Lopetin alkon käytön. Vanha ystäväpiiri ei suostu millään ymmärtämään miksen halua enää osallistua ryyppäjäisiin.
Pitäisi kuulemma vähän osata välillä relata ja nauttia elämästä. Kovasti jaksetaan ihmetellä miksen halua lähteä 24-48h ryyppyreissuille, kun helpostihan niissä kuulemma pystyy katsomaan toisten ryyppäystä selvinkin päin. Jostain syystä eivät tätä kuitenkaan itse harrasta...
Positiivista toki että seura kelpaa heille raittiinakin, mutta miten saisi heidät uskomaan ettei selvin päin hengailu ryyppyporukassa ole rentoutumista, nollausta tai elämästä nauttimista :/
Kommentit (29)
Itse lopetin Alkon käytön jo vuosia sitten ja laitoin lopulta kaveripiirin uusiksi. Ryyppääjät jo aikoinaan baarissa yllyttivät juomaan ja ihmettelivät kun en tilannut kuin pari drinkkiä ja pidin pääni enkä tilannut enempää. Minun mielestäni tuo kielii aika isosta ongelmasta, jos toisen juomattomuus on ongelma. Kannattaa ihan keskittyä siihen omaan lasiin. Aika wt- meininkiä muutenkin ryyppyreissut ja varsinkin apn kuvaama maraton. Puistattavaa. En lähtisi. Onneksi ei tarvitse.
Työelämä tekee sen että on pakko myrkyttää itseään mekaanisesti. On niin paha olla orjana.
Siitä kun vapautuu niin tajuaa että ei helvetti. Mähän tapan itseäni halvalla ja juon sen päälle myrkkyä, että joku muu rikastuisi.
Vierailija kirjoitti:
Työelämä tekee sen että on pakko myrkyttää itseään mekaanisesti. On niin paha olla orjana.
Siitä kun vapautuu niin tajuaa että ei helvetti. Mähän tapan itseäni halvalla ja juon sen päälle myrkkyä, että joku muu rikastuisi.
Se on ainoa hyväksytty tapa rentoutua arjesta. Alkoholi on ainoa päihde millä saa huumata itsensä laillisesti. Siihen ei ole mitään järki perustelua mutta näin se nyt on. Sama alkaa vaikka alkoholistiksi kun se on sentään laillista. Kaikin tavoin vähemmän haitallinen kannabis on laitonta ja sen käyttökin on huumausainerikos. Ei niin pientäkään järkeä tuossa laissa.
Ei mulla ollut erikoisemmin ongelmia, kun lopetin 20 vuotta sitten alkoholin käytön. En tehnyt siitä mitään numeroa, ja ehkä monikaan ei edes huomannut etten juonut enää alkoholia. Moni sukulainen tuo vieläkin jouluksi jotain konjakkia, laitan ne sitten kiertoon jollekin, jolle kelpaa. Säästyväthän rahani.
Hankii parempia ystäviä, jos et juomatta kelpaa. Kyllä ne tottuvat pian ajatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ollut erikoisemmin ongelmia, kun lopetin 20 vuotta sitten alkoholin käytön. En tehnyt siitä mitään numeroa, ja ehkä monikaan ei edes huomannut etten juonut enää alkoholia. Moni sukulainen tuo vieläkin jouluksi jotain konjakkia, laitan ne sitten kiertoon jollekin, jolle kelpaa. Säästyväthän rahani.
Hankii parempia ystäviä, jos et juomatta kelpaa. Kyllä ne tottuvat pian ajatukseen.
Ei heille ole ongelma etten juo ja kuten sanoin, on tosi hieno juttu että seuraani kaivataan selvinkin päin. Ongelma on etten jaksa olla humalaisessa seurassa ja he eivät tätä tunnu oikein tajuavan. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ainoa hyväksytty tapa rentoutua arjesta. Alkoholi on ainoa päihde millä saa huumata itsensä laillisesti. Siihen ei ole mitään järki perustelua mutta näin se nyt on. Sama alkaa vaikka alkoholistiksi kun se on sentään laillista. Kaikin tavoin vähemmän haitallinen kannabis on laitonta ja sen käyttökin on huumausainerikos. Ei niin pientäkään järkeä tuossa laissa.
Suurimman osan psyyke kestää työteon ilman, että on vapaansa kännissä. Alkoholistilla on aina joku tekosyy juomiselleen. Rentoutua voi lukemalla kirjoja, ulkoilemalla... Tai mistä nyt kukakin pitää.
Kun lopetin juomisen meni kaveripiiri uusiksi. Silloiset kaverini eivät halunneet tehdä kanssani asioita mihin ei liittynyt alkoholi. Arkena eivät lähteneet minnekään, koska työt seuraavana päivänä ja ei jaksa. Tajusin, että kaikki kaveruutemme perustui alkoholiin liittyviin tapahtumiin viikonloppuisin. Selvin päin ei todellakaan mitään mökkireissua kestä, alkuun yritin jotain, että pelattaisiin jotain, käytäisiin katsomassa joku paikallinen kiinnostava kohde tai harrastettaisiin liikuntaa, musiikkia, kulttuuria, ettei viikonloppu olisi ihan pelkkää juomista. Mutta tämä idea ei saanut tulta alleen. Ei mikään muukaan selvin päin tekeminen.
Harrastuksesta ja töistä on muodostunut kivoja porukoita, joiden kanssa nyt teen kivoja asioita.
Vierailija kirjoitti:
Konjakista tekee hyvää sinappia. Loppu pullollinenkin mennee vielä kiertoon.
Istun alkuillat porukan mukana, lähden kotiin kun meno alkaa ärsyttää tai muut jatkavat baariin. Juomattomuuteni ei ole ollut kellekään ongelma.
En toki lähtisi risteilylle, mökkiviikonloppuun tms mistä en halutessani pääsisi kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimman osan psyyke kestää työteon ilman, että on vapaansa kännissä. Alkoholistilla on aina joku tekosyy juomiselleen. Rentoutua voi lukemalla kirjoja, ulkoilemalla... Tai mis
Monilla ei kuitenkaan kestä. Eniten se näkyy kesälomien jälkeen a klinikoilla ruuhkina. Sieltä haetaan pillereitä kun ei muuten saa putkea poikki. Täysin hyväksyttävää koska kyse on alkoholista jolle sallitaan kaikki haitat. Vastapainoksi mitään muuta ei sallita vaan kaikesta rangaistaan jos et tottele siinä millä saa päihtyä. Unohda se itsemääräämisoikeus se on vain sananhelinää,
Joo, mulla kans karsiintui reippaalla kädellä kaveripiiri kun lopetin juomisen. Mutta parhaat yksilöt jäivät elämään mukaan. 😊
Olen ollut kahdeksan vuotta ilman alkoa.
Paras päätös minkä olen elämässäni tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Sano ettet halua maksakirroosia tai haiman kuoliota.
Ryypätessä väkivallan vaara kasvaa dramaattisesti kun 7/10 pahoinpitelystä tehdään humalassa. Alkoholin haitallisuuspisteet 23 ja kannabiksella 8. On saamarin ihmeellistä logiikkaa kun vähiten haitallinen on laitonta. Kannabikseen ei ole kuollut yhtään käyttäjää. Alkoholiin kuolee toista tuhatta joka vuosi. Psykooseja alkoholi aiheuttaa 4000 vuodessa. Kannabis laukaisee yhden psykoosin joka toinen vuosi. Mitään oikeaa perustelua ei ole kannabiksen laittomuudelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole ainoa hyvpksytty tapa rentoutua. Ainoa hyväksytty ULKOINEN KEMIALLINEN tapa, kyllä, mutta ei ainoa tapa. Itse et ilmeiseeti osaa lainkaan rentoutua omalähtöisesti?
Eräs ystävämme myös loukkaantui verisesti, kun lähdimme hänen viiskymppiseltään, kun ihmiset alkoi olemaan liian päissään, myös rouva itse. Hänen jos kenen olisi pitänyt tietää yli kahdenkymmenen vuoden ystävyyden jälkeen tietää miten pitkän tien mieheni on kulkenut toipuessaan alkoholismistaan.
Jos on kannabista niin ei joudu ryyppäämään. Se mahdollistaa nauttimisen ilman krapulasta kärsimistä.