Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihme moralisointia tuo 45 minuutin nettiäitijuttu!

Vierailija
21.02.2007 |

Huuu... pelottava netti vie aikaa kotitöiltä! " Palsta on mukana arjessa" , heh heh. Tuo tutkija vaikutti aika tietämättömältä esim. huumorin ja ironian osuudesta nettikeskusteluissa!

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin myöntää sen näin anonyymisti.

Vierailija
2/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja että liikaa olen netissä.. jopa esimerkki palstalla :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Been there, done that.

Vierailija
4/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulis mieleenkään ottaa tätä aika lapselta pois. HUH!

Vierailija
5/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

..niin ja ite istun täällä..heh..

Vierailija
6/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni pystyy myöntämään, että netti vie paljon aikaa jopa liikaakin?

Kuinka monella lapsi saattaa leikkiä omiaan lattialla koneen vieressä kun äiti on koneella?

Kuinka moni tunnisti itsensä ohjelmasta?

MINÄ! Puhelen samalla lapselleni, mutta koneella saatan istua niin kauan kun lapsi leikkii tyytyväisenä, joskus jopa otan syöttötuolin tähän viereen ja syötän samalla. Kun lapsi on päikkäreillä, siivoan äkkiä lelut ja takaisin koneelle. En ole aikaisemmin osannut ymmärtää, kuinka suuren osan päivästä vietän palstalla :(

Asiaan on tultava muutos! Mutta kuinka? Sellaista päivää ei ole vielä ollut, etten olisi palstalla käynyt.

Vierailija
7/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se nyt oudompaa, jos kotiäiti ei hyödyntäisi nettiä. Minusta tuo juttu haiskahti vanhalta kunnon " äidit takaisin hellan ääreen" -paasaukselta.

Itse palstailen aina lapseni nukkuessa. Olen kai sitten riippuvainen. Mutta tämä on hauskaa ja usein hyödyllistäkin.

ap

Vierailija
8/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin melkoisen koukussa vuos sitten palstailuun ja se ahdisti tosi paljon, mutta kun elämään tuli muuta sisältöä (tärkeempää) niin palstailu väheni huomattomasti, enään en osaa edes kaivata tänne.

Vierailija
9/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olisihan se nyt oudompaa, jos kotiäiti ei hyödyntäisi nettiä. Minusta tuo juttu haiskahti vanhalta kunnon " äidit takaisin hellan ääreen" -paasaukselta.

Itse palstailen aina lapseni nukkuessa. Olen kai sitten riippuvainen. Mutta tämä on hauskaa ja usein hyödyllistäkin.

ap

Vierailija
10/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ysymässä pölypusseista, mielestäni mieluumminkin hienoa. ihan samoinhan voi alkaa soitella eri liikkeisiin ja kysellä, paljon enempi aikaa vievää. tai kesken siivouksen voit muistaa ihan mitä muita tahansa asioita, esim, että piti soittaa ystävälle jokin asia, ilmeisesti silloin ystävyyssuhteet häiritsevät elämääsi. Tai kun taaperot leikkivät keskenään ja äiti koneella, vielä jopa samassa huoneessa, mielestäni ihan tarpeeksi läsnä, huonokin, jos äiti kokoajan istuu leikkimässä lapsen kanssa

Vierailija
11/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollain voi olla tietty ongelma..

Mut ite aattelen, että kyllä aina äidillä joku harrastus on. Joku saattaa vaikkaa lukee lehtee, toinen on tääl vauvapalstal. Kolmas koittaa jumpata. Ja sivusilmällä on lasten kanssa.

Kauheeta syyllistämistä, että jos äidin pitäis olla 24/7 vauvansa kanssa vuorovaikutuksessa. Luulen, että juuri tuon vaateen " olla täydellinen äiti" takia väsyin esikoiseni kanssa ja masennuin.

Nyt kakkosen kanssa olen rennonpi, en välitä joka inahduksesta ja jatkuvasti koita katsoa vauvaani silmiin jne " olla läsnä" . Nyt olemme koko perhe paljon iloisempia ja onnellisempia!

:)

Vierailija
12/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsetkin ovat nettiajassa, tykkäävät pikkukakkosen yms... sivuista, joilla on puuhaa.

Vierailija
13/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsen kanssa tarvitse tohottaa koko aikaa! Riittää, että on olemassa.

Mikä teillä on, kun ette salli äidille myös luppotekemistä? Mitä, oi mitä hyvä äiti sitten saisi tehdä muuta kuin leikkiä? Laittaa ruokaa? Siivota? Entä saako hyvä äiti soittaa kaverilleen ja jättää lapsen yksin leikkimään? Lukea kirjaa? Katsoa telkkaria?

Ihme jeesustelua taas.

Vierailija
14/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle on ok tehdä töitä koneella, juosta harrastuksissa ja baarissa, mutta jos äiti käy vähän aihe vapaalla netissä, niin se on sitten oi oi voi voi pois lapselta ja tuomittavaa

niinkö?

Tänpäivän 45mins vaan antoi sellaista kuvaa.

on se kotitöidenkin tekeminen pois lapselta....jätän sitä suosiolla vähemmälle.

Vierailija
15/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään vaiheessa tutkija ei käskenyt luopua kokonaan netistä. Olettepa mustavalkoisia.

Vierailija
16/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuukäytössä netti ei ole yhtään sen huonompi kuin vaikkapa sukkien kutominen. Tuskin sekään perhettä ilahduttaa, että äiti 24h kilistelee kutimia sohvan nurkassa.

Minä viihdyn netin ääressä enemmän kuin vaikka telkkarin. Rinnalle yltää vain lukeminen.

Väitän, että lapseni ei surffaamisestani kärsi. Hänen hereilläoloaikanaan ei kovin intensiivisesti voi nettailla (eikä lukea). Kun pikkujätkä on hereillä niin kokkaan, leikin hänen kanssaan, juttelen mieheni kanssa, luen lehteä, kuuntelen musiikkia jne. Silti netti on päivittäinen osa elämääni.

Hyvä niin :)

Vierailija
17/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ole tarkoituskaan, vaikka kotiäitinä olisikin, että 100 % koko päivän lapsen kanssa jotain tekisi, leikkiä tai kotitöitä... Hih, hih... Mikään muu ei sitten liene sallittua KOTIÄIDILLE. ;)

Riippuvainen olen netistä. Päivittäin katselen työpaikkoja, luen iltapäivälehdet, sähköpostit luen ja pidän sitä kautta ystäviin yhteyttä ja tietysti " tapan aikaa" täällä av:lla.

Olinko siis ennen nettiä riippuvainen lehdistä ja puhelimessa juoruamisen taidosta yms yms

Vierailija
18/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppinut tärkeitä asioita vauvan hoitamisesta yms. Ei tämä palsta ole pelkästään äidin luppoaikaa varten. Kysymyksiini olen aina saanut nopeasti asiallisia (suuntaa-antavia) vastauksia, neuvolasta tai muualta olen sitten tarkistanut vielä riippuen asiasta.

Tänään mun pikkuneiti osoitti myös kaipaavansa omaa rauhaa ja vain tuhahti kun yritin mennä viereen lattialle leikkimään. Jatkoi tyytyväisenä lelunsa järsimistä. Lapsikin tarvitsee omaa aikaa olla, tehdä juttuja ja mietiskellä, ei se ole pelkästään aikuisten tarve. Kamalaa olisi jos pientä vauvaa/lasta viihdytettäisiin jatkuvasti eri virikkein valveillaoloajan.

Ja pyykit, tiskit jne. ehtii kun ehtii. Naisella äitiysloma on myös aika jolloin pääsee latautumaan synnytyksen/odotusvuoden/rankan työ- ja opiskelurupeaman jälkeen, sen minkä kerkeää vauvanhoidon lomasta. Paluu töihin muuttaa taas arjen kuvaa. Kotiäidillä on oikeus ottaa rennosti, ei vain olemisesta tai nettailusta tarvitse tuntea syyllisyyttä.

Vierailija
19/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lyhyt katsaus oli mielestäni puolihuolimaton ja masentavan kärjistävä!

Siinä laitettiin samaan nippuun koko nettipalstoilla käyminen ja todellinen nettiriippuvuus, aivan kuin ne olisivat täysin yksi yhteen.

Riippuvaisuutta on eri tasoista. On ihmisiä, jotka pelaavat netissä pelejä vuorokaudet läpeensä, tai käyvät chateissa yöt ja päivät. Se, että äiti käy netissä useita kertoja päivässä on jonkintasoinen riippuvuus, mutta ei välttämättä yhtään paha asia, päin vastoin!

Minulle todella särähti korvaan tutkijan toteamus, miten äiti voi jättää vaikka kotityön kesken mennäkseen naputtelemaan kysymyksen nettiin. Kysymys kuuluu: Mitä sitten?! Hellan äärestä ei saa poistua? Äitimyytti jyllää?

Traumatisoituuko lapsi vähemmän, jos äiti tiskaa, kuin jos hän on netissä: ei ole lapsen kanssa kuitenkaan.

Sinkkosen puheen lyhyt osuus antoi käsityksen, että äitien nettiriippuvuus todella uhkaa lapsia tällä hetkellä.

Nettipalstat ovat monelle ainoa kontakti ulkomaailmaan, ja tervetullut sellainen! On uskomatonta, jos naisia syyllistetään jo tästäkin.

On tietysti totta, että joillakin tämä riippuvuus voi olla todella paha, ja ihan tosissaan haitata lasten elämää, sekä myös äidin itsensä. On hyvä, jos joku tunnisti todellisen ongelman kohdallaan ja tekee asialle jotain.

Kuitenkaan turhaa syyllisyyttä en suostu kantamaan. Käyn näillä palstoilla n.2-3 kertaa päivässä, yleensä aamupalaa syödessäni, kun lapsi leikkii, istun noin vartin. Päivällä käyn satunnaisesti kun lapsi nukkuu, ja sitten illalla hänen nukkuessaan, kuten nyt, saatan istua 30-50 min koneella, kirjoitellen jne. Teen silti normaalit kotityöt(sehän nyt tärkeintä on, hellanlettas!), ja olen kai jollain tasolla riippuvainen, käyn kuitenkin päivittäin.

Jos edellä mainittu tekee sitten minusta huonon äidin, niin kai se on vain kestettävä.

Vierailija
20/40 |
21.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kannattaisi lähettää vaikka palautteena!

(Itse en katsonut ohjelmaa, joten siihen varsinaisesti en voi ottaa kantaa.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän