Joulupuu-keräys ja lahjan hinta?
Ajattelin, että omat lapset saisivat valita/etsiä Joulupuu-keräykseen lahjat itsensä ikäisille samaa sukupuolta oleville lapsille, jotka kustantaisin. Mutta mikä on kohtuullisen arvoinen lahja tuohon keräykseen? Itsekään en ui rahassa, joten esim. 2 x 50 e tuntuu liian isolta, mutta tuleeko siitä sitten vaan paha mieli lahjan saajalle jos paketista paljastuukin "halpa" lahja, esim. 20-30 euron kirja tai peli?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niissä yleensä lue mitä lahjan saaja toivoo? Että lapsillesi tiedoksi, ettei ota lappua jos joku toivoo pleikka vitosta.
Lukeeko jossain? Eli ne on ihan jonkun yksilön pyytämiä lahjoja, vai onko joku yhdistystäti keksinyt ne toiveet sinne? En ole sellaisiin puihin törmännyt.
Meillä Hopen joulupuussa lapuissa lukee esim. tyttö 5 v toivoo Barbinukkea. Eli lapsen ikä, sukupuoli ja toive. Helppo siis valita minkä toiveen haluaa toteuttaa. Tietysti osa toiveista on liian hinnakkaita, toivottavasti jollakin on varaa toteuttaa niitä toiveita.
Pienille lapsille on helpompi ostaa edullisia lelulahjoja. Yleensä annan teineille n.40-50e lahja. Isommat lapset varmasti eniten "kärsivät" perheen huonosta taloudellisesta tilanteesta. He jo ymmärtävät ettei vanhemmilla ole rahaa ja varmasti aistivat sitä ilmapiiriä. Mieluummin annan jotain mitä nuori itse haluaa kuin jotain rexonapakkauksia.
Nyt oli joulupuussa ihan älyttömästi lahjakorttitoiveita, jopa 0v toivoivat lahjakortteja s tai k kauppaan
En tykkää ostaa lahjakortteja, kun en tiedä käytetäänkö se lapseen vai käytyävätkö vanhemmat sen omiin asioihin
En keksi yhtäkään syytä, miksi minun pitäisi ostaa vieraille nuorille 100-200 euron hintaisia lahjoja vain siksi, että käyn töissä ja maksan veroja, joilla lahjansaajan perhe elätetään. Sama kai se olisi, jos se perhe muuttaisi meille asumaan ja kustantaisin kaiken, niin teen nytkin ja vielä lahjatkin pitäisi heidän puolestaan hankkia.
Vierailija kirjoitti:
En keksi yhtäkään syytä, miksi minun pitäisi ostaa vieraille nuorille 100-200 euron hintaisia lahjoja vain siksi, että käyn töissä ja maksan veroja, joilla lahjansaajan perhe elätetään. Sama kai se olisi, jos se perhe muuttaisi meille asumaan ja kustantaisin kaiken, niin teen nytkin ja vielä lahjatkin pitäisi heidän puolestaan hankkia.
Sinuahan ei kukaan pakota ostamaan. On kuitenkin ihmisiä jotka näin haluavat tehdä. Osta pienemmällä summalla tai ole ostamatta. Älä tee siitä ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuahan ei kukaan pakota ostamaan. On kuitenkin ihmisiä jotka näin haluavat tehdä. Osta pienemmällä summalla tai ole ostamatta. Älä tee siitä ongelmaa.
En tee siitä ongelmaa, kunhan ihmettelen ihmisten sinisilmäisyyttä. Ensin maksetaan tuloista 40% veroja ja sitten pitäisi olla hyvä ihminen ja ostaa toimeentulotukiasiakkaiden lapsille kalliit lahjat vain siksi, että niillä lapsilla on siihen oikeus. Mainio tapa opettaa ylisukupolviseen loisimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö niissä yleensä lue mitä lahjan saaja toivoo? Että lapsillesi tiedoksi, ettei ota lappua jos joku toivoo pleikka vitosta.
Meidän kauppakeskuksessa on puu jonka lapuissa lukee vain "tyttö 11-13v" tai "poika 6-7v". Eivät siis ole kenenkään henk koht toiveita enkä rehellisesti sanottuna tiedä mitä kautta jakelu tapahtuu.
Ap.
Annat lapsillesi euromäärän. Toki lahja voi mennä yhtenä isompaan pakettiin tai ihan tai tyttölahja pojalle ja eri ikäiselle myös. Noi sukupuolet ja iät on sen vuoksi että saadaan pottiin monenlaista jaettavaa ja jos tulee paljon tehdään isompia paketteja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee siitä ongelmaa, kunhan ihmettelen ihmisten sinisilmäisyyttä. Ensin maksetaan tuloista 40% veroja ja sitten pitäisi olla hyvä ihminen ja ostaa toimeentulotukiasiakkaiden lapsille kalliit lahjat vain siksi, että niillä lapsilla on siihen oikeus. Mainio tapa opettaa ylisukupolviseen loisimiseen.
Hmmm. Viestistäsi paistaa jotenkin katkeruus läpi. Ei kaikki pienituloiset ja avun tarpeessa olevat ole tukiloisia. Voi olla esimerkiksi pieni palkka. Jotenkin väsyttää kuunnella tollasta turhasta valittamista. Älä osta mitään! Lopeta työt ja ala nostamaan sitten tukia jos ajattelet että se on helppoa.
Lapsiperheet Suomessa ovat nykyään kaikkein hyysätyin ryhmä ihmisiä. Ei tulisi mieleenkään lahjoittaa vieraille ihmisille yhtään mitään ja vieläpä niin, että taas kerran vastuu poistuu lasten vanhemmilta, jotka voivat käyttää säästyneen lahjarahan itsensä palvomiseen. Joka joulu mahdollistajat liikkeellä. Halveksin.
Vierailija kirjoitti:
Elä nyt ainakaan kirjaa osta, ei kukaan sellaista halua joululahjaksi, kuulostaa läksyiltä useimmille.
Jaa, omalla teinitytöllä on toivelistalla melkein kymmenen kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä ostin 2-3kpl 15e pintaan olevaa lahjaa joka vuosi. Sitten luin erään hyväntekeväisyysjärjestön ulostulon siitä, jossa haukuttiin kalliiden lahjatoiveiden arvostelu, ja käskettiin toteuttaa ne työporukalla jossei itsellä yksin ollut varaa. Ja alempituloisten ei kuulemma tarvitse antaa yhtään mitään, koska halvoista lahjoista tulee vaan paha mieli!
Minua ärsyttää näissä ulostuloissa se, että todella harva hyvätuloisen perheen lapsikaan saa tuosta noin vain kalliita juttuja. Esim. kallista puhelinta.
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosiaaliturva kaatuu siihen että töitä ei tehdä
Alapeukku sun kommentille mutta artikkeli oli hyvä ja täyttä asiaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen sosiaaliturva kaatuu siihen että töitä ei tehdä
Alapeukku sun kommentille mutta artikkeli oli hyvä ja täyttä asiaa :)
Tarkoita siis sitä että miten sen luetun ymmärtämisen laita on?
Nämä lahjat ei mene pienipalkkaisille työssä kaikkensa yrittäville yksinhuoltajille tai perheille joissa on sairautta ja siksi rahat tiukilla mutta nipinnapin kun pärjäävät niin apua ei saa mistään
Vielä oikein vaatimuksia ja toiveita, vaikka oma panostus nolla.
Aloittaja, kannattaa ehdottaa lapsille, että valitsevat pienille lapsille ne lahjat. Taaperoille ostaa vähän edullisemmin.
Itse koen, että lapset ovat syyttömiä tilanteeseensa. Tuskin kukaan toivoo vanhempia, jotka ovat kykenemättömiä ottamaan vastuuta edes itsestään saati lapsista. Eihän se yksi joululahja elämää pelasta, mutta ilman sitä lapsi ei saisi mitään. Turha kuvitella, että jos sossu, hope yms. ei lahjoja lapsille jaa, että vanhemmat muka ryhdistäytyisivät ja hankkisi itse jotain.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen laittanut oma tekemät villasukat, dumle suklaalaatikon ja 35e lahjakortin.
Ei kukaan lapsi tai nuori halua lahjaksi mitään random tätin tekemiä villasukkia. Lämmittää vain kutojaa itseään. Ei niillä sukilla ole edes tunnearvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vielä oikein vaatimuksia ja toiveita, vaikka oma panostus nolla.
Miksi pitää tulla tällaiseen ketjuun jankkaamaan kun tässä kysyttiin lahjatoiveisiin sopivaa summaa eikä sitä mitä mieltä olet yhteiskunnallisista asioista. Täällä on satoja ketjuja missä on aiheena työssäkäyvät vastaan sossupummit. Mene sinne keskustelemaan.
Meidän joulupuussa 12v tyttö toivoi elokuvalippua, ostin sen ja vielä popcorn lahjakortin.
Tuosta tuli itsellekin hyvä mieli.