Hormonikierukka Mirenasta kokemuksia? Onko totta
että sen kanssa ei voi käyttää tampooneja? Ja että mies voi tuntea narut yhdynnässä, ja nimenomaan ikävällä tavalla?
Muita huonoja kokemuksia? Ja myös niitä hyviä?
Kommentit (23)
todella kivuliaitten menkkojen takia.
Negatiivista: Kivut on helvetilliset, paljon pahemmat kuin ennen kierukkaa
Positiivista: Paino on tippunu 5 kg
Kuukautiset oli epäsäännölliset mutta aika niukat koko ajan. Pelkällä pikkuhousunsuojalla ei kuitenkaan pärjännyt.
Hyvää oli minullakin se, että laihduin ja paino pysyi hyvin kurissa. Huonoa oli se, että migreeni paheni jonkin verran.
Muita hormonaalisia ehkäisymenetelmiä en voi käyttää, koska tulen niistä ihan pipipääksu. Hormonikierukka ei aiheuttanut tällaisia oireita.
menkkoja ei ole ollut montaa näiden vuosien aikana. Mihin minä tamponeja tarvitsisin? Enkä uskaltaisi niitä käyttää, koska joskus on tamponi vetänyt kierukan mukanaan pois.
Minun mieheni valitti silloin, kun minulla oli kuparikierukka. Mirenasta ei ole naruja huomannut.
Juuri asennuksen jälkeen mies muutaman kerran huomautti että tuntee langat yhdynnän aikana (miehelläni on melko iso) mutta sen koommin ei ole asiasta valitellut. Menkkoja ei tosiaan ole tullut kuin satunnaista pientä tuhruvuotoa, joten tamponeja ei edes tarvitse. Käsittääkseni kyllä tamponeja voi käyttää kierukankin kanssa jos tarve vaatii...
Ja kierukan kanssa vuoto joka tapauksessa niukkenee. Eli ei sitä tampoonia tarvitse.
koska vain pari kertaa vuodessa tulee niin vähän vuotoa, että pärjää pikkuhousun suojalla.
Mulla mies ei ole mitään naruista valittanut.
Aluksi oli tiputteluvuotoa noin 2-3 kk, mutta sen jälkeen on kuukautiset pysyneet hyvin minimaalisina.
Erityisesti mitä haittavaikutuksia tavallisessa on?
Tuo tampooni-asia vaivaa sen takia, että käymme perheemme kanssa paljon uimassa ja kylpylöissä, ja olisi mukava jos ei menkkojen takia tarvitsisi näitä käyntejä jättää väliin. Eli jos ne vuoden ainoat menkat sattuvatkin juuri kylpyläreissullemme! Ei sitä viitsisi pienenkään vuodon takia mennä uimaan (yöks)
todella runsaat kuukautiset
alhainen ehkäisyteho
Erityisesti mitä haittavaikutuksia tavallisessa on?
Tuo tampooni-asia vaivaa sen takia, että käymme perheemme kanssa paljon uimassa ja kylpylöissä, ja olisi mukava jos ei menkkojen takia tarvitsisi näitä käyntejä jättää väliin. Eli jos ne vuoden ainoat menkat sattuvatkin juuri kylpyläreissullemme! Ei sitä viitsisi pienenkään vuodon takia mennä uimaan (yöks)
Ennen hormonikierukkaa mikään tamponi+side -yhdistelmäkään ei tahtonut riittää minulle, mutta nykyään tulee niin pientä tuhrua, että sitä ei kyllä miksikään vuodoksi voi nimittää. Eli voit uida ihan silloin kuin sinua huvittaa ;-)
3 vuotta ollut mirena. Välillä tuntuu, et iho ollut vähän huonommassa kunnossa, mut siedettävässä kuitenkin ja pääosin hyvässä. Ehkä vähän rasvoittuvampi iho on ylipäätään.
Mut suurempi plussa on se, ettei menkkoja ole oikeestaan ollenkaan.
Onko se veristä vuotoa, joka vaatii siteen käyttöä vai pärjääkö pikkuhousunsuojalla? Pystyikö sen aikana harrastamaan seksiä?
menkat tulee miten sattuu ja tosi itheesti. Välillä pätjää pikkuhousunsuojalla jmutta kyllä niitä siteitäkin on tarvittu. Tosiaan hormonikierukka ei lopeta kaikilla menkkoja.
tiputteluvuoto tulee sellaisena limaisena jossa vähän veriviiruja (ei siis valkovuodon tyyppisenä) onko muilla samaa?
Mirena. Menkat tulee ja menee miten sattuu. Voivat kestää 10 pv, seuraavat 2 paivää. Välillä runsaat, välillä niukat.
Mirena on nut ollut 1,5 vuotta ja alun puolen vuoden tiputtelun jälkeen aika tyytyväinen olen ollut. Nyt kuitenkin muutaman kuukauden vuodottomuuden jälkeen vuotoa kestänyt jo 10 päivää. ihan pientä ja pikkarisuojalla pärjää mutta ketuttaa silti tämä jatkuva vuotaminen. Varmaan ihan normaalia...kuten kaikki kierukan kanssa
Jos kierukka on paikallaan, se on melko varma ehkäisykeino. Narujen tuntuminen riippuu kummassakin kierukassa siitä miten pitkiksi ne on jätetty.
Itselläni kuparikierukka ei vaikuttanut kuukautisiin mitenkään.
todella runsaat kuukautiset
alhainen ehkäisytehoErityisesti mitä haittavaikutuksia tavallisessa on?
tiputtelu samanlaista kuin 14:sta. Lähinnä jää veriviiruja vain vessapaperiin, kun pyyhkii. Harvoin edes yltään pikkuhousunsuojaan asti .
Minulla tiputteli hormonikierukan asennuksen jälkeen kuukausia. Sen jälkeen olin siihen melko tyytyväinen, tosin satunnaisesti oli kierukan aiheuttamia kipuja ja jonkin verran mielialaongelmia. Kuitenkin haittavaikutukset olivat vähäisemmät kuin e-pillereiden kanssa.
Myöhemmin kokeilin kuparikierukkaa, ja se oli ehdottomasti minulle sopiva ehkäisymuoto. Vuoto ei runsastunut, kivut eivät lisääntyneet, ehkäisy tehosi jne. Laitatan kuparikierukan uudestaan, kunhan saadaan kolmas lapsi ensin tehtyä.