosiaan niin liikuttunut, että meinasi koko ajan purskahtaa itkuun. Toisessa talossa yksinhuoltajaäiti halasi minua niin tiukasti (kun taas olin "halpoine" 40-50e lahjojeni kanssa paikalla), että meinasin itse alkaa itkemään.

Kyllä näille on ihan oikeasti tarvetta. 

Vierailija
93/93 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te tiedätte, ettei noita lahjoja sitten jaella minkään vähävaraisuuden perusteella? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi